قیمت تیرآهن در بازار تهران چگونه مورد بررسی قرار میگیرد؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 86079
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰:۲۲ |

قیمت تیرآهن در بازار تهران چگونه مورد بررسی قرار میگیرد؟

قیمت تیرآهن در بازار تهران
قیمت تیرآهن در بازار تهران چگونه مورد بررسی قرار میگیرد؟

قیمت ناودانی اعم از ناودانی ۳ را عواملی نظیر وزن، طول، استاندارد، جنس، نوع، شناسه محصول و کارخانه تولیدکننده آن ناودانی معین می نماید. سایزها و جنس های گوناگون ناودانی، قیمت ارز، مقدار عرضه و تقاضای محصول، ارزش سوخت، انرژی و نوسانات بازار فولاد نیز، بر قیمت ناودانی ۳ تاثیر می‌گذارند.

ناودانی ها در کل به دو صورت ۶ و ۱۲ متری در بازار عرضه می شوند. یک سری از سایزهای ناودانی فقط در طول ۶ متری و یکسری سایزها در طول های ۶ و ۱۲ متری و یکسری هم فقط در طول ۱۲ متری تولید می شوند.

در بازار ایران، ناودانی در دو نوع به صورت رایج عرضه می گردد. یک نوع اروپایی که از نظر شکلی، شکیل تر و از لحاظ وزنی سبک تر است. نوع دوم ناودانی های تولید داخل کشور. یکی از تولید کنندگان خوب ناودانی در کشور کارخانه شکفته مشهد می باشد.

ناودانی با توجه به کاربردهای مختلفی که دارند، ویژگی‌های زیادی را دارا می باشند. در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مقاومت در برابر تنش‌های فولادی
  • سرعت نصب بالا در ساختمان‌ها
  • تحمل در برابر ضربه
  • اشغال فضای کم
  • کارآمد بودن در طولانی مدت
  • کم بودن وزن اسکلت فلزی

نرخ تورم، قیمت مواد اولیه، شرایط سیاسی و اقتصادی در کشور و قیمت جهانی فولاد هم از دیگر عوامل موثر بر قیمت ناودانی می باشند. تیم متخصص آهن لند در تعیین قیمت نهایی این محصول، تمامی این عوامل مهم را در نظر می‌گیرد. شما دوستان می‌توانید قیمت این محصول را با شماره گیری ۰۲۱۹۱۰۱۰۶۶۶ یا ۰۶۱۵۳۲۲۲۱۰۰ استعلام بگیرید. کارخانه‌های البرز غرب، فایکو، ، نورد یاوران زنجان، مگا استیل، ناب تبریز، فولاد تهران، شکفته، نورد یاوران زنجان، مگا استیل، آریان فولاد، ذوب آهن، دهشیر و نورد سجاد، از جمله کارخانجاتی می باشند که ناودانی تولید می‌کنند.

لازم به ذکر است قیمت نهایی ناودانی بر اساس نوع آن هم تعیین می گردد. قیمت ناودانی را از کارشناسان ما در آهن لند بپرسید.

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\قیمت تیرآهن در بازار تهران چگونه مورد بررسی قرار میگیرد؟_files\images_1684214773_646313f56a406.jpg

قیمت تیرآهن در بازار تهران

قیمت تیرآهن در بازار تهران قابل پیش بینی نیست. چرا که قیمت تیرآهن، روزانه توسط کارخانه ‌های تولیدکننده میلگرد و تیرآهن اعلام می‌ شود.

فروشندگان و فعالان بازار آهن آلات، پیش ‌بینی ‌هایی انجام می ‌دهند که امکان دارد به قیمت نهایی تیرآهن و سایر محصولات فولادی نزدیک به نظر برسد ، اما هیچوقت نمی‌توان مطمن شد که نرخ این محصول دقیقا مطابق با پیش ‌بینی ‌هایی که صورت گرفته، خواهد بود.

گاهی اوقات قیمت تیرآهن به دلیل وقایع ناگهانی دچار نوسان ‌های شدید و غیرمنتظره ای می‌ شود؛ در واقع این نوسانات بازار آهن آلات علاوه بر قیمت تیرآهن، سایر مقاطع فولادی مانند قیمت میلگرد : https://ahanlands.com/rebar-archive، نبشی، پروفیل و … را هم تحت تاثیر خود قرار می ‌دهد.

” تیرآهن، یکی از محصولات بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف کشور به شمار می رود. این محصول دو شکل l و H در کارخانجات فولادی کشور تولید و در بازار مصرفی برای خریداران عرضه می‌ شود. تیرآهن در سایزهای متنوعی از ۱۲ تا ۶۰ و طبق استاندارد های روز و جهانی IPE، IPB، IPN تولید می ‌شود.

آگاهی از قیمت روز تیرآهن به پیمانکاران و خریداران این نوع محصول فولادی کمک می‌کند تا با دانش بیشتر، برای بودجه پروژه‌ های عمرانی خود تصمیم‌گیری کنند.”

قیمت تیرآهن در بازار تهران، معمولا به صورت شاخه ‌ای استعلام می‌شود؛ البته اگر قصد خرید در تناژهای بالا را دارید، قیمت روز تیرآهن را به صورت کیلوییبه اطلاع شما میرسانند.

قیمت شاخه تیرآهن اعلامی، بسته به وزن استاندارد تولیدی، استاندارهای به کارگرفته شده در کارنجات محتلف، باتوجه به تفاوت کیفیت ، عددی متفاوت خواهد بود.

قیمت هرشاخه تیرآهن می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار بگیرد. یکی از این عوامل، هزینه مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت شعبه است.

هزینه های فولاد و سایر مواد مورد استفاده در فرآیند ساخت و ساز می توانند به دلیل عواملی همچون عرضه و تقاضا، تعرفه ها و شرایط اقتصادی جهانی در نوسان باشد. علاوه بر این، هزینه کار می تواند بر قیمت شاخه تیرآهن نیز تأثیر بگذارد.

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\قیمت تیرآهن در بازار تهران چگونه مورد بررسی قرار میگیرد؟_files\images_1684214858_6463144a6473e.jpg

برای فعالان صنعت ساخت و ساز کوچکترین نوسان در قیمت تیرآهن به شدت بر شرایط کارشان تاثیر خواهد داشت. همانطور که میدانید، میلگرد و تیرآهن از اجزای اصلی ساختمان‌سازی در ایران است و به همین دلیل بازار خرید و فروش پر رونقی در تمام ماه‌های سال دارد. برای مدیریت پروژه نیاز است تا با جزئیات تغییرات قیمت تیرآهن آشنا باشید و بتوانید قیمت تیرآهن را در آینده پیش‌بینی کنید و اگر امکان خرید در هر زمان را دارید، از قیمت روز تیرآهن مطلع باشید تا بتوانید با هزینه مناسب تهیه مصالح را انجام دهید و در نهایت به موفقیت مالی پروژه کمک کنید.

فروش تیرآهن به صورت کیلویی و یا شاخه‌ای انجام می‎شود و در ایران کارخانه‌های اصلی تولید کننده که بیشترین تاثیر را در قیمت تیرآهن امروز بازی می‌کنند شامل ذوب آهن اصفهان، کارخانه تیرآهن یزد و بناب و کرمانشاه و کارخانه‌های آرین و فایکو است. این ۶ کارخانه اصلی بعلاوه سایر تولیدکنندگان معمولا از رویه قیمت‌گذاری بازار تبعیت می‌کنند.

عوامل تأثیرگذار بر قیمت تیرآهن

از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت تیرآهن در بازار تهران و آهن، سنگ‌آهن است. سنگ آهن برای ساخت بسیاری از آهن‌آلات استفاده می‌شود. در نتیجه کاهش یا افزایش قیمت سنگ‌آهن تأثیری مستقیم بر روی قیمت تیرآهن می‌گذارد.

عوامل تاثیر گذار دیگری اعم از کیفیت تولید کارخانه‌ها، میزان عرضه و تقاضا، سیاست‌های خارجی و داخلی دیگر کشور‌ها، هم چنین قیمت مواد اولیه تشکیل دهنده تیرآهن بر روی قیمت آهن تاثیر می‌گذارند. این عوامل عبارتند از:

۱. نوسانات ارزی

قیمت ارز روی بسیاری از محصولات تأثیر مستقیم می‌گذارد که بازار آهن‌آلات نیز از این قاعده مستثنا نیست. در ایران بیشتر تقاضا و نیاز آهن‌آلات را تولیدات داخلی پاسخ می‌دهند؛ اما تجهیزات برای تولید آهن‌آلات را از طریق واردات تأمین می‌کنند.

۲. تأثیر قیمت نفت

ممکن است برایتان جالب باشد که قیمت نفت نیز روی قیمت تیرآهن اثرگذار باشد؛ ‌ولی ۱۵ درصد از قیمت آهن‌آلات به قیمت نفت بستگی دارد؛ بنابراین اگر قصد دارید به پیش‌بینی قیمت آهن در بازار آهن بپردازید، نباید از قیمت نفت غافل شوید.

در تولید محصولات فولادی نفت از مهم‌ترین عناصر شناخته می‌شود. در بازار جهانی افزایش قیمت نفت باعث رشد اقتصادی کشور‌های تولیدکننده می‌شود و کاهش قیمت نفت رشد اقتصادی کشور‌های مصرف‌کننده را در پی دارد.

۳. میزان عرضه و تقاضا

از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عوامل کاهش یا افزایش قیمت آهن، میزان عرضه و تقاضا است. عوامل گوناگونی روی میزان عرضه و تقاضا تأثیر می‌گذارند که مهم‌ترین آن‌ها، وضعیت اقتصادی کشور‌ها است.

۴. کیفیت تولید کارخانه

بازار آهن‌آلات بازاری رقابتی است؛ بنابراین مواد اولیه استفاده‌شده و مراحل ساخت روی قیمت تمام‌شده محصولات تأثیر مستقیم می‌گذارد؛ پس هرچه مراحل ساخت پیچیده‌تر و دستگاه‌های موردنیاز برای تولید بیشتر باشند، بر قیمت و کیفیت تیرآهن تأثیر می‌گذارد.

۵. هزینه حمل‌و‌نقل

هزینه حمل‌ونقل مواد اولیه که اگر به‌صورت واردات باشند، معمولاً از راه‌های دریایی و کشتی استفاده ‌شده و هزینه ‌بر این اساس تعیین می‌‌شود و همچنین مربوط به سفارش مشتری است که وسیله نقلیه متناسب با حجم محصول برای ارسال تیرآهن به محل ساخت‌وساز، در نظر گرفته می‌شود.

۶. نیاز صنایع وابسته

می‌توان گفت مورد دیگری که روی پیش‌بینی قیمت تیرآهن در بازار آهن اثرگذار است، نیازمندی‌های صنایع وابسته است.

زمانی که عملکرد صنایع وابسته افزایش پیدا کند، تقاضا برای آهن‌آلات نیز افزایش پیدا می‌کند. هرچند این تقاضا باید در بازارهای جهانی بررسی شود؛‌ زیرا نوسانات بازار داخلی تأثیر چندانی ندارد. برای صنایع وابسته می‌توان به بسته‌بندی، خودروسازی یا پتروشیمی اشاره کرد.

۵. وضعیت بورس کالا

مورد دیگری که روی قیمت تیرآهن اثر می‌گذارد، شرایط بورس کالا است؛‌ زیرا در صورت تغییر کردن ارزش سهام شرکت‌هایی که تأمین‌کننده آهن‌آلات هستند، حتماً قیمت‌ها در بازار آهن‌آلات اثر می‌پذیرند.

۶. نرخ تورم

نرخ تورم روی تمامی قیمت‌ها و هزینه‌ها اثرگذار است و قیمت آهن نیز از این قاعده جدا نیست. شما برای اینکه بتوانید به‌خوبی به پیش‌بینی قیمت آهن در بازار آهن بپردازید، باید به نرخ تورم نیز توجه کنید.

۷. صادرات و واردات

جزو مواردی هستند که همواره بر روی هزینه‌ها تأثیر می‌گذارند و تحت تأثیر عوامل گوناگونی هستند. گاهی موارد سیاسی و گاهی قوانین تصویب‌شده می‌تواند روی این بخش اثر گذاشته و هزینه‌ها را دستخوش تغییر کند.

مورد دیگر در بخش صادرات و واردات هزینه‌ای است که به‌صورت عوارض اعمال می‌شود. این هزینه به‌صورت مستقیم روی قیمت کالاهای صادراتی اثر می‌گذارد. در مورد کالاهای وارداتی نیز هزینه گمرک تأثیر مستقیم روی قیمت آهن‌آلات دارد.

۸. بازه‌های زمانی

درست است که عواملی مثل سیاست‌های بورس کالا، بودجه‌هایی که به هر بخش خصوصاً به بخش عمرانی اختصاص داده می‌شود، مصوبات وزارت صنعت و بسیاری موارد دیگر روی پیش‌بینی قیمت تیرآهن اثر می‌گذارند؛ ولی مواردی هستند که کمتر به آن‌ها توجه می‌شود، درحالی‌که اثرگذار هستند. مواردی مانند تغییرات آب و هوایی، تعطیلات یا طول روز در فصول سرد یا گرم سال، می‌تواند روی حجم تولید و درنهایت بهای تمام‌شده پایانی و قیمت تیرآهن اثر بگذارد.

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\قیمت تیرآهن در بازار تهران چگونه مورد بررسی قرار میگیرد؟_files\images_1684214858_6463144a6b19a.jpg

چگونه قیمت تیرآهن در بازار تهران را پیش‌بینی کنیم؟

در ایران فعالان حوزه‌های اقتصادی علاوه بر اطلاع از علم اقتصاد باید بازار ایران را نیز به خوبی بشناسند. دو روش برای تحلیل و بررسی قیمت تیرآهن وجود دارد. روش تکنیکال و روش بنیادین.

در تحلیل‌های روش بنیادی، تحلیل‌ها معطوف به اخبارهایی می باشد که مستقیما به علم اقتصاد مرتبط نیست، اما به شدت بر بازارها تاثیر خواهد داشت.

در دسته دوم تحلیل‌های تکنیکال، تحلیلگر به سمت بررسی الگوهای اقتصادی پیش‌ می‌رود. الگوها را در بلند مدت تفسیر می‎کند. باید بدانید که از نظر علمی قاعدتا باید تحلیل تکنیکال دقیق‌تر باشد اما بازار آهن ایران جایی نیست که اقتصاد آن را بتوان با تحلیل‌های علمی پیش‌بینی کرد و تحلیل‌گرانی که بازار را با اطلاعات اخبار تحلیل می‌کنند معمولا موفق‌تر هستند.

 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.