قیمت آهن | تجزیه و تحلیل تاثیر قیمت آهن آلات بر ساخت و ساز - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 44841
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴ |

قیمت آهن | تجزیه و تحلیل تاثیر قیمت آهن آلات بر ساخت و ساز

مسکن یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی در هر کشور به شمار می‌رود که به عنوان موتور پیشران اقتصاد یک کشور به شمار می‌رود.
قیمت آهن | تجزیه و تحلیل تاثیر قیمت آهن آلات بر ساخت و ساز

مسکن یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی در هر کشور به شمار می‌رود که به عنوان موتور پیشران اقتصاد یک کشور به شمار می‌رود. آمارها نشان می‌دهد به ازای هر ۱۰۰ متر ساختمانی که در کشور بنا می‌شود، ۱.۵ شغل پایدار به وجود می‌آید. در کنار این مسن یک پدیده اجتماعی و فرهنگی نیز است. به طور کلی هرگاه صنعت ساخت و ساز در کشور رونق خوبی داشته باشد، این رونق به سایر بخش‌های اقتصاد ایران نیز کمک می‌کند. در طول سال‌های اخیر با افت شدید تولید مسکن در کشور مواجه شده‌ایم. در سال ۱۳۹۱ میانگین سالان احداث مسکن در کشور ۸۰۰ هزار واحد بود اما در سال ۱۳۹۹ این عدد به ۳۵۰ هزار واحد مسکون در سال کاهش پیدا کرده است. افزایش بی‌رویه قیمت مسکن در سال‌های اخیر مشکلات بسیاری را برای این صنعت به وجود آورده است. یکی از چندین عامل اثرگذار در قیمت مسکن، قیمت آهن است. در ادامه به واکاوی تاثیر قیمت آهن آلات بر ساخت و ساز می‌پردازیم.

نقش آهن در صنعت ساخت و ساز

در ابتدا بد نیست تا مروری مختصر بر نقش آهن آلات در ساختمان سازی داشته باشیم. آهن به عنوان یکی از پرکاربردترین فلزات در زندگی انسان از گذشته‌های دور تا به امروز به شمار می‌رفته است. استفاده از آهن در ساختمان سازی به سبب استحکام بسیار بالایی است که این فلز دارد. آهن به انحای مختلف در یک ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از پیکره اصلی ساختمان یعنی تیرها و ستون‌ها گرفته تا ورق‌های فولادی که در جای‌جای ساختمان می‌توان مورد استفاده قرار دارد، جز کاربردهای آهن در صنعت ساخت و ساز به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: قیمت تیرآهن

یک چالش مهم که در گذشته در خصوص استفاده از آهن در ساخت و ساز وجود داشت، زنگ زدن آهن بود. این فلز در معرض اکسیژن خیلی زود اکسید می‌شود و در نتیجه خواص مکانیکی و ساختاری آن به شدت افت می‌کند. برای جلوگیری از به وجود آمدن این پدیده، روش‌های مختلفی وجود دارد. تولید آلیاژ آهن با ترکیب آن با کروم و نیکل به عنوان یک روش مهم به شمار می‌رود. تولید فولاد ضد زنگ روش دیگری است که مسئله زنگ زدن آهن را به طور کامل بر طرف می‌کند. در ادامه در خصوص تاثیر قیمت آهن آلات در ساخت و ساز بیشت بحث می‌کنیم.

چه میزان آهن برای تولید یک ساختمان مصرف می‌شود؟

برای آنکه بتوان تاثیر قیمت آهن آلات بر ساخت و ساز را به درستی برآورد کرد، باید به طور تخمینی میزان مصرف متریال آهنی در ساخت و ساز را در نظر بگیریم. به طو کلی دو نوع رایج ساختمان سازی در کشور ما وجود دارد؛ ساختمان‌ها بتنی و فلزی. طبیعی است که میزان مصرف آهن در ساختمان‌های فلزی به مراتب بیشتر از ساختمان‌های بتنی است. در ادامه با یک محاسبه سرانگشتی برآوردی که در خصوص میزان آهن مصرفی در این ساختمان‌ها وجود دارد را بررسی می‌کنیم.

وزن آهن مصرفی در یک ساختمان با اسکلت بتنی

به طورکلی در یک ساختمان با اسکلت بتنی چیزی در حدود ۴۰ تا ۶۰ کیلوگرم آهن به ازای یک متر مربع مصرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: بانک اطلاعات ساختمان

وزن آهن مصرفی در یک ساختمان با اسکلت فلزی

به طورکلی در یک ساختمان با اسکلت فلزی چیزی در حدود ۸۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم آهن به ازای یک متر مربع مصرف می‌شود.

با یک نگاه محاسباتی کلی می‌توان به یک تخمین در مصرف آهن آلات دست پیدا کرد. به طور خلاصه فرض می‌کنیم که در ساختمان بتنی حدود ۵۰ کیلوگرم به ازای یک متر مربع و در ساختمان فلزی حدود ۱۰۰ کیلوگرم به ازای یک متر مربع آهن مصرف می‌شود. حال با در دست داشتن این برآورد می‌توان در ادامه به بررسی دقیق‌تر تاثیر قیمت آهن آلات بر ساخت و ساز پرداخت.

واکاوی تاثیر قیمت آهن آلات بر ساخت و ساز

همان طور که می‌دانید آهن در اشکال مختلف در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت تیرآهن، قیمت میلگرد و قیمت ورق‌های فلزی از جمله اشکال مختلف آهن آلات هستند که در ساختمان سازی بکار می‌روند. هر یک از این تجهیزات با روش‌های مختلفی تولید می‌شوند که در تعیین قیمت تمام شده آن‌ها به طور مستقیم دخیل است. در اینجا ما قصد داریم با یک نگاه خطی به مسئله انواع آهن آلات مورد استفاده در تولید ساختمان برخورد کنیم.

در نظر داشته باشید که یک قیمت هر کیلوگرم آهن به طور کلی (فارغ از نوع مقاطع فولادی مورد استفاده) چیزی حدود ۵۰۰۰ تومان افزایش قیمت پیدا کند. در بالا هم میزان مصرف آهن در یک ساختمان را باهم محاسبه کردیم. با یک محاسبه سرانگشتی ساده مشخص می‌شود که در یک ساختمان با اسکلت بتنی به ازای هر متر مربع حدود ۲۵۰ هزار تومان و در یک ساختمان با اسکلت بتنی حدود ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت رخ می‌دهد.

حال در نظر داشته باشید که یک واحد مسکونی ۸۰ متری بنا شده است. اگر این ساختمان اسکلت بتنی داشته باشد، حدود ۲۰ میلیون تومان افزایش قیمت و اگر ساختمان دارای اسکلت فلزی باشد، حدود ۴۰ میلیون تومان افزایش قیمت در هزینه تولید مسکن به بار می‌آید. البته همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، این محاسبات کاملا خطی بوده و برای ارائه یک محسابه تخمینی مورد استفاده قرار گرفت. قطعا آنچه در عمل اتفاق می‌افتد تا حدودی با اعداد اشاره شده تفاوت دارد.

اما به طور کلی همان طور که مشاهده می‌کنید، تاثیر قیمت آهن آلات بر ساخت و ساز زیاد بوده و به طور مستقیم بر نوسان قیمت ساختمان‌ها اثرگذار است.

چه پارامترهایی موجب تغییر قیمت آهن آلات می‌شود؟

بد نیست که در ادامه یک نگاه مختصری نیز به مجموعه عواملی داشته باشیم که روی قیمت آهن آلات اثرگذار هستند. مهم‌ترین عوامل اثرگذار را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود:

– قیمت مواد اولیه خام: در تولید مقاطع فولادی از سنگ آهن به عنوان ماده اولیه خام و همچنین برخی فلزات دیگر نظیر کروم و نیکل استفاده می‌شود. تغییر قیمت این مواد اولیه روی قیمت آهن آلات اثرگذار است.

– قیمت دلار: دلار به عنوان یک پارامتر کاملا موثر روی قیمت کالاهای مختلف از جمله آهن آلات به شمار می‌رود.

– حامل‌های انرژی: قیمت انواع حامل‌های انرژی مورد استفاده در تولید آهن آلات از جمله برق و گاز در قیمت تمام شده مقاطع فولادی اثرگذار است.

– قیمت نفت

– تورم داخلی و جهانی

– هزینه‌های حمل و نقل

کلام پایانی

با تاثیر قیمت آهن آلات بر ساخت و ساز به طور مفصل آشنا شدیم. به طور کلی با مهار قیمت آهن آلات می‌توان تاثیر بسیار زیادی روی کنترل قیمت ساختمان‌ها در کشور گذاشت. برای اطلاع از قیمت آهن آلات به صورت لحظه‌ای در سطح کشور می‌توانید از سایت پرشین سازه استفاده کنید. همکاران ما در پرشین سازه به طور لحظه‌ای قیمت مربوط به مقاطع فولادی را در سایت پرشین سازه به‌روزرسانی می‌کنند. با پرشین سازه تمام اتفاقات بازار مسکن را رصد کنید.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.