قرمز و آبی در آرزوی خصوصی‌سازی‌ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 20498
  پرینتخانه » ورزشی تاریخ انتشار : ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۸:۳۶ |
چرایی خصوصی نشدن سرخابی‌ها از زبان محمد پنجعلی؛

قرمز و آبی در آرزوی خصوصی‌سازی‌

چرا خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس همیشه بی‌نتیجه می‌ماند؟ این سؤالی است که دلسوزان و هواداران این دو باشگاه سال‌هاست مطرح می‌کنند، اما هیچ جوابی برای آن وجود ندارد. در سال‌های اخیر موضوع واگذاری این دو باشگاه هرچند وقت یک‌بار مطرح شد، اما در نهایت به هیچ نتیجه‌ای نرسیده و به زمان دیگری موکول شده است. 
قرمز و آبی در آرزوی خصوصی‌سازی‌

|نفیسه امامی|    
چرا خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس همیشه بی‌نتیجه می‌ماند؟ این سؤالی است که دلسوزان و هواداران این دو باشگاه سال‌هاست مطرح می‌کنند، اما هیچ جوابی برای آن وجود ندارد. در سال‌های اخیر موضوع واگذاری این دو باشگاه هرچند وقت یک‌بار مطرح شد، اما در نهایت به هیچ نتیجه‌ای نرسیده و به زمان دیگری موکول شده است. 
دولتی بودن باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از گذشته با انتقاد همراه بود. تا جایی که از نظر فیفا نیز مالکیت مشترک دو باشگاه در یک رده خلاف مقررات محسوب می‌شود و در ایران این نقض قانون وجود دارد. راه‌حل رفع مشکل، خصوصی‌سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس است؛ پروژه‌ای که هرگز اجرایی نشد.
واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی می‌تواند گام مهمی در راه حرفه‌ای شدن باشد، اما تلاش نکردن و بی‌تمایلی مسئولان برای واگذاری این دو باشگاه باعث شده است این موضوع در حد حرف و شعار باقی بماند.
تجربه موفق باشگاه‌های خصوصی در کشورهای مختلف ثابت شده و موفقیت آن‌ها در رقابت‌های داخلی و خارجی قابل‌مشاهده است، اما در ایران تلاشی برای رسیدن به این نقطه صورت نمی‌گیرد و هر از  گاهی با طرح این موضوع به هواداران امید واهی می‌دهند، اما دوباره و دوباره بدون داشتن هیچ دستاوردی پرونده آن به بایگانی ارسال می‌گردد.
محمد پنجعلی، مربی آکادمی باشگاه پرسپولیس خصوصی‌سازی دو تیم پرطرفدار کشور در وضعیت فعلی را دور از دسترس دانست و به «رسالت» گفت: «نوع نگاه ما در کشور به فوتبال امنیتی است. به همین علت این دو باشگاه به دست شخص داده نمی‌شود، زیرا در این صورت اولین اهرم درآمدزایی که همان حق پخش بازی‌هاست در اختیار او قرار می‌گیرد. در حالی که دولت علا‌قمند است تیم‌های پرطرفدار را در اختیار خود داشته باشد.»
وی اضافه کرد: «حدود ۴۰ سال است صحبت از خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس می‌شود، اما این موضوع هر بار بدون رسیدن به نتیجه رها می‌گردد در حالی که روند خصوصی شدن باشگاه‌ها کار غیر ممکن و دور از ذهنی نیست.»
پنجعلی با بیان این‌که می‌توان تجربه کشورهای آسیایی مانند ژاپن را برای خصوصی شدن الگو قرار داد، افزود: «زیرساخت‌ها باید برای رسیدن به این هدف ایجاد شود و دولت نقش حمایتی داشته باشد و با پرداخت وام‌های کم‌بهره تیم‌ها را پشتیبانی کند. در حالی‌که در کشور ما تفکر حرفه‌ای پشت خصوصی‌سازی باشگاه‌ها وجود ندارد.»
بازیکن پیشکسوت پرسپولیس ایران را جزو معدود کشورهایی دانست که از جیب مردم هزینه‌های باشگاه‌ها را تأمین می‌کند و گفت: «به دلیل نبود تفکر درست و حرفه‌ای، مدیران این دو باشگاه در چند سال اخیر بارها تغییر کردند که این ضعف فوتبال ما را نشان می‌دهد.»
پنجعلی مزایای خصوصی شدن باشگاه‌ها را برشمرد و افزود: «نگاه دنیا به فوتبال نگاه صنعتی و درآمدزایی است، زیرا در غیر این صورت کسی به سراغ آن نمی‌رود. باشگاه‌های خصوصی از حق پخش بازی، تبلیغات دور زمین، اسپانسرینگ، فروش لباس، پوستر و بلیت‌فروشی درآمدزایی می‌کنند اما در ایران همه هزینه‌ها از جیب مردم پرداخت می‌شود.»
مدیر آکادمی باشگاه پرسپولیس ادامه داد: «در ایران حق پخش بازی در دست تیم‌ها نیست و سازمان لیگ بلیت‌فروشی را انجام می‌دهد. علاوه بر این، لباس بازیکنان هم در تمام فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند. در حالی که در هیچ جای دنیا چنین اجازه‌ای داده نمی‌شود. در صورت خصوصی شدن باشگاه‌ها تمام این درآمدها در اختیار تیم‌ها قرار می‌گیرند.»
پنجعلی خصوصی‌سازی باشگاه‌ها را باعث نفس کشیدن آن‌ها دانست و افزود: «تیم‌های بزرگ در آلمان و انگلیس متمول و درآمدزا هستند، زیرا براساس درآمد خود بازیکنان سطح بالا می‌گیرند و این باعث پیشرفت تیم می‌شود. در آنجا نفرات به معنی واقعی کلمه بر اساس شایسته‌سالاری انتخاب می‌شوند.»
 وی تصریح کرد: «در صورت خصوصی شدن باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس مدیران متخصص بر سر کار حاضر می‌شوند. اما در حال حاضر به دلیل مهیا نبودن بستر مناسب برای کار و درآمدزایی، مدیر باتجربه و متخصص هم نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد.» پنجعلی در پایان سخنانش با تأکید بر این‌که تحقق آرزوی خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس با روند فعلی امکان‌پذیر نیست، گفت: «راه درستی برای انجام این کار در پیش گرفته نشده است. علاوه بر این در صورتی که تنها دو باشگاه خصوصی شوند و دیگر باشگاه‌ها دولتی باشند، امکان رقابت منصفانه وجود نخواهد داشت. زیرا امکانات تیم‌های دولتی با خصوصی قابل قیاس نخواهد بود.»

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.