فریب مردم برای کسب رأی! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 4038
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۸:۴۴ |
نمايندگان مجلس در گفت‌و‌گو با رسالت از عدم تبیین شرح وظایف نمایندگان ابراز نگرانی کردند

فریب مردم برای کسب رأی!

هر چه روزها را به جلو پيش مي‌رويم تنور انتخابات مجلس داغ‌تر از گذشته مي‌شود. در اين ميان موضوع بحث اصلاح قانون انتخابات ميان سياسيون و مجلسي‌ها بسيار زمزمه شده است.
فریب مردم برای کسب رأی!

راضيه فراهاني
هر چه روزها را به جلو پيش مي‌رويم تنور انتخابات مجلس داغ‌تر از گذشته مي‌شود. در اين ميان موضوع بحث اصلاح قانون انتخابات ميان سياسيون و مجلسي‌ها بسيار زمزمه شده است. اخيرا بحث‌ها بر سر آن است که برخي نمايندگان براي کسب راي به سمت ارائه وعده و وعيده‌هايي به مردم حرکت مي‌کنند که حتي در حوزه اختياراتشان نيست، اما با فريب مردم به دنبال کسب راي هستند و اين موضوع باعث کاهش اعتماد مردم نسبت به مسئولان کشور مي‌شود. سخنگوي شوراي نگهبان چند روز گذشته، در توئيتي با عنوان محاکمه به دليل دروغ‌گويي در تبليغات انتخاباتي!، نداشتن قوانين مناسب در خصوص فريب مردم در تبليغات انتخاباتي را ضعف قانوني در قوانين انتخاباتي ايران دانست. بوريس جانسون به دليل دروغ‌گويي در تبليغات انتخاباتي به دادگاه فراخوانده شده است. موضوعي که در قوانين انتخاباتي ايران به‌درستي در نظر گرفته نشده و راه فريب مردم را بازگذاشته است.
همچنين محمد محمودي‌شاه نشين در اين زمينه با اشاره به ضرورت اصلاح قوانين انتخاباتي در راستاي برخورد با کانديداهاي دروغگو و تعيين مجازات براي آنان به ايسنا گفت: همان طور که سخنگوي شوراي نگهبان اشاره داشتند و از آنجا که ايشان تسلط کافي بر انتخابات دارند قوانين انتخاباتي ما درباره برخورد با افراد فريبکار ضعف و خلأ دارد. اين عضو کميسيون امور داخلي کشور و شوراها با بيان اينکه قوانين انتخاباتي ما در حوزه برخورد با کانديداهاي دروغ گو و فضاساز خلاء دارد، گفت: در لايحه جامع انتخابات بخشي براي برخورد با تخلفات انتخاباتي و افرادي که در انتخابات با نشر اکاذيب فضاسازي مي کنند ديده شده که با بررسي و تصويب آن، اين خلأ قانوني نيز برطرف خواهد شد.
برخي به دنبال فريب مردم هستند
سيد حميدرضا کاظمي نائب رئيس کميسيون امور داخلي کشور و شوراهاي مجلس در اين باره به «رسالت» گفت: يکي از وظايف رسانه‌ها آگاهي‌بخشي به مردم است، رسانه‌ها مي‌توانند وظايف و اختيارات نمايندگان مجلس را در چارچوب قانوني‌ براي مردم شفاف‌سازي کنند، اگر به مردم به صورت شفاف اين موضوعات تبيين شود بنابراين آنها مي‌دانند که نمايندگان در چه حوزه يا چارچوبي مي‌توانند کاري انجام دهند.
او ادامه داد: در صورت آگاهي‌بخشي به مردم، هيچ نماينده‌اي نمي‌تواند خارج از اختيارات‌اش قول يا وعده‌اي دهد که توانايي انجام آن را ندارد يا آنکه به دنبال فريب افکار عمومي باشد چرا که مردم متوجه شده و به آن نماينده راي نمي دهند.
مشکلات کشور نشأت‌گرفته از ضعف نظارت بر عملکردهاست
نماينده مردم پلدختر در مجلس تصريح کرد: با آگاهي‌بخشي افکار عمومي از سوي رسانه‌ها هيچ نماينده‌اي خارج از چارچوب اختياراتش نمي‌تواند به مردم قول دهد و دسته ديگر هم در چارچوب وظايف نمايندگي‌شان حرکت مي‌کنند.
نائب رئيس کميسيون امور داخلي کشور و شوراهاي مجلس تصريح کرد: در جامعه مشکلات بسياري وجود دارد که همگي نشات گرفته از ضعف نظارت بر عملکردها است، اگر مردم به عنوان مطالبه جدي از نمايندگان درخواست افزايش نظارت، افزايش کنترل داشته باشند مي‌توان گفت که بسياري از اين نابه‌ساماني‌ها شکل نمي‌گيرد و به زبان ديگر اقتصاد ما با اين نابه‌ساماني‌ها روبه‌رو نمي‌شود.
او تاکيد کرد: به جهت نبود آگاهي ميان مردم درباره وظايف و اختيارات نمايندگان مجلس، احتمال اينکه برخي به جهت کسب راي شروع به دادن وعده‌هاي دروغ کنند بسيار زياد است.
کاظمي افزود: انتظار مي‌رود تا شوراي نگهبان و هيئت‌هاي اجرايي از حالا وعده‌هاي کانديداهاي احتمالي براي انتخابات پيش روي مجلس را تا زمان ثبت‌نام مورد رصد و بررسي قرار دهند تا با اين اطلاعات بتوانند به آساني در زمان ارزيابي کانديداهاي مجلس به نتايج صحيحي دست پيدا کنند.
دستگاه‌هاي نظارتي مانع ورود افراد دروغگو به مجلس شوند
اين نماينده مجلس ادامه داد: دستگاه‌هاي نظارتي بايد افرادي را که خارج از وظيفه نمايندگي‌شان وعده‌اي به مردم مي‌دهند کنترل کرده و مانع ورودشان به مجلس شوند.
او گفت: شوراي نگهبان و هيئت اجرايي مي‌تواند با افرادي که عامدانه به دنبال فريب مردم هستند، برخورد کند. افرادي که در مظان کانديداتوري قرار
مي گيرند يک مصونيتي را احساس کرده و از آن استفاده مي‌کنند به همين جهت هر وعده و وعيدي را به افکار عمومي مي‌دهند. دستگاه‌هاي نظارتي مانند شوراي نگهبان (که دفاتر اجراييش در استان‌ها فعال است)، هيئت اجرايي که فرماندار هم از اعضاي آن است بر تاييد يا عدم تاييد صلاحيت افراد تاثيرگذار هستند بنابراين به دقت بسيار زياد بايد به تاييد صلاحيت افراد بپردازند چرا که مردم معتقدند، افرادي که از فيلترهاي نظارتي عبور مي‌کنند حتما داراي صلاحيت هستند بنابراين مسئولان مربوطه بايد به طور جد به اين مسئله رسيدگي کنند.
قوانين به خوبي اجرا نمي‌شود
محمدرضا صباغيان‌بافقي عضو کميسيون امور داخلي کشور و شوراهاي مجلس همچنين در اين باره به «رسالت»‌گفت: قوانين انتخاباتي در بُعد نظارت و اجرا است اما بعضا اين قوانين به خوبي اجرا نمي‌شود. در هر زمينه‌اي با هر گونه تخلفي مي توان برخورد کرد اما در برخي قسمت‌ها شاهد بوديد که قوانين اجرا نمي‌شود.
مجلسي‌ها بايد در بُعد نظارتي جدي‌تر فعاليت کنند
او با بيان اين که نظارت يکي از وظايف مجلس است، افزود: مجلسي‌ها بايد در بُعد نظارتي جدي‌تر فعاليت کنند چرا که شاهد هستيد برخي نمايندگان براي پيشبرد کارهاي خود دست به نامه‌نگاري با دولت زده و در برخي قسمت‌ها از قانون عبور مي‌کنند که به اين مسئله بايد نظارت داشته باشند.
صباغيان‌بافقي در پايان گفت: نظارت در برخي قسمت‌ها به خوبي و عالي انجام مي‌شود اما در برخي قسمت‌ها نظارت وجود ندارد و همين موجب به وجود آمدن برخي ناهنجاري‌ها مي‌شود که بايد از آن جلوگيري شود چرا که قوانين بايد بايد در زمان و مکان خود اجرا شود.

نویسنده : راضيه فراهاني |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.