فرمول افزایش قیمت ملک در شرایط کنونی چیست ؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 80601
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱ |

فرمول افزایش قیمت ملک در شرایط کنونی چیست ؟

همزمان با ایجاد تغییرات در نرخ ارز ، قیمت اکثر کالا ها دچار تغییراتی میشود که برخی از آنها در دراز مدت و برخی در کوتاه مدت و برخی لحظه ای میباشد . در این حین بسیاری از افراد که دارای نقدینگی میباشند به دنبال تبدیل آن به کالای مناسبی میباشند که ارزش پول نقد خود را حفظ نمایند و یا سود مضاعفی کسب نمایند .
فرمول افزایش قیمت ملک در شرایط کنونی چیست ؟

فرمول افزایش قیمت ملک در شرایط کنونی چیست ؟

همزمان با ایجاد تغییرات در نرخ ارز ، قیمت اکثر کالا ها دچار تغییراتی میشود که برخی از آنها در دراز مدت و برخی در کوتاه مدت و برخی لحظه ای میباشد . در این حین بسیاری از افراد که دارای نقدینگی میباشند به دنبال تبدیل آن به کالای مناسبی میباشند که ارزش پول نقد خود را حفظ نمایند و یا سود مضاعفی کسب نمایند. در این بین گزینه های سرمایه گذاری بسیار است اما در این مطلب قصد داریم عواملی که باعث ایجاد تغییرات قیمت در ملک میشود و روند افزایش یا کاهش آرا بررسی نماییم تا به این نتیجه برسیم که فرمول افزایش قیمت ملک در شرایط کنونی چیست ؟ در ادامه با ما همراه باشید .

فرمول افزایش قیمت ملک در شرایط کنونی چیست ؟

روند تغییرات قیمت ملک چگونه است ؟

در بین تمامی کالاهای موجود در واقع ملک کندترین حرکت را نسبت به بازارهای دیگر دارا میباشد و این حرکت آرم ولی پیوسته است و بروزرسانی قیمت ملک همیشه با تاخیر انجام میشود . علت آن این است که اول از همه عواملی باعث افزایش قیمت ملک میشوند که عمده دلیل آن قیمت زمین و سپس هزینه ساخت است اما در واقع اصلی ترین عاملی که قیمت یک ملک را در یک منطقه مشخص میکند قیمت زمین قابل ساخت در آن منطقه است و مانند هر کالایی دیگر اگر یک سازنده ساختمانی ۵ طبقه را آماده به فروش داشته باشد میبایست قیمتی را مشخص نماید که بتواند با فروش آپارتمان خود زمین دیگری را خریده و ساخت و ساز را ادامه دهد . همچنین هزینه های ساخت بروز نیز میبایست محاسبه شود .

اما به دلیلی که بازار مسکن بازاری خارج از کنترل دولت است و در واقع مردم قیمت گذاران بازار ملک میباشند ، روند بروز شدن قیمت با تاخیر بسیاری انجام میشود . یعنی اگر ارزش ریال ۱۰ درصد کمتر شود بروزرسانی قیمت ملک بر اساس این افت شاید چندین ماه به طول بی انجامد . البته توجه داشته باشید تغییرات قیمت ملک آماده با پروژه های در حال ساخت مانند پروژه فرتاک متفاوت است و شرایط آن پروژه ها بر اساس فاکتورهای دیگری تغییر مینماید .

پروژه فرتاک

ضریب اطمینان سرمایه گذاری در ملک 

همانطور که در بالا اشاره نمودیم ضریب اطمینان سرمایه گذاری در ملک به دلیل آهسته بودن حرکت آن ، دارای پیوستگی و ضریب اطمینان زیادی است . هر چه تغییرات لحظه ای قیمت در یک کالا بیشتر باشد ریسک آن نیز بیشتر میشود . به عنوان مثال بازار طلا و ارز برای افرادی که آشنایی به این بازار ندارند بسیار پر ریسک است و در مراحل بعدی کالاهایی که قیمت گذاری آنها بر اساس نرخ ارز مشخص میشوند جزو همین دسته از سرمایه گذاری ها میباشند .

در حال حاضر بهترین گزینه برای سرمایه گذاری ملک خرید قطعی ملکی میباشد که زمان تحویل آن نزدیک است ، در واقع ماهیت پیش خرید بدینصورت است که مبلغی بنا بر مقطعی که ساختمان در ان قرار دارد باید پرداخت شود و تا زمان تحویل مابقی مبلغ میبایست تسویه شود . خوبی این نوع سرمایه گذاری این است که قیمت بصورت قطعی بسته میشود و مبلغ باقی مانده شما حتی اگر بصورت پول نقد در حساب شما بماند از گزند تغییرات ارزش پول در امان است . توجه داشته باشید پیش فروش های علی الحساب که عموما بصورت پروژه های تعاونی ساز میباشند با فروش قطعی تفاوت دارند ، پروژه یاران از این دسته از سازه ها میباشد .

هر نوع سرمایه گذاری در ملک صحصح نیست

یکی از عواملی که باعث افزایش قیمت و به اصطلاح داغ شدن بازار میشود . هجوم مردم برای تبدیل سرمایه های خود به یک بازار است . آنچه باعث میشود بسیاری از افراد به دلیل ترس از بی ارزش شدن سرمایه بدون در نظر گرفتن خیلی از مواردی که در شرایط عادی حتما میبایست بررسی میشد ، اقدام به سرمایه گذاری مینمایند . جنب و جوش و بازارگرمی دلالان و بالا رفتن تقاضا باعث این موضوع میشود پس در نتیجه باید در نظر داشته باشید که در هنگام سرمایه گذاری در ملک در شرایطی که قیمت ها رو به افزایش است و سازندگان و فروشندگان دست بالا را در معاملات میگیرند هیچ عجله ای برای این کار نداشته باشید و اگر دوست ، فامیل و یا همسایه ای در این حوزه سرمایه گذاری کرده و این حس به شما دست میدهد که از بازار عقب مانده اید بهتر است آرامش خود را حفظ کنید و تصمیم گیری خود را در بهترین حالت و سنجیده انجام دهید .

روند تغییرات قیمت ملک

پروژه های پیش فروش چندین نوع دارند ، از پروژه های شخصی ساز به قیمت قطعی که سابقه سازنده و پشتوانه وی باید بررسی شود تا پروژه های پیش فروش تعاونی ساز که بصورت خصوصی و دولتی مانند پروژه پدافند ارتش در حال انجام میباشند و هر کدام شرایط مخصوص به خود را دارند . برخی از آنها بصورت علی الحساب ، برخی سهامی و برخی قطعی میباشند . علی الحساب بودن پیش فروش بدین معنی است که با افزایش قیمت ساخت هزینه اقساطی که باید توسط خریدار پرداخت شود افزایش میابد .

کلام آخر 

سرمایه گذاری در ملک همیشه جزو ایمن ترین راه سرمایه گذاری بوده است و اگر در حال حاضر اولین ملک خود را میخواهید خریداری نمایید شرایط شما با افرادی که تنها قصد سرمایه گذاری دارند متفاوت است . بسیاری از افراد با اخباری نظیر شکستن حباب مسکن و از این قبیل خبرها در زمان مذاکرات برجام خرید خانه را به امید پایین آمدن قیمت عقب انداختند و نتیجه این تعلل بالا رفتن قیمت مسکن میباشد زیرا همانطور که اشاره کردیم افزایش قیمت در بازار مسکن لحظه ای نمیباشد و تابع قوانین خود است در نتیجه اگر هنوز خانه خود را خریداری ننموده اید بهتر است بیش از تعلل نکرده و اقدام به خرید آن نمایید . در این مطلب سعی کردیم به این موضوع برسیم که فرمول افزایش قیمت ملک در شرایط کنونی چیست و افرادی که قصد سرمایه گذاری در این حوزه را دارند در انتخاب بهتر یاری کرده باشیم .

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.