فاجعه انسانی بر بستر کرونا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 19929
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۸:۴۹ |
بررسی تحولات اخیر یمن و آغاز ثبت ابتلا به کووید 19؛

فاجعه انسانی بر بستر کرونا

خبر ثبت اولین بیمار مبتلا به ویروس کووید19 در یمن، یکی از اخبار تلخ این روزها بود.
فاجعه انسانی بر بستر کرونا

‌| گروه سیاسی|
خبر ثبت اولین بیمار مبتلا به ویروس کووید۱۹ در یمن، یکی از اخبار تلخ این روزها بود. کشوری که در فقری عظیم با شورش‌های مسلحانه داخلی، مداخله‌های خارجی، محاصره‌های ظالمانه و بیماری‌های منحوس دیگر دست‌وپنجه نرم می‌کند، چگونه خواهد توانست با ویروسی که در ۳ ماه گذشته مدعیان قدرت جهانی را به زانو در آورده، مقابله کند؟ کشوری که تاریخ معاصرش به خون و جنگ نوشته شده، با این بیماری جدید فاجعه‌ای بزرگ‌تر را به تصویر خواهد کشید. با وجود این شرایط دشمن قسم خورده این کشور امکانات پزشکی ارسال شده به یمن را  از دسترس مردم خارج و با وعده‌های دروغین، آتش‌بس خود را نقض می‌کند و پس از چند روز دوباره دلش می‌خواهد موشکی را در خاک یمن بغلتاند و چه تلخ است تصویر مرد جوانی که مبهوت بر روی آوار خانه‌اش نشسته و تنها نگاه می‌کند. حال یمن بیش از هر زمان دیگری به کمک نیاز دارد. به گفته برخی پایگاه‌های خبری، کرونا بزرگ‌ترین تهدید ۱۰۰ سال اخیر یمن خواهد بود.
«رسالت» در بررسی بیشتر وضعیت پزشکی و درمانی کشور یمن با حسین سعیدی، پزشک فعال حوزه مسائل بهداشت و درمان یمن و عضو انجمن پزشکان بدون مرز به گفت وگو پرداخت که در ادامه این گزارش می‌خوانید.
• تاکنون چه بر یمن گذشته است؟
حسین سعیدی، پزشک فعال حوزه مسائل بهداشت و درمان یمن و عضو انجمن پزشکان بدون مرز در مورد شرایط فعلی کشور یمن به «رسالت» چنین می گو ید: «یمن اکنون وارد ششمین سال جنگی خود شده است. این کشور پیش از جنگ‌زده شدن در این سال‌ها نیز در زمره کشورهای فقیر قرار داشت و با جمعیتی نزدیک به  ۲۷ میلیون نفر، به دشواری‌های اقتصادی و بهداشتی دچار بود. پس از سال ۲۰۱۵ و با تشدید اختلافات داخلی میان چند جناح دولتی با گرایش خاص سیاسی و مداخله عربستان، جنگ تمام‌عیاری در یمن جان گرفته که در میان آن وضعیت اقتصاد این کشور بیش‌ازپیش صدمه دید.»
عضو انجمن پزشکان بدون مرز ادامه داد: «مراکز تجاری و بیمارستان‌های این کشور طی این جنگ‌ها، تحت بمباران شدید نیروهای ائتلاف عربستان سعودی قرار گرفت و این اتفاق تنها امکانات و دسترسی‌های محدود درمانی و اقتصادی مردم این کشور را نیز از بین برد. این حملات پیاپی، ۳ میلیون آواره را بدون امکانات بهداشتی و منابع موردنیاز به‌ویژه آب و تغذیه بر جای گذاشت که با در نظر داشتن چنین شرایطی، شیوع بیماری‌های خطرناکی چون و با، شرایط را بحرانی‌تر کرد.»
این پزشک فعال حوزه مسائل بهداشت و درمان یمن، ضمن بیان اینکه کمبود دارو، تجهیزات پزشکی و موضوعات مالی مربوط به کادر درمانی، بحران درمان را از ابعاد دیگری برخوردار کرده است، ابراز کرد: «تمام مشکلات جنگ‌زدگی و درمانی یمن موازی با جنگ و محاصره ناجوانمردانه دشمنان حرکت کرده و وضعیت سخت‌تر از قبل شده است. خبر تلخ آن است که یمن هنوز با و با و بیماری‌هایی چون مالاریا و تب دانگی دست‌به‌گریبان است و برخی از این بیماری‌ها همچنان ریشه‌کن نشده است. بر این اساس ظهور کرونا در کشوری چون یمن بحرانی روی بحران‌های قبل است.»
• سایه سیاه عربستان سعودی بر تاریخ معاصر یمن سنگینی می‌کند
سعیدی با بیان این جمله که اگر تورقی در تاریخ معاصر کشورهای مختلف و به‌ویژه یمن داشته باشیم، سایه‌ تاریک عربستان سعودی را بر روی مسائل انسانی و حتی آتش‌بس‌های سریالی خواهید دید، در مورد اعلام آتش‌بس عربستان سعودی گفت: «بارها اتفاق افتاد که خبر آتش‌بس عربستان را شنیدیم اما به فاصله چند روز عربستان و هم‌پیمانانش نقض آن را اعلام کردند. بر این اساس اعلام آتش‌بس عربستان سعودی در شرایط کنونی را می‌توان ناشی از چند مسئله عمده دانست. نخست فشارهای بین‌المللی کشورهای مدافع حقوق مظلومان در جهان چون جمهوری اسلامی ایران همچنین فراگیری ویروس کرونا و نشانه‌های آن در یمن، سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل را مجاب کرد تا طی پیام‌هایی نه‌چندان رسمی و قدرتمند درخواست آتش‌بس  عربستان  را داشتند.»
وی با تأکید بر اینکه قدرت مقابله ارتش و نیروهای مقاومت یمن انکارکردنی نیست افزود: « ما در دو یا سه ماه اخیر شاهد اقدامات قدرتمند مجاهدین یمنی، انصارالله و ارتش یمن در مقابله با حرکت‌های غیرقابل‌پیش‌بینی عربستان سعودی و بمباران مواضع و جنگنده‌های این کشور بودیم. این اتفاق بیانگر آن است که علیرغم فشار جنگی و محاصره‌  سنگینی که بر روی یمن است، عربستان از نتایج این دو کار راضی نبوده و بر این اساس بی‌شک به فکر راهکاری جهت ساختن چهره تحقیر شده خود بگردد.»
کرونا زمینه رخداد یک فاجعه انسانی را در یمن مهیا می‌کند
وی ضمن اشاره به اینکه شرایط جنگ‌زده یمن و فوران بیماری‌های پیشین در آن با شیوع کرونا، زمینه‌ لازم را برای ایجاد یک فاجعه انسانی و تاریخی به وجود آورده است، بیان کرد: «اگر سازمان‌های جهانی بهداشت و سازمان ملل و انجمن‌های به اصطلاح انسان دوستانه که متأسفانه چندان سابقه قابل اتکایی ندارند، اقدامی برای نجات یمن در دستور کار قرار ندهند ، آینده یمن غیرقابل‌پیش‌بینی خواهد بود. کشورهای دوست و طرفدار صلح منطقه‌ای همچنین امکانات دارویی را به یمن ارسال کردند اما باسیاست‌های ضد یمنی عربستان به این کشور نرسید. با توجه به گسترش این اپیدمی جهانی، این سؤال به وجود می‌آید که عربستان چگونه می‌تواند به سیاست‌های ضد انسانی خود ادامه دهد؟»
سعیدی در انتها این گفت وگو به تهدیدات فعلی کشور یمن اشاره‌کرد و اظهار داشت: «بر اساس اعلام سازمان ملل، هشتاد درصد از مردم این کشور نیازمند کمک‌های انسانی هستند و حدود هفت میلیون نفر از سوء تغذیه رنج می‌برند. مشکل سوء تغذیه مادران باردار، نسل ۱۰ سال آینده یمن را تحت‌الشعاع قرار خواهد  داد. متأسفانه مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های گوارشی و عفونی با آغاز فصل گرما تشدید خواهد شد به‌ویژه آن‌که یمن نزدیک به خط استوا قرار دارد. در کنار تمام این مشکلات فقر شدید کشور یمن و مشکلات امنیتی و سیاسی نیز مصیبتی مضاعف هستند.»
بحران ۶ ساله یمن تابه‌حال جان صد هزار نفر را گرفته  و میلیون‌ها یمنی دیگر را در آستانه مرگ قرار داده است و با سیستم درمانی 
نا بسامان این کشور که در برابر ویروس منحوس کرونا به دیواری ترکش خورده می‌ماند، بدون شک با دریافت نکردن کمکی مؤثر شدیدترین بحران انسانی را ثبت خواهد کرد و زین پس خدا داند که چه بر سر این کره خاکی و مردمانش خواهد آمد.

نویسنده : گروه سیاسی |
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.