غربی‌ها به‌دنبال افزایش فشارها علیه ایران هستند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 35823
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 01 دی 1399 - 7:07 |
سید محمد مرندی،کارشناس مسائل آمریکا:

غربی‌ها به‌دنبال افزایش فشارها علیه ایران هستند

سید محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران و عضو هیئت‌علمی دانشکده مطالعات جهان درخصوص بیانات رهبر انقلاب و لزوم خنثی‌سازی تحریم‌ها در داخل کشور به «رسالت» می‌گوید: طبیعتا تنها راه خنثی‌سازی تحریم‌ها این است که مشکلات موجود را به دست خودمان حل کنیم.
غربی‌ها به‌دنبال افزایش فشارها علیه ایران هستند

سید محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران و عضو هیئت‌علمی دانشکده مطالعات جهان درخصوص بیانات رهبر انقلاب و لزوم خنثی‌سازی تحریم‌ها در داخل کشور به «رسالت» می‌گوید: طبیعتا تنها راه خنثی‌سازی تحریم‌ها این است که مشکلات موجود را به دست خودمان حل کنیم. اگر بخواهیم به مذاکرات با آمریکایی‌ها تکیه کنیم آن زمان کلید کار دست آمریکا می‌افتد و از این کلید برای منافع خود استفاده می‌کنند. وی افزود: آمریکایی‌ها نمی‌خواهند مشکلات ما را حل کنند
 آن‌ها می‌خواهند مشکلات را برای جمهوری اسلامی ایران افزایش دهند. بنابراین تنها راه مقابله با این جریان، برطرف کردن مسائل و مشکلات داخلی چه فساد و سوء مدیریت و چه اشکالات ساختاری است.
مرندی تأکید کرد: از‌ طرف دیگر باید رابطه با شرکای خارجی و همسایگان خود را تقویت کنیم تا تأثیرگذاری تحریم کمتر شود و هرچقدر این تأثیر کمتر باشد امتیازات ما سر میز مذاکره با غربی‌ها بیشتر می‌شود چراکه از طرفی برنامه هسته‌ای ما فعال‌تر و قوی‌تر شده و به دلیل نقض برجام توسط دشمنان ایران صنعت هسته‌ای را تقویت کرده‌ایم.
کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: با این رویکرد انگیزه غربی‌ها خودبه‌خود برای تحریم کاهش پیدا می‌کند. چراکه آن زمان اثرگذاری تحریم کمتر شده و مجبور می‌شوند درنهایت به فکر راه‌حلی باشند تا حقوق ما را به رسمیت بشناسند.این استاد دانشگاه تأکید کرد: رویکرد مذکور به این معنا نیست که مخالف رفع تحریم باشیم، اما راه رفع تحریم از قبل مشخص بوده است و آن برجام است. اگر آمریکایی‌ها به برجام برگردند دیگر نیازی به مذاکره نیست. چراکه ایران، اروپا، روسیه و چین سال‌ها قبل مذاکره کرده‌اند و برجام موجود است. بنابراین اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند آن را اجرا کنند نیازی به مذاکره نیست و باید بدون شرط آن را اجرا کنند.مرندی بابیان این‌که دولت ترامپ و بایدن تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، یادآور شد: در زمان ریاست جمهوری اوباما، بایدن معاون اول بود و این تحریم‌ها از آن زمان آغاز شد. همچنین در دولت اوباما چهار تن از دانشمندان هسته‌ای کشورمان در چهار عملیات تروریستی متفاوت به شهادت رسیدند و یکی از این دانشمندان از همکاران من در دانشگاه تهران بود.کارشناس مسائل آمریکا ضمن اشاره به آغاز جنگ سوریه و یمن در دولت اوباما عنوان کرد: در زمان جنگ سوریه و یمن که به کمک عربستان، ترکیه و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای نفت‌خیز خلیج‌فارس آغاز شد و کمک به داعش و القاعده در دولت اوباما رقم خورد. از طرفی درست است که ترامپ سردار سلیمانی را شهید کرد، اما بسیاری از یاران و اطرافیان شهید سلیمانی در زمان دولت اوباما در جنگ با تروریسمی که او و تیمش به وجود آورد، به شهادت رسیدند.
مرندی معتقد است: جنس این دو دولت با یکدیگر تفاوتی ندارد و ما باید مراقب باشیم. درعین‌حال برجام خوب یا بد، توافقی است که ما آن را پذیرفته‌ایم و اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند آن را اجرا کنند، راه برایشان باز است و ما نباید در این میان کاری انجام دهیم. هر زمان آن‌ها برجام را اجرا کردند ما نیز به دنبال اجرای آن خواهیم بود،اما توپ در زمین رژیم آمریکاست نه جمهوری اسلامی ایران.
  کار اشتباه برخی رسانه‌ها در تحریف فرمایشات رهبری
استاد دانشگاه تهران ضمن اشاره به تحریف برخی از رسانه‌ها از سخنان رهبر انقلاب در مورد خنثی‌سازی تحریم‌ها، بیان کرد: این‌که برخی رسانه‌ها فرمایشات رهبری را ناقص منتقل کردند، کار جالبی نبود، زیرا یک سیگنال غلط را به آمریکا القا می‌کند. واضح است که ایران برای رفع تحریم‌ها تعلل نمی‌کند اما درحال حاضر توپ در زمین ایران نیست متأسفانه برخی از رسانه‌ها با این‌گونه القائات طوری رفتار می‌کنند که گویا توپ در زمین آمریکا هم نیست.
او تأکید کرد: این مسئله درحالی است که در این شرایط ما باید کاملا از آمریکایی‌ها طلبکار باشیم. درحال حاضر کاری نیست که ما انجام دهیم. ما مذاکرات هسته‌ای را انجام داده امتیازات بسیار زیادی را هم به‌طرف مقابل دادیم تا برجام به امضا برسد و درحال حاضر کار جدیدی نیست که باید انجام بدهیم. بنابراین رهبر انقلاب برای این‌که این شائبه ایجاد نشود و عده‌ای تهمت نزنند که ما می‌خواهیم تحریم‌ها باقی بماند به‌رفع تحریم‌ها اشاره کردند.
مرندی در انتها گفت: همین‌که ما در برجام باقی ماندیم نشان می‌دهد این ما نیستیم که به دنبال دردسر هستیم و طرف مقابل چنین می‌خواهد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای غربی‌ها به‌دنبال افزایش فشارها علیه ایران هستند بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.