عوارض خطرناک ایمپلنت دندان که باید بدانید. - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 77102
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴ |

عوارض خطرناک ایمپلنت دندان که باید بدانید.

دندان ها همیشه دارای اهمیت بسیار زیادی می باشند زیرا می توانند بر زیبایی صورت و سلامتی ما تاثیر بگذارند. به همین دلایل برای رفع بی دندانی درمان های متفاوتی ارائه شده است که یکی از آنها ایمپلنت دندان نام دارد. ما در این مقاله به بررسی عوارض خطرناک ایمپلنت دندان می پردازیم.
عوارض خطرناک ایمپلنت دندان که باید بدانید.

دندان ها همیشه دارای اهمیت بسیار زیادی می باشند زیرا می توانند بر زیبایی صورت و سلامتی ما تاثیر بگذارند. به همین دلایل برای رفع بی دندانی درمان های متفاوتی ارائه شده است که یکی از آنها ایمپلنت دندان نام دارد. ما در این مقاله به بررسی عوارض خطرناک ایمپلنت دندان می پردازیم.

عوارض خطرناک ایمپلنت

ایمپلنت دندان را می توان بهترین درمان برای بی دندانی نامید زیرا از نظر عملکرد نسبت به دیگر روش ها بسیار کاربردی می باشد. علاوه بر این موارد مزایای این درمان باعث شده تا محبوبیت آن بسیار زیاد باشد. اما یکی از مواردی که تمام بیماران باید آن را بدانند عوارض ایمپلنت دندان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ایمپلنت های ایرانی می توانید از صفحه ما دیدن کنید.

ایمپلنت ایرانی

عوارض ایمپلنت دندان

یکی از اجزای اصلی ایمپلنت ، فیکسچر یا پایه ایمپلنت است که توسط پزشک متخصص درون استخوان فک شما قرار می گیرد. در حقیقت می توان گفت پزشک با ایجاد حفره ای در استخوان فک شما پایه ایمپلنت را بارگذاری می کند و هر جراحی ممکن است بعد از انجام عوارض و دوران نقاهتی داشته باشد و این دوران نقاهت در ایمپلنت فول موس کمی بیشتر می باشد.

پس همانطور که در بالا نیز گفته شد ایمپلنت دندان دارای عوارض مخصوص به خود می باشد که معمولا این عوارض به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شوند. که عوارض کوتاه مدت مربوط به عوارض بعد از جراحی می باشد و عوارض طولانی مدت عوارضی هستند که بعد از گذشت زمان به وجود می آیند.

عوارض خطرناک ایمپلنت دندان

بر اساس گفته های بالا می توان نتیجه گیری کرد که ایمپلنت دندان مانند هر درمان دیگری ممکن است عوارضی داشته باشد اما نگران نباشید زیرا امکان بروز عوارض خطرناک در ایمپلنت بسیار نادر می باشد و امروزه درصد موفقیت ایمپلنت دندان بالای ۹۷ درصد می باشد. در حقیقت می توان گفت عوارض خطرناک ایمپلنت می توانند باعث شکست درمان شوند پس بهتر است با آنها آشنا باشید. در این بخش به بررسی آنها می پردازیم:

عوارض ایمپلنت

بروز عفونت بعد از ایمپلنت

همانطور که در ابتدای این مقاله نیز گفته شد این روش درمانی دارای جراحی می باشد. پس از جراحی نیز به صورت طبیعی زخم هایی باقی می ماند که ممکن است بعد از مدتی عفونت حاصل شود. اما می توان گفت با انجام صحیح مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان شانس به وجود آمدن عفونت به حداقل خود می رسد.

علائم و راه های درمانی عفونت بعد از ایمپلنت

عفونت را می توان یکی از عوارض خطرناک ایمپلنت دندان معرفی کرد اما نگران نباشید زیرا در صورت تشخیص به موقع آن می توان با استفاده از راه های درمانی متفاوت توسط پزشک، اقدام به درمان آن کرد. پس دانستن علائم عفونت یکی از نکات مهمی است که برخی از آنها به شرح زیر می باشد:

  • بوی بد دهان
  • بالا رفتن دمای بدن
  • ظهور چرک و آبسه

عوارض سینوسی

یکی دیگر از عوارض خطرناک ایمپلنت دندان مربوط به سینوس ها می شود. در کل می توان گفت ایمپلنت در فک بالا از پیچیدگی بیشتری برخوردار است که یکی از علت های آن وجود سینوس ها می باشد.

در جراحی ایمپلنت امکان پاره شدن غشاء سینوسی شما وجود دارد که در صورت بروز این اتفاق عوارض گوناگونی برای شما رخ می دهد برای مثال می توان گفت که با قرار گرفتن ایمپلنت در حفره سینوسی، شما دچار التهاب و عفونت خواهید شد.

جلوگیری از مشکلات سینوسی ایمپلنت

به صورت معمول پزشکان قبل از انجام این درمان، با تحلیل عکس های CT اسکن بیماران می توانند این مشکل را تشخیص دهند و با استفاده از درمان های جانبی مانند سینوس لیفت از بروز آن جلوگیری نمایند. پس اگر از پزشک متخصص و با تجربه برای درمان خود استفاده می کنید نگران این عارضه نباشید.

پوسیدگی دندان در ایمپلنت

یکی از مراحل ایمپلنت دندان، پروتز می باشد که بر روی پایه ایمپلنت قرار می گیرد. در ساخت پروتز های دندانی باید از دقت بالایی استفاده شود زیرا تراش نامناسب پروتز ها باعث می شود تا آنها با دندان های مجاور هم سطح نباشد.

هم سطح نبودن پروتز با دندان های مجاور باعث می شود تا مواد غذایی در بین دندان های شما باقی بماند و در نتیجه آنها دچار پوسیدگی شوند. این مورد نیز می تواند یکی از عوارض خطرناک ایمپلنت باشد زیرا دندان های سالم شما را تهدید می کند.

شکستگی پایه ایمپلنت

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد پایه ایمپلنت یکی از محصولات مهم این درمان می باشد. یکی از عوارض خطرناک ایمپلنت شکستگی پایه ایمپلنت در استخوان فک بیمار است. در حقیقت این شکستگی روند درمان را با مشکلات بزرگی روبرو می کند اما این مورد به ندرت اتفاق می افتد و دلایل گوناگونی دارد.

درمان شکستگی پایه ایمپلنت و دلایل آن

می توان گفت برای درمان شکستگی پایه ایمپلنت در استخوان، بهترین راه خارج کردن آن می باشد. پس از خارج کردن پایه ایمپلنت پزشک متخصص تصمیم می گیرد که چگونه درمان شما ادامه یابد و یا دوباره پایه ایمپلنت  دیگری در استخوان شما کاشته شود.

اما همانطور که گفته شد این مورد بسیار نادر است و شما می توانید با دانستن علت آن از بروز این مشکل جلوگیری نمائید. در حقیقت این عارضه بیشتر به دلیل استفاده از برند بی کیفیت یا پزشک غیر متخصص به وجود می آید.

آسیب به اعصاب و بافت ها

باید گفت در هر حال ایمپلنت دندان نیاز به جراحی دارد و در اثر آن ممکن است به برخی از بافت ها، رگ های خونی و اعصاب آن ناحیه صدامتی وارد شود. این مورد نیز یکی از عوارض خطرناک ایمپلنت محسوب می شود که به صورت معمول برای دندان های جلو اتفاق می افتد.

نقش ما در به وجود آمدن عوارض خطرناک ایمپلنت

در قسمت های بالایی بخشی از عوارض خطرناک ایمپلنت گفته شد که بیماران در به وجود آمدن آنها نقش زیادی ندارند. اما باید گفت بخشی از این عوارض به دلیل اعمال ما می باشند پس شما با دانستن آنها می توانند از بروز آن جلوگیری نمائید.

عوارض ایمپلنت

عادت های رفتاری

همه ما در زندگی خود دارای عادت های متفاوتی می باشیم. که برخی از آنها می توانند در روند این درمان تاثیر های منفیی بگذارند. پس بهتر است این موارد را بدانیم و این عادت ها را ترک نمائیم. بخشی از این عادت ها به شرح زیر می باشد:

  • استفاده از دخانیات
  • استفاده از نوشیدنی های الکلی
  • استفاده از مواد مخدر
  • جویدن انتهای مداد
  • دندان قروچه

عدم توجه به بیمارهای زمینه ای

به علت زندگی شهری اکثر افراد دارای بیماری های زمینه ای می باشند که بهتر است قبل از شروع این درمان به دندان پزشک خود اطلاع بدهند. زیرا برخی از این بیماری ها مانند: دیابت و پوکی استخوان می توانند باعث ایجاد عوارض خطرناک در بیماران شوند.

جلوگیری از عوارض خطرناک ایمپلنت

در قسمت های بالایی به مهم ترین عوارض خطرناک ایمپلنت پرداختیم اما باید بدانید این درمان دارای شانس موفقیت بسیار بالایی می باشد و در اکثر افراد با موفقیت صورت می گیرد. پس نگران نباشید از طرفی نیز شما با رعایت مواردی می توانید این شانس موفیت را افزایش دهید.

که مهم ترین مورد آن انتخاب پزشک متخصص می باشد. زیرا پزشک متخصص قبل از شروع درمان با استفاده از معاینات کامل می تواند از بروز تمام این عوارض جلوگیری کنند و درمان با کیفیت را به شما ارائه دهند. البته دیگر مواردی که می توانند از این عوارض جلوگیری نماید به شرح زیر می باشد:

  • ترک برخی از عادت ها
  • انجام مراقبت های بعد از ایمپلنت
  • توجه به دستور العمل پزشک

 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.