عصب کشی دندان در حین ارتودنسی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 65109
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۹:۱۵ |

عصب کشی دندان در حین ارتودنسی

گاها بخاطر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، بیماران برای اینکه بتوانند دندان طبیعی خود را حفظ کنند به روت کانال تراپی (درمان ریشه دندان) و عصب کشی دندان نیاز پیدا می کنند. با افزایش روزافزون تعداد بزرگسالانی که تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرند، نیاز به عصب کشی دندان حین ارتودنسی نیز بیش از پیش حس می شود.
عصب کشی دندان در حین ارتودنسی

گاها بخاطر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، بیماران برای اینکه بتوانند دندان طبیعی خود را حفظ کنند به روت کانال تراپی (درمان ریشه دندان) و عصب کشی دندان نیاز پیدا می کنند. با افزایش روزافزون تعداد بزرگسالانی که تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرند، نیاز به عصب کشی دندان حین ارتودنسی نیز بیش از پیش حس می شود. حال سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا می توان در حین ارتودنسی دندان را عصب کشی کرد؟

پاسخ کوتاه به این سؤال این است که، بله شما می‌توانید در حین ارتودنسی دندان را عصب کشی کنید. روت کانال تراپی (درمان ریشه دندان) را میتوان قبل، در حین و بعد از دریافت ارتودنسی نیز انجام داد. در این حالت، عصب کشی دندان را از طریق سطح جونده یا سطح پشتی دندان، جایی که بریس ارتودنسی به آنها متصل نیست می توان انجام داد. با این حال، به دلیل متفاوت و منحصر بفرد بودن آناتومی دندانی هر فرد و متغیر بودن شرایط دریافت عصب کشی دندان و ارتودنسی، عصب کشی دندان در حین ارتودنسی به این سادگی‌ها هم نبوده و پیچیدگی و الزامات خاص خود را دارد.

آیا می توان در حین ارتودنسی دندان را عصب کشی کرد؟

متخصص عصب کشی و درمان ریشه دندان می تواند با دسترسی به ریشه دندان از طریق سطح جویدنی یا سطح پشتی دندان، حتی در حین ارتودنسی نیز دندان را عصب کشی کند. از آنجایی که براکت‌های ارتودنسی در سطح باکال دندان (سطحی از دندان که مجاور عضله گونه (لپ) می باشد) نصب می شوند، مانع از دریافت عصب کشی دندان در حین ارتودنسی نمی شوند.

تنها زمانی که براکت‌های ارتودنسی در سطح لینگوال دندان (سمت رو به زبان) نصب شده باشند مانع از دریافت عصب کشی دندان میشوند. در اینصورت، دنداپزشک یا متخصص عصب کشی دندان مجبور است عصب کشی دندان را قبل از ارتودنسی انجام دهد و یا اینکه براکت‌های ارتودنسی شما را قبل از عصب کشی دندان بردارد.

در اغلب موارد، عصب کشی دندان آخرین راه حل برای حفظ دندان طبیعی فرد است و تنها گزینه باقی مانده بعد از آن، کشیدن دندان است. چنانچه دندانی به عصب کشی نیاز داشته باشد، این گزینه جزو اولویت‌های ضروری درمان قرار میگیرد و هر درمانی از حیث ضروری بودن بعد از آن قرار میگیرد. در واقع، حفظ سلامت دهان و دندان جزو اولویت‌های اصلی حوزه دندانپزشکی است.

حتما ارتودنتیست یا همان پزشک متخصص ارتودنسی خود را از هرگونه عصب کشی دندان که در حین ارتودنسی انجام داده‌اید مطلع کنید.

حتما از دندانپزشک متخصص خود که دندان شما را عصب کشی کرده، یک کپی از گزارش کار و عکس اشعه ایکس بگیرید تا بتوانید این اطلاعات را به متخصص ارتودنسی خود که ارتودنسی دندان‌های شما را انجام میدهد ارائه دهید.

ارتودنسی که پس از عصب کشی دندان انجام میشود، باید با نهایت احتیاط صورت بگیرد. چرا که دندان شما برای ترمیم شدن نیاز به زمان دارد، بنابراین به مدت ۱ الی ۲ ماه از هرگونه اعمال فشار و نیروی خارجی به آن باید خودداری شود.

در این حالت، دندانپزشک ممکن است براکت ارتودنسی متصل به دندان عصب کشی شده را جدا کند و یا اینکه سیمی را به براکت ارتودنسی این دندان وصل نکند. بسته به اینکه کدام دندان عصب کشی شده، این دندان به مدت ۱ الی ۲ ماه پس از عصب کشی به حال خود رها میشود.

چه مدت بعد از عصب کشی دندان می توان ارتودنسی دریافت کرد؟

می توان بریس‌های ارتودنسی را بلافاصله پس از عصب کشی دندان نصب کرد. متخصص ارتودنسی ممکن است دندان عصب کشی شده را به مدت ۱ الی ۲ ماه به ردیف ارتودنسی دندان‌ها متصل نکند تا این دندان به طور کامل بهبود یابد.

قبل از دریافت ارتودنسی، متخصص حتما باید برای ارزیابی وضعیت کلی سلامت دهان و دندان شما و بررسی احتمال هرگونه بیماری لثه یا پوسیدگی دندان، عکس رادیوگرافی از دندان‌های شما بگیرد. به کمک رادیوگرافی، عصب کشی دندان در عکس گرفته شده با اشعه ایکس نشان داده میشود. اما چنانچه شما بعد از عکسبرداری دندان خود را عصب کشی کرده باشید، حتما این مسئله را به متخصص ارتودنسی خود اطلاع دهید.

مهم نیست که چه مدت از عصب کشی دندان شما گذشته باشد، برای انجام ارتودنسی تمامی دندان‌های عصب کشی شده باید توسط عکس اشعه ایکس مشخص بوده و بازبینی شوند. در اینصورت وجود هرگونه مشکلی را می توان بموقع تشخیص داد و آنرا برطرف کرد.

آیا ارتودنسی باعث ایجاد مشکلاتی می شود که برای درمان آن به عصب کشی دندان نیاز باشد؟

در موارد بسیار نادر و غیر محتمل، ارتودنسی منجر به بروز مشکلاتی می شود که برای درمان آن به عصب کشی دندان نیاز است. گاها با حرکت دندان‌ها از طریق استخوان فک به خاطر ارتودنسی، این احتمال وجود دارد که ترومایی به دندان یا استخوان وارد شود که منجر به مرگ عصب دندان شود.

نیروی ناشی از براکت ارتودنسی با سرعت ملایم و به طور آهسته به دندان اعمال می شود تا از وارد شدن فشار و تروما به دندان‌ها و استخوان فک جلوگیری شود. در اغلب موارد، علت اصلی مرگ تدریجی عصب و ریشه دندان، ترومای قبل از ارتودنسی است که در این حالت فشار ناشی از براکت این روند را تسریع میکند. این امر رایج‌ترین دلیل نیاز به عصب کشی دندان در حین درمان ارتودنسی است.

اما توجه داشته باشید که این موارد بسیار به ندرت رخ میدهند و مزایای ارتودنسی بسیار بیشتر از خطرات یا مضرات آن است، چرا که نامرتب و کج بودن دندان‎ها میتواند علاوه بر پوسیدگی، منجر به بیماری لثه و در نهایت از دست رفتن دندان شود.

آیا با داشتن دندان عصب کشی شده باز هم می توان از ارتودنسی شفاف یا نامرئی استفاده کرد؟

بله با داشتن دندان عصب کشی شده باز هم می توانید از ارتودنسی شفاف یا نامرئی استفاده کنید. در اینصورت دندان‌های عصب کشی شده باید با عکس اشعه ایکس بطور دقیق تحت نظر باشند تا از سالم بودن دندان‌ها و استخوان فک مطمئن شد. در ارتودنسی نامرئی حرکت دندان‌ها توسط سطوح بیرونی تنظیم میشود، نه از سطح داخلی و جایی که دندان عصب کشی شده است.

آیا می توان در حین ارتودنسی، روکش دندانی هم دریافت کرد؟

بهتر است که پس از جدا کردن براکت‌ها و اتمام دوره درمان ارتودنسی، روکش دندانی دریافت کنید. دریافت روکش در حین ارتودنسی ممکن است باعث شود که دندان‌های شما پس از اتمام دوره درمان، بخوبی کانتور نشده و نامرتب و کج بودن آنها اصلاح نشود. اما اگر از قبل روکش دندانی دارید، میتوانید در حین ارتودنسی آنها را نگه‌دارید. در اینصورت، دندانپزشک از چسب متفاوتی برای دندان‌هایی که روکش دارند استفاده خواهد کرد.

آیا دریافت ارتودنسی بر روی دندانی که عصب کشی شده خطر دارد؟

چنانچه عصب کشی دندان بدرستی انجام نشده باشد، این احتمال وجود دارد که دریافت درمان ارتودنسی باعث ایجاد عفونت شود. در واقع، بطور کلی دریافت ارتودنسی برای دندان‌های عصب کشی شده بخودی خود خطری ندارد، اما اگر مشکلی در دندان عصب کشی شده وجود داشته باشد که تشخیص داده نشده باشد،‌ در این حالت دریافت ارتودنسی بروی این دندان میتواند مشکل این دندان را تشدید کند. در این صورت، ممکن است به عصب کشی مجدد دندان و در بدترین حالت به کشیدن دندان نیاز باشد. البته چنین عوارضی بسیار نادر و غیر محتمل هستند.

به طور کلی همیشه قبل از هر تصمیمی ابتدا با دندانپزشک خود مشورت کنید، چرا که این متخصصین اطلاعات بیشتری در مورد انواع درمان‌های دندانپزشکی دارند و میتوانند در تصمیماتی که منجر به حفظ سلامت دهان و دندان می شوند به شما کمک کنند.

| منبع خبر : محتوا این متن تبلیغاتی بوده و توسط رسالت رد یا تایید نمی شود
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.