طنین انتقام در یک‌قدمی کاخ سفید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 15145
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱:۴۳ |
تظاهرات در 70 شهر آمریکا علیه جنایت ترامپ؛

طنین انتقام در یک‌قدمی کاخ سفید

معترضان آمريکايي با سردادن شعار «آمريکا بايد از خاورميانه بيرون برود»، مقابل هتل ترامپ تجمع کردند و خشم خود را از ترور سردار ايراني نشان دادند.
طنین انتقام در یک‌قدمی کاخ سفید
|گروه بين‌الملل|
معترضان آمريکايي با سردادن شعار «آمريکا بايد از خاورميانه بيرون برود»، مقابل هتل ترامپ تجمع کردند و خشم خود را از ترور سردار ايراني نشان دادند.
  به گزارش شبکه راديويي RTL لوکزامبورگ ، در پي حمله آمريکا به بغداد و ترور قاسم سليماني، فرمانده قدرتمند ايراني، تظاهرات کنندگان در سراسر آمريکا از جمله در شهر‌هاي واشنگتن و نيويورک تجمع کردند و مخالفت خود را با جنگ عليه ايران نشان دادند.معترضان آمريکايي با سردادن شعار «جنگي عليه ايران در کار نيست» و «آمريکا بايد از خاورميانه بيرون برود»، مقابل هتل بين‌المللي ترامپ تجمع کردند و خشم خود را از ترور قاسم سليماني، سردار ايراني به دست آمريکا نشان دادند.تظاهرات کنندگان آمريکايي در واشنگتن، نيويورک و سراسر آمريکا تجمع کردند.در اين ميان حدود ۲۰۰ نفر مقابل کاخ سفيد  فرياد مي‌زدند: همين حالا آمريکا را از عراق بيرون کنيد؛ جنگ و تحريمي عليه ايران در کار نباشد .
حدود ۷۰ شهر آمريکا شاهد برگزاري اين تظاهرات بود.يکي از برگزارکنندگان اين تظاهرات خطاب به جمعيت معترض گفت:  ما اجازه نخواهيم داد که کشورمان به جنگ ناخودآگاه ديگري کشيده شود . تظاهرات کنندگان پس از آن کم‌کم به سمت هتل ترامپ در نزديکي کاخ سفيد حرکت کردند. 
سام کروک شهروند آمريکايي ۶۶ ساله با ابراز نگراني از رويداد‌هاي اخير، پلاکاردي در دست داشت که روي آن نوشته شده بود: آيا نياز به آن است که توجه‌ها (منظور استيضاح ترامپ است) را منحرف کنيد؟ پس جنگ را آغاز کنيد .
اين شهروند آمريکايي گفت: اين کشور (آمريکا) در دست دونالد ترامپ است و او کسي است که از نظر رواني ثبات ندارد. من مي‌ترسم او از روي سهل‌انگاري آغازگر يک جنگ باشد. من فکر مي‌کنم ترامپ واقعا نمي‌خواهد يک انفجار واقعي در خاورميانه اتفاق بيفتد.
از سوي ديگر، نانسي پلوسي رئيس مجلس نمايندگان آمريکا بامداد يک‌شنبه در واکنش به اطلاع‌رساني رسمي کاخ سفيد به کنگره درباره عمليات ترور سپهبد «قاسم سليماني» فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب گفت که اين اطلاع‌رساني که به کنگره انتقال داده‌شده بيش از آن‌که پاسخ‌دهنده باشد، سؤالات بيشتري را به وجود آورده است.
وي افزود: «اين سند، سؤالات جدي و فوري درباره زمان‌بندي، شيوه و توجيه تصميم دولت براي درگيري در اقدام خصمانه عليه ايران به وجود آورده است. اين تصميم بسيار غيرمعمول، نگراني‌ها را افزايش داده که کنگره و مردم آمريکا درباره امنيت ملي‌شان در ابهام قرار داده شده‌اند.»
رئيس مجلس نمايندگان آمريکا در ادامه هشدار داد: «اقدام نظامي تحريک‌آميز، تنش‌زا و نامناسب، جان شهروندان، ديپلمات‌ها و نيروهاي آمريکايي و متحدان را در خطر قرار مي‌دهد. اين اقدام خصمانه بدون قانون  مجوز استفاده از نيروي نظامي عليه ايران، بدون رايزني با کنگره و بدون ارائه استراتژي مشروع و شفاف به کنگره و مردم صورت گرفته است.»
«جو بايدن» معاون «باراک اوباما» رئيس‌جمهور پيشين آمريکا و نامزد پيشتاز دموکرات‌ها در رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۰ آمريکا در واکنش به پيام توئيتري بامداد ديروز  «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا عليه ايران و تهديد اين کشور گفت که ترامپ  بسيار خطرناک و بي‌مسئوليت است .
رئيس‌جمهور آمريکا   در پيامي توئيتري با رجزخواني عليه ايران نوشت:  ايران به‌صورت جسورانه در حال صحبت کردن درباره هدف قرار دادن منافع آمريکا در انتقام از خلاص کردن جهان از رهبر تروريست‌ها که يک آمريکايي را کشته و چند نفر ديگر را خيلي بد مجروح کرده، است .
وي ادامه داد: «در صورتي که ايران به هر آمريکايي يا منافع آمريکا حمله کند، آمريکا ۵۲ سايت در داخل ايران (به نمايندگي از ۵۲ آمريکايي که ايران سال‌ها پيش به گروگان گرفته بود) حمله خواهد کرد که برخي از آن‌ها بسيار سطح عالي و مهم براي ايران و فرهنگ ايران  است و اين اهداف و خود ايران بسيار سريع و خيلي سخت مورد هدف قرار خواهند گرفت. آمريکا تهديد بيشتري نمي‌خواهد.»
بنا به گزارش پايگاه تحليلي «پولتيکو»، بايدن قبل از آغاز مراسم کارزار انتخاباتي‌اش، ترامپ را  به اتخاذ گام‌هاي غيرمسئولانه متهم کرد و گفت: هيچ رئيس‌جمهوري حق ندارد که کشور ما را بدون رضايت آگاهانه مردم آمريکا به‌سوي جنگ سوق دهد و در حال حاضر ما نمي‌دانيم که چه چيزي در ذهن اين آدم مي‌گذرد و ما هيچ ايده‌اي در اين خصوص نداريم .
نامزد پيشتاز دموکرات‌ها در خصوص اقدامات منفي ترامپ تصريح کرد: «او ما را از شرکاي‌مان منزوي کرده است. او ما را از هم‌پيمانان ناتوي ما جدا و منزوي کرده است.بايدن سپس به توئيت بامداد ديروز  ترامپ اشاره کرد و گفت: «او سرخود طوفان توئيتي به راه انداخته است» و معلوم نيست که با مشورت مشاورانش اين حملات توئيتري را انجام مي‌دهد يا بدون اطلاع آن‌ها اقدام به چنين کارهايي مي‌کند.
وي در اين خصوص ادامه داد: «او (ترامپ) فردي بي‌توجه است. شايد به ياد داشته باشيد که برخي از شما خيلي وقت پيش اين سؤال را از من پرسيديد که من گفتم:هرچه ديوارها (موانع) به اين فرد نزديک‌تر شوند، من بيشتر درباره اقدام غيرعقلاني و غيرمنطقي اين فرد نگران مي‌شوم، شايد ما را به‌سوي جنگ سوق دهد .
پايگاه خبري شبکه CNN در گزارشي نوشت: مقامات ارشد امنيت ملي آمريکا به‌سختي تلاش مي‌کنند از ادعاي کاخ سفيد، درباره اين‌که ترور سردار قاسم سليماني در واکنش به تهديدهاي فوري اين ژنرال عليه منافع آمريکا صورت گرفته است، دفاع کنند، اما فقدان شواهد و مدارک به کنگره و افکار عمومي ترديدهايي درباره اين‌که اين حمله متناسب بوده است يا خير به وجود آورده است. براساس اين گزارش، مايک پمپئو وزير خارجه، دونالد ترامپ رئيس‌جمهور و ديگر مقامات ارشد نظامي آمريکا اين توضيحات را براي هدف‌گيري سليماني داده‌اند و به تهديد فوري در زمينه اجراي نقشه‌هايي خشونت‌آميز عليه آمريکا در روزها، هفته‌ها يا ماه‌هاي آينده از سوي وي اشاره کرده‌اند.
CNN در ادامه نوشت: اما سؤالات درباره چنين تهديدات فوري از ناحيه ايران همچنان ادامه دارد. آيا دولت واشنگتن به‌طور کامل تأثير پيامدهاي چنين حمله‌اي را در نظر گرفته است  و آيا زمينه‌هاي قانوني و مناسب براي مجوز استفاده از نيروي نظامي از سوي رئيس‌جمهور در چنين موضوعي وجود داشته است؟CNN به نقل از منابع آگاه نوشته است که وقتي تيم مشاورانش گزينه‌هاي اقدام عليه ايران را ارائه کردند و دونالد ترامپ گزينه هدف گرفتن سليماني را انتخاب کرد همه متعجب شدند. اين منبع گفته، برخي از مشاوران کاخ سفيد انتظار داشتند که ترامپ گزينه کم خطرتري را انتخاب کند اما وقتي درباره اين گزينه توضيح داده شد وي باز هم درباره همان گزينه به جلو پيش رفت.  CNN نوشته، از آن زمان تاکنون، آمريکا جزئيات کمي درباره تهديدهاي خاصي که سليماني عليه منافع آمريکا داشته ارائه کرده است و نتوانسته زمينه‌هاي قانوني و مشروع اين حمله را به‌روشني ترسيم کند. اين گزارش در پايان تأکيد کرد: کاخ سفيد نتوانسته نقاط مختلف را به‌گونه‌اي مرتبط کند که تصوير روشني از دلايل قانوني و سازگار با اين طرح به دست دهد.
نویسنده : گروه بین الملل |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.