طرح پرداخت یارانه یک میلیون تومانی خیانت به مردم است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 6223
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۹:۰۷ |
غلامعلی جعفرزاده در گفت‌و‌گو با رسالت:

طرح پرداخت یارانه یک میلیون تومانی خیانت به مردم است

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس معتقد است: هر کس با الفباي اقتصادي و بودجه آشنا باشد در موقعيتي که در سال 1398 با کسري بودجه بالغ بر 130 هزار ميليارد توماني مواجه هستيم، اگر صحبت يارانه يک ميليون توماني را مطرح کند به طور قطع خائن است.
طرح پرداخت یارانه یک میلیون تومانی خیانت به مردم است

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس معتقد است: هر کس با الفباي اقتصادي و بودجه آشنا باشد در موقعيتي که در سال ۱۳۹۸ با کسري بودجه بالغ بر ۱۳۰ هزار ميليارد توماني مواجه هستيم، اگر صحبت يارانه يک ميليون توماني را مطرح کند به طور قطع خائن است.
رئيس اتاق بازرگاني تهران چندي قبل درسخناني اعلام کرد سهم هر ايراني از کل يارانه‌ هاي تخصيصي به صورت مستقيم و غيرمستقيم در کشور ماهانه يک ميليون تومان است. اين سخن در شرايطي مطرح مي شود که کشور با بحران هاي مالي روبه‌روست و دولت با يارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ توماني که به مردم مي پردازد، باز هم با کسري بودجه مواجه است. اما سوال اينجاست چگونه يارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ توماني که از اولين سال پرداخت يعني سال ۱۳۹۰ تاکنون به ميزان يک ريال افزايش نيافته به يکباره مي تواند به يک ميليون تومان افزايش پيدا کند؟ آيا چنين طرح هايي بيشتر نمي تواند به طرح هاي ورشکسته اي که در گذشته در کشورهاي ديگر اجرا شده اند، شباهت داشته باشد؟
غلامعلي جعفرزاده عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با رسالت درباره پيشينه پرداخت يارانه گفت: پرداخت يارانه به دليل مصرف زياد حامل هاي انرژي بود تا مصرف کاهش پيدا کند و نقش دولت در پرداخت سوبسيد کم و نقش مردم در پرداخت قيمت واقعي حامل هاي انرژي بيشتر شود.
وي افزود: در افزايش نقش مردم در پرداخت حامل هاي انرژي، درآمد دولت بيشتر مي شد و عده اي به دنبال بازگرداندن اين افزايش درآمد به مردم شدند. اما فلسفه اين افزايش درآمد و بازگرداندن آن مشخص نيست. در قانون ماده۷ که سازمان تامين اجتماعي و خدمات آن شکل مي گيرد، هيچ کس مخالف ارائه کمک به نيازمندان جامعه نيست اما در قالب سازمان رسمي مانند کميته امداد و بهزيستي.
عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به عدم امکان يارانه به همه افراد بيان کرد: اکنون به نقطه اي رسيده ايم که به هيچ وجه امکان پرداخت يارانه به همه افراد جامعه وجود ندارد. بايد همه نيازمندان سازماندهي شوند و زيرمجموعه ماده هفت قرار بگيرند. افرادي که ادعا مي کنند به هر ايراني يک ميليون تومان يارانه تعلق مي گيرد شايد به نوعي راست بگويند اما درست نمي گويند. در هيچ کجاي دنيا همه درآمد کشور را ميان مردم تقسيم نمي کنند. اگر بر فرض به هر ايراني در حدود ۷۰۰ هزار تومان يارانه تعلق بگيرد ديگر پروژه هاي کلاني مانند سدسازي، راه سازي، آب شرب و آسفالت در کشور تعطيل مي شود.
نماينده مردم رشت در مجلس ادامه داد: کساني که اعلام مي کنند به هر ايراني يارانه يک ميليون توماني تعلق مي گيرد با افکار مردم بازي مي کنند. اين افراد يا نمي دانند مبلغ يک ميليون تومان چقدر است يا نمي دانند يارانه چيست؟ کشورهاي لهستان و مصر چند سال قبل به پرداخت يارانه اين چنيني اقدام کردند اما بعد از مدتي اين طرح شکست خورد. ما در کشور در ماه پنج هزار ميليارد تومان يارانه مي دهيم که در صورت عدم پرداخت اين يارانه زيرساخت هاي توليدي و اشتغال تکميل مي شد. اکنون ۷۵ هزار پروژه در کشور راکد مانده است و بودجه يارانه مي توانست به تکميل اين پروژه ها کمک کند و بخش اعظمي از مشکلات اشتغال رفع مي شد.وي ادامه داد: در طول سال ۶۰ هزار ميليارد تومان يارانه آشکار و ۹۰۰ هزار ميليارد تومان يارانه پنهان پرداخت مي شود. بايد واقعيات به مردم عنوان شود زيرا در صورتي که يارانه به مردم تعلق بگيرد کشور بدهکار مي شود و اين امر به نوعي آينده فروشي است.
جعفرزاده در پايان سخنانش بيان کرد: هر شخصي که يارانه يک ميليون توماني را مطرح مي کند اقدام به عوام فريبي، رفتار پوپوليستي و بازي با احساسات مردم مي کند. هر کس با الفباي اقتصادي و بودجه آشنا باشد در موقعيتي که در سال ۱۳۹۸ با کسري بودجه بالغ بر ۱۳۰ هزار ميليارد توماني مواجه هستيم، اگر صحبت يارانه يک ميليون توماني را مطرح کند به طور قطع خائن است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.