طرح‌های زنگ‌زده زنگنه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 15209
  پرینتخانه » اقتصادی, سیاسی تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰ |
نماینده سابق ایران در اوپک عنوان کرد:

طرح‌های زنگ‌زده زنگنه

دولتمرداني که خود به طرح‌‌هاي دولت پيشين انتقاد داشتند حال به آن‌ها پناه آورده‌اند شايد بتوانند با استفاده از طرح‌هاي تکراري دستاوردي براي خود جمع و کارنامه کاري خود را پر کنند اما بازهم به قيمت لطمه زدن به مردم و کشور.
طرح‌های زنگ‌زده زنگنه

دولتمرداني که خود به طرح‌‌هاي دولت پيشين انتقاد داشتند حال به آن‌ها پناه آورده‌اند شايد بتوانند با استفاده از طرح‌هاي تکراري دستاوردي براي خود جمع و کارنامه کاري خود را پر کنند اما بازهم به قيمت لطمه زدن به مردم و کشور.
بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت در بيست و ششم آذرماه سال جاري گفت که تأثير کيفيت بنزين بر آلودگي هوا ناچيز است. اما همان وزير در بيست و هشتم آبان ماه سال ۱۳۹۳ گفته بود: «برخي که مي‌گويند کيفيت بنزين اثري بر آلودگي هوا ندارد، بايد به عقل شان شک کرد.» اما جداي از اين تناقض مگر شما نگفته بوديد کارت سوخت باعث قاچاق بنزين شده است،‌ حال چه شد که دوباره اين طرح را اجرايي کرديد، آن‌هم بدون مقدمه وکارشناسي نشده؟ جداي از اين‌که رئيس دولت خودش هم از افزايش نرخ بنزين بي‌خبر بود مردم را نيز خبر نکرد.
در شرايط فعلي برخي حافظه خوبي دارند و يادشان مي‌ماند دولتمردان درگذشته چه گفتند و چه کساني را نقد کردند و همين تناقض کلام در سطح مسئولان ارشد دولتي جاي تعجب دارد،‌ درحالي‌که وزير نفت درگذشته خودش گفته بود کيفيت بنزين بر آلودگي هوا تأثير ندارد اما در آذرماه امسال حرف خود را نقض کرد. 
*طرح کارت سوخت، مصرف را به ۶۰ ميليون ليتر رساند
 محمدعلي خطيبي نماينده سابق ايران در اوپک در گفت‌وگو با «رسالت» دراين‌باره مي‌گويد: «مسئولان دولت فعلي، دولت قبل را محکوم مي‌کردند و علت آلودگي هوا را نوع و کيفيت پايين بنزين ارائه‌شده در دولت قبل مي‌دانستند. آن زمان کشور تحريم بود و پتروشيمي‌ها در شرايط تحريمي بنزين توليد مي‌کردند، آن زمان پالايشگاه ستاره خليج‌فارس راه‌اندازي نشده بود اما واردات بنزين انجام مي‌شد. در دولت پيشين براي جلوگيري از واردات، تصميم برکارت سوخت گرفته شد و خود آقاي نعمت زاده که آن زمان معاون پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي بود مجري اين طرح بود.»
وي افزود:«به‌طورکلي کارت سوخت طرحي عالي بود که باعث شد در آن زمان مصرف سوخت به ۶۰ ميليون ليتر در روز برسد و مصرف را مهار کرد زيرا در آن زمان ما به دليل تحريم‌ها قادر به واردات نبوديم و زيرساخت‌ها مانند بندرها، اسکله‌ها و خطوط لوله اجازه اين کار را نمي‌‌داد. با طرح کارت سوخت مي‌توان گفت واردات افت پيدا کرد و مصرف رو به افزايش نيز مهار شد.»
خطيبي در ادامه گفت :«مردم به اين تصميم عادت کرده بودند و زيرساخت‌ها نيز مانند پمپ‌بنزين‌ها در سراسر کشور، حتي در مناطق دورافتاده تجهيز شده بودند. اما ناگهان در اين دولت اعلام شد علت آلودگي هوا کيفيت پايين بنزين است و طرح کارت سوخت را لغو کردند. اين کار باعث آسيب‌هايي شد به‌طوري‌که مصرف سوخت در روزبه ۱۰۰ ميليون ليتر رسيد و به‌شدت افزايش پيدا کرد و همين مصرف بالا، علت آلودگي هوا است.»
*پاس‌کاري وزارت نفت و خودروسازان 
نماينده سابق ايران در اوپک اظهار داشت:«در حال حاضر علت اصلي آلودگي هوا طبق تحقيقات صورت گرفته، بنزين است و کيفيت سوخت تغیيري نکرده اما مصرف به‌شدت افزايش داشته و باعث تعطيلي‌هاي پي‌درپي مدارس شده است. دليل وزارت نفتي‌ها براي عدم افزايش کيفيت بنزين، بي‌کيفيت بودن خودروهاي داخلي است و خودروسازان نيز دليل شان اين است که کيفيت پايين بنزين ارزش بالا بردن کيفيت خودرو را ندارد و اين‌گونه توپ را به زمين يکديگر مي‌اندازند.»
وي بابيان اين‌که تمام وزارت نفت و خودروسازان و نهادهاي مرتبط همگي اعضاي دولت هستند، گفت: «بنابراين دليل اين پاس‌کاري‌ها چيست؟ با اين رفتار جان مردم به خطر افتاده است، اما بايد پرسيد اگر کيفيت بنزين تأثيرگذار نيست، چرا زوج و فرد از درب منازل يا فروش طرح ترافيک متوقف مي‌شود؟ اکنون توليد خودرو از يک‌ميليون در سال گذشته و کيفيت پايين بنزين و خودروها آلودگي را تشديد کرده است.» 
خطيبي ابراز کرد: «درحال حاضر با تلاش قرارگاه خاتم‌الانبيا پالايشگاه ستاره خليج‌فارس راه‌اندازي شد و ديگر مشکل واردات بنزين نداريم. اما قرار نبود هر چه در داخل توليد مي‌کنيم را مصرف کنيم، اکنون مصرف بنزين در روزبه ۱۰۰ ميليون ليتر رسيده که بايد کنترل شود و اگر اين مصرف ادامه داشته باشد بايد پالايشگاه‌هاي جديد بسازيم يا دوباره بنزين وارد کنيم. در شرايط تحريمي، چه درگذشته و چه درزمان کنوني براي صادرات فرآورده‌هاي نفتي هيچ مشکلي نداشته ایم.»
وي بيان کرد: «مشکل اصلي اين است که ما نفت را تبديل به فرآورده نمي‌کنيم تا اين حربه از دست دشمنان گرفته شود، دشمنان نفت خام را تحريم مي‌کنند اما نمي‌توان محصولات را تحريم کرد. در حال حاضر محصولات نفتي کشور به‌طور کامل به فروش مي‌رسد. باوجود پالايشگاه ستاره خليج‌فارس ميعانات کشور ديگر هدر نمي‌رود و توليدات به‌اندازه کافي رسيده و مشکلات بسيار کاهش داشته است، ‌اکنون ديگر تحريم بنزين نيستيم.»
نماينده سابق ايران در اوپک تصريح کرد: «همان‌طور که گفتم توليد در کشور کافي است و نمي‌توانيم قيمت بنزين را به قيمت‌هاي جهاني برسانيم اما مي‌توان با روش‌هاي درست مصرف را کنترل کرد. دولت فعلي هر تصميمي که دولت پيشين گرفت را لغو کرد، اما بعد از مدتي دوباره همان تصميم را اجرايي کرد و اين لغو کردن‌ها باعث مشکلاتي مانند آلودگي، قاچاق و…. شده است.» خطيبي توضيح داد: «دولت بايد خودروهاي باکيفيت توليد و مصرف سوخت را کنترل کند. متأسفانه خودروسازي ما نتوانسته کيفيت را به حداکثر برساند. خودروسازي کره و چين که بعد از ما کار در اين صنعت را آغاز کرد اکنون در پله‌هاي نخست دنيا ايستاده است. 
او بابيان اين‌که چرا کيفيت و استانداردهاي داخلي افزايش نمي‌يابد، گفت: «خودروهاي ما در ترافيک کار مي‌کنند اما خودروهاي خارجي مجهز به سيستم خاموشي خودکار در حالت ثابت هستند که اين باعث کاهش مصرف بنزين و درنتيجه کاهش آلودگي مي‌شود، استاندارد دست خود دولت است و آن را به ميل خود بالا و پايين مي‌کند.»
*تصميمات دولت در بودجه ۹۹ طبق اعداد توهمي است
وي افزود: «دولت مي‌توانست  مصرف بنزين را کنترل کند طوري که فشار بر مردم کم‌تر شود، اما اين کار را نکرد. با تمام اين‌ها زنگنه درست گفته و به قول خودش بايد به عقل کسي که مي‌گويد بنزين بر آلودگي هوا تأثير ندارد شک کرد، به نظر شما بايد به عقل چه کسي شک کرد؟ وزرا نبايد به‌راحتي از زير بار مسئوليت شانه خالي کنند و ديگران را متهم کنند به‌جاي اين کارها بايد تصميمات درست گرفت.»
نماينده سابق ايران در اوپک در پايان گفت: «تصميمات فروش نفت در بودجه امسال مبني بر فروش يک‌ميليون بشکه در روز يک عدد توهمي است. بودجه بايد از نفت جدا شود اما اين رقمي که گذاشته‌اند محقق نخواهد شد. اگر از فرارها و معافيت‌هاي مالياتي جلوگيري شود ديگر نيازي به نفت نيست.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.