ضعف اطلاعاتی و هراس ترامپ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 17048
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰:۲۶ |
بررسی دلایل اعمال محدودیت سفر اتباع ۶ کشور به آمریکا ؛

ضعف اطلاعاتی و هراس ترامپ

روزها پی‌درپی می‌گذرد و دونالد ترامپ دست‌به‌قلم به ادامه تحریم کشورها می‌پردازد.
ضعف اطلاعاتی و هراس ترامپ

‌|  گروه سیاسی‌|
روزها پی‌درپی می‌گذرد و دونالد ترامپ دست‌به‌قلم به ادامه تحریم کشورها می‌پردازد. آمریکا چندی پیش در حرکتی کاملا پیش‌بینی‌شده اتباع ۶ کشور نیجریه، میانمار، اریتره، قرقیزستان، سودان و تانزانیا را از مسافرت به آمریکا ممنوع کرد. این محدودیت‌ها در حالی اعمال شد که دولت ترامپ پیش‌تر سفر اتباع ۷ کشور ایران، لیبی، سوریه، سومالی، کره شمالی، ونزوئلا و یمن را نیز به آمریکا ممنوع کرده بود. بسیاری از کارشناسان و دیپلمات‌های آمریکایی پیش‌تر هشدار داده بودند که اعمال این محدودیت‌ها به منافع آمریکا لطمه خواهد زد. مقامات آمریکایی مدعی هستند این طرح تنها به جهت مسائل امنیتی است. از سویی دیگر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا طرح دونالد ترامپ برای اعمال محدودیت سفر اتباع این ۶ کشور به آمریکا را مورد انتقاد قرار داده و گفت: «این طرح ظالمانه و مغایر با ارزش‌های آمریکا که حاکمیت قانون را تهدید می‌کند، تبعیض به بهانه سیاست است.» وی افزود: «رئیس‌جمهوری با تازه‌ترین تصمیم وقیحانه خود، بر شدت خشونت خود افزوده و بیش‌ازپیش رهبری آمریکا در جهان، قانون اساسی و میراث ما را به‌عنوان کشور مهاجران تضعیف کرده است.» لازم به ذکر است، ترامپ نسخه اولیه طرح ممنوعیت سفر اتباع خارجی به آمریکا را ۳ سال پیش علیه چند کشور عمدتا مسلمان اعمال کرد. نسخه بازنگری‌شده این طرح سپس در دادگاه عالی متوقف و سفر از ایران، لیبی، سوریه، سومالی و یمن هنوز ممنوع است. دولت آمریکا طی طرح جداگانه‌ای نیز ورود اتباع کره شمالی و ونزوئلا به این کشور را منع کرد. به دنبال این موضوع «رسالت» گفت‌وگویی با یک کارشناس حقوق بین‌المللی و یک کارشناس مسائل سیاسی خارجی داشته که در ادامه می‌خوانید.
 هراس آمریکا از ملل در بند
مسعود اخوان‌فر، کارشناس حقوق بین‌الملل در این زمینه به «رسالت» گفت: «پس از آغاز قرن ۲۱ نگاه دنیا به نوع جدیدی از تبعیض نژادی در تصمیمات و موضع‌گیری‌های رئیس‌جمهور آمریکا خیره شد. در حقوق بین‌الملل به‌ویژه سازمان جهانی حقوق بشر
 به برابری انسان‌ها، منع تبعیض نژادی، عدم توجه به رنگ پوست انسان‌ها و مسائلی از این قبیل تأکید شده است. ایالات‌متحده آمریکا متأسفانه در موضع‌گیری کاملا نژادپرستانه اقدام به اعمال محدودیت برای سفر اتباع ۶ کشور به آمریکا کرده است. به معنای دیگر دونالد ترامپ هر شخصی را که خارج از تفکر فاشیستی و نژادپرستانه‌اش گام برمی‌دارد، قبول ندارد. این موضوع در حالی است که نیمی از جمعیت آمریکا را سیاهپوستان، سرخپوستان و رنگین‌پوستان تشکیل داده‌اند.»وی ادامه داد: «اقدام اخیر ترامپ مبنی بر ممنوعیت
 ۶ کشور دیگر به آمریکا از منظر جهانی، میثاق‌های بین‌المللی، مدنی و سیاسی محکوم است. این اقدام تنها نشان‌دهنده هراس ایالات‌متحده آمریکا از ملل در بند جهان است که تحت بی‌عدالتی کشورهایی نظیر آمریکا و هم‌پیمانانش قرار دارند و به ستوه آمده‌اند.»
این کارشناس حقوق بین‌الملل در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که برای مقابله با این‌گونه اقدامات تبعیض‌آمیز ترامپ چه باید کرد، تصریح کرد: «راهکاری که می‌توان در این رابطه مطرح کرد تحرک بیش‌ازپیش دستگاه دیپلماسی ایران در عرصه جهان و هماهنگی با کشورهای تحریم‌شده است تا به سمت یک اتحادیه هماهنگ جهت مبارزه با تبعیض نژادی بین‌المللی گام بردارند. نکته دیگر آن است که امکان ثبت دعاوی بین‌المللی به‌صورت انفرادی وجود دارد اما بهتر است این کشورها به سمت‌وسوی حرکات جمعی با یک پیمان منع تبعیض دست به این اقدام زنند.»
اخوان‌فر ادامه داد: «ایران و دیگر کشورهایی که از سفر به آمریکا منع شده‌اند باید به سمت تحریم این کشور گام بردارند. خوشبختانه کشورهای زیادی در دنیا مشتری محصولات کشاورزی کشورهای تحریم شده هستند بنابراین با همکاری این کشورها نه‌تنها نیازی به کمک آمریکا وجود ندارد بلکه آن‌ها می‌توانند یک فضای جدید دیپلماسی اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی را فراهم کنند.»
 ترامپ به سلطه اطلاعاتی و امنیتی آمریکا خدشه وارد کرد
مجتبی امانی، رئیس پیشین نمایندگی ایران در قاهره نیز دراین‌باره به «رسالت» گفت: «مشخص است که اقدام اخیر ترامپ در ادامه حرکت سابقش مبنی بر ایجاد محدودیت یا ممنوعیت اعطای ویزا و جلوگیری از هرگونه مهاجرت و اقامت و اکنون این ۶ کشور را با ادعایی مبنی بر مباحث امنیتی به لیست ممنوعیت‌های سفری اضافه کرده است.»این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: «اگر کشوری ازنظر اطلاعاتی و امنیتی قوی باشد هیچ‌گاه ورود اتباع کشورهای دیگر را ممنوع نمی‌کند بلکه آن‌ها را در فرآیند بررسی اطلاعاتی و امنیتی خود قرار نمی‌دهد و تنها عناصر نامطلوب  را از ورود به کشور منع می‌کند.»
وی ادامه داد: «آنچه در عملکرد اخیر ترامپ مشاهده می‌شود تنها اثبات‌کننده ضعف اطلاعاتی آمریکا است که مجبور شده تا اتباع ۱۳ کشور را به‌طورکلی از ورود به کشورشان منع کند. به معنای دیگر آمریکا با در اختیار داشتن بزرگ‌ترین سازمان‌های امنیتی جهان مانند CIA و FBI با شکستی اطلاعاتی روبه‌رو شده است.»امانی تصریح کرد: «این‌گونه اقدامات قطعا موجب خشم اتباع این کشورها شده و موجب افزایش نفرتشان نسبت به آمریکا خواهد شد. طبیعتا در عصر کنونی مراودات بین‌المللی حتی از منظر انسانی مانند دیدار پدر با فرزند یا دیدار بستگان با یکدیگر موضوعی است که می‌توان از نگاه حقوق بشری به آن توجه کرد. با توجه به این‌که این ۱۳ کشور غالبا کشورهای اسلامی هستند تنها نشان‌دهنده حرکت 
ضد اسلامی درون هیئت حاکمه آمریکا است که در ادامه موجب افزایش نفرت جهان اسلام از این کشور خواهد شد.»رئیس پیشین نمایندگی ایران در قاهره ادامه داد: «به نظر می‌رسد ترامپ با این حرکات تنها موجب وارد شدن خدشه به سلطه اطلاعاتی و امنیتی آمریکا شده است.» این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان گفت: «اقدامات اخیر آمریکا مبنی بر ممنوعیت کشورها برای ورود به این کشور موجب می‌شود تا آن‌هایی که تصور می‌کردند آمریکایی‌ها دارای منطق در روابط خارجی هستند را بیشتر دچار تردید کرده و از اعتمادشان نسبت این کشور بکاهد.»

نویسنده : گروه سیاسی |
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.