صعود مرگ و سقوط پروتکل‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 48723
  پرینتخانه » اجتماعی, اسلایدر تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵ |
کارشناسان بر ضرورت تغییر شیوه مدیریت بیماری کرونا و آسیب شناسی اقدامات صورت گرفته تأکید دارند

صعود مرگ و سقوط پروتکل‌ها

واژه «بحران» در این 19 ماه زیاد به گوشمان خورده و جملاتی که از پیش بینی روزهای سیاه می گویند، روزهایی که تعداد مرگ‌ها صعودی تر می شود و تعداد موارد ابتلا از این هم بالاتر خواهد رفت.
صعود مرگ و سقوط پروتکل‌ها

گروه اجتماعی 
واژه «بحران» در این ۱۹ ماه زیاد به گوشمان خورده و جملاتی که از پیش بینی روزهای سیاه می گویند، روزهایی که تعداد مرگ‌ها صعودی تر می شود و تعداد موارد ابتلا از این هم بالاتر خواهد رفت. همین روزهایی که در آنیم با سیاهی و فاجعه مو نمی زند اما هنوز روزهای سیاهتری در راه است و همه چیز می تواند از این هم بدتر شود. پیش‌بینی چندین مرجع بین‌المللی این است که «تا یکماه آینده تعداد موارد ابتلا بالا خواهد رفت و تا یکماه و نیم آینده موارد مرگ صعودی خواهد بود. این در حالی است که در کشور عامل تشدید کننده تجمع نداشته باشیم چون این پیش‌بینی اعلام شده بر اساس شرایط عادی است‌.» صاحب این عبارت ایرج حریرچی- معاون کل وزارت بهداشت است که شیوه نامه های بهداشتی را خالی از اشکال می داند اما نسبت به اجرای آن نقد دارد. او به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هم نقد دارد که به زیر ۳۸ درصد سقوط کرده و با اشاره به عدم رعایت ۶۲ درصد دستورالعمل‌ها و ۴ استانی که رعایت پروتکل‌ها به زیر ۲۵ درصد رسیده، از ۲۳ استانی می گوید که پوشش ماسک در اماکن عمومی کمتر از ۵۰ درصد است و در یک کلام تأکید می کند، پاشنه آشیل ما نحوه اجرای شیوه نامه ها وپروتکل هاست و حمید سوری-اپیدمیولوژیست هم معتقد است: «بهترین قوانین مهار کرونا وقتی کارگشاست که نظارتی بر حسن اجرای آن در میان باشد.» 
   ناامیدی کادر درمان/ همچنان در بند توصیه و هشدار
این حسن اجرا و نظارت بر دستورالعمل ها بسیار مهم است چرا که دیگر طاقتی برای کادر درمان نمانده و آن‌ها که در خط مقدم مبارزه با کرونا ایستاده اند به مرز استیصال رسیده اند و «امیدی به آینده روشن پیش رو ندارند.»
 دکتر ایلاد علوی- فوق تخصص بیماری های عفونی بیمارستان لقمان حکیم با گفتن این حرف از عدم حمایت و اهتمام لازم برای جلوگیری از پیشرفت بحران کرونا می گوید که عامل ناامیدی کادر درمان است و ما بعد از گذشت ۱۹ ماه هنوز در بند توصیه و هشدار مانده ایم و این‌که کارمندان دورکاری کنند یا نکنند، این‌که جاده‌ها را مسدود کنیم یا نکنیم، این‌که مراکز خرید را ببندیم یا نبندیم، این‌که تعطیلی ها به چه نحوی اعمال شود یا نشود، این‌که بالاخره مردم با کرونا کنار بیایند یا نیایند و معمولا تعطیلی هم که اعمال می کنیم، نصف و نیمه و بدون نظارت است و معلوم است که در این شرایط، کادر درمان، عاصی می شود و امیدش را از دست می دهد، مگر چقدر توان دارند؟ 
در این میان تصاویر و فایل‌های صوتی منتشر شده در شبکه های اجتماعی از زبان پزشکان و پرستاران و بیماران نشان می دهد که با این شیوه، همان اندک توان باقی مانده در بین کادر درمان هم امروز و فردا ته می کشد. این روزها صحبت از آینده خوب و روشن در مواجهه با کرونا، طنزی تلخ است و کار به جایی رسیده که انبوه بیماران کف بیمارستان و روی چمن های محوطه بستری می شوند و ما این روزهای سیاه را به خواب هم نمی دیدیم و حالا در واقعیت، همه چیز آشفته و درهم است و چشم دوخته ایم به یکدیگر تا فریادرس و منجی ای از راه برسد و کمی این درد را التیام بخشد. درد کرونایی که هیچ نقطه ای از حضورش در امان نمانده است. هر روز خبرهای بد و بدتر حالمان را می گیرد و ما سردرگمیم و اتفاق نظری در رابطه با اعمال تعطیلی و شیوه آن در مدیریت کرونا وجود ندارد، درحالی که هنوز به نوک قله پیک پنجم نرسیده ایم. پیام طبرسی- رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری ضمن انتقاد از فرآیند اجرای محدودیت ها در تعطیلات ۶ روزه تأکید کرده: «هنوز به قله پیک پنجم نرسیده ایم چون هنوز بیماری نوسان دارد. تعطیلات ۶ روزه خوب اجرا نشد و موجب افزایش بیماری شد. طی آن چند روز ورودی بیماران به بیمارستان مسیح دانشوری به ۴۴۰ نفر رسید . در حال حاضر این تعداد به ۳۵۰ تا ۳۷۰ نفر رسیده است اما این تعداد معنی دار نیست. هرگاه تعداد بیماران بر روی یک عدد ثابت ماند می‌توانیم حدس بزنیم به قله رسیدیم که پس از آن کاهش خواهیم داشت اما زمانی‌که در تعداد نوسان داریم نشان دهنده این است که هنوز به قله نرسیده‌ایم.»
   نامه سرگشاده رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای توقف کارخانه تولید بیمار
شرایط فعلی، محصول دیروز و امروز نیست بلکه از ماه‌ها قبل مشخص بود که به این نقطه می رسیم و حتی این اوضاع بحرانی، رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را برآن داشت تا قبل از پایان کار دولت دوازدهم در نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی بنویسند که «ظرفیت جسمی و روانی کارکنان نظام سلامت در تمام عرصه ها به حد اشباع نزدیک شده و ادامه این فشار فزاینده، سبب افت شدید عملکرد ایشان خواهد شد» و از «شرایط خطرناک، بی توجهی آشکار نسبت به محدودیت ها و دستورالعمل های بهداشتی و فقدان عزم جدی» شکایت کردند. 
در این نامه که توسط رؤسای ۶۵ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران امضا شده آمده «کارکنانی که ۱۸ ماه بی وقفه در صف مقدم مبارزه با کووید ۱۹ حاضر بوده اند و اکنون در اوج خستگی باید در برابر موج بیماری بزرگ‌تر از تمام امواج قبلی همچنان در صف مقدم بمانند.» 
امضا کنندگان با انتقاد از شرایط پیش آمده در موج پنجم نوشته‌اند که «تکمیل ظرفیت بستری بیمارستان‌ها، فقط به معنی اشغال تخت نیست که با افزودن تخت‌های سیار و بیمارستان‌های صحرایی قابل جبران باشد، بلکه به معنی اشباع کامل ظرفیت کادر ارائه دهنده خدمت نیز هست، تخت و تجهیزات بدون حضور کارکنان آموزش دیده و آماده به کار نمی تواند بیماران را نجات دهد.» 
به نوشته رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور «در این شرایط خطرناک، بی توجهی آشکار نسبت به محدودیت ها و دستورالعمل‌های بهداشتی و فقدان عزم جدی برای توقف کارخانه تولید بیمار در صحنه عمومی موجب احساس تنهایی، بی پناهی و فرسودگی مضاعف در مدافعان سلامت می شود.»
 بهانه تراشی برخی اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره «تعطیلی سراسری»
پس از این نامه، سعید نمکی – وزیر بهداشت در اقدامی عجیب در روز پایانی فعالیت دولت دوازدهم، نامه ای را خطاب به رهبر معظم انقلاب نوشت و با تشریح وضعیت بیماری در کشور و هشدار نسبت به تاب آوری مدافعان سلامت، تعطیلی دو هفته ای و به‌کارگیری نیروهای نظامی و انتظامی و برخورد با پروتکل‌ شکنان را خواستار شد؛ درخواستی که با آن موافقت نشد اما این نکته هم حائز اهمیت است که نباید در این‌طور مسائل پای رهبر را به میان کشید و ایجاد هزینه کرد. به هر شکل پس از نامه نمکی و دستور رهبر انقلاب برای بررسی این مسئله در ستاد کرونا، این موضوع مورد موافقت قرار نگرفت، با این توضیح که بنا شده بررسی دقیق تری صورت گیرد و در روزهای آینده در ستاد همه مباحث مطرح و پس از آن تصمیم گیری شود و به گفته علیرضا زالی- فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا، « اهمیت این موضوع هنوز خیلی درک نشده است.» 
بسیاری از صاحب نظران تأکید می کنند اگر لاک دان به معنای واقعی اجرایی شود می تواند تأثیرگذار باشد و بار انتقال ویروس را در جامعه کاهش دهد و از طرفی، پیک پنجم با همه پیک های دیگر تفاوت دارد و کارشناسان احتمال می دهند روزهای بیشتری را در این پیک بمانیم و اگر لاک دان را پشت گوش بیندازیم، وضعیت از این‌که هست به مراتب بدتر خواهد شد. اما توییت کیانوش جهانپور- رئیس روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت بازهم حکایت از همان رفتارهای عجیبی دارد که از سوی سعید نمکی در نامه به رهبری سر زده، او نوشته«پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر تعطیلی دوهفته ای در ستاد مقابله با کرونا پذیرفته نشد، در ستاد، رأی گیری و رأی شماری انجام نشده، دستگاه‌ها نظرات و پیشنهاد خود را مطرح می‌کنند و نظر وزارت بهداشت که قبل ازین هم در نامه به مقام معظم رهبری و رئیس محترم جمهوری آمده است مقبول نیفتاده است!» درحالی که نباید با خرج کردن از نام مقام معظم رهبری، اینگونه القاء کرد که ما در نامه ای از مقام معظم رهبری تعطیلی را درخواست کردیم اما موافقت نشد. حال آنکه ایشان در دستوری که مرقومه فرموده اند، این تصمیم را منوط به بررسی و اعلام نظر اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا دانستند و مطابق اظهارات رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، اعضای ستاد با این تصمیم مخالفت کرده اند. 
حسینعلی شهریاری با اشاره به بهانه تراشی برخی اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا در جلسه شنبه اخیر درباره موضوع «تعطیلی سراسری»، خواستار اتخاذ تصمیم فوری از سوی شخص رئیس جمهور شده است.  شهریاری با اشاره به شدت گرفتن آمار ابتلا و فوت ناشی از بیماری کرونا در روز های اخیر و با اشاره به ارجاع نامه اخیر وزیر بهداشت در خصوص «تعطیلی دو هفته ای سراسری، برای کنترل بیماری» به ستاد مقابله با کرونا، اظهار تأسف کرده که اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا همان افرادی هستند که تاکنون هم عضو ستاد بوده اند و با تصمیماتشان کار را به اینجا رسانده اند.  او درخواست کرده است که شخص رئیس جمهور تصمیم فوری بگیرد و نقطه نظرات تکمیلی در حین اجرا لحاظ شود، چراکه «در روز شنبه هفته جاری قرار بود در خصوص نامه وزیر بهداشت تصمیم گیری شود، اما برخی اعضای ستاد آن‌قدر بهانه آوردند و مطالبی را مطرح کردند که رئیسی مجبور شد، فعلا یک هفته مهلت بدهد تا راهکار‌های عملیاتی برای مهار بیماری را ارائه کنند.» در جلسه روز شنبه، از طرح تحول مقابله با کرونا نیز رونمایی شده تا به گفته ابراهیم رئیسی- فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا، کار مسئولان اجرایی کشور فقط توصیه نباشد و باید ضمانت اجرای مناسب هم برای تصمیمات اتخاذ شده درنظر گرفته شود.  رئیس جمهور با تأکید بر این‌که باید از انفعال در نحوه مقابله با کرونا خارج شویم و رویکردهای فعالانه اتخاذ شود، تصریح کرده: ضروری است که سازوکارهای متناسب برای بسیج نیروهای داوطلب و نهادهای مردمی طراحی شود.
رئیسی با اشاره به ضرورت دریافت پیشنهادات تخصصی دانشگاه‌های علوم پزشکی و تجربیات عملی دستگاه های اجرایی سراسر کشور برای نهایی کردن طرح تحول در مقابله با کرونا، خاطرنشان کرده: دانشگاه های علوم پزشکی و استانداری‌های سراسر کشور هرچه زودتر تجارب یکسال و نیم اخیر در مقابله با کرونا، موانع پیش رو و پیشنهادات تحولی خود را به وزارت بهداشت و وزارت کشور ارسال نمایند. 
  جزئیات طرح تحول مقابله با کرونا
امیرحسین قاضی زاده- عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در تشریح جزئیات این طرح تحولی، به ۴ محور واکسیناسیون، بازبینی شیوه نامه‌های بهداشتی، فرماندهی و نحوه عملکرد و تصمیم گیری و همچنین بسته اقتصادی، امنیتی و سیاسی اشاره کرده است. قاضی زاده با حضور در استودیوی خبر ۲۱ شنبه شب شبکه یک سیما درباره طرح تحول با رویکرد فعال در موضوع کرونا درباره موضوع ضمانت اجرایی تصمیم‌ها هم گفته: «یکی از موضوع‌ها، بازبینی نحوه مدیریت و فرماندهی ستاد ملی مقابله با کروناست یعنی یک بخشی از این طرح کارآمدسازی ستاد ملی مقابله با کرونا و مصوبات آن است که مصوبات باید واقعی و دقیق متناسب با امکانات و الزامات اجتماعی انجام شود، ولی زمانی که مصوب شد ساز و کار اعمال نظارت میدانی درست بر آن وجود داشته باشد و اگر کار دستگاهی به درستی انجام نمی‌شود توسط دبیرخانه به ستاد ملی مقابله با کرونا گزارش می‌شود و برخورد لازم از سوی رئیس جمهور با آن‌ها انجام خواهد شد.»
همانطور که کارشناسان تأکید می کنند، باید روند واکسیناسیون را تسریع کرد. نادر توکلی، معاون درمان ستاد ملی مقابله با کرونای تهران هم معتقد است هر چه پوشش واکسیناسیون عمومی گسترده‌تر شود از میزان موارد ابتلا و مرگ‌ومیر‌ها کاسته خواهد شد. به همین علت یکی از مهم‌ترین بخش‌های طرح تحول مقابله با کرونا، واکسیناسیون است و همانطور که قاضی زاده هاشمی مطرح کرده «در بخش واکسیناسیون، این طرح نحوه چگونگی تأمین واکسن از قبیل واردات، تولید داخلی، نحوه تزریق و سرعت بخشیدن به این روند را شامل می‌شود به طوری که تمامی جمعیت هدف که در گام اول جمعیت بالای ۱۸ سال است واکسینه شوند.» ابراهیم رئیسی هم در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان کرده: «در عین حمایت از تولید داخلی واکسن، برای واردات واکسن از خارج نیز از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.» تا کنون ۱۳ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۱۲۷ نفر دز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۲۷۴ هزار و ۹۸۰ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۶ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۱۰۷ دز رسیده است. 
اما محور دوم طرح تحول « بازبینی شیوه‌نامه‌های بهداشتی، قرنطینه، تردد مردم در داخل کشور، مشاغل حساس و رنگ بندی‌هاست.»
 که پیش از این موارد مذکور صرفا در حد توصیه و دستورالعمل مطرح بوده و از این رو، علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می گوید: «این نکته روی کاغذ بسیار امیدوارانه است، اما باید نحوه اجرایی شدن این گزینه را به چشم ببینیم. شهر تهران اخیرا یک هفته تعطیل بود، اما آیا واقعا شهر تعطیل بود؟ آیا جاده‌ها بسته شد تا مردم به مسافرت نروند؟ خیر، هیچ یک از این موارد انجام نشد. فقط اسم تعطیلی فایده ندارد، بلکه باید قوانین مربوط به آن را هم کاملا اجرا کنیم. من صددرصد موافق تعطیلی هستم، اما این تصمیم باید به صورت کامل اجرا شود و تمهیدات آن هم مشخص باشد.» 
محور سوم طرح تحول مقابله با کرونا هم به « فرماندهی و نحوه عملکرد و تصمیم گیری» مربوط می شود و بارها نقدهای فراوانی در رابطه با نحوه فرماندهی و اتخاذ تصمیم ها صورت پذیرفته است و در مورد محور چهارم نیز امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی توضیح داده که این محور «شامل بسته اقتصادی، امنیتی و سیاسی است که در حوزه کرونا اتفاق می‌افتد، چون بعضی مشاغل از کرونا صدمه دیدند و یکسری مشاغل جدید ایجاد شده و علاوه بر آن تغییرات در سبک زندگی بررسی خواهد شد.» 
این محور همان مسئله ای است که طی روزهای اخیرا از سوی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران مورد تأکید قرار گرفته و 
علیرضا زالی بر ضرورت تغییر شیوه مدیریت بیماری کرونا و آسیب شناسی اقدامات صورت گرفته در ماه‌های اخیر تأکید کرده و گفته: در حوزه اقتصاد باید برای معیشت مردم اقدامات مؤثر انجام شود و از لزوم حمایت از اقشار فرودست و آسیب پذیر گفته که هم اکنون حدود ۱۵/۵میلیون نفر از نیروهای شاغل در کشور در کارگاه‌های یک تا چهار نفره کار می‌کنند که بسیار آسیب پذیرند و باید اقدامات حمایتی برای آن‌ها در نظر گرفته شود. زالی ضمن اشاره بر مشکلات اقتصادی دولت از جمله تحریم‌ها، بر ضرورت برنامه‌ریزی برای توزیع بسته‌های حمایتی برای اقشار آسیب پذیر با هدف مقابله با بیماری کرونا نیز سخن گفته و با بیان این‌که برخی کشورها از جمله سنگاپور حدود ۱۳ درصد از درآمد ناخالص ملی خود را صرف بسته‌های محرک اقتصادی کرده اند تصریح کرده، این درحالی است که این رقم در کشور ما حدود نیم درصد درآمد ناخالص ملی است.واقعیت آن است که بدون حل مشکلات معیشتی، لاک دان اجباری مؤثر نخواهد بود و نمی توان از مردم برای رعایت پروتکل های بهداشتی به منظور کنترل کرونا انتظار داشت و همانطور که علیرضا زالی خاطرنشان کرده، باید ملاحظات اقتصادی و اجتماعی را مدنظر قرار دهیم، چرا که کسبه برای همکاری با مشکلاتی همچون هزینه‌های بیمه، عوارض، مالیات، اجاره و کاهش درآمد روبه رو هستند.
   نامه نمکی به رئیس جمهور درباره وضعیت کرونا
به هر ترتیب کارشناسان لازمه موفقیت طرح‌ها در حوزه مقابله با کرونا را بررسی همه جوانب امر می دانند و مقرر شده طرح جامع تحول با استفاده از تجربیات یکسال و نیم اخیر کشور در کمیته ویژه‌ای تدوین و هفته آتی در دستور کار جلسه ستاد ملی قرار گیرد و اکنون حال هیچ نقطه ای از کشور خوب نیست و وزیر بهداشت دوباره دست به قلم شده و این بار در نامه ای به رئیس جمهور ضمن اشاره به وضعیت بیماری کرونا در کشور، کاهش سطح رعایت پروتکل‌ها و همچنین در پیش بودن ایام محرم و مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع)، تقاضا کرده به عنوان رئیس ستاد ملی مدیریت کرونا دستور دهد تا به نحو مقتضی اهمیت تأثیرگذاری تجمعات غیر منطبق با پروتکل ها به مقامات ناظر و اجرایی در سطح استان‌ها ابلاغ شود. در این نامه آمده است: « نظر حضرتعالی و دوستان تشکیل سریع کارگروهی جهت بررسی پیشنهادات و تصمیم گیری پیرامون اعمال شرایط خاص بود. آنچه می گذرد به دلیل عادی بودن شرایط در نقاط قرمز و عدم اعمال هرگونه پروتکل سطح اجرای شیوه نامه ها سیر نزولی خود را طی می‌کند و با تأثیرگذاری تصاعدی این عادی پنداری بر افزایش موارد، هر لحظه کار ما سخت تر می شود و نگرانم تا جلسه آتی و جمع‌بندی نظرات و اعلام تصمیم جدید، وضعیت هر لحظه نامطلوب تر شود. لذا پیشنهاد می شود به استانداران و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در کمیته های استانی اختیار داده شود بر حسب ضرورت و شدت بیماری و تعداد موارد بستری محدودیت‌های مورد نیاز را اعمال نمایند. پروتکل و سطح بندی تعطیلی و یا فعالیت مراکز اداری، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و غیره ماه‌ها پیش بر حسب شرایط به نحوه هوشمند ابلاغ شده است که متأسفانه به دلیل عدم اعمال محدودیت های مرحله‌ای هوشمند، گرفتار این پدیده شده‌ایم. نکته مهم دیگر فرا رسیدن ایام سوگواری ماه محرم و مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و شهدای بزرگوار کربلاست. سال گذشته در اکثر هیئت های مذهبی، عاشقان اهل بیت؛ وعاظ ارجمند، مداحان گرامی و هیئت امناء هیئت های عزاداری همکاری صمیمانه ای داشتند؛ مع الوصف در بعضی نقاط با عدم توجه به شیوه نامه ها پس از محرم خیزهایی از بیماری داشتیم و تعدادی از عزیزان مبتلا و گرفتار شدند و امسال با شیوع ویروس دلتا که به پیر و جوان رحم نمی‌کند؛ گرچه واکسیناسیون گروه‌های آسیب‌پذیر در حال اتمام است، با وجود این نگرانیم که با این موج جدید بیماری و تقارن آن با مراسم عزاداری هرگونه پروتکل شکنی بتواند در ارتفاع این موج سنگین فشار و بر تاب آوری مراکز درمانی مؤثر باشد. تأکید مکرر مقام معظم رهبری و حضرتعالی در آخرین جلسه هیئت محترم دولت و دیگر عزیزان یقینا مؤثر خواهد بود. مع الوصف اینجانب و همکارانم بسیار نگرانیم که هرگونه بار اضافه تر بیماری به هر دلیل به وخامت اوضاع بیفزاید. تقاضا می‌شود به عنوان رئیس محترم ستاد ملی مدیریت کرونا دستور فرمایید به نحو مقتضی اهمیت تأثیرگذاری تجمعات غیر منطبق با پروتکل ها به مقامات ناظر و اجرایی در سطح استان‌ها ابلاغ شود.»
  دستور رئیس مجلس به کمیسیون بهداشت: ارائه فوری راهکارهای مدیریت کرونا به دولت/ اختلاف نظر برای تعطیلی سراسری 
رئیس مجلس هم با ارسال نامه‌ای، کمیسیون بهداشت را مأمور کرده تا ظرف ۴۸ ساعت راهکارهای کارشناسی مدیریت موج جدید کرونا را به دولت اعلام کند. 
محمدباقر قالیباف در نامه‌ای خطاب به حسینعلی شهریاری که با مهر «آنی» صادر شده، دستورات فوری برای نظارت بر عملکرد نهادهای مسئول در مدیریت کرونا به خصوص روند واکسیناسیون و کنترل موج جدید این بیماری را صادر کرده است.
این نامه به شرح زیر است: «با توجه به اوج‌گیری جدید شیوع ویروس کرونا، تحت فشار قرار گرفتن ظرفیت های نظام سلامت، فشار زیاد کاری به کادر جهادگر درمان، وضعیت نگران کننده میزان مراجعه به مراکز درمانی برحسب گزارش‌های میدانی، همچنین روند صعودی آمار فوت شدگان روزانه لطفا به صورت فوری جلسه ویژه کمیسیون بهداشت و درمان را تشکیل داده و ظرف ۴۸ ساعت نظر کارشناسی خود مبنی بر راهکارهای مدیریت موج جدید شیوع ویروس کرونا را جمع بندی و به دولت مستقر و ستاد ویژه کرونا اعلام کنید.همچنین گزارش نهایی را در اسرع وقت در صحن مجلس قرائت فرمایید. انتظار می رود کمیسیون بهداشت و درمان به طور روزانه وضعیت شیوع کرونا را با جدیت بیشتر بررسی کرده و در تعامل با ستاد ملی کرونا و حسن عملکرد نهادهای مسئول به ویژه در خصوص روند واکسیناسیون بر حسب وظیفه قانونی خود نظارت کنند.» به دنبال این نامه، جلسه فوق‌العاده این کمیسیون تشکیل شد تا چگونگی مدیریت بحران فعلی کرونا و پیک پنجم با حضور مسئولان نظام سلامت بررسی شود و تصمیماتشان آبی بر آتش گونه دلتا باشد و گویا جمع‌بندی نقطه‌نظرات و پیشنهادات مطرح شده، در جلسه امروز کمیسیون انجام می‌شود تا گزارش آن به اطلاع رؤسای مجلس و قوه مجریه و صحن مجلس برسد. در این جلسه ۳.۵ ساعته، پیشنهاداتی مطرح شده، ازجمله «تأمین اعتبار یک هزار میلیارد تومانی برای واکسیناسیون به میزان ۱۰۰ میلیون دُز و نیز تسریع در استخدام بیش از ۵۲ هزار نیروی مورد نیاز نظام سلامت کشور» که از سوی میرمحمدی- نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان شده است. میرمحمدی تصریح کرده، نماینده سازمان برنامه و بودجه نیز که در جلسه حضور داشته اعلام آمادگی کرده است که در صورت جذب این تعداد نیرو بودجه مورد نیاز آن تأمین می‌شود و علاوه بر این، پیشنهاد دپوی اصولی داروهای مورد نیاز هم عنوان شد تا در عین تأمین نیازهای روزانه، برای سه الی چهار ماه آینده نیز مشکلی نداشته باشیم. در رابطه با پیشنهاد تعطیلی سراسری هم باتوجه به اظهارات حسینعلی شهریاری- رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مشخص شد که اختلاف‌نظر وجود دارد و نحوه اجرای محدودیت‌ها و نیز حمایت‌های مالی از اصناف و تاب‌آوری مردم مطرح است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.