شکست متجاوزين در يمن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 5872
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۹:۱۱ |
تحليل رسالت از گزارش نيويورک تايمز

شکست متجاوزين در يمن

در حالي که بيش از 4 سال از آغاز جنگ يمن سپري مي شود، سعودي‌ها ، اماراتي ها و ساير متجاوزين نتوانسته اند به حداقلي ترين اهداف خود در اين معادله دست پيدا کنند
شکست متجاوزين در يمن

در حالي که بيش از ۴ سال از آغاز جنگ يمن سپري مي شود، سعودي‌ها ، اماراتي ها و ساير متجاوزين نتوانسته اند به حداقلي ترين اهداف خود در اين معادله دست پيدا کنند. مقاومت و پيروزي بزرگ ملت يمن سبب شده است تا امارات متحده عربي به عنوان يکي از اصلي ترين طرف‌هاي متجاوز به يمن، تصميم به خروج از اين ميدان بگيرد. در چنين شرايطي تکليف عربستان سعودي نيز مشخص است! رياض در اين معادله سرنوشت و فرجامي جز شکست و ناکامي نخواهد داشت. خروج امارات از جنگ يمن، بدترين خبر ممکن براي سعودي‌ها محسوب مي شود.
هم اکنون سعودي‌ها بيش از هر زمان ديگري در يمن تنها مانده اند. در چنين شرايطي رياض چاره اي جز اذعان به شکست در يمن ندارد. چنانچه نيويورک تايمز گزارش داده است، امارات متحده عربي هرچند ديرهنگام اما به اين نتيجه رسيده است که ائتلاف سعودي-اماراتي امکان پيروزي در يمن را ندارد و علي رغم فشار سعودي‌ها تصميم گرفته است از اين کشور خارج شود.
اين موضوع، به صورت جدي از سوي مقامات اماراتي نيز مورد تاييد و تاکيد قرار گرفته است. يک مسئول اماراتي که نخواست نامش فاش شود، مدعي شد که «ابوظبي قصد دارد راهبرد خود در يمن را از جنگ به صلح تغيير دهد» و از اين رو نيروهاي اماراتي بنا بر دلايل راهبردي از الحديده و ديگر مناطق يمن خارج مي شوند.روزنامه نيويورک تايمز در گزارشي در اين خصوص، اقدام امارات را ضربه به تلاش‌هاي عربستان سعودي در يمن دانسته و نوشته است که سعودي‌ها از اين اقدام ابوظبي به شدت دلسرد و نا اميد شده‌اند.بديهي است که در آينده اي نزديک، ضريب آسيب پذيري سعودي‌ها در يمن بيش از هر زمان ديگري افزايش خواهد يافت.
همان گونه که اشاره شد، خروج امارات از يمن در حالي صورت مي گيرد که اين کشور در طول چهار سال گذشته نقش حياتي در جنگ يمن داشته و هزينه نظامي و مالي بسياري متحمل شده است. همچنين تا کنون هزاران نيرو به يمن اعزام و عمليات‌هاي بسياري را فرماندهي کرده است و آنها اکنون به اين نتيجه رسيده‌اند که ديگر توانايي حضور بيش از اين در اين جنگ را ندارند. به عبارت بهتر، عربستان سعودي مکمل خود را در اين جنگ از دست داده است. از اکنون مي توان نام محمد بن سلمان را به عنوان اصلي ترين نماد شکست در يمن مورد شناسايي قرار داد. وليعهد سعودي‌ها در آينده اي نزديک بايد شکست رسمي کشورش را در يمن اعلام کند.
حتي کار به جايي رسيده است که سعودي‌ها با التماس از مقامات اماراتي خواسته اند تا صرفا سطح حضور خود در يمن را کاهش دهند. در هفته‌هاي گذشته اماراتي‌ها مدعي بودند که مي‌خواهند به صورت مرحله‌اي و جزئي نيروهاي خود را که تا چند سال پيش پنج هزار نفر بودند از يمن خارج کنند؛ اما ديپلمات‌هاي غربي و عربي به نيويورک تايمز گفتند که امارات به اين اقدام سرعت بخشيده و به طور قابل ملاحظه‌اي تعداد نيروهاي خود را از يمن کاهش داده است.در هر حال، اين تصميم پس از آن گرفته شد که هزينه‌هاي جنگ يمن بسيار براي امارات بالا رفت و اين کشور تصميم گرفت علي رغم عصبانيت سعودي‌ها از يمن خارج شود.در آينده اي نزديک، اخبار رسمي تري در خصوص خروج امارات متحده عربي از يمن شنيده خواهد شد. اخباري كه انتشار آن بدترين و سخت ترين ضربه ممکن را به حاکمان سعودي وارد خواهد کرد…..

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.