شکست تمام‌عیار سعودی‌ها در یمن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 17223
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰:۱۲ |
جنایت جدید ریاض علیه غیر نظامیان؛

شکست تمام‌عیار سعودی‌ها در یمن

جنایات آل سعود در یمن همچنان ادامه دارد.این در حالی است که در عرصه نظامی و میدانی، روزبه‌روز سعودی‌ها بیشتر از گذشته به نقطه شکست و استیصال نزدیک می‌شوند.
شکست تمام‌عیار سعودی‌ها در یمن

‌|  گروه بين‌الملل‌|  
جنایات آل سعود در یمن همچنان ادامه دارد.این در حالی است که در عرصه نظامی و میدانی، روزبه‌روز سعودی‌ها بیشتر از گذشته به نقطه شکست و استیصال نزدیک می‌شوند. هماهنگ‌کننده امور انسان دوستانه سازمان ملل در یمن ضمن محکوم کردن کشتار غیرنظامیان در حمله ائتلاف سعودی به استان جوف یمن، این حمله را «وحشتناک» توصیف کرد.
«لیزا گرندی» گفت که گزارشات میدانی نشان می‌دهد که ۱۵ فوریه جاری (۲۶ بهمن) در حمله هوایی به استان جوف حدود ۳۱ غیرنظامی کشته و ۱۲ نفر نیز زخمی شده‌اند.او افزود که «شمار زیادی از غیرنظامیان در یمن کشته می‌شوند و این فاجعه‌ای غیرقابل توجیه است.»
طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، این مسئول سازمان ملل تصریح کرد که طرف‌هایی که به استفاده از زور متوسل می‌شوند، ملزم هستند تا بر اساس قانون بین‌المللی از غیرنظامیان حمایت کنند.گرندی گفت: «پنج سال از درگیری‌ها در یمن گذشت و طرف‌های درگیر همچنان نمی‌توانند به مسئولیت خود پایبند باشند و این موضوع شوکه کننده است.»جنبش انصارالله یمن از کشته شدن ۳۰ نفر و زخمی شدن تعدادی دیگر در حمله هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به استان جوف خبر داد.یمن از حدود ۶ سال پیش شاهد حمله ائتلاف سعودی به این کشور به بهانه حمایت از دولت مستعفی 
«عبدربه منصور هادی» است که تاکنون به کشته شدن و آوارگی صدها هزار نفر منجر شده است.
در  این معادله، ما با یک «طرف متجاوز» و یک «طرف مدافع» مواجه هستیم. وجه اشتراک «بان کی مون» دبیرکل سابق سازمان ملل متحد و «آنتونیو گوترش» دبیرکل فعلی این سازمان، آگاهی نسبت به نقش مستقیم آل سعود در آغاز و استمرار این نبرد نابرابر است.از سوی دیگر، نقش ایالات‌متحده آمریکا، فرانسه و انگلیس به‌عنوان سه عضو غربی شورای امنیت در ایجاد و تشدید این جنگ غیرقابل انکار است.
ازاین‌رو، اصلی‌ترین گام برای پیشرفت در مذاکرات استکهلم، تفکیک طرف متجاوز 
(آل سعود و مزدوران آن) و  از طرف دیگر انصارالله و دیگر گروه‌هایی که مدافع ملت یمن در برابر تجاوز سعودی‌ها هستند، است. در صورتی که این تفکیک صورت نگیرد، اساسا صلح پایداری میان طرف‌های یمنی محقق نخواهد شد.نکته دیگر اینکه؛ مطابق محاسبات «محمد بن سلمان»، شاهزاده قاتل و کودک کش سعودی و همراهانش، قرار بود جنگ یمن در عرض دو هفته پایان یابد! با این حال هم‌اکنون نزدیک چهار سال از جنگ یمن سپری شده و محصول این نبرد، چیزی جز استیصال و شکست ریاض و حامیان غربی و عربی آن نبوده است.بدون شک اگر طرف غربی ـ عربی بخواهد آنچه در میدان نبرد و در طول بیش از سه سال جنگ در یمن به دست نیاورده، پای میز مذاکرات به دست بیاورد، این معادله به نقطه مشخصی ختم نخواهد شد!
نکته مهم‌تر  اینکه؛ اظهارات نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن، کاملا در خصوص عربستان صادق است. ریاض بازی را در صنعا، عدن و الحدیده باخته است و آل سعود هم اکنون باید یکی از سخت‌ترین و دردناک‌ترین تصمیمات دوران حیات خود را اتخاذ کند.این تصمیم بزرگ و سخت، همان «پذیرش رسمی شکست در یمن» است. هر اندازه عربستان سعودی در پذیرش این تصمیم تعلل کند، هزینه‌های شکست و ناکامی آن‌ها در یمن به‌صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت.
از سویی، نباید این حقیقت را فراموش کرد که اساسا یکی از دلایل اصرار آمریکا و عربستان برای پایان دادن به جنگ یمن از طریق مذاکرات سیاسی، ناکامی آن‌ها در عرصه نظامی و عدم موفقیت‌شان در طول بیش از سه سال جنگ‌افروزی علیه مردان، زنان و کودکان بی‌گناه یمنی است.در نهایت اینکه؛ هزینه‌های جنگ یمن، با انعقاد یک توافقنامه یا حتی قطعنامه برای بانیان این جنگ تمام نمی‌شود. بدون شک محمد بن سلمان و حامیان وی در غرب و همچنین متحدان عربی وی باید بابت کشتار مردم یمن پاسخگو بوده و هزینه‌های خونریزی خود را  در این کشور به‌صورت کامل پرداخت کنند. هزینه‌هایی که تا دهه‌ها گریبانگیر آل سعود، حامیان و متحدان آن خواهد بود.
وزارت دفاع یمن در خصوص سرنگونی جنگنده تورنادو عربستان سعودی گفت: موشکی که این جنگنده را ساقط کرد بخشی از سامانه ضدهوایی جدید، پیشرفته و بومی یمن است.به گزارش المسیره، یک مقام در وزارت دفاع یمن که نامش ذکر نشده است، افزود: این نخستین تجربه عملی این پدافند جدید یمنی در هدف قرار دادن جنگنده تورنادو ساخت انگلیس است.وی همچنین بیان کرد: پدافند هوایی جدید یک مانع جدی در برابر هواپیماهای متخاصم محسوب می‌شود.«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن جمعه‌شب اعلام کرد که یک فروند جنگنده «تورنادو» ائتلاف سعودی جمعه‌شب در استان جوف واقع در شمال یمن با موشک‌ نیروهای یمنی سرنگون شده است.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن خطاب به ائتلاف سعودی گفت: آسمان یمن، محلی برای تفریح نیست و آنان باید مراقب باشند.آخرین جنگنده تورنادو ائتلاف متجاوز سعودی در ژانویه سال ۲۰۱۸ به‌وسیله سیستم پدافند هوایی یمن منهدم شد.
ائتلاف متجاوز به یمن در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۱۵ (ششم فروردین ۱۳۹۴) حملات همه‌جانبه خود را به این کشور آغاز کرد و یمن را تحت محاصره زمینی ، هوایی و دریایی قرار داد و با نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وارد جنگ شد.
«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن، به حملات جنگنده‌های ائتلاف سعودی به استان «جوف» که منجر به کشته شدن دستکم ۳۰ تن و مجروحیت ده‌ها نفر شد، طی پستی، در توئیتر واکنش نشان داد و ائتلاف سعودی را به پاسخگویی انصارالله به این جنایت تهدید کرد.
وی نوشت: سرنگونی جنگنده «تورنادو» در آسمان «جوف» یک ضربه دردناک برای دشمن و بیانگر رشد قابل ملاحظه توانمندی‌ پدافند یمن بود. دشمن با ارتکاب جنایات وحشیانه در حق شهروندان  نخواهد توانست شکست‌های میدانی خود را جبران کند. ملت ما به جنایتکار اجازه نخواهد داد که به دشمنی خود ادامه دهد و به اذن الهی نمی‌گذارد خواب آرامی داشته باشد.عبدالسلام در پستی دیگر  نوشته بود: ائتلاف سعودی-آمریکایی سبکسر،  مانند همیشه وقتی ضربات دردآوری در میدان‌های رویارویی نظامی دریافت می‌کند، با گستاخی و حماقت به هدف گرفتن غیرنظامیان روی می‌آورد به طوری که ده‌ها غیرنظامی در شهر المصلوب استان جوف شهید و زخمی شدند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.