شورای ششم بر مدار انقلاب اسلامی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 45942
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 03 تیر 1400 - 7:06 |
«رسالت» انتخابات شورای شهر تهران را واکاوی کرد

شورای ششم بر مدار انقلاب اسلامی

رقابت انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با اعلام نتایج انتخابات به پایان رسید و بار دیگر مردم ثابت کردند که در این دوره اسیر جوسازی‌ها و دوقطبی‌های کاذب نشده و یک «نه بزرگ» به سیاه‌بازان و اصلاح‌طلبان گفتند
شورای ششم بر مدار انقلاب اسلامی
مصطفی هدایی
رقابت انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با اعلام نتایج انتخابات به پایان رسید و بار دیگر مردم ثابت کردند که در این دوره اسیر جوسازی‌ها و دوقطبی‌های کاذب نشده و یک «نه بزرگ» به سیاه‌بازان و اصلاح‌طلبان گفتند. انتخابات شورای شهر پایتخت ایران گویای بسیاری از حرف‌هاست که در چهارسال گذشته در زیر هجمه‌های رسانه‌ای کمتر می‌توانست بروز پیدا کند. 
 فصل جدید در انتظار تهران
در انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران؛ لیست شورای ائتلاف قاطعانه پیروز شد و ۲۱ نفر از این لیست راهی شورای شهر ششم شدند. این لیست موردحمایت نیروهای انقلابی و اصولگرا بود. از افراد شاخص آن می‌توان به چمران، امانی، تشکری هاشمی، سروری و کاشانی اشاره کرد. سابقه حضور چمران در شوراهای گذشته تهران، نشان می‌دهد که باید در انتظار دوره‌ای پیشرفت در حوزه زیرساختی و عمرانی در تهران بود. اعتماد شهروندان تهرانی به نیروهای انقلابی در سال ۱۴۰۰، فصل جدیدی از تعامل سازنده میان ساختارهای انتخاباتی و جامعه است و نویدبخش روزهای خوب برای تهران جدید خواهد بود.
پرواضح است نه بزرگ مردم تهران به اصلاح‌طلبان نشانگر نه به عملکرد ضعیف و ناکارآمدی اصلاح‌طلبان بود. سابقه فعالیت سیاسی اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد که در هر رده و پست انتخاباتی حضور یافته‌اند، آن را قربانی جناح‌بازی و بازی‌های سیاسی کرده‌اند. شورای شهر پنجم تهران که کاملا اصلاح‌طلب بود، با وعده آبادانی، شفافیت، سازندگی و تکمیل پروژه‌ها و بهبود وضعیت زیست‌شهری شروع به کار کرد، ولی از همان روز نخست، تقابل با جناح سیاسی رقیب، پرونده‌سازی از مدیران سابق شهری و بی‌توجهی به تکمیل یا راه‌اندازی پروژه‌های زیرساختی را در دستور کار قرار داد. این رویکرد آسیب جدی به روند روبه‌جلوی پایتخت وارد کرد و تقریبا در چهار سال گذشته هیچ پروژه بزرگی در تهران افتتاح نشد و سه شهردار در عرض این سال‌ها تغییر کرد. هیچ‌کدام از این شهرداران تهران نیز نتوانستند حتی درصدی از عملکرد مدیریت سابق شهری تهران را برای خالی نبودن عریضه، به نمایش بگذارند.
 شورای شهر؛ نهادی به‌دور از سیاست‌بازی
شوراهای شهر جای اقدامات سیاسی و حزبی نیست. تخصصی‌ترین جایگاه برای ارائه خدمات تخصصی به شهروندان همین شوراهاست. نگاه و رویکرد افرادی که به‌عنوان نماینده وارد شورای شهر می‌شوند، می‌بایست در حوزه معضلات و نیازمندی‌های شهر تعریف شود. این رویکرد منجر به انتخاب فردی کارآمد و توانا برای مدیریت شهری خواهد شد و ثمرات آن بهبود سطح زندگی شهری خواهد بود. سابقه مدیریت شهری در دوره‌های پنج‌گانه تهران نشان می‌دهد که به غیر از دوره اول و پنجم، تهران در سه دوره با درصد بالایی از رویکرد تخصصی به شهر نگریسته و بسیاری از پروژه‌های شهری نیز در همین سه دوره افتتاح و راه‌اندازی شده‌اند.
کارشناسان و تحلیلگران سیاسی معتقدند، مشارکت یک‌ونیم میلیون نفری در تهران ناشی از عملکرد اصلاح‌طلبان در مدیریت شهری بود. این نیروها، بذر ناامیدی را در میان شهروندان تهرانی کاشتند و شورای شهر و شهرداری را با اضمحلال مدیریتی روبه‌رو کردند. جواب این ناکارآمدی را ۶ تن از اعضای شورای شهر پنجم گرفتند. بیشترین رأی که یک اصلاح‌طلب در انتخابات شورا به دست آورد در حدود ۴۰ هزار رأی بود.
 تهران؛ تشنه خدمت
فضای کشور تشنه خدمت و کارآمدی است. شاید برخی با احتیاط در این زمان درباره بهبود وضعیت کشور سخن بگویند، ولی دولت قبل و شورای شهر پنجم چنان فاجعه‌بار عمل کردند که شهروندان و جامعه با دیدن تحرک در امر خدمت‌رسانی و مشاهده نیت برای تغییر روبه‌جلو در جهت کارآمدی، با صبر و حوصله نظاره‌گر به ثمر رسیدن آرای خود خواهند بود. ازاین‌رو می‌بایست در ابتدای امر از اقدامات نمایشی اجتناب کرد و تنها و تنها مسیر مدیریتی را به ریل اصلی خود بازگرداند و پس از بازگشت مدیریت کارآمد بدون‌شک سرعت افتتاح پروژه‌ها و بهبود سطح زندگی جامعه فزونی خواهد گرفت. 
براساس این گزارش؛ تمام همت و تلاش شورای شهر ششم باید در راستای خدمت‌رسانی به شهر تهران و شهرهای حاشیه‌ای باشد. افتتاح خط متروی جدید و تکمیل پروژه خطوط ۱۰‌گانه در اولویت باید قرار گیرد. شهرهای اطراف تهران نیاز مبرمی به حمل‌ونقل ریلی دارند و همین اقدام در چهار سال آینده برای چند دهه آینده جوابگوی نیاز حمل‌ونقل شهری و میان‌شهری خواهد بود.
نویسنده : مصطفی هدایی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای شورای ششم بر مدار انقلاب اسلامی بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.