شعار اقتصادی به شما نمی‌آید! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 17214
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰:۰۴ |
تحلیل و بررسی شعار اصلاح‌طلبان مبنی بر رونق اقتصادی؛

شعار اقتصادی به شما نمی‌آید!

لیست کارگزاران سازندگی با شعار رونق اقتصادی برای حضور در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی اعلام شد و براساس آن این گروه سیاسی شعار خود را تحت عنوان  « یاران هاشمی» اعلام کرد.
شعار اقتصادی به شما نمی‌آید!
‌|  گروه سیاسی‌|
لیست کارگزاران سازندگی با شعار رونق اقتصادی برای حضور در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی اعلام شد و براساس آن این گروه سیاسی شعار خود را تحت عنوان  « یاران هاشمی» اعلام کرد. در این میان آخرین یار هاشمی که هم اکنون درمسند ریاست جمهوری است با همین شعار و حل ۱۰۰ روزه مشکلات اقتصادی وارد عرصه قدرت شد. این در حالی است که فقط یک سال و نیم از مهلت ریاست جمهوری روحانی باقی‌مانده و کشور در مشکلات اقتصادی فرورفته است و رونقی دیده نمی‌شود. تورم ایجادشده در  دولت روحانی بالاترین رکورد  در ۶۰ سال اخیر یعنی از سال ۱۳۳۸ تاکنون بوده و نرخ تورم سالانه آبان ماه سال جاری به ۱/۴۱ درصد رسیده است و تنها در دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۴ کشور با چنین تورمی روبه‌رو بود. با توجه به این آمار یاران هاشمی با چه تفکری با شعار رونق اقتصادی به میدان آمده‌اند؟ روحانی در سال ۹۲ گفته بود آن‌چنان رونق اقتصادی ایجاد می‌کنم که مردم دیگر نیازی به یارانه ۴۵ هزارتومانی نداشته باشند، اما با تصمیمات غیر کارشناسی خود مانند افزایش یکباره قیمت بنزین برای اینکه بتواند گوشه‌ای از مشکلات مردم را حل کند مجبور شد به جز یارانه عادی، یارانه معیشتی هم به مردم بدهد. اما این جماعت اصلاح‌طلب که حرف‌هایشان فقط در حد شعار است با بی توجهی به عملکرد خود و شعار رونق اقتصادی و زیر پرچم هاشمی که در زمان ریاست جمهوری او نیز با سختی‌های فراوانی روبه‌رو شدند، پا میدان گذاشتند. «رسالت» در گفت‌وگو با صاحب‌نظران این موضوع را بررسی می‌کند.
*مردم در دولت دوازدهم با سختی‌های بسیاری روبه‌رو شده‌اند
عبدالحسین روح‌الامینی نجف‌آبادی، رئیس خانه احزاب کشور  و دبیرکل جبهه ایستادگی در گفت‌وگو با «رسالت» بیان کرد: «با اشاره به شعار رونق اقتصادی برخی از اصلاح‌طلبان، هر طیف و گروهی می‌تواند و اختیار دارد برای حضور در رقابت‌ها شعاری انتخاب کند بااین‌حال ترجیح می‌دهم با توصیه به صداقت محوری در رقابت‌ها، افکار عمومی را به بخشی از مواضع معروف یکی از یاران هاشمی یعنی روحانی در سال ۹۲ ارجاع دهم و قضاوت را به خود مردم واگذار نمایم؛ آنجا که در برابر میلیون‌ها بیننده اعلام کرد: «آن‌چنان رونق اقتصادی ایجاد کنم که مردم به یارانه بی‌نیاز شوند.»مشاور سیاسی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین افزود: «اما اکنون روحانی چنان کشور و مردم را غرق در مشکلات اقتصادی کرده که یارانه نیز ذره‌ای از مشکلاتشان کم نخواهد کرد. این رونق اقتصادی ایجادشده اصلاح‌طلبان کجاست که به چشم نمی‌آید، به نظر می‌رسد مردم دیگر این جماعت را که فقط به دنبال شعار دادن هستند اما در عمل چیزی نشان نمی‌دهند شناخته‌اند.» وی در پایان تأکید کرد: «به نظر شما مردم این شعار را در سال ۹۸ از اصلاح‌طلبان یا کارگزاران قبول می‌کنند؟ مردم در این هشت سال دولت دوازدهم با سختی‌های بسیاری روبه‌رو شده‌اند و دیگر فریب نخواهند خورد و با شرکت در انتخابات، جواب اعتماد چند باره به اصلاح‌طلبان را خواهند داد و می‌گویند ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان.»
*دولت روحانی و مجلس فعلی با رویکرد نئولیبرال کار می‌کنند
احمد نادری، رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران نیز در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره اینکه اصلاح‌طلبان با چه شعاری پا میدان انتخابات گذاشته‌اند، بیان کرد: «لیست کارگزاران سازندگی که با شعار یاران هاشمی به میدان ‌آمده‌اند، نقطه تمرکز و حرکت خود را اقتصاد قرار داده‌اند. این افراد با این شعارها به شعور مردم توهین می‌کنند و امیدواریم مردم با حضور خود در انتخابات به این توهین پاسخ کوبنده دهند زیرا تمام مشکلاتی که مردم با آن مواجه هستند بر اثر رویکرد نئولیبرالی است.»
 وی همچنین افزود: «این رویکرد از دولت هاشمی شروع‌شده بود و در دولت خاتمی ادامه پیدا کرد و در دولت دوم احمدی‌نژاد نیز وجود داشت و در دولت روحانی نیز به نقطه اوج خود رسید. رویکرد اصلاح‌طلبان این  است که اقتصاد ایران را با شیوه غربی‌ها و آمریکایی‌ها اداره کنند و نقشی که برای اقتصاد ایران قائل هستند در حاشیه بودن اقتصاد زیر نظر غربی‌ها است. اما این موضوع مختص بخش اقتصادی نیست و به بحث فرهنگ و اجتماع و آموزش نیز می‌رسد.»رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران تصریح کرد: «دولت روحانی و مجلس فعلی با رویکرد نئولیبرال کارکردند و باعث فشارهای زیادی بر مردم شدند و با این رویکردها به‌طور خاص طبقات متوسط و پایین جامعه بسیار آسیب دیدند. این تصمیمات نشان‌دهنده این است که هیچ‌گونه اعتقادی به مردم ندارند و هدف اصلی جریان نئو لیبرال و حزب کارگزاران سازندگی، سرد کردن مردم نسبت به پیشرفت کشور است و بیشتر از این از یاران هاشمی نمی‌توان توقع داشت .» 
نادری بیان کرد: «مشکل اصلی ایران در سال‌های پس از جنگ هاشمی ، تفکر هاشمی ، پارادایم هاشمی ویاران هاشمی است .توهم یاران و دوستان هاشمی این است که از سال‌های ۸۰ به بعد نقش اپوزیسیون را نسبت به جمهوری اسلامی داشته‌اند و آقای هاشمی در جامعه محبوب است اما این موضوع واقعیت ندارد و آرای مربوط به سال ۸۸ به بعد در توده مردم مخالفت نسبت به هاشمی داشتند و مردم نیز از دهه ۷۰ تاکنون نتیجه تفکرات غربی آن‌ها را دیده‌اند.» رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران در پایان تأکید کرد: «جدیدترین تصمیم آن‌ها تصمیم کارشناسی نشده افزایش قیمت بنزین بود که طبقات پایین جامعه را  با فشار مضاعفی روبه‌رو کردند و مردم را با ادبیات سخیف خود مسخره کردند .این روش اصلاح‌طلبان است که عملکرد خود را نادیده بگیرند و طوری القا کنند که هیچ اتفاقی نیفتاده است.»
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.