شرایط گرفتن دیه در بیمه شخص ثالث - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 67989
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳ |

شرایط گرفتن دیه در بیمه شخص ثالث

یکی از لازمه‌های زندگی شهری در جامعه امروز، داشتن اطلاعات حقوقی در زمینه‌های مختلف است. شهروندی که آگاهی او در زمینه‌های حقوقی بالا است، به حقوق قانونی خود احاطه داشته و در مواقع لزوم نه‌تنها می‌تواند حقوق قانونی خود را بستاند، بلکه می‌تواند اطرافیان خود را نیز در این زمینه‌ها یاری کند. یادداشت پیش رو درباره بیمه شخص ثالث و شرایط گرفتن دیه در آن است. با ما همراه باشید.
شرایط گرفتن دیه در بیمه شخص ثالث

یکی از لازمه‌های زندگی شهری در جامعه امروز، داشتن اطلاعات حقوقی در زمینه‌های مختلف است. شهروندی که آگاهی او در زمینه‌های حقوقی بالا است، به حقوق قانونی خود احاطه داشته و در مواقع لزوم نه‌تنها می‌تواند حقوق قانونی خود را بستاند، بلکه می‌تواند اطرافیان خود را نیز در این زمینه‌ها یاری کند. یادداشت پیش رو درباره بیمه شخص ثالث و شرایط گرفتن دیه در آن است. با ما همراه باشید.

بیمه چیست؟

پیش از اینکه به بحث اصلی خود بپردازیم، بهتر است اندکی با بیمه آشنا شویم و بدانیم که بیمه چیست. ساده‌ترین تعریف بیمه عبارت است از «سازوکاری که در صورت ایجاد زیان مالی و جانی به افراد، جبران خسارت وارده به آن‌ها را تضمین می‌کند».

بااین‌حال بهترین تعریف بیمه را می‌توان در متن قانون بیمه که در سال ۱۳۱۶ به تصویب مجلس شورای ملی رسید، پیدا کرد. در این قانون تعریف بیمه عبارت است از «بیمه عقدی است که به‌موجب آن یک طرف تعهد می‌کند در ازای پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر، در صورت وقوع یا بروز حادثه، خسارت وارده بر او را جبران نموده یا وجه معینی بپردازد».

به‌این‌ترتیب بیمه سازوکاری است که در آن «بیمه‌گر» (همان شرکت بیمه) در ازای دریافت وجهی، جبران خسارت مالی یا جانی «بیمه‌گذار» (فرد حقیقی یا حقوقی) براثر حوادث احتمالی تعیین‌شده را ضمانت می‌کند. توصیه می‌کنم برای اینکه اطلاعات خود را درباره بیمه بیشتر کرده و پاسخ کامل‌تری از سؤال بیمه چیست پیدا کنید، به این لینک https://sobaresh.com/7بیمه-چیست؟/حتماً سری بزنید.

بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث با نام کامل‌تر «بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه» بیمه‌ای است که به‌طور مشخص به جبران خسارات ناشی از تصادفات وسایل نقلیه اختصاص دارد. این نوع بیمه برای هر نوع وسیله نقلیه‌ای اعم از خودرو، موتورسیکلت، قطار، کشتی و هواپیما الزامی است.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیمه شخص ثالث، دیه است. دیه بخش بزرگی از پرداختی‌های بیمه‌گران در بیمه‌های شخص ثالث را شامل می‌شود. در ادامه درباره دیه بیمه شخص ثالث بیشتر می‌خوانید.

چه کسانی مشمول دریافت دیه بیمه شخص ثالث می‌شوند؟

تقریباً همه به‌خوبی می‌دانند که عابر پیاده، مشمول دریافت دیه بیمه شخص ثالث است. همچنین به سرنشینان و راننده خودرو یا موتورسیکلت زیان‌دیده، دیه تعلق می‌گیرد. به برخی موارد دیگر نیز دیه تعلق می‌گیرد که آن‌ها را به‌طور مجزا در زیر آورده‌ایم.

دیه سرنشینان خودروی مقصر

مطابق جدیدترین قانون بیمه شخص ثالث، به سرنشینان خودروی مقصر، ترک نشینان موتورسیکلت مقصر، سرنشینان قطاری که از ریل خارج شده، سرنشینان هواپیمای دچار سانحه شده، سرنشینان کشتی دچار حادثه شده و تمامی سرنشینان هرگونه وسیله نقلیه حادثه‌دیده تحت پوشش بیمه شخص ثالث دیه تعلق می‌گیرد.

این واقعیت احتمالاً با باور عمومی مردم در تضاد است؛ بیشتر مردم تصور می‌کنند که سرنشینان خودروی مقصر مشمول دیه نمی‌شوند که این‌چنین نیست و به آن‌ها به‌طور کامل دیه تعلق می‌گیرد.

دیه راننده مقصر

راننده مقصر هم مشمول دیه است، با این تفاوت که شخص ثالث محسوب نمی‌شود. به راننده مقصر به میزانی که در بیمه‌نامه خود و ذیل عنوان «تعهد راننده» متعهد شده است دیه تعلق می‌گیرد. البته تعدد دیات راننده مقصر نیز در مواردی قابلیت دریافت از بیمه را دارد، منوط به اینکه راننده مقصر به یک تیم حقوقی و وکیل باتجربه در این حوزه مراجعه کند.

دیه راننده بدون گواهینامه

راننده بدون گواهینامه در تصادفات، اگر زیان‌دیده حادثه باشد، به‌طور کامل می‌تواند دیه خود را از بیمه‌نامه راننده مقصر دریافت کند اما اگر راننده بدون گواهینامه مقصر حادثه باشد، تقریباً هیچ شانسی برای دریافت دیه خود ندارد. برای اطلاعات بیشتر دراین‌باره به لینک https://sobaresh.com/43تصادف-راننده-بدون-گواهینامه/ مراجعه کنید.

مراحل گرفتن دیه

برای کسانی که مشمول دریافت دیه می‌شوند، آگاهی از مراحل گرفتن دیه بسیار مهم است. گرفتن دیه از مراجعه به دادسرا و تشکیل پرونده آغاز می‌شود. پس از سپری شدن امور قضایی مربوطه، مصدوم به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شود تا میزان آسیب وارده مشخص شود. این مرحله با معاینه پزشکی آغاز می‌شود، ولی تا پایان «طول درمان» به طول می‌انجامد.

نکته بسیار مهم در مرحله پزشکی قانونی این است که آسیب‌های فرد به‌درستی و به‌طور کامل آورده شود. پس از کامل شدن طول درمان و ارسال نامه پزشکی قانونی به دادسرا، پرونده کامل شده و به دادگاه ارجاع می‌شود. پس از تشکیل جلسه در دادگاه، قاضی نسبت نوشتن رأی اقدام می‌کند که در این مرحله نیز ممکن است برخی از حقوقی فرد نادیده گرفته شود.

در پایان میزان دیه مشخص شده و بیمه محکوم به پرداخت دیه می‌شود. رأی به اجرای حکم ارجاع داده شده و از آن تاریخ شرکت بیمه موظف به پرداخت دیه است. برای اطلاع کامل از مراحل پرداخت دیه توصیه می‌کنم به لینک https://sobaresh.com/36مراحل-گرفتن-دیه-تصادف-جرحی-از-بیمه/ مراجعه کنید.

آیا نیازی به وکیل تصادفات رانندگی هست؟

همان‌طور که خواندید، قانون بیمه شخص ثالث تقریباً شفاف است و مشمولین دیه نیز مشخص هستند. از سویی دیگر مراحل گرفتن دیه روال مشخصی دارد. حال سؤال اینجاست که چه نیازی به وکیل تصادفات رانندگی است؟ همان‌طور که خواندید، تقریباً در تمامی مراحل گرفتن دیه، امکان تضییع حقوق فرد زیان‌دیده وجود دارد. این نادیده گرفته شدن دیه در پزشکی قانونی و در دادگاه به‌صورت غیرعمدی و از سوی شرکت بیمه به‌صورت عمدی صورت می‌گیرد. بدیهی است که شرکت‌های بیمه به هر طریقی به دنبال پرداخت دیه کمتر هستند و از ناآگاهی زیان‌دیده سوءاستفاده می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌کنم در این موارد به یک وکیل تصادفات رانندگی خبره مانند https://sobaresh.com/وکیل-بیمه-ای/وکیل-تصادفات/ مراجعه کنید تا ذره‌ای از دیه شما نادیده گرفته نشود.

بهترین مشاوره حقوقی را از کجا بگیریم؟

یادداشتی که خواندید، شما را با بخشی از حقوق قانونی خود آشنا کرد. بااین‌حال تسلط به حقوق، تنها بر عهده بخش کوچکی از هر جامعه است که به آن‌ها وکیل می‌گویند. بهتر است در موارد مختلف به یک وکیل مراجعه کرده و از او مشاوره حقوقی بگیرید. مشاوره حقوقی سوبارش به آدرس https://sobaresh.com ازجمله مراکز مشاوره حقوقی است که درزمینهٔ ملک، بانک و بیمه (شخص ثالث، مسئولیت، باربری، آتش‌سوزی) اقدام به ارائه خدمات حقوقی به هم‌وطنان عزیز در جای‌جای ایران می‌کند.

| منبع خبر : محتوا این متن تبلیغاتی بوده و توسط رسالت رد یا تایید نمی شود
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.