شرایط مهریه در طلاق توافقی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 76647
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶ |

شرایط مهریه در طلاق توافقی

به گفته حمیرا پارسا وکیل طلاق توافقی، متأسفانه در چند سال اخیر، آمار طلاق با افزایش زیادی روبه‌رو بوده‌است. مشکلات معیشتی، اقتصادی، اختلافات خانوادگی و... ازجمله دلایل برهم‌خوردن یک زندگی عاشقانه محسوب می‌شوند.
شرایط مهریه در طلاق توافقی

به گفته حمیرا پارسا وکیل طلاق توافقی، متأسفانه در چند سال اخیر، آمار طلاق با افزایش زیادی روبه‌رو بوده‌است. مشکلات معیشتی، اقتصادی، اختلافات خانوادگی و… ازجمله دلایل برهم‌خوردن یک زندگی عاشقانه محسوب می‌شوند. برخی از افراد به‌سختی و با جنگ و دعوا از یکدیگر جدا می‌شوند و طلاق‌نامه را امضا می‌کنند؛ درمقابل برخی از افراد تصمیم به طلاق توافقی می‌گیرند و بدون جنگ و دعوا به یک زندگی مشترک خاتمه می‌دهند. در هنگام طلاق، یکی از مسائل مهمی که به میان می‌آید، مهریهٔ خانم‌هاست. مهریه حق خانم است که در عقدنامه به‌صورت عندالمطالبه و یا عندالاستطاعه ثبت می‌شود. اگر قصد طلاق به‌صورت توافقی را دارید، قطعاً به مهریه نیز می‌اندیشید.

هنگامی که دو شخص تصمیم به جدایی توافقی می‌گیرند، باید درمورد میزان مهریه و نحوۀ دریافت آن با یکدیگر به توافق برسند؛ علاوه‌بر مهریه، زوجین باید درمورد تمام مسائل مشترک توافق کنند. مسائل و مشکلاتی که به قوه قضاییه و قانون ربط پیدا می‌کند نیازمند آگاهی و علم است. وکلا در مسائل و مشکلات گوناگون همچون طلاق، دعواهای خانوادگی، مسائل مالی و دیگر مواردی که با قانون در ارتباط است، به افراد کمک می‌کنند تا از حق خود دفاع کنند. درصورتی‌که قصد طلاق به‌ صورت توافقی را دارید، بهتر است با یک وکیل طلاق توافقی مشورت کنید تا به بهترین شکل این فرایند را طی کنید.

طلاق توافقی

اخذ مهریه پس از طلاق توافقی

شرایط مهریه در طلاق توافقی، همچون دیگر مسائل به توافق زوجین وابسته است. زوجین در جلسات مشاوره و یا صحبت‌های دونفره و خانوادگی به توافق‌هایی در تمام مسائل می‌رسند و سپس به دادگاه مراجعه می‌كنند. دادگاه نیز باتوجه‌به توافق زوجین حکم صادر خواهد کرد. درصورتی‌که مرد در پرداخت مهریه وظیفۀ خود را به‌درستی انجام ندهد و بابت مهریه چک یا سفته‌ای اخذ شده باشد، خانم می‌تواند با اسنادی که در دست دارد از طریق دادگاه درخواست خود را مطالبه کند. دادگاه با بررسی شواهد و مدارک، در صورت قطعیت ممکن است حکم جلب و یا توقیف اموال شخص را صادر کند. گاهی بابت پرداخت مهریه سند تجاری دریافت نمی‌شود؛ در این شرایط اگر زوج، مهریه طلاق توافقی را در موعد تعیین شده نپردازد، زن می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و دادخواست مطالبه مهریه احقاق کند.

یک نکتۀ حائز اهمیت در این مورد وجود دارد و آن ازدواج مجدد یکی از زوج‌هاست. ازدواج مجدد مانعی برای پرداخت مهریه محسوب نمی‌شود؛ درصورتی‌که توسط دفترخانه طلاق، قبوض اقساطی صادر شود، مرد موظف به پرداخت مهریه است. اگر مرد در پرداخت مهریه کوتاهی کند، خانم می‌تواند با مراجعه به دفتر طلاق اجرائیه، حق خود را در خواست کند. حکم جلب در صورت نپرداختن اقساط، طبق ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده تا ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل آن صادر نمی‌شود. برای مهریه‌های بیشتر از ۱۱۰ سکه بهار آزادی، زوجه باید اموالی را از زوج به دادگاه و یا ادارۀ ثبت معرفی كند. شرایط مهریه برای طلاق توافقی در دوران عقد مقداری متفاوت از دوران خانه‌داری است.

  • اخذ مهریۀ طلاق توافقی در دوران عقد

درصورتی‌که زوجین در دوران عقد یا همان نامزدی به سر می‌برند و تصمیم به طلاق توافقی گرفتند، اخذ مهریه با شرایط خاصی مواجه است. اگر در این دوران زوجین نزدیکی داشته باشند، خانم می‌تواند در هنگام مراحل طلاق مهریهٔ خود را طلب کرده و یا ببخشد. اگر در این دوران نزدیکی میان زوجین صورت نگرفته باشد و خانم دوشیزه و یا همان باکره باشد، پیش از دادخواست طلاق توافقی می‌تواند تمام مهریهٔ خود را دریافت كند. درصورتی‌که دادخواست طلاق ثبت شود، خانم می‌تواند نصف مهریهٔ خود را دریافت کند. با وجود این قوانین، باتوجه‌به این‌که طلاق به‌ صورت توافقی است، زوجین می‌توانند برای مهریه با یکدیگر به توافق برسند.

وکیل طلاق توافقی

مطالبۀ مهریۀ بخشیده‌‌ شده پس از طلاق توافقی

هنگام طلاق چه به‌صورت توافقی و چه غیرتوافقی، برخی از افراد تمام مهریه و برخی دیگر بخشی از مهریهٔ خود را دریافت می‌کنند؛ اخذ مهریه درهرصورت به شرایط و رای دادگاه وابسته است. عده‌ای نیز وجود دارند که مهریهٔ خود را بنا به هر دلیلی می‌بخشند. اکثر مردم تصور می‌کنند که بخشیدن مهریه در زمان طلاق توافقی الزامی است. این باور کاملاً غلط است. هنگامی که واژۀ توافق به کار می‌رود، منظور بذل و بخشش مهریه نیست، بلکه رسیدن به یک تفاهم و توافق برای دریافت آن است. هنگام طلاق توافقی خانم می‌تواند تمام و یا مقداری از مهریۀ خود را ببخشد یا این‌که تمام حق خود را مطالبه کند.

گاهی خانم مهریهٔ خود را می‌بخشد و پس از انجام طلاق، دوباره آن را طلب می‌کند. این مورد رجوع به مهریۀ بذل‌شده اطلاق می‌شود. در صورتی این اتفاق ممکن می‌شود که زن در عدۀ طلاق قرار داشته باشد. خانم می‌تواند در این مدت‌زمان به مهریه‌ای که بذل کرده‌است رجوع كند و مجدداً آن را طلب کند. در این صورت طلاق از حالت بائن به رجعی مبدل می‌شود و زن و مرد در صورت تمایل می‌توانند دوباره به حالت زن‌ و شوهری باز گردند. برای انجام امور مربوط به مهریه در چنین شرایطی، بهتر است به یک وکیل طلاق مراجعه كنيد.

مزایای کمک گرفتن از وکیل برای مهریه و طلاق

اگر درخواست مهریه از طریق وکیل طلاق توافقی در مسائل خانوادگی انجام شود، مراحل دریافت مهریه سریع‌تر انجام می‌شود و همچنین حقوق زوجین رعایت خواهد شد. وکیل ماهر و آگاه می‌تواند مشاوره‌های کارساز و خوبی به شما ارائه دهد و همچنین می‌تواند به‌خوبی در دادگاه و مراحل طلاق از حق‌وحقوق شما دفاع کند. از دیگر مزایای وکیل گرفتن در طلاق توافقی، می‌توان به عدم نیاز به حضور زوجه در دادگاه اشاره کرد. همچنین در صورت شناسایی اموال زوج، وکیل می‌تواند آن‌ها را توقیف كند و اخذ حکم جلب مرد در صورت عدم پرداخت مهریه نیز به‌واسطۀ وکیل قابل انجام است.

پیگیری پرونده از سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی

پس از ثبت دادخواست و طرح شکایت در محاکم قضائی، جهت پیگیری پرونده قضایی، از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی با شماره پرونده اقامه شده و رمز ۵ رقمی آن پرونده که از طریق ابلاغ الکترونیک پیامکی برای اصحاب دعوا ارسال می گردد، می توان اقدام نمود. متقاضی به منظور اطلاع از روند دادرسی پرونده مربوطه، بایست با ورود به سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی از روند پرونده خود مطلع گردد.

طلاق توافقی

مشاوره حقوقی با وکیل طلاق توافقی

با توجه به توضیحاتی که در زمینه شرایط مهریه در طلاق توافقی ارائه شد، شاید با سوالاتی مواجه شویم که پاسخ آن در این مقاله شرح داده نشده باشد. دفتر وکالت حمیرا پارسا آماده ارائه مشاوره حقوقی رایگان (کوتاه و مختصر)می باشد. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که با توجه به پیچیدگی های دعاوی حقوقی،وکیل نیاز به بررسی کامل دلایل و مدارک موکل تا بتواند، اقدام به ارائه مشاوره حقوقی نماید. با توجه به زمانی که وکیل باید برای مطالعه پرونده و شنیدن دلایل موکل و ارائه مشاوره حقوقی بصورت کامل نماید، این امر پرداخت هزینه مشاوره میسر خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره حقوقی بصورت کامل و کاربردی از مشاوره حقوقی، بصورت حضوری و یا تلفنی از دفتر وکالت حمیرا پارسا وکیل دادگستری اقدام نمایید.

سخن پایانی

بروز مشکلات مختلف و همچنین عدم توانایی تحمل زوجین موجب جدایی می‌شود. به‌طور معمول در هنگام جدایی و خاتمه دادن به یک زندگی مشترک، زوجین برای اخذ طلاق توافقی تلاش می‌کنند. اخذ طلاق به‌صورت توافقی می‌تواند به نفع زوجین باشد تا از ایجاد هرگونه دردسر و دعوا جلوگیری کنند. پرداخت مهریه در این طلاق یکی از مسائلی محسوب می‌شود که زوجین باید به آن فکر کنند. در این طلاق زوجین باید برای اخذ مهریه و تمام مسائل مربوط به زندگی مشترک با یکدیگر به توافق برسند. درصورتی‌که زوج اقساط مهریه را پرداخت نکند، زوجه می‌تواند مرد را ممنوع‌الخروج کند. به‌طور معمول دادگاه ادعای زوج مبنی بر عدم توانایی پرداخت و تغییر اقساط سکۀ توافق‌شده میان زوجین یا دادخواست تعدیل را نمی‌پذیرد كه گاهی نقض آن نیز مشاهده شده‌است. شرایط جدایی و طلاق گرفتن و همچنین پرداخت مهریه همچون گذشته نیست و با تغییراتی همراه بوده‌است، از این‌ رو بهترین کار مشورت با یک وکیل پایه یک دادگستری در حوزۀ خانواده است.

جهت مطالعه مقالات مرتبط با طلاق توافقی و مراحل آن به وب سایت حقوقی حمیرا پارسا وکیل پایه یک دادگستری https://parsalaw.ir مراجعه نمایید.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.