سیاه نمایی، پیشینه سیه رویان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 36372
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 10 دی 1399 - 7:27 |
موضع‌گیری رسانه‌های معاند فارسی‌زبان به مستند «غیررسمی» بررسی شد؛

سیاه نمایی، پیشینه سیه رویان

پخش مستند «غیررسمی» همچنان نقل محافل سیاسی و رسانه‌ای داخل و خارج است و هنوز باوجود گذشت چند روز از پخش آن در مورد آن بحث و تبادل نظر می‌شود.این‌که پخش این مستند ازنظر محتوایی بسیار ارزشمند است شکی در آن نیست اما بسیاری از صاحب‌نظران بر این عقیده هستند که این اتفاق باید بسیار پیش‌ترها می‌افتاد تا عمق نگاه و بصیرت رهبر فرزانه انقلاب در موضوعات مختلف بیش‌ازپیش بر مردم آشکار شود.
سیاه نمایی، پیشینه سیه رویان

گروه فرهنگی
پخش مستند «غیررسمی» همچنان نقل محافل سیاسی و رسانه‌ای داخل و خارج است و هنوز باوجود گذشت چند روز از پخش آن در مورد آن بحث و تبادل نظر می‌شود.این‌که پخش این مستند ازنظر محتوایی بسیار ارزشمند است شکی در آن نیست اما بسیاری از صاحب‌نظران بر این عقیده هستند که این اتفاق باید بسیار پیش‌ترها می‌افتاد تا عمق نگاه و بصیرت رهبر فرزانه انقلاب در موضوعات مختلف بیش‌ازپیش بر مردم آشکار شود.اعتقاد بر این است که تولید چنین برنامه‌هایی یقینادر شناخت بهتر رهبر معظم انقلاب کمک شایانی خواهد کرد و باعث خواهد شد تا نخبگان و سپس عموم مردم با وجوه مختلف فکری، سیاسی، اجتماعی و اندیشه‌ای ایشان بهتر آشنا شوند.مستند«غیررسمی»  بر دیدارهای فعالین فرهنگی، هنری و علمی تکیه دارد و بر این اساس تلاش دارد تا نگاه رهبر معظم انقلاب و تلاش ایشان برای ایجاد تمدن نوین اسلامی را در مشورت و گفت‌وگو با نخبگان حوزه‌های مختلف به نمایش بگذارد. زیرساخت اصلی ایجاد تمدن نوین اسلامی بر تعریف دقیق هویت ایرانی-اسلامی و احصای مؤلفه‌ها و تبیین و ارائه آن توسط نخبگان در قالب‌های هنری پرمحتوا و جذاب برای عموم مردم است. ترسیم چنین چشم‌اندازی در همگرایی و درک متقابل نخبگان،رهبر می‌تواند قالب‌بندی شود. درواقع ایده تشکیل تمدن نوین اسلامی جز  با همگرایی و باورمندی و تلاش نخبگان برای تبیین آن ممکن نیست.
از سوی دیگر باید توجه داشت که رسانه‌های معاند و مخالفین جمهوری اسلامی ایران پس از پخش این مستند تلاش کردند تا با سیاه‌نمایی و القای مطالبی سراسر دروغ، این برنامه ها را غیرواقعی و تصنعی جلوه داده و از شأن و اهمیت آن بکاهند. درحالی‌که تمام کسانی که از نزدیک در این جلسات حاضر بوده و آن را درک کرده‌اند به‌خوبی از ماهیت عمیق و کاربردی و نیز تأثیرگذاری آن آگاه هستند و به‌خوبی می‌دانند که رهبری معظم انقلاب با اشرافی که نسبت به حوزه‌های مختلف دارند به دنبال رفع مشکلات و اصلاح فرآیندها هستند تا نظام اسلامی شکل و مسیر مناسب‌تری را  انتخاب نماید.برای بررسی هرچه بیشتر نگاه و رویکرد رسانه‌های معاند با مستند «غیررسمی» با عبدالرضا عالمی، پژوهشگر ایرانی مقیم مالزی و ‌مدیر مؤسسه مطالعاتی پژوهشی
  Asia West East Centre (Asia WE) گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
مستند «غیررسمی» ، بیانگر شخصیت مردمی رهبری بود
وی در گفت‌‌وگو با «رسالت» عنوان کرد:«برگزاری و پخش مستند  «غیررسمی» رهبر معظم انقلاب اسلامی و پوشش آن توسط رسانه‌‌های داخلی، اتفاقی مبارک و میمون بود که می‌بایست پیش از این‌ها رخ می‌داد. متأسفانه طی سال‌های گذشته، ضعف سیاست‌های رسانه‌ای موجب شد تا چنین اتفاقاتی پوشش داده نشده و پخش نشود.»وی افزود: «سیاست‌های رسانه‌ای نباید به‌گونه‌ای باشد که اتفاقاتی همیشگی، به‌ندرت در معرض دید مردم قرار گیرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی، شخصیتی مردمی و همواره پذیرای انتقاداتی هستند که توسط نخبگان یا عموم مردم جامعه بیان می‌شود. به‌طور حتم تمامی مواضع حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر اساس نقد و نظرهای بزرگان جامعه اسلامی و مردم است.»عالمی تصریح گرد: «اگر امروز پس از پخش مستند  «غیررسمی» رهبر معظم انقلاب، انتقادهایی وارد می‌شود، بی‌شک به دلیل ضعف سیاست‌های رسانه‌ای کشور و ندانستن‌هاست. اتفاقاتی نظیر دیدار غیررسمی رهبری با نخبگان، شاعران، فیلمسازان و سایر مقام‌ها پیش از این‌ها و طی سال‌های گذشته وجود داشته است، اما به دلیل عدم پخش و پوشش توسط رسانه‌های داخلی و ملی، به دیده غیر آشنا و تازه آمد.»این پژوهشگر ایرانی مقیم مالزی همچنین خاطرنشان کرد: «دیدارهای غیررسمی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌بایست بیش‌ازپیش پخش شود تا تمامی مردم و چه‌بسا دشمنان ایران اسلامی آگاه شوند که رهبر ایران، فردی بسیار روشنفکر و مردمی‌ است و همواره به دیدارهای غیررسمی افراد و پذیرش انتقادها می‌نشیند.»
مدیر مؤسسه مطالعاتی پژوهشی 
Asia West East Centre (Asia WE) گفت: «رسانه‌ بسیاری از رهبران دنیا که شرایطی متفاوت از جامعه ایران نیز دارند، همواره با پخش فیلم‌ها و مستندات درصدد نمایش نقاط قوت و مردمی نشان دادن رهبران خود هستند. حال که  رهبری ایران اسلامی خود شخصیتی مردمی و روشنفکر است، رسانه‌ها می‌بایست همواره چنین اتفاقاتی را پخش و پوشش دهند.»
رسالت رسانه‌های خارجی، نقد نظام است و نمی‌توان انتظار مدح داشت
او عنوان کرد: «رهبر انقلاب اسلامی، فردی است که به شعر، موسیقی‌ و هنر بسیار واقف و مسلط است، اما‌ ضعف سیاست‌های رسانه‌ای موجب شده تا تنها یک‌بار در سال، دیدار ایشان با شاعران دیده و پخش شود.»
وی افزود: «اگر جلسه‌های پنج‌شنبه رهبری هر هفته توسط رسانه‌ها پخش شود، جلوه مردمی رهبر انقلاب اسلامی بیش‌ازپیش نمایان و به‌طور حتم انتقادهای وارده، بسیار‌ کاهش خواهد یافت‌.»
عالمی همچنین ادامه داد: «رسانه‌های فارسی‌زبان معاندی نظیر ایران اینترنشنال هم، ماهیت و رسالتی ضد نظام دارنددر نتيجه نمی‌توان از آن‌ها انتظار مدح و ستایش داشت. چنین رسا‌نه‌هایی همواره بر دشمنی و تخریب  اتکا دارند چراکه مدیرانشان برای چنین تخریب‌هایی هزینه‌ کرده و رسانه‌ را ایجاد کرد‌ه‌اند. بنابراین از دشمن همواره انتظار دشمنی می‌رود.»
پژوهشگر ایرانی مقیم مالزی یادآور شد: «امروز از رسانه‌های داخلی انتظار می‌رود که چهره مردمی رهبر انقلاب اسلامی را هرچه تمام‌تر پوشش دهند و دیدارهای غیررسمی ایشان را از طریق رسانه‌ خود پخش کنند.»
عالمی در پایان این گفت‌وگو گفت: «به‌طور حتم پخش چنین مستنداتی واقعیت است و حتی تمامی منتقدان نیز بر این امر آگاه هستند. اگر نقد داخلی وارد است، به دلیل عدم آگاهی مردم از دیدارهاست و اگر نقدی توسط رسانه‌های خارجی مطرح است، به دلیل دشمنی و ماهیت ضد نظام آن‌هاست‌‌.‌ از دشمنان ایران اسلامی انتظار دوستی نمی‌رود بنابراین با جبران ضعف‌های اطلاع‌رسانی، می‌بایست درصدد تقویت رسانه‌های داخلی بود‌.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای سیاه نمایی، پیشینه سیه رویان بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.