سوغات نفسگیر چینی‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 17484
  پرینتخانه » اجتماعی, ویژه تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴ |
«رسالت» از آخرین وضعیت ویروس کرونا در ایران گزارش می‌دهد؛

سوغات نفسگیر چینی‌ها

ایران با کمی تأخیر نسبت به کشورهای همسایه، میزبانِ ویروس کرونایی شده که تاکنون31 کشور را درگیر کرده و تا لحظه نگارش این متن و بر اساس آخرین نتایج آزمایش‌های انجام شده، از میان ۱۳ مورد شناسایی شده جدید از کووید ۱۹، 7 مورد در قم، ۴ مورد از بیماران بستری در شهر تهران و 2 مورد در گیلان تأیید شده و در مجموع 18 مورد ابتلای قطعی به کرونا ثبت شده که 4 نفر از آنان جان خود را از دست داده اند
سوغات نفسگیر چینی‌ها

|  گروه اجتماعی|
ایران با کمی تأخیر نسبت به کشورهای همسایه، میزبانِ ویروس کرونایی شده که تاکنون۳۱ کشور را درگیر کرده و تا لحظه نگارش این متن و بر اساس آخرین نتایج آزمایش‌های انجام شده، از میان ۱۳ مورد شناسایی شده جدید از کووید ۱۹، ۷ مورد در قم، ۴ مورد از بیماران بستری در شهر تهران و ۲ مورد در گیلان تأیید شده و در مجموع ۱۸ مورد ابتلای قطعی به کرونا ثبت شده که ۴ نفر از آنان جان خود را از دست داده اند و ایران پس از چین از نظر قربانیان و مبتلایان رتبه دوم را به خود اختصاص داده و این در حالی‌است که در هنگ کنگ ۲ مورد، ژاپن و تایوان و فرانسه و فیلیپین نیز یک مورد مرگ، براثر ابتلا به کرونا گزارش شده است! 
مینو محرز، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت در گفت وگو با خبرگزاری ایرنا، منشأ این بیماری را کارگران چینی عنوان کرده که در شهر قم کار می کنند و به چین تردد داشته اند، اما فارغ از گمانه زنی ها درباره منشأ انتقال این بیماری که اظهارنظرهای کارشناسی و تخصصی بیشتری را می طلبد باید به سخنان علی ربیعی، سخنگوی دولت استناد کرد که گفته است: از ابتدای شیوع کرونا در چین این موضوع «بررسی و تصمیمات و اقدامات مقتضی» انجام گرفته اما اکنون که علائمی مشاهده شده نیازمند اقدامات جامع‌تر و همکاری همه شهروندان هستیم.» او از تشکیل «ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا» در وزارت بهداشت هم خبر داده است. رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت هم اعلام کرده، آنان که به این بیماری مبتلا شده اند، در اغلب موارد یا از ساکنین شهر قم هستند و یا سابقه سفر به این شهر ظرف روزها و هفته‌های اخیر را داشته‌اند. 
کیانوش جهانپور روز گذشته ضمن اعلام این خبر، در صفحه توئیتر خود به ورود چهارمین محموله‌ کیت‌های تشخیص اختصاصی کووید- ۱۹ اشاره و عنوان کرده است: «این محموله توسط دکتر کریستف هملمن، نماینده سازمان WHO در جمهوری اسلامی ایران از انبار دارو و تجهیزات پزشکی سازمان جهانی بهداشت در دوبی اخذ و در تهران تحویل انستیتو پاستور ایران شد.» رئیس سازمان اورژانس کشور هم با تأکید براینکه برای تأمین تجهیزات پزشکی استان قم هیچ مشکلی وجود ندارد، تأکید کرده است: «ماسک مورد نیاز مراکز درمانی قم تأمین و ماسک‌های جدید نیز در داروخانه‌های استان به زودی توزیع می شود. این در حالی‌ است که استفاده از ماسک برای همه نیاز نیست.»
*حمایت دولت از وزارت بهداشت
محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور در ارتباط با تمهیدات دولت برای مقابله با ویروس کرونا گفته است: «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همه امکانات بسیج شده و دولت نیز به‌طور ویژه از وزارت بهداشت حمایت می کند. به وزیر بهداشت اعلام کردیم که هر مقدار منابع لازم باشد با توجه به اینکه از جان مردم مراقبت می کنیم، از سوی سازمان برنامه تخصیص می دهیم.»
کامران لنکرانی، وزیر اسبق بهداشت، با بیان اینکه کرونا، واکسن و درمان قطعی ندارد و بیشتر درمان‌ها، نگهدارنده هستند، بیان کرده است: «کار مهمی که توصیه اصلی برای پیشگیری از این بیماری است، شست وشوی دست‌ها پس از حضور در مجامع عمومی و قرنطینه کردن افراد مشکوک به ابتلا این ویروس است که در پیشگیری از این بیماری و جلوگیری از توسعه آن می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.»
او این را هم گفته است که کرونا در مقایسه با آنفلوآنزا از شدت کم‌تری برخوردار است. به‌طور متوسط بیماری آنفولانزای فصلی، مرگ‌ومیر بالاتری دارد. مرگ و میر این بیماری کاملا متأثر از سن است. به طور مثال در سنین کمتر از  ۵۰ سال، احتمال مرگ ناشی از این بیماری کمتر از ۰/۵ درصد است و در سنین بالای ۷۰ سال این نرخ به حدود ۸ درصد می‌رسد. بررسی های جهانی نشان می دهد؛ ۱.۳ درصد مبتلایانی که جانشان را از دست داده اند پنجاه و چند سال، ۳.۶ درصد شصت و چند سال، ۸ درصد هفتاد و چند سال و ۱۵ درصد بالای هشتاد سال داشته اند. 
مقامات بهداشتی چین هم، در گزارشی درباره ویروس کرونا گفته اند، احتمال مرگ و میر با این بیماری، با بالا رفتن سن افزایش پیدا می کند و هیچ کشته ای در بین کودکان زیر ۹ سال دیده نمی شود، درحالی که میزان مرگ و میر در بین ۱۰ تا ۳۹ ساله ها، دو دهم درصد بوده است اما فارغ از این مسئله باتوجه به اینکه روز چهارشنبه، ۳۰ بهمن ماه دو فر مبتلا جان خود را از دست داده اند، پرسش‌هایی مطرح است، مبنی بر اینکه افراد چه زمانی مشکوک به آلودگی به ویروس کرونا شناسایی شدند و آزمایش چه زمانی صورت گرفت و به طورکلی نتیجه چه زمانی برای این وزارتخانه ارسال شده؟ اما سوی دیگر ماجرا زمان اعزام این دو بیمار به بیمارستان است و اینکه جان باختگان در تماس با چه کسانی بودند و در این ارتباط چه اقدامات پیشگیرانه‌ای صورت گرفته است. 
وزیر بهداشت، با ارائه توضیحاتی تأکید کرده است «دو نفر، سه روز پیش با علائم شدید عفونت تنفسی در قم به مرکز درمانی مراجعه کردند که بلافاصله از آن‌ها آزمایش گرفته و مشخص شد که به ویروس کرونا مبتلا هستند، اما سرعت پیشرفت بیماری آن‌قدر سریع بود که جان خود را از دست دادند.»
برخی رسانه ها گزارش کرده اند که «محمد مولایی»، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، برادرش یکی از دو نفری است که عنوان شده جانباز شیمیایی است و در اثر ابتلا به ویروس کرونا در قم جان خود را از دست داده و سفر خارجی هم نداشته است.
* کانون آلودگی در داخل کشور!
در همین زمینه سعید نمکی، وزیر بهداشت، در یازدهمین نشست کارشناسی مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی تأکید کرده، بررسی‌ها نشان داده، این افراد هیچ سفری به خارج از کشور نداشته‌اند. بنابراین باید گفت که کانون آلودگی در داخل کشور شکل گرفته و در حال حاضر در شرایط پیک آنفلوانزای نوع B در کشور هستیم و ما را گرفتار کرده است.
وزیربهداشت، پس از نشست ستاد پیشگیری و مقابله با ویرس کرونا که پنج‌شنبه شب با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به ۲۴ نفر دیگر که مشکوک به کرونا در بیمارستان بستری هستند، اعلام کرده است: بعد از مشخص شدن نتیجه آزمایش، وضع آن‌ها به مردم اعلام می‌شود، چون پیش بینی وزارت بهداشت این است که اکثر این بیماران به ویروس کرونا مبتلا نیستند و با بررسی بیماران در قم مشخص شده، بیشتر آنها آنفلوانزا نوع B دارند که از دو هفته پیش در کشور گسترش یافته است.
اما واقعیت امر این است که دلهره ای عجیب به جان مردم افتاده و به شوخی یا جدی فضاهای مجازی پر شده است از ابراز نگرانی نسبت به شیوع این بیماری در کشور و البته در این بین آنچه مثل همیشه پر رونق است بازار شایعات و اظهار نظرهای غیر تخصصی است. گفته می‌شود این شایعات و ترسی که به جان مردم انداخته از خود ویروس خطرناک تر است.  در این زمینه روح الله درستکار، رئیس بخش ویروس شناسی دانشگاه بقیه الله در گفت و گو با تسنیم گفته است: جای هیچ گونه
 نگرانی نیست و در بدترین وضعیت ممکن بیمارانی که مشکلات زمینه ای حاد نداشته باشند در صورت ابتلا به کرونا به احتمال زیاد بهبود پیدا می‌کنند و همه امکانات لازم برای مقابله با این کرونا ویروس جدید در سراسر کشور تعبیه شده است.  مطابق اظهارات دکتر درستکار خطر این ویروس از آنفولانزا بسیار کم‌تر است. بنابر اظهارات وی آنفولانزا در سال گذشته با وجود واکسن در آمریکا ده‌ها هزار نفر و در سراسر جهان نیز صدها هزار نفر قربانی گرفته است اما اکنون شاهد هستیم که تعداد مبتلایان کرونا که بیماری شان منجر به فوت شده بسیار کم‌تر است. به اذعان رئیس بخش ویروس شناسی دانشگاه بقیه الله، شاید اگر مبدأ این بیماری کشور چین نبود اوضاع به شکل دیگری پیش می رفت. وی وجود تقابل تجاری بین چین و آمریکا دلیلی برای دستاویز قرار دادن این بیماری و به تبع آن ضربه زدن به کشور حریف یعنی چین است که با موفقیت نیز مواجه شده است چرا که این ویروس ضربه های کلان اقتصادی را برای چین به همراه داشته است. مسئولین نیز می گویند همه چیز تحت کنترل و مراقبت است و جای نگرانی نیست و این ویروس با رعایت بهداشت فردی از جمله شست و شوی مداوم دست ها قابل پیشگیری است.
کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در خصوص آخرین وضعیت بیماری کووید  ۱۹ 
(کرونا ویروس) در کشور، اول اسفند ۹۸ در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم گفته است: «براساس شواهد آزمایشگاهی، ابتلای سه نفر از بیماران بستری در قم و اراک به کووید۱۹  تأیید شده و بیماران مذکور در حال حاضر در بیمارستان تحت مراقبت قرار دارند. هر سه بیمار تابعیت ایرانی داشته و فرد مبتلا در اراک نیز ساکن قم و از همکاران پزشک ما است.» جهانپور از پیشنهاد ارائه شده در خصوص محدود کردن موقت رفت و آمد به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد جمکران و سایر اماکن زیارتی و محل تجمع در شهر قم سخن گفته و اظهار امیدواری کرده است که با پیگیری و ابلاغ استانداری قم، این موضوع عملیاتی شود. همچنین جهانپور بنابر اعلام پایگاه خبری وزارت بهداشت، تأکید کرده است، توصیه وزارت بهداشت، لغو اردوهای سیاحتی و زیارتی دانشجویی و دانش آموزی
 و همچنین لغو تمامی سمینارها و همایش ها در شهر قم تا اطلاع ثانوی است و این موضوع به اطلاع نهادهای ذیربط رسیده است. 
بهرام سرمست، استاندار قم نیز از تعطیلی همه مراکز آموزشی، دانشگاهی و حوزوی در این استان در روز شنبه خبر داد. تمام این مراکز روز پنج‌شنبه نیز تعطیل اعلام شده بود. شایعاتی نیز مبنی بر تعطیلی مدارس قم به مدت دو هفته منتشر شده بود که محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش روز پنج‌شنبه و در حاشیه امضای تفاهم نامه آموزش و پرورش با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تعطیلی مدارس قم تا ۱۶ اسفند را تکذیب کرده و گفته است: غیر از روز شنبه تعطیلی در روزهای دیگر در صورت صلاحدید اجرا خواهد شد. وی همچنین اعلام کرده با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور بارگزاری تجهیزات لازم پیشگیری از کرونا در مدارس ابلاغ شده است.  
*موارد مشکوک به کرونا
این ماجرا سبب شد تا موجی از گمانه زنی ها و شایعات به راه بیفتد و البته موارد مشکوک بسیاری، راهی مراکز درمانی شوند. آن‌طور که وزیر بهداشت اعلام کرده، طی ساعت‌های گذشته و پس از آن‌که مقام‌‌ها به‌طور رسمی از وجود ویروس در کشور خبر دادند، شمار مراجعات افزایش یافته است .
برهمین اساس، فرزاد جلالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل روز پنچ‌شنبه، مرگ ۲ فرد مشکوک مبتلا به کرونا در این شهرستان را تکذیب کرده و گفته است که حال آن‌ها مساعد است. 
 او گفته است: «از آن‌جایی که این ۲ فرد از قم با حال ناخوش به بابل آمدند و به دلیل مشاهده موارد ابتلا به ویروس کرونا در قم، گمانه زنی اولیه را مشکوک به کرونا قرار دادیم و آن‌ها را قرنطینه کردیم. این ۲ فرد بلافاصله بدون این که با کسی در بابل تماس بگیرند به بیمارستان آیت الله روحانی این شهرستان منتقل و در قرنطینه و تحت درمان قرار گرفتند تا در صورت مثبت بودن ابتلا به کرونا ، شهروندان دیگری درگیر بیماری نشوند.» تصاویری هم صبح روز گذشته در فضای مجازی شهرستان نوشهر دست به دست و ادعا 
می شد که یک فرد مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان شهید بهشتی نوشهر بستری شده است.سید رحیم سیدپور، مدیر شبکه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عنوان کرده است: «فردی که تصویرش منتشر شده ، دچار سرماخوردگی و آنفلوانزا بود که شب گذشته به بیمارستان نوشهر مراجعه کرد و پس از معاینه پزشکی و تزریق دارو خوشبختانه مداوا و مرخص شد.»
در تهران نیز مورد مشکوکی مشاهده شده است که به سرعت به بیمارستان منتقل و تحت مراقبت قرار گرفته است. به گفته فرنوش نوبخت، مدیر عامل شرکت بهره بردای مترو تهران به نقل از تسنیم مشاهده یک مورد مشکوک به ویروس کرونا در ساعت ۱۰ صبح پنجشنبه در ایستگاه شوش باعث ممنوعیت توقف قطار برای دقایقی در این ایستگاه شد و مسافر مشکوک به بیماری نیز بلافاصله به بیمارستان انتقال داده شد و احتمال می رود، این فرد، همان مریض بیمارستان فیروزگر تهران باشد که مورد احتمالی کرونا  گزارش شده است. اما در پی احتمال سرایت این ویروس به پایتخت، اورژانس به حالت آماده باش درآمده و در پی اعلام رسمی شیوع ویروس کرونای جدید در ایران، اتوبوسرانی تهران بنا به توصیه وزارت بهداشت و در جهت پیشگیری از ابتلای شهروندان به این ویروس، اقدام به ضدعفونی اتوبوس‌های فعال در خطوط BRT کرده است. 
همزمان با انتشار این اخبار، ویدئویی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آن تابلو بیمارستان فرمانیه تهران به چشم می خورد، مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس ایران درباره این ویدئو به خبرگزاری ایسنا گفته است که بیمارستان فرمانیه از بیمارستان های مشخص شده برای انتقال افراد مشکوک به کرونا نیست.
محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت موارد مشکوک را متفاوت از موارد قطعی می داند و معتقد است تا زمانی که جواب آزمایش به صورت قطعی مشخص نشود، نمی توان اظهار نظری در مورد ابتلا این افراد داشت.  وی همچنین خاطر نشان کرده است، اکنون هرکسی ریه‌اش ذات الریه می‌کند، می‌گویند مشکوک به کروناست اما باید آزمایش ها این موضوع را نشان دهد. رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ادامه عنوان کرده است: « هر مورد مشکوکی که وجود داشته باشد، دلیل بر این نیست که اعلام کنیم مربوط به بیماری کروناست، چراکه ممکن است ما ده‌ها آزمایش انجام دهیم، اما یک مورد آن مثبت باشد.» مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز به نقل از رکنا از کسانی که سابقه سفر داشته اند و یا علائم بیماری از جمله بیماری های تنفسی دارند درخواست کرد به مراکز درمانی مراجعه کنند.
*لغو پروازها
روز گذشته شایعاتی مبنی بر ادامه پروازهای هواپیمایی ماهان به چین مطرح شد که این شرکت در خصوص انجام پروازهای چین بیانیه‌ای صادر کرد که به این شرح است: «پروازهای هواپیمایی ماهان در چند روز اخیر به مقصد کشور چین، بنا به درخواست دولت جمهوری اسلامی ایران، برای ارسال کمک‌های بشر دوستانه، با رعایت تمام نکات ایمنی بوده است. پروازهای مسافری هواپیمایی ماهان به چین، از چند هفته پیش لغو شده تا اطلاع ثانوی انجام نمی‌شود.»
در همین حال، هواپیمایی عراق  و کویت، پروازهای خود به ایران را برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس لغو کردند، این درحالی است که جواب آزمایش ابتلای یک زن ایرانی (بین ۳۰ تا ۴۰ ساله)، به ویروس کرونا مثبت بوده است. این زن ایرانی ساکن ایالت بریتیش کلمبیا، از استان‌های غربی کاناداست و به تازگی از سفر خود به ایران، به کانادا بازگشته است. ‌وزارت بهداشت لبنان هم اعلام کرده، زنی که در لبنان آزمایش کرونایش مثبت بوده از شهر قم بازگشته است. 
*علائم کرونا و راه‌های پیشگیری 
ویروس کرونا یا کرونا ویروس که نام رسمی آن  کُووید- ۱۹(  ۱۹COVID  ) است، تاکنون جان بیش از ۲ هزار نفر را در دنیا گرفته است و تعداد مبتلایان به آن ۷۰ هزار نفر گزارش شده است. این ویروس که از ماه دسامبر در یک بازارچه  غذاهای دریایی در یکی از شهرهای چین به نام ووهان (Wuhan) پیدا شده است و در حال حاضر نیز این کشور مرکز اصلی این بیماری است، به مرور راهی کشورهای دیگر نیز شده است.  بیش از ۶۰۰ مورد ابتلا به این ویروس در خارج از کشور چین و در ۳۱ کشور دنیا  شناسایی شده است. 
محققان علوم پزشکی در چین دریافته اند دوره نهفتگی این بیماری می تواند ۲۴ روز طول بکشد. عددی که قبلا بین ۲ تا ۱۴ روز یعنی حداکثر دو هفته اعلام شده  بود.  همچنین مقامات بهداشتی چین در گزارشی احتمال مرگ و میر در اثر این بیماری را با افزایش سن در ارتباط مستقیم می‌دانند و اعلام کرده اند تا به حال هیچ کشته ای در کودکان زیر ۹ سال گزارش نشده است و مرگ و میر بین سنین ۱۰ تا ۳۹ سال هم دو دهم درصد بوده است. 
گفته می شود، علائم این ویروس از سرماخوردگی معمولی تا سندروم حاد تنفسی (سارس) را شامل می شود. سرفه، سردرد، تنگی نفس، درد عضله و تب و احساس خستگی را می توان از علائم این بیماری برشمرد.  لازم به ذکر است که آلودگی به ویروس با تب شروع می شود، سپس بیمار مبتلا به سرفه های خشک می گردد و بعد از یک هفته مبتلا به تنگی نفس می شود. این سرفه های خشک وجه تمایز بین علائم سرماخوردگی، آنفولانزا و کروناست که البته در کرونا آبریزش بینی و عطسه نیز دیده نمی شود. به گفته مقامات چینی این بیماری در دروه نهفتگی خود می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل گردد. لازم به ذکر است در حال حاضر هیچ واکسنی برای جلوگیری از این عفونت وجود ندارد.  
شست و شوی مکرر دست ها با آب و صابون ، پوشاندن دهان یا بینی به هنگام عطسه یا سرفه،  استفاده از ماسک در تجمعات و عدم روبوسی و دست دادن با دیگران، ممانعت از تماس نزدیک با افراد مریض، عدم لمس سطوح عمومی و عدم خوردن گوشت پستانداران و ماهی به صورت خام و یا نیمه پخته از جمله راه کارهای پیشگیرانه محسوب می شوند و همچنین باید از تماس مستقیم با فرد مشکوک به سرماخوردگی یا آنفولانزا ممانعت کرد. 
  اما رئیس بیمارستان هونان چین، به نقل از یورو نیوز، دستور غذایی ویژه پیشگیری از ویروس کرونا را طی یک مقاله پزشکی در رسانه های جهان منتشر کرده که طبق اظهارات وی با این رژیم غذایی و رعایت نکات بهداشتی پزشکان و کارکنان بیمارستان های
 چین از ابتلا به کرونا مصون ماندند و این دستور مصرف روزانه سوپی است که  حاوی مقدار قابل توجهی دارچین، زنجبیل، شیرین بیان  به همراه قارچ فولیک باشد.  

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.