سایه‌روشن‌های سینمای ایران در چهار اپیزود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16725
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۳ |
تحلیل وضعیت اکران فیلم‌های جشنواره سی‌و‌هشتم فیلم فجر؛

سایه‌روشن‌های سینمای ایران در چهار اپیزود

سي و هشتمين جشنواره فيلم فجر از روز شنبه 12 بهمن‌ماه با 22 فيلم حاضر در بخش سوداي سيمرغ و 10 فيلم در نگاه نو جشنواره آغاز به کارکرد درحالي‌که برخي از سلبريتي‌هايي که پيش‌ازاين جشنواره را تحريم کرده‌ بودند با لباس مشکي در مراسم افتتاحيه اين جشنواره حضور پيدا کردند. 
سایه‌روشن‌های سینمای ایران در چهار اپیزود

‌|گروه فرهنگي‌|
سي و هشتمين جشنواره فيلم فجر از روز شنبه ۱۲ بهمن‌ماه با ۲۲ فيلم حاضر در بخش سوداي سيمرغ و ۱۰ فيلم در نگاه نو جشنواره آغاز به کارکرد درحالي‌که برخي از سلبريتي‌هايي که پيش‌ازاين جشنواره را تحريم کرده‌ بودند با لباس مشکي در مراسم افتتاحيه اين جشنواره حضور پيدا کردند. 
تحريم سي و هشتمين جشنواره فيلم فجر با شکست حداکثري همراه بود و سلبريتي‌هايي که پروژه تحريم جشنواره فيلم فجر را داشتند با استقبال حداکثري مخاطبان در اين جشنواره ناکام ماندند چراکه مخاطبان بسياري در اين جشنواره حضور پيدا کردند و
 سي و هشتمين جشنواره فيلم فجر پربارتر از سال‌هاي قبل در ايام‌الله دهه فجر پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي در حال برگزاري است.
*روز اول: سياه‌نمايي‌  زنان در سه فيلم جشنواره
روز اول جشنواره سه فيلم اکران شد که نکته قابل‌توجه اکران روز اول جشنواره فيلم فجر اين بود که در هر سه قهرمانان فيلم  زن‌ بودند و هر سه فيلم در ژانر اجتماعي ساخته‌شده بود و داستاني تلخ داشت فيلم سينمايي « سه کام حبس » به کارگرداني سامان سالور روايتگر زندگي ساده يک زن و شوهر است که اعتياد، زندگي اين زوج و فرزند نوزادشان را دچار چالش بزرگي مي‌کند. فيلم سينمايي « قصيده گاو سفيد » ماجراي زني است که همسرش بي‌گناه اعدام‌شده و مردي وارد زندگي‌اش مي‌شود که در مرگ همسرش نقش اصلي را داشته است. فيلم سينمايي « عامه‌پسند » از زني مي‌گويد که بعد از ۲۸ سال زندگي مشترک، به دليل علاقه‌ همسرش به زني ديگر طلاق مي‌گيرد و وارد چالشي جديد مي‌شود. علاوه ‌بر ضعف ساختاري اين سه فيلم هر سه فيلم، در کنار نمايش اغراق‌آميز معضلات اجتماعي، زنان را قرباني جامعه و حکومت ايران معرفي مي‌کنند. همچنين در سه فيلم مذکور، تأکيد و اصرار زيادي بر مصرف سيگار و قليان از سوي زنان مي‌شود.
*روز دوم: فيلم‌هايي در جهت ترغيب به خودکشي
جشنواره فيلم فجر در حالي به‌روز دوم خودش در سينماي هنرمندان رسيد که بسياري از مخاطبان مشتاقانه آخرين حضور جمشيد مشايخي را روي پرده تماشا کردند اما فيلم‌هاي «دشمنان» و «تعارض» خيلي با استقبال مخاطبان همراه نبود. فيلم تعارض به کارگرداني سيد امير سيد زاده و محمدرضا لطفي است و محتواي اين فيلم در اين خصوص است که هميشه از کاستي‌هاي رواني زنان حرف به ميان مي‌آيد و بانوان عادت دارند کمبودهاي عاطفي و روحي‌شان را بيان کنند اما تعارض به وجه ديگر موضوع پرداخته. «چه چيزهايي يک مرد را از داخل فرومي ريزد؟ با ديدن دو فيلم «تعارض» و «دشمنان» روحيه خودکشي در افراد به‌شدت تقويت مي‌شود و بسياري از مخاطبان با ديدن اين دو فيلم به مزاح مي‌گفتند که درواقع نيازي به بيماري کرونا نيست، تماشاي اين دو فيلم براي مرگ سريع کافي است.
*روز سوم: نقد مثبت مسعود فراستي به  «روز صفر»
سومين روز از سي و هشتمين جشنواره فيلم فجر در پرديس سينمايي ملت با اکران فيلم سينمايي «روز صفر» ساخته سعيد ملکان آغاز شد و  با اتمام اکران فيلم سينمايي «روز صفر» اين دومين اثري بود که مخاطبان پس از پايان آن ايستاده به تشويق آن پرداختند و در هنگام حضور هنرمندان به سالن نشست نيز بار ديگر عوامل فيلم سينمايي روز صفر مورد تشويق قرار گرفتند. از نکات جالب نشست خبري فيلم سينمايي حضور يک‌باره مسعود فراستي در سالن نشست و حضورش روي سن بود، وي پس از تشويق عوامل سازنده فيلم، اين اثر را نخستين اکشن ضد امنيتي در تاريخ سينماي ايران دانست و آن بهترين فيلم سي و هشتمين جشنواره فيلم فجر اعلام کرد.
در سومين روز از سي و هشتمين جشنواره فيلم فجر علاوه بر فيلم روز صفر  فيلم «ابر بارانش گرفته» مجيد برزگر و «آبادان يازده ۶۰» مهرداد خوشبخت در پرديس سينمايي ملت براي اهالي رسانه به نمايش درآمد. دومين فيلمي که در سومين روزبه روي پرده رفت ابر بارانش گرفته ساخته مجيد برزگر بود که عمدتا مخاطب آثارش مخاطبان خاص هستند. در خلاصه داستان فيلم جديد او آمده است سارا، پرستار ۳۵ ساله و مجرب به بيمارانش کمک مي‌کند تا آرام شوند، حتي آن‌ها که اميدي به زنده ماندنشان نيست. در ادامه و در بخش سوم، فيلم آبادان يازده ۶۰ ساخته مهرداد خوشبخت به نمايش درآمد. اين فيلم در ژانر دفاع مقدس و توسط سازمان اوج ساخته‌شده و به شروع جنگ ايران و عراق مي‌پردازد.
*روز چهارم: چشم بستن به واقعيت در فيلم «درخت گردو»
در چهارمين روز از سي و هشتمين جشنواره فيلم فجر فيلم‌هاي سينمايي «آن شب»، «درخت گردو» و «دوزيست» در پرديس ملت به نمايش درآمد و فيلم‌هاي «مردن در آب مطهر» و «خروج» در پرديس چارسو اکران شد که بازخوردهاي متفاوتي را در فضاي مجازي به خود اختصاص داد. به نظر، اين فيلم‌ها نيز نتوانسته است رضايت مخاطبان را به همراه داشته باشد. محمدرضا مهدي پور در يادداشتي در رابطه با درخت گردو اثر جديد فيلمساز جوان کشور محمدحسين مهدويان نوشت: «شايد فيلم سينمايي «درخت گردو» مي‌خواست و سعي نمود که اثري افشاگر درباره برهه‌اي مغفول از تاريخ جنگ باشد؛ اما بارگذاري افراطي مصيبت و نمايش گسترده ضايعات جنگ، اثر را صرفا   به يک تراژدي تبديل کرده است.»هرچند هنوز چند روز ديگر با پايان جشنواره فيلم فجر باقي‌مانده است و فيلم‌هايي ازجمله فيلم «خروج» ابراهيم حاتمي کيا در جشنواره اکران نشده است اما بايد منتظر اکران ساير فيلم‌هاي جشنواره فيلم فجر امسال ماند، جشنواره‌اي که برآمده از دل انقلاب اسلامي است و مي‌تواند نقش تأثيرگذاري در سينماي کشور در سال آينده به همراه داشته باشد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.