زمستانِ بخش خانگی بدون قطع گاز به پایان رسید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 62186
  پرینتخانه » اجتماعی, اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : 19 اسفند 1400 - 6:13 |
شکست رکورد روزانه مصرف گاز در زمستان

زمستانِ بخش خانگی بدون قطع گاز به پایان رسید

استفاده گاز مصارف خانگی و تجاری و صنایع غیر عمده در زمستان امسال رکورد رقم 692 میلیون مترمکعب در روز را شکست که گفته می‌شود این میزان معادل کل تولید پارس جنوبی است اما نکته قابل‌تأمل دراین زمینه عبور از زمستان بدون قطعی گاز و خاموشی است.
زمستانِ بخش خانگی بدون قطع گاز به پایان رسید

نفیسه امامی 
استفاده گاز مصارف خانگی و تجاری و صنایع غیر عمده در زمستان امسال رکورد رقم ۶۹۲ میلیون مترمکعب در روز را شکست که گفته می‌شود این میزان معادل کل تولید پارس جنوبی است اما نکته قابل‌تأمل دراین زمینه عبور از زمستان بدون قطعی گاز و خاموشی است. این در حالی است که دولت در ابتدای آغاز به کار خود به‌طور تقریبی در هرروز با ۲۵۰ میلیون مترمکعب کسری در زمستان مواجه بود  و ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها ۳۰ درصد هم از سال گذشته کمتر شده بودند.
طبق اعلام وزیر نفت اقداماتی ازجمله تولید حداکثری از پارس جنوبی، افزایش ذخیره‌سازی‌های سوخت مایع، افزایش کرایه نفتکش‌های جاده‌پیما ویژه حمل سوخت، افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف و انجام عملیات سوآپ گازی بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان برای جلوگیری از قطع گاز مشترکان خانگی در زمستان امسال انجام گرفت. 
در کشور ما بیشترین مصرف گاز در زمستان مربوط به بخش خانگی است به‌طوری‌که ۷۰ درصد از گاز تولیدی در بخش خانگی و تجاری مورداستفاده قرار می‌گیرد. از سوی دیگر بر اساس آمار آژانس بین‌المللی انرژی، ایران با رقمی نزدیک به۳۰ میلیارد دلار بیشترین میزان یارانه انرژی پنهان در دنیا را می‌دهد. 
به باور کارشناسان حوزه انرژی یکی از گلوگاه‌های اصلی اصلاح اقتصاد، بهینه‌سازی یارانه‌های انرژی است. به همین منظور دولت برای مدیریت مصرف سوخت قبل از مواجهه با بحران، اقدام به اصلاح تعرفه‌های گاز خانگی کرد. 
بیش از ۷۶ درصد از  مشترکان خانگی در حدود ۵۰ درصد از مصرف گاز را به خود اختصاص می‌دهند که با اجرای سیاست تعرفه گذاری پلکانی شامل هیچ افزایش قیمتی در تعرفه‌ها نشدند اما قیمت گاز برای مشترکان پرمصرف که ۲۵ درصد از مجموع مشترکان را شامل می‌شوند و ۵۰ درصد مصرف گاز را دربرمی گیرند، افزایش پیدا کرد و این اقدام سبب کاهش ۲۵ تا ۳۰ میلیون مترمکعب گاز در ماه‌های سرد امسال شد. 
 نمره قبولی دولت در مدیریت گاز 
 قاسم ساعدی، نایب‌رئیس اول کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با «رسالت» در خصوص عملکرد دولت سیزدهم در تولید و توزیع گاز، اظهار کرد: دولت آقای رئیسی قدم‌های برجسته‌ای در حوزه صادرات نفت و ساماندهی مصرف گاز انجام داد. ما فصل سرما را با حداقل افت خصوصا در حوزه مصرف خانگی پشت سر گذاشتیم و این مسئله نشان می‌دهد کارگروه مطالعاتی و مدیریتی که وزارت نفت در مدیریت و نوبت‌بندی گاز در پالایشگاه و مراکز صنعتی تشکیل داد، باعث مدیریت گاز در فصل زمستان شد.  
ساعدی بابیان اینکه دولت سیزدهم نمره قابل قبولی در مدیریت گاز دارد، گفت: سال گذشته در ایام زمستان علاوه بر خاموشی، دچار قطعی گاز و افت شدید گاز نیز بودیم اما با احیای قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان، اقدامات خوبی در حوزه استخراج و بهینه‌سازی مصرف گاز، استفاده بهینه و حداکثری از ظرفیت‌های گاز زیرزمینی، سیاست‌ تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها و مدیریت گازهای هدررفته انجام‌گرفته شد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف، اظهارکرد: تفاوت میان هزینه پرداختی مشترکان پرمصرف و کم‌مصرف باید درنظر گرفته شود. اگر مسئولین شاخص‌ها و فاکتورهای الزام بهینه مصرف را تعیین نکنند، ممکن است شهروندان جامعه هم این اصل را رعایت نکرده و اصل صرفه‌جویی به فراموشی سپرده شود و هدرها بیشتر از حد معمول باشد؛ لذا دولت باسیاست‌هایی نظیر تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها، مردم را به رعایت موازین اسلامی ملزم کرده است که امر معقولی است.
ساعدی با اشاره به قرارداد سوآپ گازی میان ایران و ترکمنستان خاطرنشان ساخت: متأسفانه در دولت قبل دچار ناملایمات سیاسی و اقتصادی شدیم که چالش‌هایی را در حوزه روابط ایران و ترکمنستان ایجاد کرد که هم ایران را متضرر کرد و هم روابط ترکمنستان نسبت به تعهدات ایران در قراردادها تخریب شد.
وی اضافه کرد: دولت سیزدهم عزم جدی درترمیم روابط، تقویت صادرات و واردات و احیای تعهدات  بین دو کشور داشت؛ چراکه ترکمنستان کشور همجوار ایران است و در مباحث ترانزیتی و اقتصادی ما نقش اساسی دارد؛ لذا اخلال در روابط با این کشور قابل توجیه نیست و جهت عادی‌سازی روابط هم فرآیندهایی تعریف‌شده که قابل‌قبول است. 
 قطع سهم گاز صنایع برای جلوگیری از قطعی مصارف خانگی
از سال‌های گذشته همزمان با رسیدن فصل سرما و افزایش مصرف گاز خانگی، سهم تأمین گاز برخی از کارخانه‌های سیمانی، فولادی و پتروشیمی کاهش و یا قطع می‌شود زیرا طبق اعلام شرکت اولویت تأمین گاز برای مصارف خانگی درنظر گرفته می‌شود. این اولویت‌گذاری با توجه به حجم بالای مصرف گاز خانگی، بهینه‌سازی در این بخش را بسیار بااهمیت جلوه می‌دهد تا از تعطیلی و زیان واحدهای بزرگ صنعتی جلوگیری کند.
علاوه بر انتقال سهم صنایع به بخش خانگی، صادرات گاز کشور امسال با کاهش روبه‌رو شد و بنا بر گفته بعضی از کارشناسان حوزه انرژی، این عامل نیز توانست به جلوگیری از افت یا قطعی گاز در زمستان امسال کمک کند.  
امیرعباس سلطانی، کارشناس حوزه انرژی درباره دلایل عدم قطع گاز برای مشترکان خانگی در زمستان امسال به «رسالت» گفت: عامل مهم در جلوگیری از قطعی گاز برای مشترکان خانگی، تقلیل صادرات گاز ایران به یک‌سوم بود. در سال‌های گذشته حجم صادرات گاز از کشورمان در سطح گسترده انجام می‌گرفت اما امسال این اتفاق نیفتاد. 
وی ادامه داد: یکی از کشورهای مهم واردکننده گاز، عراق است که بخش زیادی از گاز خود را از طریق ایران تأمین می‌کند. امسال هم قبل از آغاز سرما هیئتی از کشور عراق برای ازسرگیری صادرات به ایران سفر کرد تا هم برای صادرات و هم پرداخت بدهی‌های خود مذاکره کنند.
نماینده سابق مجلس با اشاره به قطع سهم گاز صنایع همزمان با آغاز فصل سرما گفت: دولت طبق روال گذشته، امسال هم اقدام به کاهش یا قطع سهم صنایع و انتقال آن برای مصارف خانگی نمود. به‌طورمعمول در هرسال سهم گاز صنایع در زمان اوج مصرف کاهش پیدا می‌کند و به‌جای آن مازوت در اختیارشان قرار داده می‌شود. مازوت برای دولت ارزان تمام می‌شود و به همین علت به صنایع داده می‌شود. 
وی با اشاره به تولید حداکثری گاز از پارس جنوبی گفت: به‌طور طبیعی دولت طی چند ماه فرصت زیادی برای تولید حداکثری از پارس جنوبی را نداشته است. درواقع دولت طی این مدت توانست مدیریت بحران انجام دهد تا برای مشترکان خانگی مشکل قطع گاز رخ ندهد زیرا چاره‌ای هم به‌غیراز این کار نداشت. 
سلطانی درباره انعقاد قرارداد سوآپ گاز میان ایران، ترکمنستان و آذربایجان برای جبران بخشی از کمبود گاز گفت: این قرارداد توانست بخشی از مشکلات کمبود گاز را جبران کند اما میزان آن به‌اندازه نقش کاهش صادرات گاز به سایر کشورها نبود.  

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای زمستانِ بخش خانگی بدون قطع گاز به پایان رسید بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.