ريحانه ولايت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 13447
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۸:۵۴ |
«رسالت» جايگاه کريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه عليها السلام را تبيين مي کند؛

ريحانه ولايت

امروز مصادف است با سالروز وفات کريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه عليها السلام که جايگاه والا و ارزشمندي نزد ائمه اطهار عليهم السلام به ويژه امام رضا عليه السلام دارد.
ريحانه ولايت

| گروه فرهنگي| 
امروز مصادف است با سالروز وفات کريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه عليها السلام که جايگاه والا و ارزشمندي نزد ائمه اطهار عليهم السلام به ويژه امام رضا عليه السلام دارد. بررسي زندگي حضرت به جهت برخورداري از ولايت الهي در داشتن مقام شفاعت، جواز ورود به بهشت براي زائران آن حضرت، برابر بودن ثواب زيارتش با معصوم و داشتن زيارتنامه به انشاء معصوم ضروري است.
حضرت نجمه عليها السلام مادر گرامي حضرت معصومه عليها السلام تا قبل از ولادت ايشان فرزندي جز امام رضا عليه السلام نداشت. ولادت حضرت رضا عليه السلام در سال ۱۴۸(ﻫ.ق) و ولادت حضرت معصومه عليها السلام در سال ۱۷۳(ﻫ.ق) اتفاق افتاد، بين اين دو ولادت بيست و پنج سال فاصله بوده است، امام صادق عليه السلام بيش از ۴۵ سال قبل از ولادت حضرت معصومه عليها السلام ولادت چنان دختري را مژده داده بودند. حضرت نجمه عليها السلام و امام رضا عليه السلام در طول اين مدت در انتظار ولادت حضرت معصومه عليها السلام به سر مي بردند. هنگامي که وي چشم به جهان گشود آن روز براي اهل بيت عصمت به خصوص امام هشتم  روز شادي و سرور وصف ناپذير و از ايام الله بود. 

پس از شهادت امام موسي کاظم عليه السلام فرزند ارجمند ايشان يعني امام رضا عليه السلام عهده دار امر تعليم و تربيت برادران و خواهران از آن جمله حضرت معصومه عليها السلام که در آن زمان ۱۰ سال بيشتر نداشت، شد و مخارج آنان را نيز متکفل گرديد. در اثر توجهات زياد آن حضرت، هر يک از فرزندان امام کاظم عليه السلام به مقامي شامخ دست يافتند و زبانزد عام و خاص گشتند. طبق نص صريح علماي رجال در ميان فرزندان امام کاظم عليه السلام بعد از امام رضا عليه السلام کسي در شرافت و فضيلت همسنگ و همتاي فاطمه معصومه عليها السلام نيست. 
امام رضا عليه السلام مي فرمايد: هر کس معصومه عليها السلام را در قم زيارت کند، مثل کسي است که مرا زيارت کرده است در اينجا امام لقب معصومه را به خواهر بزرگوارشان دادند. از آن جايي که سخنان امام عليه السلام پيرايه از گزاف و اغراق است، لذا اين سخن گهربار دلالت بر عصمت آن بزرگوار مي کند.
کريمه اهل‌بيت فاطمه معصومه عليها السلام حقي دارد که بعضي از زائران، به حقش عارف هستند و برخي عارف نيستند و آن حضرت را تنها به عنوان خواهر امام و دختر امام و عمه امام مي شناسند و زيارت مي کنند که اينها بخشي از فضيلت و ثواب را دريافت مي دارند، اما به ثواب کامل راه نمي يابند. ليکن برخي ديگر از زائرين آن حضرت حق اين کريمه را مي شناسند که امام هشتم عليه السلام فرمود هر کس خواهرم را «عارفاً به حق ها» زيارت کند بهشت براي او است.
حضرت معصومه عليها السلام در طهارت نفس امتيازي خاص و بسيار والا داشت که امام هشتم عليه السلام برادر تني آن حضرت او را معصومه خواند و زيارت ايشان را برابر با زيارت خود دانست. بدين لحاظ و مقامات عالي معنوي آن بانوست که امام رضا عليه السلام در فرازي از زيارتنامه معروفش به ما آموخته که در کنار مرقدش خطاب به او بگوييم: «يا فاطِمَهُ اِشْفَعي لِي فِي الْجَنَهِ فَاِنَ لَكِ عِنْدَاللهِ شأناً مِن الشّأن.» آن حضرت با سعي و تلاش در امور عبادي و تحمل مشکلات زمان خويش توانست به مقام ولايت الهي برسد پس هر کس پيوند ولايي با دودمان عصمت و طهارت داشته باشد، مي کوشد که رايحه ولايت و طعم ولايت در هستي او پديد آيد و خود جزء اولياي الهي بشود.

نویسنده : گروه فرهنگی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.