روش های ترک سیگار در سال ۲۰۲۲ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 78544
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹ |

روش های ترک سیگار در سال ۲۰۲۲

 در این مقاله ، به بررسی مضرات اصلی سیگار و همچنین جدید ترین روش های ترک سیگار می پردازیم.
روش های ترک سیگار در سال ۲۰۲۲

روش های ترک سیگار در سال ۲۰۲۲

مصرف دخانیات یکی از چیزهایی است که در سرتاسر جهان به فراوانی مشاهده شده و روزبه‌روز در حال افزایش است. از زمان پیدایش سیگار و گسترش آن به سرتاسر دنیا، رفته‌رفته افراد بیشتری تمایل به استفاده از این عامل بیماری‌زا نشان داده و ریه‌های خود را به بستری برای دود سیگار تبدیل کرده‌اند.

اگر سری به گذشته‌های دور بزنیم، درمی‌یابیم که در ابتدا آمریکایی‌ها و سرخ‌پوستان‌بومی از تنباکو استفاده می‌کردند. کشف این مسئله به زمان ورود کریستوف کلمب به آمریکا بر می‌گردد. او مشاهده کرد که سرخ‌پوستان آمریکایی برگی را درون آتش انداخته و دود آن را وارد ریه خود می‌کنند. او که از این اتفاق شگفت‌زده شده بود، مقداری از برگ‌ها و دانه‌های این گیاه را با خود به اروپا آورد و به این ترتیب توتون وارد مسیر گسترش جهانی شد.

ورود تنباکو به ایران نیز مربوط به ورود پرتغالی‌ها به کشور ماست که برخی آن را در اواخر سده ۱۵ می‌دانند. درهرصورت مصرف دخانیات و سیگار یک مشکل جهانی است که باید با به کارگیری سیاست‌هایی کاهش یابد. به همین بهانه قصد داریم این مقاله را به معرفی جدید ترین روش های ترک سیگار اختصاص دهیم؛ پس همراه ما باشید.

https://file.tesmino.ir/images/2022/12/images_1670831443.jpg

خطرناک‌ترین مضرات دخانیات که باید بدانید

در بیان مضرات استعمال دخانیات همین جمله کفایت می‌کند که با سوختن هر نخ سیگار، هفت‌هزار ماده شیمیایی تولید می‌شود که نزدیک به ۷۰ مورد از آن‌ها سرطان‌زا هستند. حال خودتان قضاوت کنید که چگونه می‌خواهید ضمن مصرف سیگار، زندگی سالمی داشته باشید. با وجود آنکه این بحث کمی تکراری به نظر می‌رسد، اما بد نیست اثر سیگار بر برخی از ارگان‌های بدن را به اختصار بررسی کنیم.

  • دستگاه تنفسی
  • دستگاه قلبی عروقی
  • دستگاه تناسلی و تولیدمثلی

دستگاه تنفسی

یکی از آشکارترین تأثیرات دخانیات، تأثیر مخرب آن بر دستگاه تنفسی است. مصرف سیگار ریسک ابتلا به انواع بیماری‌های محدودکننده و انسدادی ریه را افزایش می‌دهد. آمفیزم، برونشیت مزمن، COPD و مواردی از این دست از جمله بیماری‌های تنفسی هستند که در اثر مصرف سیگار ظاهر می‌شوند. بروز این بیماری‌ها باعث التهاب ریه، تنفس دشوار، آسم و تنگی نفس و در مواردی نیز بروز سرطان ریه می‌شود؛ بنابراین دستگاه تنفسی را می‌توان آسیب‌پذیرترین ارگان هنگام مصرف سیگار دانست.

دستگاه قلبی عروقی 

اگر سری به جراحی‌های قلب بزنید، خواهید دید اغلب افرادی که دچار مشکلات عروقی شده‌اند، کسانی هستند که به طور مداوم دخانیات را استعمال می‌کنند. مصرف سیگار باعث تنگ شدن عروق، لخته‌شدن خون و گرفتگی عروق، افزایش فشار خون و بالا رفتن احتمال سکته قلبی می‌شود. توجه داشته باشید که بیماری‌های قلبی عروقی به‌هیچ‌عنوان شوخی‌بردار نیستند و باید توجه زیادی به آن‌ها نشان دهید. در ادامه جدید ترین روش های ترک سیگار را برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی به شما معرفی خواهیم کرد.

دستگاه تناسلی و تولید مثلی

یکی دیگر از اثرات مخرب مصرف سیگار، تأثیر قابل توجه آن بر دستگاه تولید مثلی است. مصرف سیگار می‌تواند خون‌رسانی به اندام تناسلی زنانه و مردانه را کاهش دهد و به این ترتیب باعث کاهش میل و رضایت جنسی شود. همچنین می‌تواند بر باروری هر دو جنس مذکر و مونث تاثیرگذار باشد. به نظر می‌رسد این اثرگذاری در خانم‌ها بیشتر از آقایان دیده می‌شود.

علاوه بر موارد گفته شده مصرف سیگار بر پوست، مو، حفره دهان، سیستم گوارشی، دستگاه عصبی مرکزی و نقاط دیگر بدن تاثیرات مخربی دارد که بیان آن‌ها در این مقال نمی‌گنجد. حال که مضرات مصرف دخانیات را می‌دانید، بهتر است با جدید ترین روش های ترک سیگار نیز آشنا شوید.

https://file.tesmino.ir/images/2022/12/images_1670831445.jpg

جدید ترین روش های ترک سیگار

برای ترک سیگار روش‌های متعددی معرفی می‌شود که هر ساله نیز با دستیابی به تکنولوژی‌های جدید، در حال به‌روزرسانی هستند. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند ترک سیگار را به روش‌های سنتی انجام دهند و از ابزارهای کمکی استفاده نکنند. در این روش برخی از افعال می‌توانند روند ترک را سرعت ببخشند.

اگر قصد دارید ترک سیگار را به روش سنتی انجام دهید، باید سبک زندگی‌تان را نیز تغییر دهید. غذاها و نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنید، تاثیر مهمی در این روند دارند. برای مثال مصرف ویتامین c ، انواع آجیل‌ها و مغزها، موز، انار و مواردی از این دست می‌توانند شما را برای ترک سیگار تقویت کنند. از طرفی انجام کارهایی مثل یوگا، تنش‌ها و اضطراب‌ها را از بدن شما دفع کرده و آرامشی را به شما می‌بخشد. انجام طب سوزنی نیز چنین خاصیتی دارد. حال اگر امکان ترک سنتی سیگار را ندارید، ما یک پیشنهاد دیگر را در این زمینه مطرح می کنیم.

سیگار الکترونیکی یا ویپ

ویپ یکی از جدید ترین روش‌های ترک سیگار است که استفاده از آن نیز در سرتاسر دنیا رو به افزایش است. در واقع ویپ دستگاهی است که با اعمال حرارت به مایع درون خود، بخاری تولید می‌کند که حس‌وحال سیگار کشیدن را به فرد القا خواهد کرد. مایع درون سیگار الکترونیکی از پلی پروپیلن گلیکول، گلیسیرین، آب و طعم‌دهنده تشکیل می شود. این مایع که «جویس» نام دارد، در طعم‌های مختلف و حتی سیگار تنباکویی موجود است.

باید بدانید که جویس‌ها می‌توانند حاوی نیکوتین یا فاقد آن باشند. اگر به دنبال ترک سیگار هستید، پیشنهاد می‌کنیم از سالت نیکوتین استفاده کنید. استفاده از سیگار الکترونیکی ، تنها مواد تشکیل دهنده ی طبیعی از جمله گلیسرین گیاهی و PG را به همراه نیکوتین برای شما تامین می کنند و در آن خبری از مواد سمی مثل سرب و قطران نیست.

نکته مهم اینجاست که هنوز تحقیقات زیادی درباره اثرگذاری ویپ و سیگار الکترونیکی انجام نشده؛ اما نتایج تحقیقات موجود حاکی از آنند که ویپ و پاد سیستم ، می‌تواند مضرات سیگار را تا ۹۵ درصد کاهش دهد. بااین‌وجود ممکن است اندک مضراتی نیز از جهات دیگر در سیگار الکترونیکی وجود داشته باشد. تا به امروز افراد زیادی توانسته‌اند اعتیاد به سیگار را با استفاده از سیگار الکترونیکی از بین برده و به حفظ سلامت خود کمک کنند. در واقع سیگار های الکترونیکی ، جایگزین سالم تر سیگار هستند.

https://file.tesmino.ir/images/2022/12/images_1670831446.jpg

کلام آخر

در این مقاله ضمن آشنایی با مضرات سیگار، جدید ترین روش های ترک سیگار نیز به شما معرفی شدند. اگر قصد دارید سیگار کشیدن را کنار بگذارید، می توانید از ویپ یا پاد سیستم ها استفاده کنید. اگر از هزینه کردن برای خرید یک پاد سیستم مطمئن نیستید ، می توانید با هزینه ای اندک ، از یک پاد یکبار مصرف برای امتحان کردن دستگاه های ویپ شروع کنید.

| منبع خبر : محتوا این متن تبلیغاتی بوده و توسط رسالت رد یا تایید نمی شود
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.