روزهای سیاه در انتظار کاخ سفید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 19456
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۸:۴۷ |
بغداد، نقطه ابهام استراتژیک برای جدال سیاسی ترامپ و بایدن؛

روزهای سیاه در انتظار کاخ سفید

جدال کرونایی سیاستمداران آمریکایی وارد فاز تازه‌ای شده است. با افزایش آمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در آمریکا، میزان خشم و نارضایتی عمومی از ترامپ ( به دلیل سهل‌انگاری در زمان شیوع ویروس) افزایش یافته است.
روزهای سیاه در انتظار کاخ سفید

‌|  گروه بين‌الملل‌|  
جدال کرونایی سیاستمداران آمریکایی وارد فاز تازه‌ای شده است. با افزایش آمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در آمریکا، میزان خشم و نارضایتی عمومی از ترامپ ( به دلیل سهل‌انگاری در زمان شیوع ویروس) افزایش یافته است. رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن رد توئیت انتقادی معاون رئیس‌جمهوری سابق کشورش، تأکید کرد که وی نمی‌توانسته نویسنده این توئیت باشد چرا که وی نمی‌نویسد.
جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا پیش از آغاز کنفرانس خبری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا حول محور ویروس کرونا در کاخ سفید، در توئیتی نوشت: ترامپ مسئول ویروس کرونا نیست اما مسئول ناکامی در آماده‌سازی ملت ما برای واکنش نشان دادن به این بحران است.ترامپ در جریان این کنفرانس خبری در پاسخ به سؤالی درباره این توئیت، گفت: یک«عامل دموکراتیک» این توئیت را نوشته و بایدن قادر به نوشتن آن نیست.وی افزود: بایدن نمی‌نویسد. او احتمالا الان حتی نمی‌تواند به‌درستی ببیند و اگر هم ببیند، دیده‌هایش را به‌درستی درک نمی‌کند.ترامپ در ادامه گفت:‌ بایدن آن توئیت را ننوشته البته آرزوی آن را داشته اما این توئیت کار بایدن نیست.
اوایل این کنفرانس خبری ترامپ الفاظ نرم‌تری برای بایدن به کار برد. ترامپ اذعان کرد که بایدن نامزد احتمالی دموکرات‌ها برای انتخابات ۲۰۲۰ است و حمایت بایدن از دستورش برای ممنوعیت سفر از چین به آمریکا در ابتدای شیوع ویروس کرونا را تحسین کرد.ترامپ گفت:‌ شنیدن حمایت بایدن از این دستور برایم بسیار دلنشین بود به‌ویژه در زمانی که من به خاطر دادن این دستور با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به«بیگانه‌هراسی» و «نژادپرستی» متهم شده بودم.
کمپین انتخاباتی بایدن روز جمعه به شبکه خبری CNN گفت که بایدن از محدودیت‌هایی که ترامپ در خصوص سفر از چین به آمریکا در بحبوحه همه‌گیری جهانی کرونا اعمال کرده، حمایت می‌کند.
کیت بدینگفیلد، معاون مدیر کمپین انتخاباتی بایدن گفت: بایدن از ممنوعیت‌های سفری که از سوی کارشناسان پزشکی توصیه شده، از سوی مقامات بهداشت عمومی حمایت شده و از یک استراتژی کامل نشئت می‌گیرد، حمایت می‌کند. علم از این محدودیت حمایت می‌کند در نتیجه بایدن نیز حامی آن است.
کمپین بایدن هنوز به تازه‌ترین انتقادات ترامپ از توئیت بایدن واکنش نشان نداده اما این کمپین همچنان تأکید دارد که بایدن برای رسیدگی به این همه‌گیری جهانی بهتر آماده شده بود.
اندرو بیتس، مدیر واکنش سریع کمپین بایدن در بیانیه‌ای گفت:‌ هنگامی که دونالد ترامپ هشدار پشت هشدار را نادیده می‌گرفت و خطرهایی را که ویروس کرونا برای مردم آمریکا داشت بد جلوه می‌داد، جو بایدن هشدار درباره این تهدید تاریخی را بررسی می‌کرد.وی افزود: در حال حاضر تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا بیشتر از هر کشور دیگری در جهان است و ما به‌طور بی‌سابقه‌ای در حال از دست دادن مشاغل هستیم. مردم آمریکا حق دارند تا بار دیگر شاهد قدرت در کاخ سفید باشند.
برخی تحلیلگران معتقدند که ترامپ بازی خطرناکی را در قبال ویروس کرونا و شیوع آن دنبال می‌کند. ترامپ قصد دارد پس از اعلام مهار نهایی کرونا در تابستان پیش رو ، از افزایش مؤلفه‌ها و شاخصه‌های رشد اقتصادی ( که نتیجه طبیعی از بین رفتن یا کاهش آثار مخرب ویروس کرونا خواهد بود) به‌عنوان دستمایه‌ای جهت مانور در فضای اقتصادی آمریکا و در نتیجه پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ استفاده کند. مروری بر مواضع اخیر ترامپ به‌خوبی این موضوع را نشان می‌دهد. دونالد ترامپ،اخیرا تأکید کرده است :«آمریکا ممکن است به دلیل گسترش شیوع ویروس «کرونای جدید» وارد رکود شود. تمرکز من بیشتر بر مبارزه با کروناست تا اقتصاد آمریکا!فکر می‌کنم مطالبات زیادی هم برای رشد بازار سهام و اقتصاد وجود دارد. اما وقتی که ویروس کرونا از بین برود و کارمان با آن تمام شد، شاهد رشد عظیمی خواهیم بود.شیوع ویروس ممکن است تا ماه آگوست ادامه داشته باشد و باعث ایجاد مشکلاتی در فعالیت‌های اقتصادی شود.»
این اظهارات ترامپ نشان می‌دهد که وی زمان‌بندی محاسبه‌شده‌ای را در خصوص ویروس کرونا و شیوع آن مدنظر قرار داده است! بر اساس این زمان‌بندی، ترامپ بی‌میل نیست که تا ماه آگوست( مردادماه ) رکود اقتصادی در آمریکا ادامه پیدا کند و به‌صورت ناگهانی، مؤلفه‌های رشد اقتصادی در این کشور تقویت شود. در این صورت، وی می‌تواند دامنه این رشد اقتصادی را تا رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر ( سه ماه بعد از آگوست ۲۰۲۰) گسترش دهد و آرای افراد مستقل را نسبت به خود جلب کند.
سؤال اصلی اینجاست که رقبای ترامپ در قبال بازی از پیش تعیین‌شده وی در قبال ویروس کرونا چه نقشه‌ای خواهند داشت؟ آیا آن‌ها در قبال این مسئله سکوت کرده و شاهد تکمیل پازل کاخ سفید در انتخابات ریاست جمهوری آینده خواهند بود؟ در این میان البته نکات دیگری نیز وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد: اینکه آیا واقعا زمان‌بندی ارائه‌شده در  سخنان ترامپ، دقیقا به همان منوالی که وی پیش‌بینی کرده است پیش می‌رود؟ آیا بروز برخی بحران‌های ناشی از فقدان بیمه سلامت عمومی رایگان در آمریکا، نمی‌تواند محاسبات ترامپ را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ تغییر دهد؟ از سوی دیگر، اگر تعداد مبتلایان و کسانی که جان خود را از دست می‌دهند، به‌اندازه‌ای برسد که بیانگر ناکامی دولت ترامپ در مواجهه با کرونا باشد، در این صورت حتی رشد اقتصادی دوباره آمریکا نیز نمی‌تواند منجر به گردش دوباره آرا به سود رئیس‌جمهور این کشور شود. نباید فراموش کرد که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی، ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود، نحوه مواجهه دولت اوباما با ویروس ابولا را موردانتقاد شدید قرار داد. ازاین‌رو دموکرات‌ها قصد ندارند این بار و در ماجرای شیوع ویروس کرونا در ایالات‌متحده، به‌راحتی از کنار ماجرا بگذرند.از جنبه سیاسی ماجرا که بگذریم، طی هفته‌های آینده انتقادات عمیق و سختی از سوی کارشناسان و متخصصین حوزه بهداشتی آمریکا علیه کاخ سفید و شخص ترامپ مطرح خواهد شد. 
آنچه مسلم است اینکه در آینده‌ای نزدیک و فارغ از آنچه در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا خواهد گذشت، ترامپ ناچار است در مقابل شواهد و مستنداتی که حکایت از ماهیت «دست‌ساز» بودن ویروس کرونا و جنگ بیولوژیک طراحی شده حول آن دارد، به افکار عمومی دنیا پاسخگو باشد. در هر حال، به نظر می‌رسد روزهای سیاه و سختی در انتظار کاخ سفید و رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.