رایزنی‌های غیرهسته‌ای - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 53992
  پرینتخانه » اسلایدر, بین الملل, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳ |
سفر معاون وزیر خارجه به اروپا بررسی شد

رایزنی‌های غیرهسته‌ای

در فاصله چند هفته مانده به مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های هسته‌ای، معاون سیاسی وزیر امورخارجه کشورمان، عازم چند کشور اروپایی شد تا علاوه بر موضوعات دوجانبه‌ و منطقه‌ای، درباره گفت‌وگوهای آتی بین ایران و ۱+۴ نیز رایزنی کند.
رایزنی‌های غیرهسته‌ای

معصومه پورصادقی
دبیر گروه سیاسی
در فاصله چند هفته مانده به مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های هسته‌ای، معاون سیاسی وزیر امورخارجه کشورمان، عازم چند کشور اروپایی شد تا علاوه بر موضوعات دوجانبه‌ و منطقه‌ای، درباره گفت‌وگوهای آتی بین ایران و ۱+۴ نیز رایزنی کند.

علی باقری، پیش از سفر به اروپا، با همتایان روس و چینی و همچنین انریکه مورا، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک نیز گفت‌وگو و دیدار کرد.
معاون وزیر خارجه کشورمان علاوه بر فرانسه، به آلمان، انگلیس و اسپانیا سفر کرد و احتمال دارد به کشورهای دیگری هم سفر کند. سفر باقری به کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که محورهای سفر او فقط به گفت‌وگوهای ۱+۴ محدود نبوده است،هرچند احتمالا گفت‌وگوهای مربوط به مذاکرات وین از محورهای مهم رایزنی باقری در اروپا بوده است. 
معاون وزیر خارجه در سفر به فرانسه و در دیدار با فیلیپ ارورا، مدیر کل سیاسی وزارت خارجه این کشور، گفت‌وگوها را صریح و سازنده دانست و گفت: «ما مذاکرات هسته‌ای نداریم، چون موضوع هسته‌ای در سال ۱۳۹۴، در قالب توافقی که بین ایران و ۱+۵ شکل گرفت به طور کامل توافق شد.»
وی تاکید کرد:« موضوع اصلی که الان پیش‌رو داریم پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از توافق برجام‌ است که آن پیامدها فقط منحصر به تحریم‌های غیرقانونی است که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده است.»
همچنین علی باقری سفر خود به انگلیس را مثبت ارزیابی کرده و اظهار کرد که دیدگاه‌های مقامات ایران و انگلیس گام رو به جلویی بوده است اما تا این سطح که ما بتوانیم روابط را به سطح عادی و معمولی برسانیم فاصله داریم.
معاون سياسى وزير امور خارجه همچنین به مادريد رفت و با «آنخلس مورنو» معاون سیاسی وزیر امور خارجه اسپانیا دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار مدیران کل سیاست خارجی و امنیتی و خاورمیانه اسپانیا هم حضور داشتند و مسائل مربوط به روابط دوجانبه، منطقه‌ای، بین‌المللی و موضوع هسته‌ای مورد و بحث و بررسی قرار  گرفت.
باقری همچنین به وین رفته و با «انریکه مورا» هماهنگ کننده کمیسیون مشترك برجام در محل سفارت ایران دیدار و درباره مذاکرات آتی در وین گفت‌وگو می‌کند.
 رایزنی‌های تلفنی وزیر امور خارجه
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی «سرگئی لاوروف» همتای روس خود با اشاره به توافق صورت‌گرفته با هماهنگ‌کننده برجام در خصوص زمان برگزاری گفت‌وگوها با گروه ۱+۴، تأکید کرد که پیشرفت سریع گفت‌وگوها مستلزم آن است که طرف‌های اروپایی و آمریکا با اجتناب از زیاده‌خواهی و طرح خواسته‌های فرابرجامی، رویکردی واقع‌بینانه و سازنده در پیش گیرند.

وی همچنین در تماس تلفنی «وانگ یی» همتای چینی خود با بیان این‌که آمریکا و طرف‌های اروپایی به صورت واقع بینانه وارد مذاکره شوند تا توافق به سرعت حاصل شود، تصریح کرد: آمریکا نمی‌تواند سیاست شکست‌ خورده فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی را ادامه داده و همزمان مدعی مذاکره و توافق باشد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین  در مکالمه تلفنی با «لیز تراس» همتای انگلیسی، یادآور شد که بخش اعظم توافقات تجاری بین دو کشور پس از برجام اجرایی نشده‌ و ارتقای حجم تجارت و تسهیل مراودات مالی بین دو کشور نیازمند افزایش تحرک و اقدامات لندن است.
وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص برجام نیز بر مسئولیت آمریکا در به وجود آمدن شرایط کنونی تأکید کرده و تصریح کرد که برخی طرف‌ها نیز با مسئولیت‌ناپذیری و سکوت در برابر اقدامات آمریکا، به بروز وضعیت فعلی دامن زده‌اند. 
امیرعبداللهیان همچنین در تماس تلفنی همتای فرانسوی، خطاب به «ژان ایو لودریان» با بیان این که ایران خواهان دستیابی به توافق خوب است، تصریح کرد: بی اعتنا به رفتار غیرسازنده تحریمی آمریکا، به افزایش توان دفاعی کشورمان با قدرت ادامه می‌دهیم.
وی با یادآوری مسئولیت آمریکا در بروز وضعیت کنونی برجام و نقش سکوت سه کشور اروپایی در زیاده‌خواهی آمریکا، تصریح کرد که ایران خواستار دستیابی به یک توافق خوب است، اما این امر لازمه‌هایی دارد از جمله بازگشت طرف‌های مقابل به تعهدات کامل خود و لغو موثر تحریم‌ها.
باید توجه کرد که آنچه قرار است در وین طی چند هفته آتی اتفاق بیفتد به مفهوم از سرگیری مذاکرات قبلی در اتریش نیست بلکه شروع فرآیندی جدید به همراه رویکرد جدید برای رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه است.
اما در این فاصله برخی از کشورهای غربی از جمله، آمریکا و فرانسه در حالی که بدهکار ایران در ماجرای عدم پایبندی یا نقض تعهدات برجامی هستند، از جایگاه مدعی سخن می‌گویند.
از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که انتظار می‌رود صرفا به ایفای نقش فنی خود در چارچوب‌های تعیین شده بپردازد، از کارکرد اصلی خود فاصله گرفته است و این روزها مدیرکل آژانس بیش از کار فنی، فعالیت سیاسی می‌کند.
 غربی‌ها و آلزایمر سیاسی
در عرصه رسانه‌ای نیز طرف غربی سعی می‌کند ایران را تحت فشار قرار داده و در کمال ناباوری آن را مقصر وضعیت فعلی نشان دهد. مقامات و رسانه‌های غربی، به نظر می‌رسد که دچار آلزایمر سیاسی شده‌اند، آن‌ها مبدا تحولات را تقاضای آمریکا برای بازگشت به برجام تعریف می‌کنند اما واقعیت این است که مبدا اصلی مربوط به زمانی است که آمریکا با عدم اجرای مفاد برجام با اعمال تحریم‌های ناقض برجام در قطعنامه ۲۲۳۱ و همچنین خروج یک جانبه از این توافق آن را به برزخ یا کما برد.

کشورهای اروپایی نیز با بی‌عملی خود، مشوق رفتارهای قانون شکنانه آمریکا بوده و به فرآیند تضعیف هر چه بیشتر توافق هسته‌ای کمک کردند.
بنابراین نباید فراموش کرد که مبدا اصلی تحولات برجامی مربوط به خروج آمریکا از این توافق بوده و واشنگتن مسئول همه نا بسامانی‌ها در این فرآیند است.
آمریکا حتی الان که موضع اعلامی‌اش را بازگشت به برجام بیان می‌کند به موازات آن در عمل علیه ایران، تحریم‌های جدیدی را اعمال کرده و بر سیاست‌ فشار حداکثری ترامپ وفادار است.
مجموع رفتار و عملکرد آمریکا و اروپا به خودی خودباعث فهم دقیق منطق ایران برای راستی آزمایی رفع تحریم ها و دریافت تضمین از آمریکا برای عدم تکرار چنین شرایطی است.

نویسنده : معصومه پورصادقی - دبیر گروه سیاسی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.