راه نجات از وابستگي به نفت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16079
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۹:۰۰ |
در گفت‌وگو با آل اسحاق،‌رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق بررسی شد؛

راه نجات از وابستگي به نفت

خطبه‌هاي نماز جمعه مقام معظم رهبري داراي چندين نکته و موضوع بسيار مهم بود. اگر بخواهيم محور اصلي و مهم خطبه‌هاي ايشان را تعيين کنيم، تأکيد بر قوي شدن مردم و کشور ايران است؛ قوي شدن قدرت نظامي، اقتصادي و سياسي و تأکيد بر اين نکته که با هيچ‌يک از اين مؤلفه‌ها به‌تنهايي نمي‌توان موفقيت و پيروزي را به دست آورد.
راه نجات از وابستگي به نفت

خطبه‌هاي نماز جمعه مقام معظم رهبري داراي چندين نکته و موضوع بسيار مهم بود. اگر بخواهيم محور اصلي و مهم خطبه‌هاي ايشان را تعيين کنيم، تأکيد بر قوي شدن مردم و کشور ايران است؛ قوي شدن قدرت نظامي، اقتصادي و سياسي و تأکيد بر اين نکته که با هيچ‌يک از اين مؤلفه‌ها به‌تنهايي نمي‌توان موفقيت و پيروزي را به دست آورد. ايشان در محور اقتصاد و قدرتمندي آن، بازهم به موضوع مهم نفت اشاره و بر عدم وابستگي به آن تأکيد کردند. رهبر فرزانه انقلاب عدم وابستگي اقتصادي کشور به نفت را نجات يافتن تلقي کرده و فرمودند که اين وابستگي بايد به اتمام برسد. يحيي آل اسحاق، رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق و وزير اسبق بازرگاني، در مورد فرمايشات مقام معظم رهبري در خطبه نماز جمعه در گفت‌وگو با «رسالت» گفت: «صحبت هاي رهبر انقلاب در مورد مسائل اقتصادي از نکات بسيار مهمي برخوردار بود و کليدواژه ايشان براي حل مشکلات کشور در ابعاد مختلف اقتصادي، سياسي، فرهنگي، قدرتمند شدن کشور و مردم بود.»وي ادامه داد: «اين‌که قدرت به چه معناست و چگونه مي‌توان آن را به دست آورد، بحث مهم و قابل‌تأملي است. واقعيت امر اين است که قدرت اقتصادي نقش بسيار مهمي را در تمام ارکان کشور به‌ويژه در جنگ اقتصادي که امروزه عليه ماست، ايفا مي کند. همچنين قدرت اقتصادي در حوزه‌هاي توسعه و آينده‌نگري کشور و در روابط بين‌الملل نيز نقش چشمگيري دارد. حقيقت تلخ اين است که مشکلات امروز ما به دليل عدم استفاده کامل از توانايي خودمان است.»
*مديريت اقتصادي درستي نداريم
آل اسحاق افزود: «اکنون بااين‌که در حوزه منابع نفت و گاز، فرآورده‌هاي اقتصادي، موقعيت جغرافيايي و نيروي انساني جواني مشکلي نداريم؛ اما همچنان بعد اقتصادي کشور راضي کننده نيست. اين مشکل ازيک‌طرف به الگوي اقتصادي، تدابير، سياست‌ها و از طرف ديگر به‌نظام مديريت اقتصادي کشور بازمي‌گردد. يعني اقتصاد ما مديريت متناسبي که بايد داشته باشد را ندارد.»وي با تأکيد بر اهميت توجه به اقتضائات جمهوري اسلامي ايران براي رسيدن به اهداف، گفت: «موفقيت در الگوهاي نظامي، علمي، حتي سياسي ناشي از تناسب با اقتضائات جمهوري اسلامي ايران بوده ضمن اين‌که شاخصه‌هاي علمي نيز در آن مطرح است. اما روحيه‌ انقلابي، جهادي و ارزش‌هاي آرماني ما در اقتصاد يک نوعي از سکولار است. بر اين اساس اقتصادي که متناسب با جمهوري اسلامي ايران باشد نيز موفق خواهد بود.»
رئيس اتاق مشترک ايران و عراق ادامه داد: «جمهوري اسلامي ايران از ۳ واژه تشکيل‌شده است. جمهور، اسلام و ايران. بدين معنا که هر طرح و ايده‌اي براي سامان يافتن بايد اين سه مؤلفه را به‌عنوان مؤلفه‌هاي اصلي در نظر بگيرد. متأسفانه در حوزه‌هاي اقتصادي اين سه مؤلفه ناديده گرفته‌شده‌اند. اگر به دنبال قدرت اقتصادي هستيم بايد شاخص‌هاي مربوط به آن اعم از الگو، سياست‌ها، مديريت‌ها و خط‌مشي را علاوه بر نيازهاي حرفه‌اي و ذاتي آن به همراه داشته باشيم.»
*نفت و پشت پرده اي از سياست ها
آل اسحاق با تأکيد بر اتحاد براي نجات از وابستگي به نفت گفت: «براي به حقيقت پيوستن اين هدف بزرگ، يک اتحاد نظر در تمام ارکان اقتصادي لازم است. نمي توان جدا شدن از نفت را در حالي آرزو کنيم که بخواهيم بودجه کشور و سرمايه‌گذاري‌ها هنوز به نفت و درآمدهاي حاصل از آن وابسته است. جدا شدن از نفت يک عبارت است که دنيايي از سياست‌ها پشت آن قرار دارد.» وزير اسبق بازرگاني با اشاره به راهکارهايي براي جدا شدن نفت از بودجه کشور ابراز کرد: «براي اين کار، در ابتدا بايد صادرات کشور ساماندهي شود و از طرفي ديگر کسري حاصل از نفت را با صادرات غيرنفتي جبران کنيم. طبق سخنان چندين ساله رهبري، مدل اقتصادي کشور بايد برون زاي برون‌نگر باشد. بدين معنا که توليدات ازلحاظ قيمت و کيفيت قابل‌رقابت و سياست تجاري، صادرات و واردات در محور واردات براي توليد و در خدمت صادرات باشد.»
آل اسحاق ابراز کرد: «اگر خواستار عدم وابستگي به نفت هستيم، توليدات کشور بايد جايگزين درآمد نفتي شود که در طول اين مسير واحدهاي بسيار و اشتغال نيز ايجاد مي‌شود. در اين صورت زيربناها، ارزش‌گذاري‌ها، آموزش‌هاي دانشگاهي، حمل‌ونقل و بسياري از بخش‌هاي مختلف سامان پيدا مي کنند.
طبق اين اصل بايد برخي علل و عوامل متعدد سامان پيدا کند تا به اين هدف برسيم. اگر اين اهداف به‌هم‌پيوسته، به سرانجام نرسند، اقتصادي سامان‌يافته، آرزويي بيش نخواهد بود.» وي ادامه داد: «اکنون کشور در شرايط جنگ و تهديد اقتصادي از خارج و داخل است و ديدگاه هاي مختلفي براي اداره کشور وجود دارد. اگر تمام اين ديدگاه در حوزه اقتصاد هم‌جهت نشوند اين بعد مهم کشور مانند ماشيني خواهد بود که هر چرخ آن به يک سمت بچرخد و در انتهاي اين کشمکش بي‌شک مسئله‌اي را حل نمي‌کند و حتي مي توان عاقبت بدي را براي آن پيش بيني کرد. بنابراين يک نگاه ملي يکسان از جانب همه دولت، نخبگان، مردم و رسانه باعث سامان دهي اقتصاد کشور خواهد بود.»
رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق در آخر با تأکيد بر توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري، تصريح کرد: «بايد از مجموعه دارايي‌ها و آوردها حداکثر استفاده را کرد و بهره‌برداري را تا سطح ايده‌آل بالا برد و همچنين الزامات کار را مدنظر قرارداد. تا زماني که يک استراتژي مشخص و قابل‌قبول همگاني در اين حوزه وجود نداشته باشد، مشکلات اقتصادي حل نمي‌شود. خوشبختانه بعد از ۴۰ سال مدل و الگويي با ۲۴ بند اقتصاد مقاومتي تدوين‌شده است. اگر مجلس، دولت و نهادها بعد از ۴۰ سال تجربه، اين بندها را قبول، باور و با جديت اجرا کنند بي‌شک تمام مشکلات در حوزه اقتصاد و نفت حل خواهد شد.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.