راه نجات از بودجه نفتی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 75302
  پرینتخانه » اسلایدر, اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 08 آبان 1401 - 22:00 |
نقش مالیات در کاهش وابستگی اقتصاد به نفت بررسی شد

راه نجات از بودجه نفتی

مالیات پایه توسعه بوده و در این میان دولت سیزدهم نیز نگاهی ویژه به این درآمد دارد، به گفته داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی، از مهم‌ترین سیاست‌های نظام مالیاتی این است که تا پایان دولت سیزدهم، مالیات به مهم‌ترین منبع تأمین مالی دولت تبدیل شود و در آینده نزدیک، کل بودجه جاری را از محل مالیات تأمین کنیم.
راه نجات از بودجه نفتی

گروه اقتصادی
مالیات پایه توسعه بوده و در این میان دولت سیزدهم نیز نگاهی ویژه به این درآمد دارد، به گفته داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی، از مهم‌ترین سیاست‌های نظام مالیاتی این است که تا پایان دولت سیزدهم، مالیات به مهم‌ترین منبع تأمین مالی دولت تبدیل شود و در آینده نزدیک، کل بودجه جاری را از محل مالیات تأمین کنیم.

این گفته خوشحالی بسیار دارد زیرا می‌تواند آرزوی قدیمی اقتصاددانان کشور را که رهایی بودجه از بند منابع نفتی و منابع دیگر است را آزاد ساخته و پول صادرات نفت، گاز، پتروشیمی و معدن در محل زیرساخت‌های اصلی مانند توسعه حمل‌ونقل عمومی، طرح‌های محیط زیستی، طرح‌های کشاورزی، نوسازی بافت‌های فرسوده و تمهیدات لازم برای زلزله، ایجاد شبکه آب و فاضلاب گسترده در کشور و تمهیدات لازم برای سیل و مصارف آموزشی، پژوهشی،علمی و رسانه‌ای هزینه گردد. 
به گفته داود منظور، «در ۶‌ماهه نخست امسال، ۵۱ درصد از کل تکلیف بودجه‌ای سازمان محقق شده و ۲۳۱ هزار میلیارد تومان مالیات وصول‌شده است. درحالی‌که متوسط وصولی ماهانه در سال ۱۳۹۹ رقمی در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بود؛ این رقم در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب به ۲۵ هزار میلیارد تومان و ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش‌یافته است. در سال جاری نیز با شناسایی مؤدیان، درآمدهای مالیاتی افزایش‌یافته و این امر ناشی از موفقیت سازمان در اجرای برنامه‌های مبارزه با فرار مالیاتی و شناسایی مؤدیان جدید بوده و دسترسی به سامانه‌های اطلاعاتی و مرکزیت داده‌ها در سازمان باعث شده با دقت بیشتری بتوانیم اقتصاد کشور را رصد کنیم. تعداد ۲۰۰ پرونده مهم که ۸۰ درصد مالیات ابرازی شرکت‌ها را تشکیل داده به‌صورت ویژه در این اداره کل رسیدگی می‌شوند. ساماندهی کارت‌خوان‌ها و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی در سال گذشته انجام گرفت و با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان که گام اصلی هوشمندسازی نظام مالیاتی است، مبنای مراودات ما با مؤدیان براساس اطلاعات سامانه مؤدیان خواهد بود.»
  مسیری بیشتر از انتظار رشد
سیاوش غیبی پور، کارشناس امور مالیاتی در تشریح وصول درآمدهای مالیاتی در ۶ماهه نخست سال بابیان این‌که در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ مسیری بیش از انتظار طی شد و موفقیت‌آمیز بود به خبرنگار «رسالت» اظهار کرد: تشدید وصول مالیاتی به چند موضوع قانونی و کارکرد مرتبط است. نخستین عامل حذف و بستن کارت‌خوان‌های فاقد پرونده مالیاتی بود. همچنین شناسایی مؤدیان جدید که به 

دو میلیون نفر می‌رسید، موجب خوداظهاری و اظهارنامه مالیاتی بیشتر شد. براین اساس جمعیتی که مالیات پرداخت نمی‌کردند و شناسایی هم نشده بودند، مشمول‌ پرداخت مالیات شدند. 
وی افزود: به‌موجب خوداظهاری افراد درصدی از مالیات موردقبول پرداخت می‌شود و با فراوانی اظهارنامه، تشدید وصول مالیاتی صورت می‌گیرد. شایان‌ذکر است تا بگوییم بخش عمده خوداظهاری‌ها در بخش مشاغل بودند. 
غیبی پور تصریح کرد: گاه در فرآیند رسیدگی به خوداظهاری‌ها ممکن است خوداظهاری فرد پذیرفته نشود و مبالغ بیشتری برای وصول مالیاتی تشخیص داده می‌شود. 
کارشناس امور مالیاتی همچنین خاطرنشان کرد: دومین عامل اثرگذار در فرآیند تشدید وصول مالیاتی این بود که در سازمان امور مالیاتی کشور برای افرادی که به‌عنوان شهروند عادی محسوب می‌شوند هم سامانه‌ها فعال‌شده و از دوره سنتی عبور کرده‌ایم. درحال حاضر رسیدگی و ابلاغ‌ها به‌صورت سیستمی صورت می‌گیرد و همچون ادوار گذشته سنتی نیست. به‌موجب رسیدگی سیستمی زمان کمتری صرف می‌شود و ابلاغ‌ها نیز در اسرع وقت و درچارچوب قانون به فرد ارسال می‌گردد. 
او متذکر شد: عبور از دوران سنتی و رسیدگی سیستمی به پرونده‌های مالیاتی موجب تسریع فرآیند وصول مالیاتی شده است. افزون براین بانک اطلاعات مؤدیان و سامانه متمرکز برای هر فرد حقیقی و حقوقی فعال‌شده است. بدین ترتیب هر شهروند قادر است بانام کاربری و رمز عبور خود وارد شود و پرونده مالیاتی خود را ملاحظه کند. به‌محض ورود فرد پرونده مالیاتی و مالیات بر ارزش‌افزوده شخص نمایان داده می‌شود. چنانچه فروش خانه لوکس، خانه گران‌قیمت، خودرو گران‌قیمت، خانه خالی تشخیص داده شود، در سامانه ذکر می‌شود. براین اساس علاوه بر امور مالیاتی، کلیه اطلاعات برای فرد حقیقی و حقوقی نیز در دسترس و قابل‌رؤیت خواهد بود. 
 افزایش سهم پایه مالیاتی و جلوگیری‌ از فرار‌ مالیاتی
وی ابراز کرد: کلیه فعالیت‌های فرد، میزان مالیات‌های پرداخت‌شده، بدهی و کلیه عوامل دیگر با ورود به سایت مشخص و مبرهن خواهد شد. بی‌شک چنین روندی در تسریع وصول مالیات تأثیرگذار بوده و خواهد بود.

غیبی پور گفت: در سال‌جاری قانون مالیات بر ارزش‌افزوده از حالت موقت به دائمی تبدیل شد. این امر‌ به معنای این است که با افزایش سهم مالیات بر‌ مصرف به همان نسبت مالیات بر ارزش‌افزوده بیشتر می‌گردد. به‌موجب گسترش دایره مصرف صرف‌نظر از کالاهای اساسی، مابقی دچار افزایش قیمت شده‌اند.
 افزایش قیمت‌ها به سبب اصلاح نظام ارزی اتفاق افتاد و به همین دلیل پایه مالیاتی‌شان نیز افزایش یافت و به همان نسبت ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده بیشتر شد. به طورمثال در‌ گروه لبنیاتی شیر‌معاف از مالیات است اما‌ سایر فرآورده‌های شیر همچون انواع پنیر به سبب افزایش قیمت پایه در ماه‌های ابتدایی سال، ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده‌شان بیشتر شده است. این روند 
بر وصول مالیاتی تأثیرگذار بوده است. 
کارشناس امور‌مالیاتی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: در شرایط حال‌ حاضر مطلوب این است که سامانه‌های مالیاتی سریع‌تر هوشمند شوند، کیفیت رسیدگی به ماده ۹۷ افزایش پیدا کند و کلیه رسیدگی‌ها بر مبنای اطلاعات هوشمند انجام شود. چنانچه این مسیر‌ باقدرت حفظ شود، درآینده‌ای نزدیک فرار مالیاتی بسیار کاهش خواهد یافت و به سطح استاندارد جهانی خواهیم رسید که آن‌وقت دیگر فرار مالیاتی نخواهد بود و فرار رسیدگی خطاب خواهد شد. 
 ایجاد مالیات بر سفته‌بازی در بازارهای غیرمولد اقتصادی
به گزارش «رسالت»، یکی از راهکارهای شناسایی مؤدیان جدید مالیاتی و افزایش درآمدهای دولت در این دوره مبارزه سفت‌وسخت با سفته‌بازی در بازارهای مصرفی مردم است، بازارهایی مانند مسکن، خودرو و ارز که با نیازهای مردم ارتباط دارند نباید به‌هیچ‌وجه به محلی برای سفته‌بازی تبدیل شود. در دنیا تنها بازار برای فعالیت‌های سفته‌بازی یا به‌اصطلاح نوسان گیری،بازار سرمایه بوده و در ایران نیز بازار سرمایه می‌تواند تبدیل به یک بازار سفته‌بازی  قانونی برای افرادی است که می‌خواهند به‌صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و یا بلندمدت در آن فعالیت کنند. حضور شرکت‌ها در بازار سرمایه فواید مالیاتی دیگری نیز داشته و به گفته رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور،شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس به‌عنوان نخستین گروه از مشمولان اجراکننده قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان هستند که از اول آبان‌ماه ملزم به اجرای این قانون و صدور صورت‌حساب الکترونیکی می‌باشند و بسترها و زیرساخت‌های لازم برای اجرای این قانون فراهم‌شده و به‌صورت تدریجی طی یک سال و نیم و ظرف ۶ مرحله، کلیه مؤدیان مالیاتی ملزم به صدور صورت‌حساب الکترونیکی می‌شوند.

در همه دنیا برای کنترل پایه پولی و پرهیز از تورم، مالیات ابزاری کارآمد است که می‌تواند با اجرای درست مانع تورم در اقتصاد شود.
دنیا توانسته درصدی از هرگونه سود در بازارهای مالی و یا تجاری را بعد از کم کردن تورم سالانه و به‌صورت منصفانه، مالیات بگیرد، این نکته نیز در مالیات ستانی بسیار مهم است و باید تورم سالیانه کشور را برای مؤدیان مالیاتی لحاظ کرده تا دچار ضرر و زیانی در فعالیت‌های تجاری نشده و هزینه‌های عملیاتی از درآمدهای عملیاتی پیشی نگیرد، افزایش مالیات باید درگرو عدالت باشد و افزایش مالیات بدون نگاه عادلانه به وضعیت معیشت و تورم مردم به افزایش نارضایتی‌های اجتماعی می‌انجامد و دولت باید حتما این نکته را در بحث مالیات رعایت کند.

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای راه نجات از بودجه نفتی بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.