راه‌های مبارزه با کرونا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 17636
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۹:۱۷ |
ویروسی که شکست می‌خورد

راه‌های مبارزه با کرونا

کرونا، ویروس است، همانند تمام ویروس‌هایی که هرازگاهی به جان مردم می‌افتد، البته شاید کمی موذی‌تر باشد، از این نظر که قدرت بیماری‌زایی بالایی دارد و تنها شرط مقابله با آن، حفظ خونسردی و رعایت اصول بهداشتی است
راه‌های مبارزه با کرونا

کرونا، ویروس است، همانند تمام ویروس‌هایی که هرازگاهی به جان مردم می‌افتد، البته شاید کمی موذی‌تر باشد، از این نظر که قدرت بیماری‌زایی بالایی دارد و تنها شرط مقابله با آن، حفظ خونسردی و رعایت اصول بهداشتی است و افراد در صورت ابتلا به کرونا و تماس با فرد مشکوک به این ویروس، باید در خانه بمانند، این امر نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش شیوع این بیماری ایفا می‌کند، به همین علت تعدادی از اعضای شورای شهر تهران ترجیح دادند قرنطینه باشند و در جلسه روز گذشته حاضر نشوند.
ابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران دراین‌باره توضیح داده است که «برخی اعضای شورا به دلیل ارتباط کاری با شهردار منطقه ۱۳ که مبتلا به ویروس کروناست، برای رعایت حال بقیه اعضاء خود را در منزل قرنطینه کردند و از غایبان روز گذشته جلسه شورا بودند.» اما قرنطینه شهرها برای مهار این ویروس، تصمیم آسانی نیست و آن‌طور که محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفته است: «قرنطینه قرن‌ها پیش اجرا می‌شد و هر بار شکست می‌خورد. قرنطینه «ووهان» چین هم به همین شکل بوده و فقط باعث نگرانی و اضطراب مردم می‌شود.» وزیر بهداشت هم با اشاره به این‌که همچنان کانون کرونا، قم است، تأکید کرده: «بنده و همکارانم با شیوه قرنطینه سازی شهرها موافق نیستیم چراکه مردم با هوشمندی خود در منزل می‌مانند و با رعایت توصیه‌های بهداشتی می‌توانند در جلوگیری از زنجیره انتقال بیماری نقش‌آفرین باشند.»
بااین‌حال محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، گفته است: «در حال حاضر موضوع قرنطینه شهر تهران مطرح نیست، ولی باید این موضوع را از وزارت بهداشت سؤال کرد. اگر تعداد مبتلایان به کرونا زیاد شود حتما این کار را انجام خواهیم داد.» او در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان هم اخبار منتشره مبنی بر مثبت بودن نتیجه تست کرونای خود را دروغ دانسته و گفته است: «پاسخ تست کرونایم منفی اعلام‌شده و ديروز و پریروز به دليل رعايت دستورالعمل‌های ايمنی در منزل بودم.»
کیانوش جهانپور – رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ظهر روز گذشته آخرین آمار ابتلا و مرگ‌ومیر کروناویروس جدید در کشور را اعلام و عنوان کرده است: «در میان موارد تحت بررسی و تحت نظر تا پیش از ظهر دیروز که نتایج قطعی آزمایشگاهی آن نیز به دست ما رسیده، تعداد ۱۵ نفر مبتلا به ویروس کرونای جدید شناسایی شدند که از این تعداد ۷ نفر در قم، ۴ نفر در تهران، ۲ نفر در گیلان و یک نفر در استان مرکزی و یک نفر در تنکابن بوده‌اند. از این ۱۵ نفر که طی ظهر روز گذشته تا پیش از ظهر امروز شناسایی‌شده‌اند، متأسفانه سه نفر هم جان خود را از دست دادند. بنابراین با احتساب این ۱۵ نفر، درمجموع ۴۳ نفر بیمار مبتلا به کروناویروس جدید تشخیص داده‌شده که ۸ نفر از این عزیزان ظرف روزهای گذشته جان خود را از دست دادند.»
روز گذشته از سوی بخش‌های مختلف؛ اقداماتی به‌منظور پیشگیری از ابتلای افراد به ویروس کرونا انجام گرفت، بر همین اساس رئیس کمیسیون کارآموزی مرکز وکلای قوه قضائیه از لغو برگزاری مصاحبه‌های آزمون وکالت خبر داد و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد، زمان آزمون ورودی دکتری ph.D ( نیمه‌متمرکز) سال ۱۳۹۹ از روز جمعه ۹ اسفند ۹۸ به روز پنج شنبه ۲۸ فروردین ۹۹ تغییریافته است. همزمان، بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، تمامی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استان‌های تهران، البرز، قزوین، مرکزی، قم، همدان، اصفهان، گیلان، مازندران، مرکزی و خراسان رضوی تا آخر هفته تعطیل است. معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با هدف جلوگیری از شیوع ویروس جدید کرونا(کووید ۱۹) در بین دانشگاهیان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، کلیه برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ازجمله مسابقات و المپیادهای ورزشی، همایش‌ها و نشست‌های نهادهای دانشجویی، کلیه اردوهای زیارتی، سیاحتی، راهیان نور و جهادی و همه فعالیت‌هایی را که نیاز به مشارکت جمعی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است را تا اطلاع ثانوی لغو کرد.
تدابیر بهداشتی و کنترلی در برخی مرزهای ایران ازجمله ارمنستان، پاکستان، عراق و ترکیه برقرارشده است. در همین زمینه سفارت افغانستان در ایران نیز بر اساس اطلاعیه‌ای گفته است تا اطلاع ثانوی ارائه خدمات کنسولی را به حالت تعلیق درمی‌آورد.
محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به این‌که همه تمهیدات لازم برای مراقبت و کاهش موارد ابتلا به کرونا در نظر گرفته‌شده، بر آمادگی بسیار خوب کشور برای مقابله با این بیماری تأکید کرده است.
سعید نمکی، وزیر بهداشت هم از ارائه گزارش کرونا ویروس در جلسه شورای عالی امنیت ملی خبر داده و افزوده است: در این گزارش از شورای عالی امنیت ملی خواستیم نسبت به تفویض اختیار برای ستادی که با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف تشکیل‌شده است، اقدام شود تا تصمیمات این ستاد به‌عنوان تصمیمات کشوری تلقی شده و لازم‌الاجرا شود.
به گفته وی، منشأ ابتلا به ویروس کرونا در قم از چین بوده و «طبق بررسی‌هایمان منبع ویروس را پیدا کردیم که از ناقلین چینی بوده است و موارد آن در حال مشخص شدن است. همچنین یکی از فوتی‌ها در قم بازرگانی بود که از طریق پروازهای غیرمستقیم سفرهایی به چین داشته است.»
وی همچنین از ارائه بسته بهداشتی مقابله با کرونا ویروس به خانواده‌های قمی خبر داده و گفته است: در این بسته بهداشتی که به تک‌تک خانواده‌های قمی داده می‌شود، ماسک به همراه محلول ضدعفونی‌کننده و بروشورهای تبلیغاتی در پیشگیری از کرونا، قرار دارد.
رئیس هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت تأکید کرده است که با هماهنگی اداره کل تجهیزات پزشکی از وزیر بهداشت درخواست کردیم که توزیع ماسک را رایگان کنیم و آقای وزیر هم با این موضوع موافقت کردند که هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، تا اطلاع ثانوی با دستور وزیر بهداشت تنها مرجع خرید ماسک در کشور باشد.
معاون بهداشت در نامه‌ای آنی به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خواستار پیگیری ممنوعیت عرضه قلیان به‌منظور جلوگیری از افزایش ابتلا به کروناویروس شده است.
*چند نکته طلایی برای پیشگیری
طی روزهای اخیر، اعلام این خبرها به همراه شایعات فضای مجازی، سبب شده مردم از ویروس کرونا بترسند اما متخصصان بیماری‌های عفونی به شهروندان توصیه می‌کنند، به‌جای ترسیدن، به راه‌های پیشگیری توجه نمایند. ازجمله دست ندهند و نبوسیدن و شستشوی دست‌ها را مدنظر داشته باشند چراکه ویروس کرونا با ذراتی که براثر سرفه روی دست‌ها می‌ماند، منتشر می‌شود. شستن دست‌ها برای جلوگیری از گسترش میکروب‌ها ضروری است. همچنین پرهیز از حضور در تجمعات و مکان‌های شلوغ، خودداری از مصرف غذا و مایعات در رستوران‌ها و اجتناب از مصرف غذای فوری و غذاهای چرب و سنگین و خوردن غذاهایی که کامل پخته نشده‌اند مانند تخم‌مرغ و گوشت.
نکته مهم‌تر آن است که کمبود دریافت مواد غذایی و ویتامین‌هایی مانند: E ،D ،C
احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی و کووید ۱۹ را به طرز باورنکردنی افزایش می‌دهد. در این میان مسائل دیگری را هم باید رعایت کرد، به‌عنوان‌مثال، چنانچه فرد مبتلا به ویروس کرونا روی دستش سرفه کند و سپس دستگیره در یا هر شی‌ء و وسیله‌ای را لمس کند، سطح آن آلوده می‌شود. هرچند هنوز به‌درستی مشخص نیست، برای چه مدتی ویروس کرونا می‌تواند بر چنین سطوحی باقی بماند. اما آسان‌ترین و بهترین شیوه این است که دست‌های خود را به‌طور مرتب بشویید. حتی برخی از صاحب‌نظران عنوان می‌کنند بهتر است فرد مبتلا به ویروس کرونا از تهیه غذا خودداری کند زیرا اگر مراحل و شیوه تهیه‌ غذا بهداشتی نباشد، فرد مبتلا به ویروس کرونا به‌احتمال‌زیاد، این بیماری را به دیگران هم منتقل خواهد کرد. هنوز صاحب‌نظران دراین‌باره که آیا رابطه جنسی می‌تواند یکی از راه‌های انتقال ویروس کرونا باشد، اظهارنظری نکرده‌اند اما از سرفه و عطسه به‌عنوان مهم‌ترین راه‌های انتقال نام‌برده‌اند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.