راهنمای ثبت شرکت و برند آنلاین در ایران - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 55252
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵ |

راهنمای ثبت شرکت و برند آنلاین در ایران

هر شرکت تجارتی زمانی معتبر است و از نظر قانونی رسمیت دارد که به ثبت رسیده باشد. ثبت شرکت ها نه تنها برای معرفی و شناسایی است بلکه از نظر قانون و حاکمیت اجتماع بمنظور کسب وجود قانونی است.
راهنمای ثبت شرکت و برند آنلاین در ایران

هر شرکت تجارتی زمانی معتبر است و از نظر قانونی رسمیت دارد که به ثبت رسیده باشد. ثبت شرکت ها نه تنها برای معرفی و شناسایی است بلکه از نظر قانون و حاکمیت اجتماع بمنظور کسب وجود قانونی است.بطوری که پیش از ثبت اعتبار وجود مشخص قانونی را ندارد. علاوه بر مراتب مزبور،قاعده الزامی بودن ثبت شرکت ها به دولت امکان می دهد که تحقیقات و رسیدگی های دقیقی نسبت به مقدمات تشکیل و کیفیت بوجود آمدن شرکت انجام گردد تا از تشکیل شرکت هایی که مقررات را رعایت نکرده اند جلوگیری به عمل آید.

قبلا ارباب رجوع مراجعه مستقیم به اداره ثبت داشت و از طریق فرم مربوطه، اسامی مورد نظر را پیشنهاد می داد و این اسامی فقط در اداره ی ثبت تهران مورد بررسی قرار می گرفت، سپس متقاضی مراجعه می نمود و به صورت دستی، مدارک، صورت جلسات و اساسنامه را ارائه می کرد تا توسط کارشناس ثبت شرکت مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تایید در دفاتر ثبت شرکتها ثبت شود و پس از اخذ امضاهای لازم، شرکت به ثبت رسد.

سازمان ثبت شرکتها زیرمجموعه ی اداره ی ثبت اسناد کشور قرار دارد، و تمامی مسئولیت ها و وظایف، ثبت شرکت آنلاین را بر عهده گرفته است و یک پلتفرمی راه اندازی شده تا مراحل ثبت و تاسیس شرکت به طور آنلاین و از طریق اینترنت صورت گیرد.

چرا ثبت شرکت آنلاین

هنگامی که از خدمات غیر حضوری استفاده می کنید، در وقت خود به طرز چشم گیری صرفه جویی خواهید کرد. مراجعه به شرکت ارائه دهنده خدمات پول زیادی را از لحاظ مالی برای شما به دنبال خواهد داشت. لازم به ذکر است که در صورت استفاده از خدمات غیر حضوری علاوه بر مالی، در زمان خود هم صرفه جویی خواهید کرد.

مراحل ثبت شرکت آنلاین

ورور به سامانه اداره ثبت شرکتها به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir اولین قدم از فرآیند ثبت شرکت می باشد.

نوع شرکت خود را مشخص نمایید

اغلب شرکت هایی که در کشور ما به ثبت می رسند یا  ” شرکت سهامی خاص ” هستند یا ” شرکت با مسئولیت محدود ” ، البته ثبت شرکت تعاونی و تضامنی و .. نیز انجام می شود، اما مانند دو شرکت گفته شده پر کاربرد نیستند.

شرکا و سهامداران شرکت را تعیین کنید

در میان تمام مراحل شاید مهم ترین مرحله همین انتخاب و تعیین شرکا و سهامداران است. این افراد، افرادی خواهند بود که در شرکت شما صاحب نظر و دارای حق امضا می شوند.

میزان و نوع سرمایه شرکت را مشخص کنید

منظور از نوع سرمایه، سرمایه نقدی و غیرنقدی شرکت است. به هنگام تصمیم به ثبت شما باید میزان هر یک از این سرمایه ها مشخص کنید. در قانون تجارت کشور حداقل میزان سرمایه به هنگام ثبت آن یک میلیون ریال تعیین شده است.

موضوع فعالیت شرکت را تعیین نمایید

در خصوص مشخص کردن موضوع فعالیت شرکت است بایستی تاکید کنیم که در صورت وجود هر گونه اشتباه یا عدم دقت و اطلاعات کافی در این مورد ممکن است در ثبت یا حتی پس از تاسیس به مشکل بر بخورید.

انتخاب نام شرکت

همانطور که پدر و مادر در تعیین نام فرزندشان حساسیت زیادی دارند، صاحبان و شرکای یک شرکت نیز باید در انتخاب نام شرکت بسیار فکر شده عمل نمایند.

برخی از شرکت هایی که در این امر عجولانه عمل می کنند پس از گذشت مدت زمانی مجبور به تغییر آن می شوند. در قانون تجارت کشور نیز در این باره محدودیت هایی وجود دارد که بایستی به طور کامل مطالعه شوند.

سمت اعضای هیئت مدیره را تعیین کنید.

اعضای هیئت مدیره در هر شرکتی شامل سمت های رئیس هیئت مدیره، نایب رئیس، اعضای هیئت مدیره و (بسته به نوع شرکت) بازرسان شرکت می باشد. با تعیین سمت این افراد، در حقیقت افرادی که در شرکت حق امضا دارند نیز مشخص می شوند.

مدارک مورد نیاز را آماده و به امضا برسانید.

مدارک مورد نیازی که پس از تایید نام شرکت برای ثبت آن مورد نیاز است بسته به نوع شرکت متفاوت است

پست مدارک به اداره ثبت

پس از انجام مرحله به مرحله تمام آنچه که در بالا گفته شد و جمع آوری مدارک مربوطه این مدارک را با پاکت مخصوصی که از باجه های منتخب پستی باید دریافت نماید و به صورت پست پیشتاز و با مراجعه به یکی از باجه های پست دارای مجوز به اداره ارسال نمایید.

هزینه آگهی تاسیس در روزنامه رسمی را پرداخت کنید.

مرحله آخر پرداخت هزینه چاپ و انتشار آگهی تاسیس در روزنامه رسمی است که با مراجعه به وب سایت www.rrk.ir آن روزنامه میسر می شود. روزنامه مورد نظر پس از چاپ و تکثیر به آدرس شما فرستاده خواهد شد.

 مراحل ثبت برند آنلاین

ابتدا به پایگاه اینترنتی مالکیت صنعتی (قسمت ثبت علائم تجاری) به نشانی http://iripo.ssaa.ir مراجعه نمایید و اظهارنامه ثبت برند را در سامانه تکمیل کنید. در این پایگاه اینترنتی، یک لینک ثبت نام وجود دارد که باید بر روی آن کلیک کرد. سپس وارد اولین مرحله ثبت نام شده و مراحل ثبت نام را به ترتیب ذیل گام به گام طی نمایید. مراحل ثبت نام در سامانه به قرار ذیل است:

  •  انتخاب نوع اظهارنامه
  • پر کردن مشخصات مالک (اطلاعات شخص حقیقی یا حقوقی را وارد می کنید و چنانچه فرد از وکیل یا نماینده قانونی استفاده می کند مشخصات او را درج می نمایید)
  • بارگذاری مدارک ذکر شده ( مدارک مورد نیاز را باید برای ثبت اینترنتی برند اسکن کرد)
  • بررسی دوباره و تایید اطلاعات و مدارک
  • پرداخت هزینه ثبتی به طریق اینترنتی
  • دریافت شماره اظهارنامه و رمز از طریق تلفن (بعد از اتمام مراحل ثبت نام و تکمیل آن، سیستم نام کاربری، کلمه عبور و کد رهگیری را به شخص می دهد)
  • سپس نوبت به امضای نسخه تایید شده می رسد که فرد باید یکی از نسخه ها را با مدارکی که قبلا برابر با اصل شده اند، همراه با فیش به آدرس مرکز ارسال نماید.

بعد از تکمیل اظهارنامه و ارائه مدارک، کارشناس مربوطه رسیدگی نهایی کرده و نتیجه را اعلام می نماید. نتیجه ممکن است ثبت برند و یا رد آن باشد. چنانچه ایرادی وجود نداشته باشد بعد از انجام رسیدگی و تایید ثبت، مراتب ثبت و واریز مبلغ نهایی به متقاضی اطلاع داده می شود. سپس از طریق سایت در روزنامه رسمی قوه قضاییه اعلام می شود و بعد از طی یک ماه وارد پرونده در سایت اداره مالکیت صنعتی می گردد.

لازم به ذکر است، بعد از تهیه ی مدارک و ثبت در سامانه، باید درخواست خود را از طریق سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پی گیری کرد. علاوه بر سامانه، فرایند پیگیری و تکمیل در سامانه از طریق پیامک و ایمیل نیز انجام می شود. لذا باید آدرس ایمیل و شماره همراه معتبر باشد و متعلق به رابط پیگیری باشد تا متقاضی در پیگیری اداری با مشکل روبرو نگردد.

علامت پیشنهادی جهت ثبت در صورت احراز شرایط فوق در روزنامه رسمی کشور منتشر می شود و چنانچه ظرف مدت سی و یک روز از انتشار آگهی، دعوی یا اعتراضی از طرف اشخاص ذی نفع به عمل نیاید اداره ثبت علامت مورد تقاضا را به نام متقاضی در دفتر مخصوص به ثبت رسانیده و گواهی ثبت را به درخواست کننده تسلیم می نماید.

از موسسات ثبتی هم می توانید کمک بگیرید

استفاده از خدمات موسسات ثبت شرکت و برند هم می تواند راهگشای شما باشد. به طور مثال اگر شما بخواهید شرکتی را در شهرستان کرج به ثبت برسانید موسسه ثبتی بهترین وکیل در کرج که تخصص ثبتی دارد را مسئول رسیدگی به پرونده شما قرار میدهد. و تمامی مراحل را به وکالت از شما از صفر تا صد انجام میدهد. و در نهایت اوراق شرکت را در اختیار شما قرار میدهد.

 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.