رئیس جمهور: مهار تورم را در رکود دنبال نمی‌‌کنیم/ بانک‌ها ثروت خود را در مسیر کمک به تولید بکار گیرند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 86062
  پرینتخانه » اخبار, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸ |

رئیس جمهور: مهار تورم را در رکود دنبال نمی‌‌کنیم/ بانک‌ها ثروت خود را در مسیر کمک به تولید بکار گیرند

رئیس جمهور در دیدار فعالان اقتصادی با بیان اینکه مهار تورم را در رکورد دنبال نمی‌کنیم بلکه در رشد تولید دنبال می‌کنیم، گفت: یکی از آسیب‌های نظام پولی کشور این است بانک‌ها به‌جای اینکه در تولید سرمایه‌گذاری کنند، سرمایه خود را در ساختمان‌سازی و پاساژسازی انباشت می‌کنند.
رئیس جمهور: مهار تورم را در رکود دنبال نمی‌‌کنیم/ بانک‌ها ثروت خود را در مسیر کمک به تولید بکار گیرند

عصر امروز جلسه دیدار رئیس جمهور با فعالان اقتصادی و اجتماعی مکران در شهرستان چابهار برگزار شد.

 

ظرفیت‌های چابهار و مکران مورد توجه کشورهای منطقه

 

رئیس جمهور در این دیدار گفت: در دیدارهایی که با مسوولان عالی کشورها طی این ۲ سال داشته‌ایم، کمتر شخصیت و رئیس دولتی ‏بوده که مهمان ما باشد اما به چابهار و ظرفیت‌های آن اشاره نکند؛ از نشست شانگهای گرفته تا سایر ‏نشست‌ها با روسای مناطق، همه به ظرفیت بندر چابهار و مکران اشاره کرده‌اند.

 

وی افزود: در دیدار با نخست وزیر پاکستان هم بر پتانسیل‌های فراوان منطقه چابهار تأکید شد.

 

رئیس جمهور با اشاره به اینکه فضای این منطقه برای اقتصاد گردشگری مناسب است و اشتغال ایجاد می‌کند، بر توجه نسبت به زیرساخت‌ها تأکید کرد و ادامه داد: توجه به بومی گزینی باید مورد توجه باشد. گاهی نیروهای بسیار مستعدی در روستاها وجود دارند که می‌توان از ظرفیت آنها استفاده ‏کرد؛ باید مراکز فنی حرفه‌ای را فعال تا نیروهای کارآمد داشته باشیم.

 

رئیسی با بیان اینکه دولت باید بدون بروکراسی مشکلات سرمایه گذاران را برطرف کند، تأکید کرد: این منطقه برای سرمایه گذاری در اقتصاد دریا، گردشگری، توسعه ‏در حوزه های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی مناسب است؛ در بازدید امروز، پیشرفت مجموعه باختر و کشت و صنعت قابل لمس بود.

 

پیچیدگی‌های نابه‌حقی در نظام اداری وجود دارد/ «نمی‌شود و اما و اگر» نداریم

 

وی با تأکید بر اینکه پیچیدگی‌های نابه‌حقی در نظام اداری وجود دارد که سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را خسته می‌کند،‌تصریح کرد: برطرف‌کردن مشکلات طولانی بروکراسی اداری، نیازمند اصلاح ساختار آن است.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه «نمی‌شود و اما و اگر» نداریم، گفت: در صنایعی که تحریم بودیم پیشرفت‌های بیشتری داشتیم چرا که انگیزه وجود داشته‌است؛ انگیزه و اندیشه همراه با اقدام و عمل در کنار رفع موانع می‌تواند توسعه منطقه را به همراه داشته‌باشد.

 

وی در ادامه گفت: نیروهای انسانی که در توسعه مکران فعالیت می‌کنند در همین منطقه اسکان یابند تا هم تعلق خاطر داشته باشند و هم پیشبرد کارها افزایش یابد.

 

وی گفت: برخی اراضی به بخشی‌هایی واگذار شده که هنور کار جدی روی آنها صورت نگرفته که خود جای ‏سوال است.

 

مهار تورم را در رکود دنبال نمی‌‌کنیم

 

رئیسی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی محور تولید است، ادامه داد: پیشرفت، رفع مشکلات اجتماعی و ‏اقتصادی، استقلال سیاسی و اقتصادی در گرو تولید است و رفع نگرانی نسبت به رشد نقدینگی با موضوع تولید است که هر چه به ‏سمت تولید برود این نگرانی را کم می‌کند.

 

وی تصریح کرد: مهار تورم را در رکورد دنبال نمی‌کنیم بلکه در رشد تولید دنبال می‌کنیم.

 

رئیسی ادامه داد: نرخ استهلاک در این سالها بیشتر از نرخ سرمایه گذاری بوده که جای نگرانی دارد و باید اقدامات لازم برای بهبود شرایط سرمایه گذاری ایجاد شود.

 

برخی بانک‌ها به‌جای کمک به تولید ساختمان‌سازی می‌کنند

 

رئیسی با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید حتما از سرمایه‌گذاری و تولید حمایت کنند، گفت: اگر نقدینگی بانک ها به سمت تولید حرکت نکند باید تسهیلات تکلیفی آنها با نگاه ‏رشد تولید باشد؛ تمام نگاه‌ها باید با رشد تولید تنظیم شود در غیر این صورت روند کار ایراد دارد.

 

وی با بیان اینکه نظام بانکی باید تلاش کند که بانک‌ها ثروت خود را در مسیر تولید برای کمک به سرمایه‌گذار بکار گیرند، اظهارداشت: بانک‌ها به‌جای اینکه در تولید سرمایه‌گذاری کنند، سرمایه خود را در ساختمان‌سازی و پاساژسازی انباشت می‌کنند؛ یکی از آسیب‌های نظام پولی کشور، سرمایه‌گذاری بانک‌ها در ساختمان‌سازی است

 

موضوع مجوزها با ‏حساسیت و دلسوزی دنبال شود

 

رئیس جمهور در ادمه با بیان اینکه مجوز کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان بدون هیچ‌گونه توقفی صادر شود، بیان کرد: نسبت به مجوزهای کسب و کار در کارهای خُرد سامانه‌ای ایجاد شد که از نماینده ویژه رئیس‌جمهور در سواحل مکران به طور جد می‌خواهیم با دقتی که دارند این مساله را در این منطقه دنبال کنند

 

رئیسی تصریح کرد: ما باید علاوه‌بر مسائل کلی و جلسه‌ای، مصداقی جلو برویم؛ اگر مصداقی پیش نرویم مشکل حل نمی‌شود؛ تاکید می‌کنم موضوع مجوزها باید با ‏حساسیت و دلسوزی دنبال شود.

 

وی با بیان اینکه برخی از فعالیت‌های اقتصادی با مشکلاتی مواجه هستند،‌گفت: مجوزهای دولتی باید تسهیل و توجیه منطقی داشته باشد تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری شود.

 

رئیس جمهور به مسأله شیلات هم گریزی زد و تصریح کرد: چرا وزارت جهاد کشاورزی باعث شده در حوزه شیلات پس از چهار ماه، به برخی افراد مجوز داده نشود؛ ‏این مورد باید مصداقی دنبال و رفع شود.

تسهیلات باید مشوق سرمایه‌گذاران و کارآفرینان باشد/ از خام فروشی در صنایع پتروشیمی جلوگیری شود

 

وی بیان کرد: باید تسهیلات لازم در شهرک‌های صنعتی برای کارآفرینان و سرمایه گذاران به نحوی باشد که مشوق آنها باشد نه مانع آنها، معتقد ‏هستیم گران دادن اراضی به تولید کنندگان و سرمایه گذاران مانع کار آنها می‌شود.

 

رئیسی با بیان اینکه ارزش افزوده باید در جیب مردم و مجموعه‌های کاری بیاید، ادامه داد: جلوگیری از خام فروشی در صنایع پتروشیمی بسیار مهم است و معتقدیم این زنجیره باید تکمیل و تداوم داشته باشد تا ارزش افزوده، ‏تولید و اشتغال بدنبال داشته باشد.

 

ثبات در قیمت‌ها به تولید هم ثبات می‌دهد/ معضلات دستورات موسمی در گمرکات و نظام بانکی برای تولیدکننده

 

‏وی با بیان اینکه علاوه بر اقتصاد دولتی و خصوصی، اقتصاد تعاونی هم وجود دارد که مغفول مانده‌است،‌گفت: استاندار سیستان‌و‌بلوچستان تلاش کند که اقتصاد تعاونی در استان فعال شود و دست جوانانی که با هم تعاونی تشکیل می‌دهند را باید گرفت.

 

رئیس جمهور افزود: معتقدیم ثبات در قیمت‌‌ها و قیمت‌گذاری‌ها به تولید و تولید‌کنندگان کمک می‌کند؛ نوسان قیمت‌ها هم برای تولیدکننده و هم مصرف‌کننده مضر است.

 

رئیس با بیان اینکه دستورات موسمی و متعدد در گمرکات و نظام بانکی، مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند، تأکید کرد: ثبات در تصمیم‌گیری در حوزه‌های اقتصادی، نظام پولی و بانکی مهم است و این موضوع را دنبال می‌کنیم تا تولیدکنندگان به این ادراک برسند که در تصمیم‌گیری‌ها ثبات ایجاد شده‌است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.