دیکتاتوری اروپائیان علیه مجارستان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 94891
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۶:۵۹ |

دیکتاتوری اروپائیان علیه مجارستان

 اخیرا« ان تی وی» در مطلبی به مناقشات بین مجارستان و اتحادیه اروپا بر سر پول‌های بلوکه‌شده این کشور پرداخته و نوشت: «ویکتور اوربان»، نخست‌وزیر مجارستان اخیرا اتحادیه اروپا را به دو حق وتو تهدید کرده است. از یک طرف، او می‌خواهد در نشست سران کشورهای اروپایی در اواسط دسامبر به آغاز مذاکرات الحاق اتحادیه اروپا با اوکراین رأی منفی دهد.
دیکتاتوری اروپائیان علیه مجارستان

 اخیرا« ان تی وی» در مطلبی به مناقشات بین مجارستان و اتحادیه اروپا بر سر پول‌های بلوکه‌شده این کشور پرداخته و نوشت: «ویکتور اوربان»، نخست‌وزیر مجارستان اخیرا اتحادیه اروپا را به دو حق وتو تهدید کرده است. از یک طرف، او می‌خواهد در نشست سران کشورهای اروپایی در اواسط دسامبر به آغاز مذاکرات الحاق اتحادیه اروپا با اوکراین رأی منفی دهد. از سوی دیگر، مجارستان مانع انتشار بسته کمکی ۵۰ میلیارد یورویی به کی‌یف می‌شود که شورای اروپایی برای آن به چراغ سبز ازجمله این کشور نیاز دارد. بااین‌وجود، کمیسیون اتحادیه اروپا اخیراً به کشورهای عضو توصیه کرد که ۹۰۰ میلیون یورو از بودجه مسدود شده از برنامه محرک اقتصادی کرونا RePowerEU برای مجارستان را آزاد کنند. اما این‌همه ماجرا نیست.
در هفته‌های اخیر، کمیسیون اتحادیه اروپا و بوداپست بحث‌های فشرده‌ای در مورد اینکه آیا مجارستان باید به مجموع ۱۳ میلیارد یورو از صندوق انسجام اتحادیه اروپا دسترسی داشته باشد، داشته‌اند. دیپلمات‌های اتحادیه اروپا بر این باورند که موضع محاصره اوربان در قبال اوکراین بر اساس طرحی برای آزادسازی وجوهی است که توسط کمیسیون دریغ شده است.
اتحادیه اروپا به اتهام فساد گسترده و کمپین اوربان علیه حاکمیت قانون در مجارستان، چندین منبع مالی را برای این کشور مسدود کرده است که این شامل کمک‌های کرونا به ارزش ۲۸ میلیارد یورو برای بوداپست و ۲۲ میلیارد یورو از صندوق انسجام است. پول بودجه اتحادیه اروپا همچنین در دسامبر سال گذشته، ۶.۳ میلیارد دیگر کاهش یافت.کمیسیون اروپایی اعلام کرده فقط زمانی می‌خواهد اکثریت این پول را آزاد کند که مجارستان ثابت کند که از طریق اصلاحات و احیای حاکمیت قانون با فساد مبارزه می‌کند. اما وضعیت درباره ۹۰۰ میلیون برنامه RePowerEU متفاوت است. این یک نوع پیش تأمین مالی است که مشمول هیچ شرطی نیست.سخنگوی کمیسیون اروپایی تأکید کرد که تصمیم مثبت در مورد این برنامه‌های مجارستان امتیازی به اوربان نیست. کمیسیون اروپایی اعلام کرده برخلاف سایر پرداخت‌ها، پیش‌پرداخت‌های این برنامه را نمی‌توان به اصلاحات مرتبط کرد.
بااین‌حال، پیش‌نیاز آشکار برای آزادسازی ۱۳ میلیارد یورو از صندوق انسجام این است که مجارستان یک دستگاه قضائی مستقل را بازسازی کند. اوربان معتقد است که کشورش تمام شرایط را برآورده کرده است. بنابراین او در ماه ژوئیه درخواست پرداخت این وجوه را کرد . از آن زمان تاکنون تبادل نامه‌های پرتنشی بین کمیسیون و بوداپست صورت گرفته است. کمیسیون اروپایی قبلاً پرسشنامه‌ای به مجارستان ارسال کرده است تا در مورد حاکمیت قانون در آنجا تحقیق کند. به‌طور رسمی، تصمیم‌گیری در مورد پرداخت این وجوه همچنان معلق است.
اوربان زمانی را که برای ارسال این درخواست به کمیسیون انتخاب کرد، احتمالاً تصادفی نبود. وی قبلاً در تابستان می‌دانست که تصمیمات مهمی در مورد اوکراین در پاییز وجود دارد که می‌تواند از آن‌ها برای اعمال فشار بر اتحادیه اروپا استفاده کند. به‌طور رسمی، او مدام توجیهات جدیدی برای موضع محاصره خود پیدا می‌کند.ابتدا، او اعلام کرد که اقلیت مجارستانی در منطقه ماوراء کارپاتیا در غرب اوکراین تحت ظلم و ستم قرار می‌گیرد، زیرا به‌خوبی می‌دانست که حمایت از اقلیت‌ها شرط مهمی برای پیوستن به اتحادیه اروپا است. وی ازجمله به قانون آموزش اوکراین که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسیده انتقاد کرد. تا آن زمان، اقلیت‌ها می‌توانستند تا پایان دبیرستان به زبان خود در مدرسه شرکت کنند. اکنون دروس به زبان اوکراینی از کلاس پنجم به بعد اجباری است. 

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.