«دور»همی‌های اجباری - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 35557
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 26 آذر 1399 - 7:55 |
«رسالت»راه‌های معاشرت در فضای مجازی را بررسی می‌کند؛

«دور»همی‌های اجباری

سنت‌های اسلامی- ایرانی دیرزمانی است که بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ مردم را شکل داده است. برخی از این مراسم‌ها به شکلی در زندگی مردم تنیده که انجام آن به‌عنوان بخشی انکارناپذیر از مراودات اجتماعی و فرهنگی آن‌ها شده و فراموشی و عدم برگزاری آن را برنمی‌تابند.
«دور»همی‌های اجباری

گروه فرهنگی
سنت‌های اسلامی- ایرانی دیرزمانی است که بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ مردم را شکل داده است. برخی از این مراسم‌ها به شکلی در زندگی مردم تنیده که انجام آن به‌عنوان بخشی انکارناپذیر از مراودات اجتماعی و فرهنگی آن‌ها شده و فراموشی و عدم برگزاری آن را برنمی‌تابند.
در این میان کرونا هم که مهمان ناخوانده این روزهای جهان است ازاین‌گونه سنت‌ها و تجمعات برای گسترش و توسعه خود بهره می‌برد و برای مقابله با آن نیاز است تا حتی‌الامکان از شیوع آن با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جلوگیری کرد.
برای مردمی که عادت کرده‌اند در ابتدای آخرین فصل سرد سال دورهم جمع شده و در شب یلدا جمع‌های خانوادگی را تشکیل دهند پیام نرفتن و ندیدن چندان خوشایند نیست و باید برای آن چاره‌ای اندیشید. شاید یکی از این راهکارها  بررسی چگونگی راه‌های معاشرت در فضای مجازی باشد که به‌تنهایی جور این دور شدن‌ها را به دوش کشیده و تلاش دارد تا کاستی‌های این‌چنینی را جبران نماید. برای بررسی بیشتر این موضوع با دو تن از کارشناسان حوزه رسانه گفت‌وگو کرده‌ایم  که در ادامه می‌خوانید.
امتداد فضای مجازی در دنیای واقعی ارتباطات
غلامرضا آذری، کارشناس علوم ارتباطات و مطالعات رسانه  در گفت‌وگو با «رسالت» بیان کرد: « در ابتدای هر چیز به یک برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و طولانی‌مدت نیاز داریم‌. اگر خانواده‌ها در مراسم‌های آیینی، به‌درستی برنامه‌ریزی و امور خانه را مدیریت کنند، آن‌وقت می‌توان شاهد ارتباطات درست و مناسب بود.»وی افزود: «هنگامی‌که بدون برنامه‌ریزی و مدیریت زمانی خود عمل کنیم، خواهیم دید شرایط آن‌طور که همگان می‌گویند پیش نخواهد رفت و تمامی توصیه‌ها تنها یک نقل باقی‌ خواهد ماند.»آذری تصریح کرد: «توصیه‌ای که از رسانه‌ها به تکرار عنوان نشود، در جامعه رها می‌شود. بنابراین تمامی راهکارهای معاشرت در فضای مجازی و کاهش میزان رفت‌وآمدها نیز اگر امروز به‌درستی از طریق تلویزیون، رادیو و سایر رسانه‌ها عنوان نگردد در  جامعه رها و بی‌عمل باقی می‌ماند.»این کارشناس علوم ارتباطات و مطالعات رسانه همچنین خاطرنشان کرد: «به‌طور قطعی نمی‌توان عنوان کرد که ارتباطات در قالب فضای مجازی می‌تواند جایگزین ارتباطات چهره به چهره شود. آنچه اکنون حائز اهمیت و پیروی است، جبری ا‌ست که ویروس کرونا برای جامعه ایجاد و افراد را ملزم به تبعیت از آن ساخته است. اگر امروز آنچه را توصیه می‌شود نپذیریم، طی ۶ ماه آینده نیز نمی‌توانیم امید به واکسیناسیون و رهایی از ویروس کرونا داشته باشیم.»
 فضای مجازی، محفلی برای سهولت ارتباطات
او یادآور شد: «فضای مجازی ملجأ حل مشکلات جامعه و مبین یک فرهنگ نیست. از این فضا می‌توان در قالب شکل‌گیری و حفظ ارتباطات استفاده کرد تا آنچه به‌عنوان یک برنامه‌ریزی در نظر همگان است، به‌زودی محقق گردد.»
وی گفت: «فضای مجازی محفلی ا‌ست که حال موجب سهولت در ارتباطات شده و افراد را در زمانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا از یکدیگر دور هستند، نزدیک ساخته است.»
کارشناس علوم ارتباطات و مطالعات رسانه عنوان کرد: «به طورحتم راهکارهای معاشرت در فضای مجازی، به تبعیت از توصیه‌های بهداشتی و رعایت پرو‌تکل‌هاست. در حال حاضر این فضا می‌تواند زمینه ارتباط سلامت را فراهم و خطر افزایش مبتلایان به ویروس کرونا را کاهش دهد.»
آذری در پایان این گفت‌وگو گفت: «اگرچه ارتباطات در قالب فضای مجازی درصدد حفظ دوستی‌هاست اما نمی‌توان عنوان کرد که این فضا می‌تواند بنیان روابط انسانی و خانوادگی را قوی‌تر ‌سازد. امروز تحت عنوان یک جبر ناچار به پیروی از این فضا برای سلامت روابط و تحقق اهداف جامعه هستیم.»
 تعلیق در دورهمی‌ها و نوید روزهای بهتر
جلال فیاضی، کارشناس رسانه نیز در تشریح راهکارهای معاشرت در فضای مجازی به خبرنگار فرهنگی «رسالت» گفت: «قرنطینه اخیر تهران و سایر شهرها به‌خوبی آشکار کرد که در روزهای شیوع ویروس کرونا، کاهش ارتباطات چقدر مؤثر است.  پیش‌ازاین قرنطینه، روزانه قریب به ۵۰۰ نفر از هموطنان‌مان جان خود را از دست می‌دادند اما با اعمال محدودیت‌های تردد این میزان بسیار کاهش و نرخ صعودی، نزولی گشت.»
وی افزود: «اعمال محدودیت‌ها و کاهش میزان مبتلایان این ویروس به‌خوبی مشخص می‌کند اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را به‌خوبی رعایت و از ارتباطات غیرضروری پرهیز کنند، نرخ صعودی ابتلا کنترل و تعداد قربانیان این ویروس به‌طور مشهودی کاهش می‌یابد.»
فیاضی تصریح کرد: «کاهش مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا پس از قرنطینه دوهفته‌ای شهرهای کشور خبری خوشحال‌کننده و نوید روزهای بهتر برای مردم بود اما نباید فراموش کرد که این دستاورد، پایان ویروس کرونا نیست و نباید با ساده‌انگاری بازگشت شرایط گذشته را فراهم ساخت.»
 شب یلدا در قاب پیام‌رسان‌ها 
این کارشناس رسانه همچنین خاطرنشان کرد: «آنچه امروز حائز اهمیت است؛ تقویت رعایت پروتکل‌ها، کاهش ارتباطات غیرضروری و توجه به میزان خطر این ویروس است. با توجه به فرارسیدن شب یلدا، بهتر است که دورهمی‌ها و ارتباطات دوستانه در قالب فضای مجازی شکل گیرد، هرچند که برای مردم  به‌خوبی قابل‌تصور نباشد.»
وی گفت: «رعایت پروتکل‌ها، امید به کاهش اپیدمی این بیماری است. بنابراین با محدودسازی  ارتباطات و دیدوبازدیدهای مجازی می‌توان به سال‌های بعد، با حضور عزیزانمان امید داشت. ساده‌انگاری و عدم توجه به این ویروس شاید اتفاق تلخی را در شب یلدا رقم نزند اما در هفته‌های پس‌ازآن نتیجه منفی خواهد داد. چه‌بسا ممکن است مردم در شب یلدای ‌سال‌جاری،دورهم جمع شوند اما در شب یلدای بعدی، دیگر عزیزانشان در کنارشان حضور نداشته باشند.»
او در پایان این گفت‌‌‌وگو ضمن بیان این‌که تعلیق دورهمی‌ها، به حفظ جان مردم و عزیزانمان کمک و امید به‌روزهای آینده را افزایش خواهد داد، خاطرنشان کرد: «رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کاهش ترددها و ارتباطات مجازی همانند؛ تماس‌های تصویری چندنفره می‌تواند شرایط بهتری را برای نوروز ۱۴۰۰ برایمان رقم بزند و یلدای سال بعد را به‌دوراز ویروس کرونا سازد.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای «دور»همی‌های اجباری بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.