دنیای چندقطبی بدون آمریکا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 14423
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۷ |
فؤاد ایزدی نشست دوحه را تحلیل کرد:

دنیای چندقطبی بدون آمریکا

نشست و گفت‌وگو‌هاي دوحه صبح روز شنبه 23 آذرماه  با سخنراني تميم بن حمد آل ثاني امير قطر آغاز شد.
دنیای چندقطبی بدون آمریکا

|راضيه فراهاني|
نشست و گفت‌وگو‌هاي دوحه صبح روز شنبه ۲۳ آذرماه  با سخنراني تميم بن حمد آل ثاني امير قطر آغاز شد. امير قطر در ابتداي اين سخنراني عنوان کرده بود که نشست دوحه تريبوني براي گفت‌وگو و تبادل انديشه‌هاست. در اين نشست محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان حضور داشت. همچنين شيخ تميم بن حمد بن خليفه آل ثاني امير قطر، ماهاتير محمد، نخست‌وزير مالزي و تيجاني محمد بنده، رئيس مجمع عمومي سازمان ملل ازجمله سخنرانان مراسم افتتاحيه اين نشست بوده و وزراي خارجه ترکيه، اسلواکي، لهستان، لبنان، بوسني و هرزگوين، زلماي خليل‌زاد نماينده ويژه آمريکا در صلح افغانستان و … ازجمله حاضران در اين نشست دوروزه بودند. 
فؤاد ايزدي، کارشناس مسائل بين‌الملل با اشاره به برگزاري نشست دوحه به «رسالت» گفت: «اين نشست طي ۱۹ سال مرتب برگزار مي‌شود و در سال جاري دولت و وزارت خارجه قطر ميزبان اين نشست بودند و حدود ۲تا۳ هزار نفر از مسئولين کشورها از جاي‌جاي دنيا نيز به اين کنفرانس دعوت‌شده بودند.»
وي بابيان اين‌که بازنگري حکمراني در دنياي چندقطبي موضوع اين اجلاس بود، گفت: «به‌نوعي اين نام کنايه‌اي به رژيم آمريکا است چون اين کشور احساس تک‌قطبي بودن در دنيا را دارد و حتي برخي از آن به‌عنوان کدخدا ياد مي‌کنند.»
ايزدي با تأکيد بر اين‌که عنوان کنفرانس خوب انتخاب‌شده بود، افزود: «دنيا در حال چندقطبي شدن است و برجسته کردن اين مفهوم در انتخاب اين کنفرانس به‌خوبي انجام‌شده است.»
وي با اشاره به سخنراني نخست‌وزير مالزي در اين کنفرانس افزود: «ماهاتير محمد در اين جلسه در دفاع از جمهوري اسلامي ايران به انتقاد از تحريم‌هاي آمريکايي پرداخت اما بايد در نظر داشت که بخشي از فضاي اين جلسه عموما نقد بر آمريکا و سياست‌هاي اين کشور بود.»
اين کارشناس مسائل بين‌الملل گفت: «اين اجلاس در کل به نظر مفيد بود اما عدم حضور رسانه‌هاي ايراني در اين اجلاس فرصت بزرگي را از آن‌ها گرفت چراکه شخصيت‌ها و چهره‌هاي خبرسازي در اين کنفرانس حضور داشتند.»
وي گفت: «دولت قطر براي حضور رسانه‌هاي ايران در اين نشست هيچ مشکلي نداشت و ايران بايد براي اين اجلاس خبرنگار اعزام مي‌کرد اما اين اقدام صورت نگرفت. ان‌شاءالله در سال‌هاي آتي شاهد حضور رسانه‌هاي ايراني در اين اجلاس باشيم.»
ايزدي در پايان در خصوص حواشي اين اجلاس به مصاحبه دختر ترامپ اشاره کرد و گفت: «زماني که قرار بر مصاحبه ايوانکا دختر دونالد ترامپ بود، دولت آمريکا حاضر نشد تا يک خبرنگار اين مصاحبه را انجام دهد چراکه ممکن بود پاسخ‌هاي او به خبرنگار براي دولت آمريکا مشکل ايجاد کند. به همين جهت سخنگوي وزارت خارجه آمريکا نقش خبرنگار را ايفا کرد و اين موضوع تنها نشان‌دهنده ضعف اين دولت است چراکه اصلا قابل توجيه نيست کارمند وزارت خارجه کشوري در جايگاه خبرنگار قرار گيرد.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.