در مصاحبه شغلیتان موفق شوید! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 9467
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸ |
کارشناس علوم تربیتی و مشاوره

در مصاحبه شغلیتان موفق شوید!

برای موفقیت در مصاحبه ی شغلی در وهله ی اول حتما باید خودتان را بشناسید و از این طریق شغل مورد علاقه تان را انتخاب کنید و در همین زمینه دنبال کار بگردید مثلا اگر به تدریس علاقه دارید و این توانایی را در خود می بینید، در آگهی های شغلی فقط دنبال مشاغل مرتبط با تدریس بگردید.
در مصاحبه شغلیتان موفق شوید!

فاطمه جمشیدیان

کارشناس علوم تربیتی و مشاوره

دانش آموخته ی دوره ی کارآفرینی و روانشناسی انگیزشی

حتما شما هم دوست دارید هر جا می روید مورد علاقه ی افراد واقع شوید، رازش را به شما می گویم:

برای موفقیت در مصاحبه ی شغلی در وهله ی اول حتما باید خودتان را بشناسید و از این طریق شغل مورد علاقه تان را انتخاب کنید و در همین زمینه دنبال کار بگردید مثلا اگر به تدریس علاقه دارید و این توانایی را در خود می بینید، در آگهی های شغلی فقط دنبال مشاغل مرتبط با تدریس بگردید.

در این صورت ۵۰درصد احتمال موفقیتتان بالا می رود! به همین سادگی.

حتما قبل از اینکه به موسسه یا شرکت مورد نظرتان سر بزنید، به آنجا تلفن کنید و وقت مصاحبه بگیرید. یادتان باشد که استفاده از تلفن هم مستلزم مهارت است چرا که انرژی و موج شما از طریق تلفن هم منتشر می شود بنابراین هنگام تلفن کردن به مراکز و موسسات مورد نظرتان روی صندلی و رو به روی میز تحریر بنشینید و یک سررسید و خودکار دم دست داشته باشید تا بتوانید موارد احتمالی را سریع و با اعتماد به نفس یادداشت کنید.

حتما خودتان را معرفی کنید و در خواست کنید که تماس شما را به مدیر عامل وصل کنند و یا وقت ملاقات بگذارند؛ نام مدیر عامل را به عنوان آقای یا خانم خطاب کنید. پای تلفن با صبر و حوصله و مودب برخورد کنید و اگر از شما سوالی پرسیدند با دقت و حوصله پاسخ دهید به خصوص در رابطه با اینکه چرا می خواهید مدیر عامل را ببینید.

قبل از مصاحبه حتما تمام روزمه های خود را به همراه تعدادی کپی از قدیم به جدید و چند کاغذ تمیز و خودکار داخل یک پوشه ی تمیز و مرتب بگذارید و بار اضافی با خود نبرید. یک کیف چرمی رسمی با همین پوشه ی رزومه کافیست.

لباس شما نشان دهنده ی شخصیت شماست! بنابراین حتما با یک پوشش رسمی به محل مصاحبه بروید. برای آقایان کت و شلوار سورمه ای، بلوز سفید اتوکشیده، کراوات سورمه ای، جوراب سفید و کفش کلاسیک مشکی واکس زده عالیست.

برای بانوان مانتو و شلوار رسمی مشکی یا سورمه ای، مقنعه یا روسری مشکی یا سورمه ای، یک کیف دستی چرم و اداری و یک کفش کلاسیک واکس زده ی مشکی بهترین گزینه است. آرایش نکنید! یک آرایش ساده و رسمی کافیست.

با این وجود قبل از حضور در محل مصاحبه از پوشش افراد و کارکنان آنجا مطلع شوید و تقریبا مشابه آنجا لباس بپوشید . این یک حقه است برای موفقیت شما!

به هیچ عنوان کتانی یا کفش ها و لباس های اسپرت و سنتی نپوشید حتی اگر آن محیط اینطور است! فقط رسمی و با کمی تغییر که شبیه آنها شوید لباس بپوشید.

اسپری ضد عرق بزنید حتی به کف دستتان که عرق نکند! دقت کنید از عطر و ادکلن زیاد استفاده نکنید.

قبل از ورود به اتاق مصاحبه چند نفس عمیق بکشید و با اعتماد به نفس وارد شوید حتی اگر بار اولتان است.

در شروع و پایان با مصاحبه گر دست دهید (در صورت همجنس بودنش با شما) و نام خانوادگی او را با عنوان آقای / خانم خطاب کنید و از اینکه به شما وقت داده تشکر کنید. سپس با حوصله به همه ی سوالات مصاحبه گر پاسخ دهید. صاف و مرتب بنشینید و از زمین کوبیدن پا به دلیل استرس خودداری کنید. در پایان مصاحبه هر سوالی که در مورد موسسه یا شرکت دارید با صراحت و ادب بپرسید. و در نهایت با احترام و مودبانه از مدیر و کارکنان خداحافظی کنید تا تصویری مثبت در ذهنشان باقی بگذارید. اینطور اگر شغل مورد نظرتان را به شما ندهند حتما برای اولین فرصت شغلی به شما تماس میگیرند.

چند نکته به یاد داشته باشید:

در نسخ رزومه حتما آدرس و شماره تماس و آدرس ایمیل خود را درج کنید.

راس ساعت حضور داشته باشید حتی شده زودتر از موعد حضور پیدا کنید و هنگام برخورد با منشی و سایر کارکنان عجله ای نکنید و با احترام برخورد کنید و به هیچ عنوان به چهره ی کارکنان خیره نشوید. بهتر است تا نوبتتان شود سوالات احتمالی را با خود مرور کنید یا روزنامه ای بخوانید.

حتما هنگام سوال مصاحبه گر در مورد سمت شغلی مورد نظرتان، دقیقا سمت شغلی مورد نظرتان را بگویید، مثلا بگویید دوست دارم متصدی امور بانکی باشم حتی اگر بار اولتان است و تجربه ای ندارید! اینطوری مصاحبه گر متوجه می شود که شما تکلیف خود را می دانید!

حتما قبل از مصاحبه مسواک بزنید و آب بنوشید.

موبایلتان را خاموش کنید و داخل کیف یا جیبتان بگذارید.

موفق باشید.

نویسنده : فاطمه جمشیدیان |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.