در تکریم مواضع خارجی پزشکیان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 102924
  پرینتخانه » سرمقاله, یادداشت تاریخ انتشار : ۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۰ |

در تکریم مواضع خارجی پزشکیان

نیم قرن است نام ایران و ایرانی تیتر اول رسانه‌های جهان است.
در تکریم مواضع خارجی پزشکیان

۱– نیم قرن است نام ایران و ایرانی تیتر اول رسانه‌های جهان است.
آن هنگام که در دو سال آخر سلطنت محمدرضا پهلوی اخبار فریادهای رهایی‌بخش و اسلام‌خواهی ملت ایران در سال ۵۶ و ۵۷ مورد بحث  اندیشکده‌های جهان و مراکز قدرت آن روزگاران بود. این اخبار از نفس نیفتاد اکنون که  درجنگی نرم و سخت ملت ایران پنجه به پنجه استبداد و استعمار جهانی دارد هنوز ملت ایران سوژه اصلی مباحث جهانی است.
۲- هگل ، فیلسوف آلمانی می‌گوید :« ایران جایی است که در آن افراد منفرد می‌توانند با یکدیگر باشند.» او از یک نور خدایی و روح ابژکتیو مشترک ایرانی یاد می‌کند و می‌گوید : «ایرانیان نخستین مردمان تاریخ هستند که پویش و تداوم‌یافتگی را با خود حفظ کرده‌اند.»
این پویش و تداوم‌یافتگی به‌ویژه بعد از ظهور اسلام باعث قوام، قدرت، عزت و اقتدار ایرانیان شده است.
نسیم حیات بخش اسلام در محرم و صفر و نیز رجب، شعبان و به‌ویژه در رمضان را به‌خوبی می‌شود حس کرد. ایرانیان در کنار هم در مساجد و تکایا و حسینیه‌ها یک مفهوم از حیات معنوی را حس می‌کنند. این حس در روزهای عاشورا و تاسوعا و نیز شب‌های قدر بیش از هر زمان در ایران دیده می‌شود و به اوج خود می‌رسد.
۳- استعمارگران از ۴۰۰ سال پیش در مقابل این پرسش قرار داشتند که ایران کجاست ؟ و ایرانی کیست؟ آن‌ها به این واقعیت دست یافتند ایران به شکل فیلی است به قد و قواره بیش از ۱۰ میلیون کیلومترمربع از هندوستان تا شمال قفقاز و ازآنجا تا سواحل مدیترانه را در برمی‌گیرد. کاخ این امپراتوری روی دو پایه اسلام و زبان فارسی و رنگ‌آمیزی شیعی استوار است نام این ایران را ایران فرهنگی نهادند.
استعمارگران با جنگ‌های خانمان‌سوز این جغرافیای وسیع را محدود به ایران سیاسی کردند که با دو قرارداد ترکمانچای و عهدنامه گلستان در دوران قاجار و توافقات در زمان پهلوی اول و دوم تکه‌های بزرگی از ایران را جدا کردند.
ایران سیاسی شبیه شیری بود که هنوز در صحنه و سرای تاریخ می‌غرید. 
نتیجه تجاوزات ارضی و فرهنگی به‌ویژه در دوران مدرنیته که از مشروطه به بعد شروع شد این شیر به شکل گربه‌ای درآمد که ما ایرانیان اکنون در وسعت جغرافیایی یک‌میلیون و ۶۴۸ هزار کیلومترمربع در آن زندگی می‌کنیم.(۱)
جرم ملت ایران در تبعیت از امامین انقلاب اسلامی این است که این «گربه» را به «شیر» و «شیر» را تبدیل به «فیل» کرده‌اند.
شکل‌گیری محور مقاومت همین ایران سیاسی و شیر بیدار شده است.
عملیات طوفان الاقصی و پس‌ازآن عملیات وعده صادق و شورش تمام‌عیار در دانشگاه‌های اروپا و آمریکا و فریادهای ملت‌های جهان در ۵ قاره جهان آن «فیل» را تبدیل به اژدهایی کرده است.
این اژدها، کابوس استعمارگران شده است. همین کابوس باعث شده است جنگ سخت و نرم را همراه با تحریم‌های اقتصادی به هم آمیزند و به یک جنگ تمام‌عیار علیه ملت ایران دست زنند.
این هماوردی باعث شده است نام ایران و ایرانی زنده‌ترین نام و یاد در تاریخ نیم‌قرن اخیر باشد.
۴- انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در ایران برگزار شد آرامش این برگزاری در قبل و حین و بعد از برگزاری، ویژگی این دوره از رقابت‌ها بود.
ما اکنون دارای رئیس‌جمهوری هستیم که به روایت دیدگاه‌های او به سمت وحدت ملی، اجرای دقیق‌تر قانون اساسی و اجرای اصلاح سیاست‌های کلی رهبری در حوزه‌های اقتصاد، فرهنگ ، سیاست داخلی و خارجی و … حرکت می‌کنیم.ما دارای رئیس‌جمهوری هستیم که در همین چند روز پس از انتخابات مواضع آشتی‌ناپذیر جمهوری اسلامی را با استکبار جهانی شجاعانه تکرار و فریاد می‌زند.
استقبال رقبا و شخصیت‌های برجسته سیاسی و مذهبی و لایه‌های اجتماعی و سیاسی کشور از چنین گزینشی موجی از آرامش و امنیت در ایران پدید آورده که شاید در این پنج دهه اخیر کم‌سابقه باشد.
شیر محور مقاومت اگر بخواهد زنده بماند باید امنیت ملی و اقتدار ملی در ایران تضمین‌شده باشد این یک درک از مفهوم حیات انقلاب اسلامی است که همگان بر‌آن واقف هستند. پیام رئیس‌جمهور منتخب به حزب‌الله لبنان و حماس و دیگر محورهای مقاومت و پاسخ‌های آن‌ها نشان داد که هیچ تغییری در سیاست‌های ایران در منطقه پدید نیامده است.
استقبال کشورهای جهان منهای آمریکا و سه کشور شرور اروپایی نشان داد که درب مناسبات ایران و غرب همچنان بر پایه خصومت و خشونت علیه ملت ایران می‌چرخد.
حرف آمریکا و سه کشور شرور اروپایی در عدم به رسمیت شناختن حیات انقلاب اسلامی این است .
این عصای موسایی که امامین انقلاب برای بلعیدن مارهای سحره فرعون و طاغوتیان عصر ما انداختند به‌صورت اژدها دارد پیش می‌رود.
آن‌ها می‌گویند؛ این فیلی که در غرب آسیا تا گستره شرق آسیا و آفریقا و … ظاهرشده باید مهار شود این شیر بیدار شده  که در یمن ، عراق، افغانستان، سوریه و لبنان مدام می‌غرد باید خاموش شود و ایران و ایرانیان باید در وسعت جغرافیایی به شکل گربه فرو کاسته شوند تا با هر تهدیدی ۲ گام به عقب بنشینند!
۵- غنی‌سازی فرهنگ مقاومت در ایام محرم و صفر زیر سقف مساجد، تکایا و حسینیه‌ها یک امر مخفی نیست. این‌که ما به قول شهید قاسم سلیمانی ملت امام حسینیم امر پنهانی نیست. اگر امام حسین (ع) با مثل یزیدی بیعت می‌کرد ما هم به تبعیت آن امام این کار را می‌کردیم. ملت ما امروز مثل ملت امام حسین هستند و محال است با مثل یزیدی چون آمریکا بیعت کنند. آن‌هایی که فکر می‌کنند با گفت‌وگوی دیپلماتیک یزید زمان را به عقب‌نشینی وادار کنند یا تاریخ نمی‌دانند یا حقایق تاریخ به‌ویژه تاریخ شیعی را انکار می‌کنند. مقابله با یزید زمان فقط در میدان تعیین‌کننده است. پیروزی از آن کسانی است که فشار دست خود را بر شمشیرها شُل و رها نمی‌کنند. ما ایرانیان در نیم قرن اخیر هویتی جدید یافتیم،‌ دنیا ما را با هویت حسینی می‌شناسد. ایران باید امن و قدرتمند بماند تا بتواند آن هویت الهی و حسینی را حفظ کند. تمام پیام مقاله آقای دکتر پزشکیان در روزنامه تهران تایمز در باب سیاست خارجی بیان همین هویت ملی و الهی است.
پی‌نوشت :
۱- تعبیر فیل و شیر و گربه از استاد عزیز و ارجمند – جناب آقای دکتر موسی نجفی است.

نویسنده : محمدکاظم انبارلویی |
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.