دانشگاه محرّم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 89682
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 16 مرداد 1402 - 6:28 |

دانشگاه محرّم

دهه اول ماه محرم در شرایطی به پایان رسید که برخلاف تبلیغات سوء دشمنان، ایران یکپارچه غرق در عزا و ماتم شد. بیرق‌های حسینی پر شورتر از هر سال به اهتزاز درآمد، پیر و جوان، زن و مرد، کوچک و بزرگ، مشکی‌پوشان چون زمین و زمان برای مظلومیت‌ شهیدان کربلا گریه کردند.
دانشگاه محرّم

دهه اول ماه محرم در شرایطی به پایان رسید که برخلاف تبلیغات سوء دشمنان، ایران یکپارچه غرق در عزا و ماتم شد. بیرق‌های حسینی پر شورتر از هر سال به اهتزاز درآمد، پیر و جوان، زن و مرد، کوچک و بزرگ، مشکی‌پوشان چون زمین و زمان برای مظلومیت‌ شهیدان کربلا گریه کردند. در کنار خیمه گسترانی‌ها و عزاداری‌ها که روح تازه‌ای بر کالبد شیفتگان آن حضرت می بخشد ماه محرم، دانشگاهی است که ایدئولوژی اسلامی را در لوای مکتب حسینی در جان شیعیان و انسان‌های با وجدان و خوش‌طینت نهادینه می‌کند.

نهضت عاشورا تاریخ بشریت را دگرگون و جبهه حق را که در غبار فتنه‌ها و تزویرها قابل شناسایی نبود نمایان ساخت و پرده از چهره نفاق و اسلام دروغین برداشته و نقاب از صورت حاکمان ظالم و فاجری که در لباس رسول خدا دین را به گمراهی و انحراف برده بودند برداشته و مسیر خوشبختی و سعادت را از مسیر باطل و شقاوت جدا نموده، درس بندگی، آزادگی و انسانیت را تا قیام قیامت به همه نسل‌های بشر آموخت. حسین بن علی علیهما السلام با خون خود نهال تازه غرس شده  اسلام به دست رسول اکرم اسلام را که توسط نااهلان و غاصبان حکومت در حال زوال بود آبیاری و آن را به درختی تنومند که خود سایه‌سار آزادی‌خواهان جهان است مبدل ساخت.

حسین علیه‌السلام فقط در قامت یک انسان نبود بلکه مکتبی بود که با عمل و سخنان گهربارش چراغ هدایت و روشنایی‌بخش مسیر بندگی خدا شد. آری امام حسین علیه‌السلام مصباح الهدی و پیروی از او ضامن سعادت و سوار شدن بر سفینه اش عامل نجات از گمراهی و یوغ طاغوت های زمانه ، تحقیر ، ظلم ، استبداد و رذائل دنیوی بوده و حرکت در مسیر عزت و سربلندی است. مستکبران عالم که پرچم عزای امام حسین را مانع بزرگی برای استعمار و استثمار کشورهای بیدار دنیا می‌دانند برای نرسیدن پیام عاشورا به جوامع انسانی از هیچ تلاشی فرو گذار ننموده و با همه توان و امکانات سعی در خاموش نمودن نور عالم‌تاب انقلاب حسینی که گستره آن نه فقط جامعه شیعی یا مسلمان که کل بشریت را در بر گرفته و متحول نموده است .

در طول تاریخ جوامعی که پیام نهضت عاشورا را ادراک و از آن پیروی نمودند، سعادتمند شدند .کشور هندوستان که از سال ۱۸۰۰ تا ۱۹۴۷ میلادی، بیش از یک و نیم قرن در استعمار کامل انگلستان بود و در این سالها ضمن غارت ثروت و به یغما بردن منابع خدادادی این کشور ، ارمغانی جز قحطی ، فقر و فلاکت برای مردم نداشت ، علم مبارزه با استعمار را بلند کرده و با تحمل سختی ها به پیروزی رسیدند . نکته مهم این انقلاب بزرگ این بود که پس از  پیروزی انقلاب مردم هند و بیرون نمودن مستعمران و پایان حکمرانی کمپانی هند شرقی و استیلای امپراتوری بریتانیا ، ماهاتما گاندی، رهبر انقلاب هند پس از سال‌ها مرارت، زندان و شکنجه در حضور خبرنگاران اعلام کرد: من برای مردم هند چیز تازه‌ای نیاورده‌ام، فقط نتیجه‌ای را که از مطالعات و تحقیقاتم درباره تاریخ زندگی قهرمانان کربلا به دست آورده‌ام ارمغان ملت هند کردم. اگر بخواهیم هند را نجات دهیم، واجب است همان راهی را بپیماییم که حسین بن علی علیه‌السلام پیمود.

نلسون ماندلا رهبر جنبش ضد آپارتاید که نتیجه انقلابش نه فقط در کشور آفریقای جنوبی که در کل قاره آفریقا اثر گذاشت می‌گوید بارها در زندان از فشار و سختی بسیار خسته شده و خواستم ادامه جنبش را متوقف کنم اما هر بار به یاد حسین علیه‌السلام و نهضت کربلا افتادم، توانمندتر و مصمم‌تر شدم .مردم شجاع و ولایتمدار ایران نیز با تأسی به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین با تحمل مصائب و سختی های بسیار  علیه استکبار جهانی و نظام طاغوتی پهلوی قیام نموده و با اقتدا به مکتب سرخ شهادت ، ایران را کربلا نموده و هر روزش را به عاشورایی مبدل ساختند تا پرچم حسین( ع) را جایگزین پرچم حکومت فاسد و مستبد طاغوتی نمایند .

پس از انقلاب و در هشت سال جنگ تحمیلی ،  نیز عاملی که منجر به پیروزی کشور و حفظ تمامیت ارضی شد گام گذاردن مردم در مسیر کربلا و اقتدا به سالار شهیدان بود. در شرایطی که غرب و شرق، از انقلاب اسلامی و پیام استقلال و آزادی آن هراسان بودند، هر آنچه را که در توان داشتند در تجهیز ارتش بعث عراق به کار بستند تا بلکه پرچم عدالت خواهی امیر مؤمنان از فراز آسمان ایران که حالا تنها امید مسلمانان برای رهایی از یوغ مستکبران عالم بود پایین بکشند . اما جوانان این مرز و بوم با اقتدا به حضرت علی اکبر( ع) تا پای جان ایستادند و اربا اربا شدند اما از وجب به وجب خاک این کشور محافظت نمودند.

امام خمینی( رض) فرمودند ماه محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است چرا که تا محرم زنده است ، اسلام ناب محمدی (ص )هم زنده است و پیام اسلام نیز جز آزادگی ، عدالت و مبارزه با طاغوت و استکبار نیست . با وجود محرم ، جبهه حق علیه باطل ، پر شور ، پویا و جاودان خواهد ماند . این محرم بود که جوانان حسینی را در قالب سپاه قدس ،  حشدالشعبی ، فاطمیون و حزب الله به سپاهی عظیم تبدیل کرد تا تار و پود داعشی های یزید صفت را با آن همه تدارکات و تجهیزات که پشتیبانی دلارهای وهابی و حمایت استکبار را پشت سر می دید ، از هم گسسته و پاره نماید. شهید مطهری فرمود : تا قیام قیامت جبهه حق و جبهه باطل رو در روی هم صف آرایی خواهند نمود لذا فریاد هل من ناصر ینصرنی نه فقط برای روز عاشورا که برای امتداد تاریخ است و آزاد مردان و وجدان های بیدار هر لحظه باید آماده باشند تا پرچم سرخ حسین را به دست گرفته و وارد کارزار مبارزه با دشمنان انسانیت ، آزادگی و ظلم و ستم شوند.

آنچه که امروز دلسوزان مکتب اباعبدالله‌الحسین به عنوان وظیفه سنگین بر عهده دارند این است که در کنار مجالس عزاداری ، نسبت به جهاد تبیین و آشنایی جامعه با شعائر حسینی و اهداف بلند و عمیق واقعه کربلا و شناخت معارف اسلامی با تبیین شرایط سیاسی روز کشور است .قرائت خطبه های آن امام شجاع و مظلوم در باب امر به معروف و نهی از منکر و احیاء دین رسول خدا در قالب فلسفه قیام و بازگو نمودن شیرینی تحمل مصائب سنگین روز عاشورا در راه رضای خدا و تحلیل خطبه های آتشین حضرت زینب و تفسیر ما رأیت الا جمیلا، در حلاوت قربانی شدن برای احیای دین خدا نه تنها شیعیان را که محققان و پژوهشگران غیر مسلمان را نیز مبهوت و شیفته ایمان راسخ و دلدادگی  به پروردگار و جانفشانی و رشادت امام حسین و یارانش نموده است.

شناخت و مطالعه تاریخ وقایع کربلا به ما می‌آموزد بندگی خدا و کسب رضای الهی اولین اولویت زندگی فناپذیر است و هر آنکه در برابر ظلم و ستم ایستادگی نماید سعادتمند بوده و جامعه ای که طالب آزادی ، استقلال و حریت باشد می‌تواند با اقتدا به امام حسین، اسوه مجاهدت و تقوا، با صبر و مقاومت در برابر سختی‌ها به اهداف والا دست یابد. هر چند حرارت عشق عالم تاب ارباب ، شیعیان و دوست داران اهل بیت را عاشق و واله و دیوانه خود  نموده است ، اما آنچه که همه آحاد مردم از ارمنی و مسیحی تا سکولار را عاشق امام حسین نموده است ایستادگی در برابر ظلم، عزت، مردانگی و آزادی خواهی است که پرچم پیروزی‌اش را بر بلندای آسمان انسانیت برافراشته ، کاخ بیدادگران تاریخ را لرزانده وحاکمیت استبدادگران و زور گویان را به خطر انداخته است و این به برکت ماه محرم است که پیام نهضت حسینی را به گوش جهانیان می رساند.

نویسنده : محمدعلی بهرامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای دانشگاه محرّم بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.