خوش‌عاقبت با حرکت و عمل - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 34239
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 06 آذر 1399 - 8:04 |
مفهوم عاقبت‌به‌خیری در کلام رهبری بررسی شد؛

خوش‌عاقبت با حرکت و عمل

براساس آموزه‌های اعتقادی ما یکی از مهم‌ترین دعاهایی که انسان باید همواره بر آن اهتمام داشته باشد و برای خود و اطرافیانش ذکر نماید عاقبت‌به‌خیری است. همان‌گونه که امام سجاد علیه‌السلام در دعای مکارم از خداوند می‌خواهند او را به راه حق هدایت کند. عاقبت‌به‌خیری تا جایی اهمیت دارد که همواره در دعاهای معصومین علیهم‌السلام مورد توجه بوده و به تکرار آن توصیه فراوان شده است. 
خوش‌عاقبت با حرکت و عمل

گروه فرهنگی
براساس آموزه‌های اعتقادی ما یکی از مهم‌ترین دعاهایی که انسان باید همواره بر آن اهتمام داشته باشد و برای خود و اطرافیانش ذکر نماید عاقبت‌به‌خیری است. همان‌گونه که امام سجاد علیه‌السلام در دعای مکارم از خداوند می‌خواهند او را به راه حق هدایت کند. عاقبت‌به‌خیری تا جایی اهمیت دارد که همواره در دعاهای معصومین علیهم‌السلام مورد توجه بوده و به تکرار آن توصیه فراوان شده است. 
اگر انسان زرنگ باشد، باید از لذات زودگذر و منافع ناپایدار دنیوی گذر کرده و خیروبرکت را در اطاعت الهی و اهل‌بیت جست‌وجو نماید تا پس از سپری شدن عمر کوتاه دنیوی در جهان باقی از نعمات و برکات ذات باری‌تعالی بهره ابدی ببرد. همان‌گونه که خداوند متعال در سوره محمد(ص) آیه ۱۲ می‌فرماید: «یَتَمَتَّعُونَ وَ یَأْکُلُونَ کَما تَأْکُلُ الْأَنْعامُ وَ النَّارُ مَثْویً لَهُمْ» کسانی‌که کفر ورزیدند سرگرم عیش و نوش دنیایند و می‌خورند همان‌طور که چهارپایان می‌خورند و در آخرت جایگاهشان آتش است.
براین اساس اگر انسان بخواهد عاقبت‌به‌خیر بشود باید اول به ولایت و ریسمان الهی متمسک شود؛ همان‌گونه که پیامبر صل‌الله علیه و آله در حدیث ثقلین فرمودند: «من در میان شما دو امانت نفیس و گران‌بها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترت و اهل‌بیت خودم. مادام که شما به این دو دست بیازید هرگز گمراه نخواهید شد.»
امام صادق علیه‌السلام نیز برای کسی که بخواهد عاقبت‌به‌خیر شود و پایان زندگی خود را خوب تمام نماید سه کار را توصیه فرموده‌اند.
اولین موردی که ایشان به آن اشاره فرموده‌اند مربوط به‌حق خداوند است مبنی بر این‌که حق خداوند را بزرگ بشمارید و با نعماتی که خداوند به انسان عطا کرده معصیت نشود.  عدم سوءاستفاده از فضل و حلم خداوند توسط بندگان دومین موردی است که امام صادق علیه‌السلام فرموده‌اند و اشاره به این دارد که انسان‌ها نباید به‌واسطه حلم خداوند دچار معصیت شوند و برای این‌که بخواهند عاقبت‌به‌خیر شوند باید مطیع اوامر الهی باشند. اکرام کسانی‌که حب اهل‌بیت(ع) را در سینه‌دارند سومین موردی است که برای عاقبت‌به‌خیری نقش تعیین‌کننده دارد و می‌تواند ضامن عاقبت‌به‌خیری انسان شود.
در این ایام سخت نیز بااین‌که جهان مادی متأثر از ویروس کرونا درگیر مشکلات عدیده‌ای شده اما شاید یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید به آن توجه شود گذر از این دوران و محافظت از خود برای عاقبت‌به‌خیری و رضایت حق‌تعالی است. 
در این زمینه شاید تصور بر این باشد که عاقبت‌به‌خیری تنها امری فردی تلقی می‌شود اما این موضوع از جهاتی قابلیت عمومی نیز دارد و تلاش‌ها و اقدامات عمومی نیز اگر بر اساس رعایت دستورات الهی و پیروی از سیره ائمه معصومین سلام‌الله‌علیه انجام گیرد عاقبت‌به‌خیری را برای همگان به دنبال خواهد داشت.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورایعالی هماهنگی اقتصادی در یکی، دو بخش از سخنان خود به موضوع عاقبت‌به‌خیری اشاره داشتند. ایشان دریکی از این بیانات با اشاره به مسیر غلبه بر تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آن‌ها گفتند: «این مسیر ممکن است در ابتدای کار، سختی‌ها و مشکلاتی داشته باشد اما خوش‌عاقبت است.» یا در بخشی دیگر خطاب به دولت اشاره داشتند: «اگر حرکت و عمل در دستور کار قرار گیرد و کارهایی که می‌تواند به نفع مردم باشد، انجام شود، یقینادولت دوازدهم پایان خوبی خواهد داشت.»
سخنان معظم له دستمایه‌ای شد تا در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام سید حسین خادمیان نوش‌آبادی، کارشناس مسائل دینی درزمینه مفهوم عاقبت‌به‌خیری گفت‌وگویی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.
 وی در ابتدای سخنان خود به خبرنگار «رسالت» گفت: «پراهمیت‌ترین مقوله مذهبی که همواره در روایت و احادیث دینی بر آن تأکید شده، عاقبت‌به‌خیری‌ است که متأسفانه در شرایط کنونی، بیشتر اهل ایمان نسبت به آن غافل هستند.»
وی افزود: «در روایت‌ها آمده است که خاتم انبیا، حضرت محمد مصطفی صل‌الله علیه و آله‌فرمودند برخی اعمال بهشتی انجام می‌دهند اما وارد جهنم می‌‌شوند و برخی دیگر علی‌رغم اعمال جهنمی اما به بهشت می‌روند.
 ایشان در پاسخ به چرایی این موضوع به اهمیت عاقبت‌به‌خیری اشاره کردند؛ نمازخواندن یک عمل بهشتی است اما چنانچه به‌موجب ریا اقامه شود، دیگر ثوابی برای مؤمن نخواهد داشت.»
او یادآور شد کسانی که حق‌الناس را ضایع کرده و همواره با بداخلاقی خود، دلی را آزرده می‌کنند، در نزد خداوند اهل مغضوبین خواهند بود.خادمیان نوش‌آبادی تصریح کرد: «به تکرار دیده‌شده که اهل مغضوبین یا کسانی که در گذشته خود اعمال شایسته به‌جا نیاوردند اما در اواخر طول عمر خود به‌یک‌باره تغییر و توبه کردند. چنین بندگانی علی‌رغم اعمال نادرست خود، بخشیده و در نهایت به بهشت خدا راه یافتند. بنابراین عاقبت‌به‌خیری  نزد خدای متعال حائز اهمیت بسیار است.»
این کارشناس مسائل دینی همچنین خاطرنشان کرد: «در روایت‌ها آمده تنها ترسی که تا آخرین لحظه زندگی مؤمن با او همراه است، مقوله عاقبت‌به‌خیری ا‌ست چراکه هر بزنگاه ممکن است انسان را دچار خطا و لغزش کند.»وی گفت: «هنگامی‌که رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در فرمایشات خود به مقوله عاقبت‌به‌خیری اشاره می‌کنند یعنی این موضوع بسیار حائز اهمیت و اجرای آن از واجبات دینی است.»حجت‌الاسلام خادمیان نوش‌آبادی همچنین اظهار کرد: «مرحوم آیت‌الله تویسرکانی در سخنان خود همواره با تأکید بر عاقبت‌به‌خیری می‌گفت: «مراقب باشید به‌اندازه ریاست خود نیرزید بلکه به‌اندازه خلافت خود
 بیرزید.» بنابراین اگر دولت طی چندساله گذشته نتوانست کاری کند که معیشت مردم در امنیت و آسایش قرار گیرد، حال می‌تواند کاری کند تا عاقبت‌به‌خیر شود به‌شرط آنکه نقصان‌های گذشته را از بین ببرد.»
وی متذکر شد: «در روایت‌های دینی نقل‌شده، لعنت خدا بر کسی است که آنچه را زیردستانش به او سپردند، ضایع کند. هشدار مقام معظم رهبری با تأکید بر فرصت باقی‌مانده است تا دولت با جبران نقصان‌های گذشته و تغییر رویه به عاقبت‌به‌خیری برسد.»
این کارشناس مسائل دینی بیان کرد: «به طورحتم با مدیریت و بینش درست می‌توان هر آنچه را که به‌عنوان یک معضل شناخته می‌شود، جبران کرد‌‌. لازم به ذکر است بگوییم تا مادامی‌که دست روی دست بگذاریم و در انتظار تصمیم دیگران بمانیم
هیچ مشکلی حل نخواهد شد.»
او در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر اهمیت مقوله عاقبت‌به‌خیری در احادیث و روایت‌های دینی، عنوان کرد: «در حال حاضر عاقبت‌به‌خیری دولت در این است که با بررسی سال‌های گذشته، تمامی نقصان‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و بعد روابط انسانی را واکاوی کند و حال درصدد جبران آن باشد. به‌طور حتم جلسات بی‌جهت هیچ تأثیری مثبتی بر آینده کشور نخواهد داشت لذا آنچه اکنون اهمیت دارد بررسی فهرست کاستی‌ها و تلاش برای جبران آن‌هاست.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای خوش‌عاقبت با حرکت و عمل بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.