خودِ آمریکا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 30555
  پرینتخانه » اسلایدر, بین الملل تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۶ |
واکاوی اولین مناظره ترامپ و بایدن؛

خودِ آمریکا

اولین مناظره رسمی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بین دو نامزد اصلی حزب دموکرات و جمهوری‌‌خواه شامگاه سه‌شنبه‌شب به‌وقت آمریکا در محوطه کلینیک کلیولند دانشگاه کیس وسترن که یکی از مشهورترین مراکز درمانی آمریکا است، برگزار شد.
خودِ آمریکا

معصومه پورصادقی- دبیر گروه سیاسی
اولین مناظره رسمی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بین دو نامزد اصلی حزب دموکرات و جمهوری‌‌خواه شامگاه سه‌شنبه‌شب به‌وقت آمریکا در محوطه کلینیک کلیولند دانشگاه کیس وسترن که یکی از مشهورترین مراکز درمانی آمریکا است، برگزار شد.
در  این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای، که در حدفاصل ۳۵ روز تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد، نامزدها به‌جای مناظره رو در روی هم به توهین و انتقاد پرداختند که بعضا با فریادهای مجری «فاکس نیوز» همراه می‌شد و خطابش هم بیشتر ترامپ بود.
در این مناظره، ۶ موضوع اصلی درباره مسائل داخلی آمریکا موردبحث قرار گرفت: بررسی سوابق و کارنامه دو نامزد انتخاباتی، موضوع جایگزینی قاضی جدید در دیوان عالی آمریکا، بحران کرونا، اقتصاد، تظاهرات و خشونت‌های جاری در برخی شهرهای آمریکا در اعتراض به موضوع تبعیض نژادی  و شیوه انتخابات آتی.
فارغ از این مناظره جنجالی آنچه بیش از همه مهم به نظر می رسد افول قدرت آمریکا در عرصه های داخلی و بین المللی است که صرفا محدود به هژمونی این رژیم نبوده و بعد از جنگ جهانی دوم با استفاده از آن، به مردم کشورهای مختلف ازجمله ایران ظلم بی‌شمار کرده است. نکته حائز اهمیت این است که این افول ایالات متحده آمریکا هم از منظر اخلاق و هم ساحت‌های انسانی شامل تمامی سردمداران آمریکا نیز می‌شود و مناظره بین ترامپ و بایدن تأییدی بر گزاره بامسمای «افول آمریکا» به شمار می رود که افکار عمومی بار دیگر آن را نظاره کرد.
این مناظره که حول مباحث داخلی آمریکا برگزار شد، نمایانگر ادبیات حقیرانه و زشتی بود که دو نامزد حزبی انتخابات پیش‌رو آمریکا میدان‌دار آن بودند. دوحزبی که همواره میدان‌دار انتخابات این رژیم هستند و هرگز به احزاب دیگر اجازه ظهور و بروز  نمی‌دهند.
انتخابات آمریکا در حالی در آستانه برگزاری است که برخی داخلی‌ها در کمال ساده‌دلی به آن دل‌بسته‌اند و انتظار دارند با پیروزی فلان نامزد انتخاباتی این کشور، اوضاع اقتصادی ما اصلاح شود اما هرگز نمی‌گویند اگر اقتصاد ما به فلان نامزد انتخاباتی آمریکا وابسته است پس چرا در دوران صدارت دموکرات‌ها نه‌تنها اتفاقی نیفتاد بلکه سخت‌ترین تحریم‌ها هم به کشور ما تحمیل شد؛ از آیسا و کاتسا تا قطعنامه ۱۹۲۹. به هر روی، برجام که آیینه تمام نمای «خباثت رژیم آمریکا» است به صورت عینی نشان داد روی کار آمدن ترامپ یا بایدن هیچ فرقی برای جمهوری اسلامی نخواهد داشت، چراکه راهبرد احزاب مختلف آمریکا در قبال کشورمان یکی است، اما طرفین تلاش دارند تاکتیک‌های متفاوتی در پیش بگیرند، والا شرارت دموکرات‌ها از جمهوری خواهان کمتر نبوده و هرکدام از آن‌ها به نحوی از انحاء در طول ۴۰ سال گذشته به مردم عزیزمان ضربه زده‌اند؛ تحریم اقتصادی فقط یکی از وجوه آن است. تنها حُسن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مناظره  سه‌شنبه شب برای مردم ما و همه مردم مستقل کشورهای مختلف جهان، عیان شدن بدون روتوش چهره خشن آمریکاست که در غیر از ایام انتخابات باقدرت رسانه‌ای آن را وارونه جلوه می‌دهند.

نویسنده : معصومه پورصادقی - دبیر گروه سیاسی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.