خواب اقتصاد جهان با لالایی کرونا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 19454
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۸:۳۴ |
بررسی رکود عظیم اقتصاد جهانی پس از شیوع ویروس کرونا:

خواب اقتصاد جهان با لالایی کرونا

بانک جهانی در مورد وقوع رکود بزرگ اقتصادی هشدار داده است. پیش از شیوع این ویروس منحوس در جهان، کارشناسان سیاست‌های اقتصادی رئیس‌جمهور آمریکا را زمینه‌ساز رکود اقتصادی بزرگ، در آینده نزدیک این کشور و سپس جهان می‌دانستند.
خواب اقتصاد جهان با لالایی کرونا

|مهدیه هاشمی | 
بانک جهانی در مورد وقوع رکود بزرگ اقتصادی هشدار داده است. پیش از شیوع این ویروس منحوس در جهان، کارشناسان سیاست‌های اقتصادی رئیس‌جمهور آمریکا را زمینه‌ساز رکود اقتصادی بزرگ، در آینده نزدیک این کشور و سپس جهان می‌دانستند، اما اکنون  با تأثیرگذاری شدید بیماری کرونا بر بازارها، احتمال وقوع یک رکود بزرگ اقتصادی در جهان قوت گرفته است. پس‌ازآن که ویروس کرونا موجب رکود کشور چین و سرایت آن به آمریکا موجب سقوط بازارهای این کشورِ به‌اصطلاح ابرقدرت اقتصادی دنیا را در پیش داشت. اگر نگاهی به تاریخچه رکود سنگین بازارهای بزرگ جهان بیاندازیم، رد پای آمریکا را در بیشتر آن‌ها خواهیم دید.اکنون با فراگیری این ویروس در جهان، بسیاری از کشورها به‌طور طبیعی با مشکلات اقتصادی و رکود روبه‌رو شده‌اند و بورس‌های بزرگ جهان یکی پس از دیگری در حال زیان هستند. اقتصاددانان دامنه اثرگذاری این رکود را بیش از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ تخمین می‌زنند اما باید دید اقدامات قدرت‌های جهانی برای جلوگیری از وقوع این رکود عظیم تا چه حد مؤثر خواهد بود. بی‌شک در میان این بحران، کشورهای درحال‌توسعه آسیب بیشتری را متحمل خواهند شد و باید پیش از وقوع این فاجعه که تبعات سختی نیز در پیش دارد، چاره‌ای جهانی اندیشید.«رسالت» در بررسی آسیب‌های اقتصادی ناشی از کرونا بر جهان و رکود بزرگ اقتصادی پیش رو، با ایرج یوسفی، کارشناس مسائل اقتصاد و بانکی، به گفت وگو پرداخت.
*فراگیری یک ویروس و آسیب‌های مبرهن اقتصادی
ایرج یوسفی، کارشناس مسائل اقتصاد و بانکی در مورد میزان اثرگذاری اپیدمی کرونا بر اقتصاد جهانی به «رسالت» چنین می‌گوید: «این روزها بازار سهام کشورهایی چون آمریکا، ژاپن و کشورهای اروپایی افت شدیدی را تجربه و جهان را دچار رکود کرده است. بنابراین اثر این ویروس فراگیر شده در رکود اقتصاد جهان، مبرهن است. اما تداوم این رکود در آینده اثرات منفی دیگری بر صنایعی که اکنون به خواب اجباری فرورفته اند، خواهد گذاشت. بر این اساس صنایع مختلف باید به نحوی زیان متحمل شده در مدت ابتلا به کرونا را محاسبه و جبران کرده تا از صدمات بیشتر در آینده اقتصاد و کسب‌وکارها جلوگیری شود.»وی ضمن بیان این‌که این رکود به تمام کشورهای جهان آسیب خواهد زد اما کشورهایی که مواد خام و اولیه خود را از یک کشور درحال‌توسعه دریافت و تأمین می‌کنند آسیبی ندیده ابراز کرد: «کشورهای درحال‌توسعه‌ای که اقتصاد آن‌ها به نفت وابسته است نیز از این رکود و مشکلات مربوط به عرضه و تقاضای نفت آسیب می‌بینند. ایران در حوزه نفت به دلیل درگیر بودن با تحریم‌های اقتصادی، صدمه چندانی ندیده است اما آسیب‌های ناشی از این رکود را دریافت کرد.»این کارشناس مسائل اقتصاد و بانکی ضمن اشاره به شعار جهش تولید به تشریح برخی حوزه‌های نیازمندِ رسیدگی پرداخت و در مورد میزان اثر ویروس کووید_۱۹ بر صنایع کشور توضیح داد: «کرونا تاکنون اثر چندانی بر بخش کشاورزی کشور و حوزه صنایع غذایی و دارویی نداشته است و در این صنایع برای گذر از مشکلات اقتصادی امیدواری ایجاد کرده است. همچنین در حوزه میعانات گازی و صنایع غیرنفتی نیز در وضعیت مناسبی قرار دارند و تمام این حوزه‌ها می‌توانند به شعار جهش تولید جان بخشند. »وی درمورد وضعیت مشاغل در دوران پساکرونا گفت: «شغل‌های خدماتی، تولیدهای غیر غذایی و کارگران مشغول در این صنایع اکنون آسیب جدی را متحمل خواهند شد. حتی پس از پشت سر نهادن این پاندمی ویروسی، شاهد بی‌کاری مفرت در جهان خواهیم بود که این اتفاق رکود جدیدی را ایجاد و صدمات آن دامن‌گیر بسیاری از کشورها به‌ویژه کشورهایی که آسیب بیشتری از این بحران دیده‌اند، خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود ایران نیز از این قاعده مستثنی نباشد.»
نمایانگر شدن چهره نفرت‌انگیز مسئولان صندوق بین‌المللی پول با حذف ایران 
این کارشناس تصریح کرد: «چین اکنون جایگزین قدرت‌های اقتصادی گذشته مانند شوروی سابق شده است و موضوعاتی چون رقابت‌های هسته‌ای و جنگ‌افزاری به رقابت اقتصادی بدل شده است. بااین‌حال کشوری چون آمریکا که ۲ تریلیون دلار را برای حمایت از کسب‌وکارها و پوشش مسائل بیمه‌ای کرونا اختصاص داده است همچنان رقیب جدی چین محسوب می‌شود.»یوسفی در پایان این گفت وگو با بیان این‌که نادیده گرفته شدن ایران در میان لیست کمک‌های صندوق بین‌المللی پول با توجه به سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا امری عادی است، در مورد این اقدام صندوق بین مللی پول، اظهار داشت: «ایران تحت نظارت امپریالیسم جهانی است و آمریکا نیز در بیشتر ارگان‌های اقتصادی و سیاسی جهان نفوذ دارد. آمریکا همواره در چنین شرایط دشمنی خود را بیش‌ازپیش به رخ کشیده است. تنها نکته این اتفاق نمایانگر شدن چهره نفرت‌انگیز قدرت‌های بزرگ برای جهان و ایرانیان است.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.