خانه کلنگی چیست و چند سال از ساخت آن می گذرد؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 77385
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۸:۵۲ |

خانه کلنگی چیست و چند سال از ساخت آن می گذرد؟

با مدرن شدن جوامع بیشتر افراد تمایل دارند که در خانه ای شیک و بازسازی شده زندگی کنند. این در حالی است که در تمامی شهرها خانه های کلنگی زیادی به چشم می خورد. به همین دلیل اکثر خانه های کلنگی مورد بازسازی قرار می گیرند تا با مقاومت، امنیت و زیبایی بیشتری استفاده شوند.
خانه کلنگی چیست و چند سال از ساخت آن می گذرد؟

با مدرن شدن جوامع بیشتر افراد تمایل دارند که در خانه ای شیک و بازسازی شده زندگی کنند. این در حالی است که در تمامی شهرها خانه های کلنگی زیادی به چشم می خورد. به همین دلیل اکثر خانه های کلنگی مورد بازسازی قرار می گیرند تا با مقاومت، امنیت و زیبایی بیشتری استفاده شوند. شاید اکنون این سوال برایتان ایجاد شده که خانه کلنگی چیست تا بر اساس مفهوم آن در مورد بازسازی خانه خود به آسانی تصمیم بگیرید. در این مطلب ما به سوال شما پاسخ می دهیم و به بررسی خانه کلنگی و ویژگی های آن می پردازیم.

خانه کلنگی چیست

خانه کلنگی چیست؟

خانه کلنگی به خانه ای گفته می شود که عمر مفید آن به پایان رسیده و اکنون با فرسودگی های بسیاری روبرو شده است. چنین خانه ای از مقاومت چندانی برخوردار نیست و زیبایی اولیه را ندارد. خانه کلنگی از نظر ساختار دچار آسیب های جدی شده و ارزش آن به علت نامناسب بودن بنا پایین است. شهر تهران یکی از شهرهایی است که بیشترین تعداد خانه کلنگی را داراست، از این رو بازسازی منزل در تهران برای بسیاری از خانه های کلنگی توصیه می شود.

به دلیل ناپایداری ساختار و عدم مقاومت خانه کلنگی، سکونت در آن امکان پذیر نمی باشد و یا مشکلات فراوانی دارد. ممکن است جان و مال انسان ها بر اثر زندگی در این نوع خانه به خطر بیفتد و همین امر سبب شده تا افرادی که خانه کلنگی دارند از زندگی در آن خودداری کنند.

خانه کلنگی چند سال ساخت است؟

یکی از دغدغه های اصلی مردم پس از اطلاع از اینکه خانه کلنگی چیست این است که خانه کلنگی چند سال ساخت می باشد. بدین شکل می توان خانه کلنگی را از غیر کلنگی تشخیص داد. عوامل گوناگونی در تعیین عمر خانه تاثیر دارد و همین موارد سبب می شود که یک خانه در بین خانه های کلنگی قرار گیرد. عواملی مانند آب و هوا، کیفیت مصالح، شیوه ساخت، نوع معماری و نحوه نگهداری از خانه در فرسودگی آن نقش دارد.

در کشور ما معمولا خانه هایی که ۲۵ یا ۳۰ سال از ساخت آنها گذشته است در دسته خانه های کلنگی قرار می گیرند. البته در این بین خانه هایی نیز دیده می شوند که از زمان های قدیم تاکنون مورد استفاده بوده و هنوز به عنوان خانه کلنگی محسوب نمی گردند. پس با در نظر داشتن عوامل گفته شده باید بررسی کرد که آیا خانه کلنگی است و یا می توان در آن بدون هیچ آسیب جانی و مالی زندگی کرد.

خانه کلنگی چه ویژگی هایی دارد؟

خانه کلنگی می تواند در جهت شمالی و یا جنوبی ساخته شده باشد. خانه های جنوبی دارای درب اصلی ورود به ساختمان هستند و حیاط آنها در پشت ساختمان دیده می شود. خانه های شمالی دارای درب ورودی از سمت حیاط هستند و پس از عبور از حیاط می توان به ساختمان وارد شد. اگر می دانید خانه کلنگی چیست و از فرسودگی خانه خود مطلع هستید باید به این نکته توجه کنید که اکثر بخش های اصلی خانه های کلنگی فرسوده شده و ساختار آن مقاومت چندانی ندارد.

دیوارهای چنین خانه هایی نه تنها زیبا نیست بلکه امکان ریزش آنها وجود دارد. سقف و کف این خانه ها نیز آسیب دیده و دچار پوسیدگی می باشد. البته ممکن است که یک خانه کلنگی در تمامی بخش ها به یک میزان آسیب ندیده و فرسودگی های آن به یک اندازه نباشد. خانه هایی که دارای قدمت بیشتری هستند و مورد استفاده صحیحی قرار نگرفته اند با بیشترین آسیب روبرو خواهند شد. علاوه بر این بخش های اصلی یک خانه کلنگی به گونه ای کهنه و فرسوده شده که نمی توان آنها را مورد استفاده قرار داد.

اهمیت بازسازی خانه های کلنگی

به علت سختی اسکان در خانه های کلنگی، صاحبان این املاک می توانند آن را مورد بازسازی قرار دهند. بدین شکل می توان خانه را نفروخت و با صرف هزینه کمی آن را بازسازی کرد. این کاملا به نفع صاحبان املاک است و سبب افزایش ارزش ملک می شود. از دیگر مواردی که سبب اهمیت بازسازی خانه های کلنگی شده می باشد، به روز شدن خانه پس از بازسازی است.خانه های بازسازی شده مطابق با اصول معماری و طراحی روز دنیا، نشان دهنده مدرن بودن سبک بازسازی می باشد.

 از این طریق زیبایی خانه افزایش یافته و دکوراسیون آن چشمگیرتر می شود. به هنگام بازسازی می توان محیط خانه را با بهره وری بیشتری طراحی کرد تا از کوچکترین بخش ها نیز بتوان استفاده نمود. در بازسازی خانه های کلنگی، نواقص پیشین رفع می گردند تا از تکرار هزینه ها و بازسازی مجدد جلوگیری شود. افزون بر موارد گفته شده می توان پس از بازسازی خانه کلنگی با حفظ معماری قدیمی، از آن به عنوان اثری فاخر و ارزشمند استفاده کرد.

بازسازی خانه کلنگی

تفاوت قیمت خانه کلنگی با نوساز

بدون شک قیمت خانه کلنگی با نوساز تفاوت هایی دارد و یکسان نیست. در زمان تعیین قیمت خانه کلنگی توجهی به اینکه ساختمان خانه کلنگی چیست و چه شکلی دارد نمی شود زیرا آنچه اهمیت دارد زمین آن است. افرادی که می خواهند خانه کلنگی بخرند تنها هزینه زمین آن را پرداخت می کنند زیرا ساختمان این خانه ها دیگر ارزشی ندارد. این در حالی است که به هنگام تعیین قیمت یک خانه نوساز، به هر متر از ساختمان توجه می شود.

از دیگر مواردی که در تعیین قیمت خانه نوساز نقش دارد و سبب تفاوت آن با خانه کلنگی شده است، امکانات آن می باشد. یک خانه نوساز امکانات گوناگونی مانند پکیج های گرمایشی، آسانسور و مواردی از این قبیل دارد. به همین دلیل به ازای هر یک از این امکانات، قیمت خانه افزایش می یابد. این در حالی است که یک خانه کلنگی از چنین امکاناتی بهره مند نبوده و فرسودگی آن بیش از همه چیز به چشم می آید.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.