حمایت‌ از بخش‌های خرد و آسیب‌پذیر ‌ یک ضرورت است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 86182
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 31 اردیبهشت 1402 - 5:59 |
جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی:

حمایت‌ از بخش‌های خرد و آسیب‌پذیر ‌ یک ضرورت است

جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار‌ «رسالت» مطرح کرد: قیمت کالاها در بازار داخلی برهم خورده است و این متأثر از دو عامل است. عامل‌نخست گرانی‌ها خارج از کنترل دولت می‌باشد و در ارتباط با نوسانات دلار است. عامل دیگر قیمت حبابی و غیرواقعی است که برای کالاها ایجاد می‌گردد.
حمایت‌ از بخش‌های خرد و آسیب‌پذیر ‌ یک ضرورت است
جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار‌ «رسالت» مطرح کرد: قیمت کالاها در بازار داخلی برهم خورده است و این متأثر از دو عامل است. عامل‌نخست گرانی‌ها خارج از کنترل دولت می‌باشد و در ارتباط با نوسانات دلار است. عامل دیگر قیمت حبابی و غیرواقعی است که برای کالاها ایجاد می‌گردد. متأسفانه این روند در شرایط کنونی در بیشتر اقلام مصرفی همچون مرغ، پیاز، گوشت و برنج دیده می‌شود.   وی افزود: نوسانات بازار، عدم حمل و نقل و جلوگیری مقطعی از تولید مهم‌ترین عامل افزایش قیمت محصولات در کشور‌است. 
کوچکی نژاد تصریح کرد: متأسفانه شرایط نامتعادل بازار، تولیدکنندگان را‌ دچار‌ سردرگمی کر‌ده است. دولت به موجب کنترل این شرایط درصدد تشکیل وزارت بازرگانی است و می‌کوشد تا بازرگانی داخلی، خارجی، بازار داخلی و خارجی ایجاد کند. حال‌ پرسش این است که با تشکیل وزارتخانه کلیه مشکلات بازار حل می‌گردد؟ پاسخ این است که با تشکیل وزارتخانه تمامی مشکلات کشور حل نخواهد شد. پیش‌تر مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای  تحت عنوان کالابرگ الکترونیک داشت که براساس آن دولت موظف می‌شد کالای اساسی مردم را  باروش‌های شناسایی شده، تهیه کند. متأسفانه این مهم به درستی عملیاتی نشد و فرآیند اعطای کالابرگ در دستورکار دولت قرار نگرفت. 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کر‌د: تا مادامی که یارانه نقدی پرداخت می‌گردد، شاهد افزایش قیمت و نقدینگی در اقتصاد ایران خواهیم بود. بی‌شک با افزایش نقدینگی شاهد رشد فزاینده تورم نیز خواهیم بود. 
او متذکر‌شد: دولت باید مشکلات حال‌حاضر‌ را حل کند و توجه به تولید را در دستورکار قرار‌دهد. رکود تولید منجر به افزایش قیمت‌ها در بازاری همچون بازار لوازم خانگی می‌گردد و معادلات اقتصادی را‌برهم می‌زند. 
وی یادآور شد: بسیاری از اقتصادهای دنیا با تورم همراه شده‌اند و تولید خود را رونق بخشیده‌اند. بنابراین می‌توان در شرایط تورمی درصدد افزایش تولید بود و سپس تورم را کاهش داد. نمی‌توان به سبب کنترل تورم مانع از تولید شد و تنها درصدد کنترل تورم بود. 
او در پایان این گفت‌وگو بیان داشت: دولت می‌بایست حمایت از بخش‌های خرد و آسیب پذیر را در دستورکار قرار دهد و اهتمام ویژه نسبت به رونق و افزایش تولید داشته باشد.
فعالان و آگاهان این عرصه براین باورند که حضور دولت نقش به سزایی در کنترل قیمت‌ها‌ و ساماندهی بازار خواهد داشت. آن‌ها می‌گویند که دولت باید بر رویکرد متخلفان نظارت داشته باشد و با رصد تولیدکنندگان و توزیع کنندگان، التهابات موجود در بازار‌ لوازم خانگی را‌کاهش دهد. برخی نیز براین باورند که حمایت از تولید و افزایش صادرات راهگشا خواهد بود و موجب خروج لوازم خانگی از‌چنگال‌ تورم خواهد شد.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای حمایت‌ از بخش‌های خرد و آسیب‌پذیر ‌ یک ضرورت است بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.