حباب در بورس به چه معناست؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 84494
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶ |

حباب در بورس به چه معناست؟

امکان ندارد در چند سال اخیر اصطلاح حباب را بازارهای مختلف و از افراد مختلف نشنیده باشید! برای این‌که بدانیم حباب در بورس چیست، ابتدا بدون مقدمه با خود بورس آشنا می‌شویم. بورس درواقع بازار دیجیتالی بزرگی برای معاملات است که دارای چند زیرمجموعه بوده و همهٔ این مجموعه‌ها تحت نظارت سازمان بورس کنترل می‌شوند.
حباب در بورس به چه معناست؟

امکان ندارد در چند سال اخیر اصطلاح حباب را بازارهای مختلف و از افراد مختلف نشنیده باشید! برای این‌که بدانیم حباب در بورس چیست، ابتدا بدون مقدمه با خود بورس آشنا می‌شویم. بورس درواقع بازار دیجیتالی بزرگی برای معاملات است که دارای چند زیرمجموعه بوده و همهٔ این مجموعه‌ها تحت نظارت سازمان بورس کنترل می‌شوند. این بازار سرمایه‌‌گذاری عظیم در سال‌های اخیر اتفاقات مختلفی را تجربه کرده‌است. بورس برای سرمایه‌گذاری اهمیت بالایی دارد، به طوری که در بازار بورس، سرمایه‌‌گذاری با مبلغ کم امکان‌پذیر بوده و سرمایه‌دار هر زمان که بخواهد می‌تواند بورس خود را در مدت کوتاه به پول تبدیل کند، اما این تمام ماجرا نیست و روی دیگر بورس را هم باید دید. اگر قیمت نرمال یک نماد بورسی به هر دلیلی افزایش یا کاهش یابد و یک اختلاف قیمت بین ارزش واقعی و قیمت معامله به وجود ‌آید، سرمایه‌گذار چه اتفاقاتی را تجربه خواهد کرد؟ با ادامهٔ متن همراه باشید تا درمورد این اتفاق که با نام «حباب در بورس» شناخته می‌شود بیشتر آشنا شویم.

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\حباب در بورس به چه معناست؟_files\images_1681578747_643adafb368d7.jpg

منظور از حباب در بورس چیست؟

حباب در بورس همان اختلاف قیمت نمادی و ارزش واقعی معاملات است که در فعالیت‌های متفاوتی رخ می‌دهد. در حالت کلی دو نوع حباب در بورس داریم؛ حباب مثبت و حباب منفی.

  • حباب مثبت بورس چیست؟

زمانی که قیمت نمادی خریدوفروش در بورس از ارزش واقعی خود بیشتر باشد، یعنی اختلاف بین مقداری با آن سهم معامله می‌شود و ارزش واقعی آن مثبت باشد، حباب بورس مثبت ایجاد شده‌است. در بیشتر مواقع این اختلاف یا حباب با یک اتفاق از بین می‌رود. علت حباب مثبت می‌تواند موارد مختلفی باشد، مثلاً اگر سهام یک شرکت توسط کارشناسان تعیین‌کنندهٔ قیمت سهام به یک میزان خاصی برآورده شود، اما به دلیل وجود روند صعودی قیمت سهام این شرکت افزایش پیدا کند، درواقع درصدی از مقدار معاملاتی از ارزش آن بیشتر است و در این شرکت حباب‌زدگی مثبت رخ داده‌است. ارزش واقعی سهام شرکت‌ها در گذر زمان به قیمت معامله‌ای آن نزدیک شده و حباب‌زدگی از بین می‌رود. اگر شاخص بورس به هر دلیلی افزایش یابد اما در عین حال قیمت دلار ثابت بماند، باز حباب‌زدگی اتفاق می‌افتد. همیشه این نوسان ممکن است بین قیمت دلار و شاخص بورس در حال رخداد باشد و این احتمال همیشه وجود دارد.

  • حباب منفی بورس چیست؟

از طرف دیگر اگر قیمت معاملاتی سهام بورس از مقدار واقعی آن کمتر بوده و تفاضل آن‌ها منفی باشد، حباب منفی بورس رخ می‌دهد. حباب منفی معمولاً به علت اشتباهات سرمایه‌گذاران در هنگام فروش بورس خود رخ می‌دهد. حال که دانستیم حباب در بورس چیست، در ادامه علت تشکیل آن را بیان می‌کنیم.

علت تشکیل حباب در بازارهای مالی چیست؟

آیا می‌دانید علت تشکیل حباب در بازار‌های مالی چیست و چرا اختلاف ارزش گذرا و واقعی سهام ایجاد می‌شود؟ اصلی‌ترین دلیل آن فعالیتی است که سهام‌گذران به‌صورت دسته‌جمعی انجام می‌دهند، یعنی سهام‌داران به‌صورت یکجا سهم یا سرمایه‌ٔ بورسی خود را خریدوفروش می‌کنند که البته در بیشتر موارد این دلیل توجیه منطقی ندارد. اگر بازار سرمایه‌گذاری نسبت‌به میزان سرمایه‌گذاران کمتر باشد، یعنی میزان پول برای سرمایه‌گذاری از منبع یا کالایی که بتوان پول خود را برای استفاده در آن سرمایه گذاری کرد کمتر باشد، در این صورت تقاضا برای سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود و درنهایت حباب در بورس رخ می‌دهد.

در صورتی که چنین شرایطی وجود نداشته باشد و همه‌چیز نرمال پیش رود، ممکن است بورس از هیجانات سرمایه‌گذاران تأثیر بپذیرد و به همین دلیل غیرمنطقی اقتصادی، حباب ایجاد شود. به نظر شما علت اساسی امکان تشکیل حباب در بورس چیست؟ کارگزاری‌ها، سرمایه‌گذاران یا افرادی خاص؟

نقش سهام‌داران در ایجاد حباب در بازارهای مالی چیست؟

یکی از روش‌های ایجاد حباب در بازارهای مالی توسط سهامداران، پروژه‌ای کردن سهام توسط برخی از آن‌هاست. به‌عنوان مثال، برخی سرمایه‌گذاران سهام یک شرکت را به ارزش واقعی خود می‌خرند و این کار بدون آن‌که تغییری در میزان سودآوری آن شرکت ایجاد کند، باعث افزایش قیمت سهام آن شرکت می‌شود. پس از ایجاد حباب مثبت، این سرمایه‌داران سهامی را که خریده بودند به فروش می‌رسانند و با فروش این سهام حباب می‌ترکد! در این میان فقط یک عده سهام‌دار کلان از خرید قبلی خود سودهای غیرقابل توجیه کسب می‌کنند و یک عده سهام‌دار خرد، متقبل ضررهای بی‌دلیل می‌شوند.

از دلایلی که موجب ایجاد حباب شده‌است، روند صعودی و نزولی شاخص بورس است. این موضوع باعث اشتباهات سهامداران می‌شود و به اشتباه و با فکر روند رشد همیشگی سهام باعث ایجاد حباب می‌شود. سیاست‌های اقتصادی بین کشور‌ها و سیاست اقتصادی داخلی هر کشور نیز از دلایل انکارناپذیر حباب‌زدگی است.

اکنون می‌دانیم که حباب در بورس چیست و چرا ایجاد می‌شود. آیا می‌دانید چگونه می‌توان از افتادن در دام این حباب‌ها جلوگیری کرد؟ با سرمایه‌گذاری در یک بازار جهانی مطمئن و بدون حباب. با ادامهٔ متن همراه باشید.

فارکس چیست؟

فارکس یک بازار بزرگ معاملاتی برای خرید و تعیین قیمت ارز در جهان است. فارکس طرفداران بسیاری در اقتصاد جهان داشته و هرروزه میزان سرمایه‌گذاری بسیاری در آن رخ می‌دهد. این بازار در تعیین نرخ تبدیل ارز به ارز‌های دیگر را و تعیین ارزش کالاهای مختلف حرف اول و آخر را می‌زند.

بازار فارکس هم مانند سایر بازار‌های دیجیتالی، از نوسانات در امان نیست، اما با این حال میزان نوسان در این بازار به اندازهٔ بازارهای دیگر مانند کریپتو شدید نیست. همچنین بازار بسیار مطمئنی بوده و دچار حباب‌ هم نمی‌شود.

C:\Users\MoSi-KiNG\Pictures\حباب در بورس به چه معناست؟_files\images_1681545563_643a595bbbae0.jpg

نتیجه‌گیری؛ بورس یا فارکس؟

در این متن دانستیم که حباب در بورس چیست و چه مشکلاتی برای سرمایه‌گذاران به وجود می‌آورد. برای حل این مشکلات هم سرمایه‌گذاری در بازار فارکس را پیشنهاد کردیم و دیدیم که در فارکس، ارزهای مختلف به‌گونه‌ای قابل‌پیش‌بینی معامله می‌شوند، یعنی این‌که نواسانات موجود در این بازار قابل‌پیش‌بینی بوده و معمولاً اتفاقات غیرمنتظره‌ای در این بازار رخ نمی‌دهد. در این صورت برای سرمایه‌گذار قابل‌فهم است که چه زمانی ارز بالا می‌رود و خرید چه زمانی باید انجام شود با بر عکس می‌داند که چه زمانی قرار است ارز خود را به فروش رساند تا سرمایه‌‌ای که دارد از بین نرود‌. مطالعه کنید: دوره آموزشی فارکس

این ارزها ممکن است واحد پول متفاوتی داشته باشند، مثلاً سرمایه‌دار می‌تواند هر زمان که بخواهد، ارز خود را از دلار به یورو یا پوند تبدیل کند و یا در هنگام ثابت ماندن یورو و افزایش قیمت دلار، آن را به دلار تبدیل کند. برای اطلاع از تمام قیمت‌های ارز‌ موجود در فارکس، می‌توانید از سیگنال فارکس استفاده کنید. سیگنال‌های فارکس مانند یک نقشهٔ راه عمل می‌کنند و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند که معاملات سودآوری داشته باشند. البته دقت کنید که باید به‌دنبال سیگنال‌های کانال‌های مطمئن باشید.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.