جهش کرونا بازارهای مالی را به زیر کشید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 35968
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : 03 دی 1399 - 7:51 |
خبر شیوع نوع جدید کرونا دامن اقتصاد جهانی را گرفت؛

جهش کرونا بازارهای مالی را به زیر کشید

کشف نوع جدید ویروس کرونا در انگلستان با سرعت انتقال 70 درصد بیشتر از نوع اولیه ویروس و اعلام آن توسط بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس، بازارهای مالی جهان را با ترس مواجه کرد به‌نحوی‌که در اولین روز کاری هفته، مجبور به عقب‌نشینی شدند و همین مسئله نگرانی را در فعالان اقتصادی افزایش داد.
جهش کرونا بازارهای مالی را به زیر کشید

نفیسه امامی
کشف نوع جدید ویروس کرونا در انگلستان با سرعت انتقال ۷۰ درصد بیشتر از نوع اولیه ویروس و اعلام آن توسط بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس، بازارهای مالی جهان را با ترس مواجه کرد به‌نحوی‌که در اولین روز کاری هفته، مجبور به عقب‌نشینی شدند و همین مسئله نگرانی را در فعالان اقتصادی افزایش داد.
از بامداد دوشنبه بیشتر شاخص‌های مهم در بازار سهام قرمز شدند. شاخص اصلی بورس لندن موسوم به فوتسی ۱۰۰ ، ۱/۷ درصد از ارزش سهام خود را از دست داد. سهام دو بانک بزرگ انگلیسی یعنی بانک للوید و بارکلیز بیش از ۶ تا ۷ درصد سقوط کرده‌اند و یورو استاکس، مهم‌ترین شاخص بازار مالی اتحادیه اروپا هم شاهد افت ۲ درصدی بود.شاخص دکس بورس فرانکفورت آلمان نیز حدود ۲ درصد کاهش‌یافته و شاخص‌های صنایع گردشگری و مسافرت و سرگرمی شاخص پان اروپا تاکنون بیش از ۵ درصد در معاملات اولین روز هفته ریزش داشته‌اند. 
پوند و یورو نیز در برابر دلار بخشی از ارزش خود را ازدست‌داده‌اند و در مقابل  دلار که طی ماه‌های گذشته ارزش خود را نسبت به ارزهای دیگر ازدست‌داده بود، در نقش یک دارایی ریسک ‌گریز ظاهرشده و ارزش آن بالا رفته است و در معاملات دیروز با ۰/۱۶ درصد افزایش نسبت به‌روز گذشته در سطح ۹۰/۰۹۷ واحد بسته شد.

قیمت جهانی طلا نیز در معاملات دیروز  تحت تأثیر نگرانی‌های سرمایه‌گذاران رو به افزایش بود و قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰/۲۳ درصد رشد کرد و به ۱٫۸۸۰/۵۹ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۰/۱۳ درصد رشد کرد و به ۱٫۸۸۵/۲۰ دلار رسید.
بازار نفت هم در معاملات روز دوشنبه شاهد بیش از ۳ درصد افت بود که نگرانی از عدم بهبود تقاضا در این بازار را حکایت می‌کند. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال دیروز با ۲۰ سنت معادل ۰٫۳۹ درصد کاهش به ۵۰ دلار و ۷۱ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه فوریه نیز با یک دلار و ۳۶ سنت معادل ۲٫۷۷ درصد افت به ۴۷ دلار و ۷۴ سنت رسید.
قیمت نفت در حالی با افت مواجه شده است که بازار تحت تأثیر خبر واکسیناسیون کرونا و امیدواری به ثبات در بازار طی چند هفته گذشته افزایش پیداکرده بود. باخبر عرضه واکسن امید به افزایش تقاضای نفت زیاد شد و باعث تقویت قیمت‌ها گردید، اما اکنون بخشی از افزایش قیمت‌های اخیر ناشی از توزیع واکسن کرونا خنثی‌شده است.
به دنبال اعلام شیوع گونه‌ای جدید از کرونا که با سرعت شیوع بیشتر نسبت به نمونه‌های قبلی جهش پیدا می‌کند، چند کشور اروپایی تدابیر امنیتی را در پیش گرفتند. هلند، ایتالیا، بلژیک، بلغارستان و لوگزامبرگ تمام ارتباط‌های هوایی خود را با انگلیس قطع کردند و جهش ویروس کرونا و همه‌گیری سریع آن، وضع قرنطینه‌های سخت‌گیرانه‌تر و توقف سفرهای ورودی و خروجی را در این کشور بیشتر کرده است.

جهش ویروس کرونا، بازارها را ریسک گریز کرد

مهرداد دهقانی تحلیلگر بازارهای مالی بین‌المللی در گفت‌وگو با «رسالت»، پیرامون واکنش بازارهای جهانی نسبت به خبر شیوع ویروس جدید در انگلیس بیان کرد: جهش ویروس کرونا جریان ریسک گریز شدیدی در بازارها به وجود آورده است. در چنین شرایطی معامله گران از بازارها فاصله می‌گیرند. کشورهای هم‌مرز با انگلستان مرزهای خود را با این کشور بسته‌اند و تا زمانی که این ویروس شناخته شود، تأثیر خود را بر بازارهای مالی می‌گذارد.
وی اضافه کرد: روز گذشته  بازارهای سهام اروپا و آمریکا و امروز سهام آسیا فروریختند. شاخص S&P و وال‌استریت افت کردند و تأثیر خود را بر سایر بازارها گذاشتند. قیمت طلا از روز گذشته جهش پیدا کرد. قیمت نفت هم که مدتی با رشد همراه بود، در حدود ۵ درصد ارزش خود را از دست داد. با ریسک گریزی در بازار طلا افزایش قیمت و نفت کاهش قیمت پیدا می‌کند که این در ذات بازار وجود دارد. دهقانی با اشاره به نزدیکی به تعطیلات سال نوی میلادی اظهار کرد: بازار هنوز سردرگم است، زیرا علاوه بر خبر جهش ویروس به تعطیلات کریسمس هم نزدیک شده‌ایم و بانک‌ها حجم معاملات خود را کاهش می‌دهند و سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند درصورتی‌که سودی کرده‌اند، از بازار خارج شوند و تا زمانی که بازار به شرایط عادی بازنگردد، خارج از آن بمانند. 

این تحلیلگر بازارهای مالی بابیان اینکه ارزش دلار در برابر سایر ارزها بالا رفته است، افزود: آغاز واکسیناسیون در آمریکا و اروپا و تصویب بسته حمایت مالی ۹۰۰ میلیارد دلاری در آمریکا نقش زیادی در قدرتمند شدن دلار در برابر ارزهای دیگر داشت. دلار تا پیش‌ازاین ارزش خود را در برابر همه ارزها ازدست‌داده بود و اکنون بیشتر ارزها در برابر دلار آمریکا روند نزولی پیداکرده‌اند. به نظر می‌رسد این روند ادامه‌دار خواهد بود و پوند ارزش خود را در برابر دلار از دست بدهد. 
دهقانی ابعاد تأثیرگذاری خبر ویروس جهش‌یافته کرونا را بر سایر خبرها زیاد دانست و بیان کرد: آمریکا بعد از گذشت دو ماه بسته حمایت مالی ۹۰۰ میلیارد دلاری برای کمک به مردم در برابر کرونا توسط فدرال رزرو به تصویب رسید، اما خبر جهش ویروس آن را تحت‌الشعاع قرار داد و به فراموشی سپرده شد. از سوی دیگر نخست‌وزیر انگلیس پیشنهاد جدیدی درباره برگزیت داده است ولی هیچ‌کدام از آن‌ها دیگر پررنگ نیستند و همه نگاه‌ها به خبر ویروس جهش‌یافته است.  

وی ادامه داد: باید منتظر اطلاعات بیشتر از وضعیت جهش ویروس ماند تا بر آن اساس پیش‌بینی از بازارهای مالی ارائه داد. با توجه به تعطیلات کریسمس از این هفته بازارهای جهانی و بانک‌ها با حجم کمتری فعالیت می‌کنند و میزان معاملات کاهش پیداکرده است. 
دهقانی در پایان اظهار کرد: روزی که خبر تایید واکسن اعلام شد، طلا در حدود ۱۱۰ دلار نزول پیدا کرد، اما به‌تدریج از تب‌وتاب روند نزولی قیمت طلا کاسته شد. باگذشت زمان شیب نزولی کما فی السابق وجود داشت، ولی با همان شدت نبود. بنابراین باید منتظر اطلاعات بیشتر از این جهش ویروس ماند، زیرا شاید تا این اندازه که تصور می‌شود، ترسناک نباشد. 

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای جهش کرونا بازارهای مالی را به زیر کشید بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.