جنجال تازه در ناتو - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 13293
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۱ |
پیمانی که روز‌به‌روز ضعیف‌تر می‌شود

جنجال تازه در ناتو

بحران در ميان اعضاي پيمان آتلانتيک شماليبه نقطه اوج خود رسيده است. افشاي سخنان اخير جرم کوربين رهبر حزب کارگر، آن هم در حالي که لندن ميزبان نشست جمعي از اعضاي پيمان آتلانتيک شمالي مي باشد،بحران تازه اي را در اين مجموعه ايجاد کرده است. 
جنجال تازه در ناتو

|گروه بين الملل|
بحران در ميان اعضاي پيمان آتلانتيک شماليبه نقطه اوج خود رسيده است. افشاي سخنان اخير جرم کوربين رهبر حزب کارگر، آن هم در حالي که لندن ميزبان نشست جمعي از اعضاي پيمان آتلانتيک شمالي مي باشد،بحران تازه اي را در اين مجموعه ايجاد کرده است. 
يک رسانه انگليسي در بحبوحه مبارزات انتخاباتي اين کشور، درباره سخنان سال ۲۰۱۴ «جرمي کوربين» رهبر حزب کارگر عليه ناتو افشاگري کرد و خبر داد که کوربين گفته است: «اي کاش، هيچ ائتلاف نظامي غربي وجود نداشت.»
با شدت گرفتن مبارزات «جرمي کوربين» و «بوريس جانسون» سران حزب کارگر و محافظه‌کار انگليس براي حضور قوي‌تر در انتخابات سراسري ۱۲ دسامبر (۲۱ آذرماه) حالا دیروز يک روزنامه انگليسي گزارشي افشاگرانه درباره مواضع کوربين عليه ناتو و ائتلاف‌هاي نظامي غربي منتشر کرده است.روزنامه «ديلي ميل» گزارش داد: « مشخص شد که جرمي کوربين گفته است که او آرزو مي‌کرد ناتو و ديگر ائتلاف‌هاي نظامي اصلا وجود نمي‌داشت.» به گفته اين رسانه، در يک فايل ويدئويي که مربوط به سال ۲۰۱۴ است، جرمي کوربين در جريان يک تجمع اعتراضي در برابر ساختمان شبکه «BBC» در لندن، عليه ناتو و ائتلاف‌هاي نظامي غربي موضع‌‌گيري کرد و گفت: «کاش ناتو وجود نداشت.»
طبق گزارش ديلي ميل، در اين فايل ويدئويي که به تازگي از اينترنت حذف شده است، کوربين طي گفت‌و‌گو با «کاترين وست» و «ديويد لامي» دو تن از هم حزبي‌هاي خودش در حزب کارگر گفته بود: «من حامي ناتو نيستم اي کاش اصلا ناتو وجود نداشت. من حامي ائتلاف‌هاي نظامي غربي نيستم و اي کاش آنها وجود نداشتند.» 
افشاگري اين روزنامه انگليسي درباره صحبت‌هاي پنج سال قبل رهبر کنوني حزب کارگر در حالي انجام شده که اين کشور قرار است طي هفته جاري ميزبان نشست سران کشورهاي عضو ناتو باشد.به گزارش ديلي ميل، اين اولين باري نيست که کوربين عليه ناتو موضع‌گيري مي‌کند و او در مصاحبه ماه گذشته خود با «اندرو مار» مجري سرشناس شبکه «BBC» درباره اين ائتلاف صحبت‌هايي مطرح کرده بود.
اندرو مار مجري BBC در مصاحبه ماه گذشته خود با کوربين، درباره صحبت‌هاي رئيس ستاد مشترک نيروهاي مسلح انگليس و تأکید او بر اينکه ناتو «موفق‌ترين ائتلاف نظامي در تاريخ است»، سؤال کرد و پرسيد که آيا او با حرف‌هاي اين ژنرال موافق است؟
کوربين در پاسخ به اين سؤال گفته بود: «من مطمئن نيستم که (ناتو) را آن‌گونه تعريف کنم بلکه آن را به عنوان محصول يک تلاش براي متحد کردن مردم در جريان و بعد از جنگ جهاني دوم تعريف خواهم کرد البته که ما عضو ناتو هستيم و صداي ما در آنجا وجود دارد تا از تنش‌ها کاسته شود.»
مجري BBC سپس به اظهارات جنجالي «امانوئل ماکرون» رئيس‌جمهور فرانسه در خصوص «مرگ مغزي ناتو» و انتقادهايش از مواضع ترکيه در شمال سوريه سؤال کرد.
رهبر حزب کارگر در پاسخ به اين سؤال گفت: «هر دوي اين اظهارات اظهارات رئيس ستاد مشترک انگليس و اظهارات ماکرون  اظهاراتي تند هستند و شايد هيچ کدام از آنها درست نباشند.»
به دنبال جنجال‌ها در انگليس درباره افشاگري ديلي ميل در خصوص ويدئوي اظهارات سال ۲۰۱۴ کوربين، سخنگوي حزب کارگر بيانيه‌اي منتشر کرده است.در این بيانيه آمده است: «جرمي کوربين هر کاري که براي حفظ امنيت مردم بريتانيا ضروري و کارآمد باشد، انجام خواهد داد و او به طور منسجم بر لزوم ايجاد صلح و امنيت در داخل و خارج از کشور تأکید داشته است. در دولت برآمده از حزب کارگر، دو درصد از توليد ناخالص ملي به مصارف دفاعي اختصاص داده خواهد شد و ما تعهدمان به ناتو و روابط نزديکمان را با شرکاي اروپايي حفظ خواهيم کرد و از نفوذمان در سازمان ملل براي حمايت از صلح و امنيت در سطح جهان استفاده خواهيم کرد.»
جنجال‌ها در انگليس درباره مواضع کوربين عليه ناتو در شرايطي بالا گرفته که «بن والاس» وزير دفاع دولت محافظه‌‎کار کنوني اين کشور هفته جاري در اظهاراتي تند عليه مواضع رهبر حزب کارگر او را به تضعيف‌کننده ناتو و «يک احمق مفيد براي ولاديمير پوتين» توصيف کرده بود.
اين مواضع کوربين نشان مي دهد که حتي ميان احزاب سنتي اروپايي نيز بر سر نحوه مواجهه ساختاري و ماهوي  با ناتو اتفاق نظري وجود ندارد! همين مسئله آينده پيمان آتلانتيک شمالي و به طور کلي ، آينده «اتلانتيسيسم »را در هاله اي از ابهام قرار داده است.نبايد فراموش کرد که پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، بسياري از تحليلگران امنيتي در غرب موجوديت و ادامه حيات ناتو را زير سؤال بردند. با اين حال مقامات ارشد ناتو و در رأس آنها ايالات متحده آمريکا و متحدان اروپايي آن، نسبت به حفظ اين پيمان و ساختارهاي تعبيه شده در آن اصرار داشتند. سؤال اصلي اينجاست که با وجود بروز اختلافات مزمن فعلي، «آتلانتيک گرايي» به کدام سمت و سو مي رود؟ 
اظهارات کوربين، نشان دهنده بحران عميقي است که ناتو با آن مواجه مي باشد. نشست اخير ناتو در لندن، از يک سو فرصتي براي بازگويي خواسته ايالات متحده از ديگر اعضاي اين پيمان، براي افزايش بودجه نظامي کشورها ( به ميزان دو درصد توليد ناخالص داخلي اعضا) در ناتو بوده است. اين خواسته، طي هفته هاي منتهي به برگزاري نشست اخير در لندن ، از سوي مايک پمپئو و ديگر مقامات آمريکايي نيز تکرار شده است. با اين حال، منازعات شکل گرفته در نشست اخير لندن به اندازه اي عميق بود که موضوع افزايش «هزينه هاي جمعي ناتو»، عملا به حاشيه رانده شد! اظهارات امانوئل ماکرون رئيس جمهور فرانسه در خصوص مرگ مغزي ناتو» مولد منازعات درون آتلانتيکي شديدي در ميان اعضاي اين پيمان بوده است. دونالد ترامپ در جريان نشست اخير ناتو، نتوانست عصبانيت خود را از سخنان ماکرون در انتقاد از يک‌جانبه گرايي ايالات متحده پنهان کند. رئيس جمهور آمريکا در اين خصوص عنوان کرد :«اظهارات رئيس جمهور فرانسه در خصوص ناتو بسيار زننده بود. او به همه اعضاي ناتو توهين کرده است. هيچ کس بيشتر از فرانسه به ناتو نيازمند نيست.ما شاهد جدايي پاريس از ناتو هستيم  بنابراين   مسئله کمي برايم تعجب‌آور است.»طي هفته هاي گذشته منازعات پايدارو مزمني ميان اعضاي اروپايي ناتو، بر سر اظهارات ماکرون صورت گرفت. سران کشورهايي مانند آلمان، لهستان و ترکيه ، مواضع ماکرون را محکوم کرده و بر «آتلانتيک گرايي» به مثابه خط مشي امنيتي کلان اروپا تأکید کردند. حتي کار به جايي رسيد که رجب طيب اردوغان در واکنش به ماکرون اظهار داشت که رئيس جمهور فرانسه، خود دچار مرگ مغزي شده است!
از نظر وزير دفاع انگليس، جرمي کوربين سابقه طولاني در جانبداري از روسيه دارد و اين موضوع سبب مي‌شود که او صلاحيت لازم براي عهده‌دار شدن نخست‌وزيري را نداشته باشد.

نویسنده : گروه بین الملل |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.