جمعیت استانبول و تهران - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 79490
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸ |

جمعیت استانبول و تهران

استانبول و تهران هر دو از شهرهای مهم خاورمیانه به شمار می روند. استانبول از قطب های بزرگ گردشگری در شرق اروپاست، تهران نیز پایتخت ایران و شهری مهم در منطقه است. شاید افراد برای زندگی و کار قصد داشته باشند در یکی از این شهرها شروع به فعالیت کنند. اطلاعاتی راجع به جمعیت استانبول و تهران، رشد جمعیتی این دو شهر، آب و هوا و... می تواند به تصمیم گیری بهتر کمک کند.
جمعیت استانبول و تهران

استانبول و تهران هر دو از شهرهای مهم خاورمیانه به شمار می روند. استانبول از قطب های بزرگ گردشگری در شرق اروپاست، تهران نیز پایتخت ایران و شهری مهم در منطقه است. شاید افراد برای زندگی و کار قصد داشته باشند در یکی از این شهرها شروع به فعالیت کنند. اطلاعاتی راجع به جمعیت استانبول و تهران، رشد جمعیتی این دو شهر، آب و هوا و… می تواند به تصمیم گیری بهتر کمک کند.

مقایسه جمعیت استانبول و تهران

از دلایلی که شهرها را به عنوان کلانشهر می شناسیم جمعیت بالای آن ها است. اگر قصد مقایسه جمعیت استانبول و تهران را داشته باشیم؛ باید بگوییم تراکم جمعیتی استانبول نسبت به تهران بیشتر است. طبق آخرین آمار جمعیت جهانی، جمعیت استابول و تهران به ترتیب ۱۵ و ۹ میلیون است. جمعیت کلانشهر تهران هیچگاه عددی ثابت نیست و هر روز جمعیت آن در حال تغییر است؛ به همین دلیل است که از دید کارشناسان، جمعیت تهران به دسته روز و شب تقسیم شده است که باتوجه به همین دید به بررسی و تخیمن جمعیت تهران می پردازند.

مهم ترین علت تقسیم بندی روز و شبی جمعیت تهران این است که در طول ساعات روز جمعیت زیادی از شهرهای اطراف به تهران می آیند و به کسب و کار مشغول خواهند شد. در طول روز جمعیت تهران به مرز ۱۲ میلیون نفر هم می رسد. به همین دلیل است که نمی توان آمار دقیق و مشخصی از جمعیت تهران داشت. در کل باید دانست جمعیت استانبول نسبت به تهران بسیار بالاتر است.

اگر قصد سفر به استانبول را دارید، با مراجعه به لینک زیرف بعد از مقایسه آنلاین قیمت و خدمات آژانس‌های ارائه دهنده تور استانبول، خریدی مطمئن داشته باشید:

https://lahzeakhar.com/تور-استانبول

نرخ رشد جمعیت استانبول و تهران

نرخ رشد جمعیتی در تهران و استانبول تقریبا در یک سطح قرار دارند که به ترتیب در هر کدام ۱.۶ و ۱.۱ است. این نرخ رشد جمعیتی می تواند در آینده سبب شود تا جمعیت تهران و استانبول فاصله زیادی از یکدیگر بگیرند. مسائل اقتصادی و فرهنگی در طی سالیان گذشته سبب شده تا میزان زاد و ولد در شهرهای بزرگ کاهش چشمگیری داشته باشند. موضوع کاهش زاد و ولد در تهران در آینده باعث کمبود نیروی کار و پیری می شود.

مقایسه مساحت استانبول و تهران

استانبول نسبت به تهران باتوجه به جمعیت بالایی که دارد، مساحت بیشتری نیز دارا است. تهران بزرگ ترین کلانشهر ایران مساحتی برابر ۱۷۷ هزار کیلومتر مربع دارد. در مقابل مساحت استانبول چیزی بالغ بر ۵۳۴۳ هزار کیلومتر مربع بوده و این بدان معناست که مساحت استانبول ۷ برابر تهران است. همچنین استانبول نسبت به دیگر شهرهای ترکیه موقعیت ویژه تری دارد. ایران دو برابر ترکیه مساحت داشته، اما چیزی که مشاهده می شود این است که بزرگ ترین شهر ترکیه از پایتخت ایران بزرگ تر است. بنابراین ترکیه مساحت زیادی از خود را به استانبول اختصاص داده است. همه تلاش دولت ترکیه این بوده که جمعیت زیادی از مردم ترکیه در استانبول ساکن باشند.

تفاوت قیمت خانه در استانبول و تهران

قیمت اجاره و خرید مسکن از آیتم های مهم و مدنظر افراد در زمان مهاجرت از شهری به شهر دیگر است. با مقایسه قیمت خانه در تهران و استانبول به شما نشان خواهیم داد که تفاوت قیمت مسکن در این دو شهر بزرگ چقدر است. طی سال های گذشته قیمت مسکن در تهران به شدت و به طور سرسام آوری افزایش پیدا کرد. در استانبول برخلاف تهران قیمت اجاره و خرید مسکن پایین تر است. افراد می توانند با قیمت مشابه خرید خانه در تهران، خانه ای بهتر و لوکس تر در استانبول خریداری کنند.

میانگین درآمد در استانبول و تهران

در هنگام مقایسه جمعیت استانبول و تهران بهتر است میزان و میانگین درآمد مردم این دو شهر را هم مورد بررسی قرار دهیم. درآمد تهران و استانبول شرایط بسیار متفاوتی باهم دارند. در مقایسه اول، میزان خالص کل درآمد مردم تهران ۳۲۰ دلار بوده که این درآمد نسبت به میزان خالص درآمد مردم استانبول بسیار پایین تر است. میزان خالص درآمد مردم استانبول ۵۲۴ دلار است. همچنین هزینه های زندگی در تهران و استانبول هم تفاوت های بسیاری بایکدیگر دارند. هزینه های زندگی در استانبول حدود ۲۰۰۰ دلار و هزینه زندگی در تهران ۲۴۰۰ دلار است. تفاوت های قیمتی این دو شهر سبب شده تا قدرت خرید مردم در استانبول بیشتر باشد و رفاه زندگی در این شهر هم نسبت به تهران بسیار بالاست.

بین تهران و استانبول کدام شهر برای زندگی مناسب تر است؟

باتوجه به تمامی شرایط ذکر شده در رابطه با وضعیت دو شهر استانبول و تهران باید شهری را برای زندگی انتخاب کنیم که رفاه و سطح درآمدی بالاتری داشته باشد. در حال حاضر شرایط زندگی در استانبول بسیار بهتر از زندگی در تهران است. البته باید توجه داشت که هر شهر و کشوری را که برای زندگی انتخاب می کنیم چالش ها و گاه شرایط سخت خود را دارد. شاید برخی افراد از حجم زیاد جمعیت و گردشگرانی که در استانبول هستند کلافه شوند و شرایط زندگی برایشان سخت باشد. قبل از انتخاب شهر مورد نظر همه آیتم های مدنظر خود را بررسی کنید، سپس اقدام به گرفتن تصمیم برای زندگی در هر کدام از این شهرها نمایید.

سخن آخر…

با وجود همه تفاوت ها و ویژگی های مختلف استانبول و تهران، زندگی و سفر به هر کدام مزیت های خود را دارند. ترکیه و به خصوص شهر استانبول در طی سال های اخیر رشد جمعیتی و اقتصادی چشمگیری داشته اند. از سوی دیگر هم تهران در طی سالیان گذشته رشد خوبی داشته اما مدتیست که با چالش های اقتصادی، اجتماعی، فقر و… رو به رو شده است. جمعیت استانبول و تهران دو آیتم مهم در رابطه با انتخاب مقصد برای زندگی در این شهرها هستند و باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرند. در نتیجه بهتر است پیش از تصمیم گیری همه جوانب زندگی در هر دو شهر را بررسی کنید.

| منبع خبر : محتوا این متن تبلیغاتی بوده و توسط رسالت رد یا تایید نمی شود
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.