جدال تمام‌عیار در آنکارا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 81058
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 12 بهمن 1401 - 6:32 |

جدال تمام‌عیار در آنکارا

اپوزیسیون ترکیه می‌گوید درصورتی‌که در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی به پیروزی دست یابد، اختیارات رئیس‌جمهوری را کاهش خواهد داد تا زمینه برای محدودیت قدرت گسترده رئیس‌جمهور فراهم شود. 
جدال تمام‌عیار در آنکارا

گروه بین‌الملل 
اپوزیسیون ترکیه می‌گوید درصورتی‌که در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی به پیروزی دست یابد، اختیارات رئیس‌جمهوری را کاهش خواهد داد تا زمینه برای محدودیت قدرت گسترده رئیس‌جمهور فراهم شود. 
به گزارش یورونیوز، ۶ حزب مختلف سیاسی در ترکیه با یکدیگر متحد شده‌اند تا اجازه ندهند رجب طیب اردوغان بار دیگر در انتخابات به پیروزی برسد تا بتوانند به دوران حکمرانی طولانی او پایان دهند. این احزاب همچنین توافق کردند که تا روز ۱۳ فوریه برای انتخاب یک نامزد مشترک که در انتخابات ریاست جمهوری رقیب اردوغان باشد، رأی‌گیری کنند. هدف از برنامه انتخاباتی مورد انتظار اپوزیسیون، این است که بسیاری از اختیاراتی که اردوغان طی دو دهه اخیر به شیوه‌های مختلف کسب کرده را لغو کنند و بار دیگر سیستم پارلمانی را در این کشور پیاده کنند. در بخشی از بیانیه مشترک این احزاب آمده است: «ما دوره ریاست جمهوری را به هفت سال محدود می‌کنیم و با انتخاب یک نخست‌وزیر قدرتمند، او را در مقابل پارلمان پاسخگو خواهیم کرد. ما باید نظام سیاسی را به یک سیستم پارلمانی تقویت‌شده تغییر دهیم.»
اردوغان زمامداری خود بر ترکیه را در سال ۲۰۰۳ میلادی و به‌عنوان نخست‌وزیر آغاز کرد زمانی که در مقام رهبر حزب عدالت و توسعه توانست اکثریت را در انتخابات پارلمانی کسب کند و از آن زمان تا امروز همواره در قدرت باقی‌مانده است. او سپس به مقام ریاست جمهوری رسید که در آن زمان پستی تشریفاتی محسوب می‌شد. اما اردوغان با کمک نمایندگان حزب خود، قانون اساسی را در سال ۲۰۱۷ تغییر داد و توانست با حذف جایگاه نخست‌وزیری، یک دستگاه اجرایی قدرتمند ایجاد کند که عملا به رئیس‌جمهوری اجازه می‌داد در مقام یک شخصیت حقوقی شماره یک، تمام امور اداره کشور را به دست بگیرد. حالا اپوزیسیون ترکیه می‌گوید متعهد شده که قانون اساسی را به روشی که از آغاز تشکیل جمهوری ترکیه پس از فروپاشی عثمانی کار می‌کرده بازگرداند. هرچند برای این کار، آن‌ها باید میزان رأی کافی را در پارلمان داشته باشند و یا دست به برگزاری همه‌پرسی مردمی بزنند که هردوی این‌ها چندان ساده به نظر نمی‌رسد.
برای اینکه اپوزیسیون بتواند قانون اساسی را تغییر دهد باید ۴۰۰ نماینده از میان ۶۰۰ عضو پارلمان به آن رأی مثبت بدهد. اگر اپوزیسیون بتواند ۳۶۰ رأی هم داشته باشد، آن‌وقت خواهند توانست آرای لازم برای برگزاری همه‌پرسی تغییر قانون اساسی را هم به دست آورد. همین مسئله باعث شده تا تعهد اپوزیسیون به تغییر قانون اساسی، اهمیت ویژه‌ای به آرای پارلمان بدهد و مخالفان اردوغان باعلاقه بیشتری در انتخابات پارلمانی شرکت کنند. اردوغان که در دهه دوم حضور خود در قدرت برای مدت کوتاهی اکثریت را در پارلمان از دست داد اکنون با اتکا به حمایت یک حزب ملی‌گرای  افراطی همچنان کنترل پارلمان را در اختیار دارد. نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که انتخابات پارلمانی بسیار پرمناقشه و نزدیک خواهد بود و احزاب مختلف رقابت جدی برای کسب کرسی‌های مجلس ترکیه با یکدیگر در پیش خواهند داشت. 
معمای اردوغان 
اردوغان پس از کودتای نافرجام در سال ۲۰۱۶ بسیاری از آزادی‌هایی را که در سال‌های اول حکومت او مشاهده می‌شد، محدود کرد و به بهانه مبارزه با افرادی که در کودتا نقش داشته‌اند، بسیاری از کسانی که با او هم‌نظر نبودند را از صحنه قدرت حذف کرد. تحلیلگران تخمین می‌زنند که در حال حاضر ۹۰ درصد از رسانه‌های ترکیه تحت کنترل دولت یا متحدان تجاری آن هستند.
یورونیوز

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای جدال تمام‌عیار در آنکارا بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.