جانسون و برگزیت سحرآمیز - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 13827
  پرینتخانه » اسلایدر, بین الملل, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰ |
محافظه‌کاران با اختلاف در انتخابات سراسری انگلیس پیروز شدند

جانسون و برگزیت سحرآمیز

پيروزي حزب محافظه کار در انتخابات سراسري انگليس و کسب اکثريت پارلمان توسط اين حزب، تا حدودي تضمين کننده خروج نرم انگليس از اتحاديه اروپا خواهد بود، اما اين به معنايحل ماجراي برگزيت نيست!    
جانسون و برگزیت سحرآمیز

‌|گروه بين الملل‌| 
پيروزي حزب محافظه کار در انتخابات سراسري انگليس و کسب اکثريت پارلمان توسط اين حزب، تا حدودي تضمين کننده خروج نرم انگليس از اتحاديه اروپا خواهد بود، اما اين به معنايحل ماجراي برگزيت نيست!    
 بدون شک دولت انگليس طي ماه هاي آتي با اعتراضات شديد دو حزب ملي گراي اسکاتلند و حزب کارگر بر سر نحوه توافق با اروپا و حزب ليبرال دموکرات بر سر کليت خروج از اروپا رو به رو خواهد بود. فراتر از آن، حزب افراطي برگزيت نيز که خواستار برگزيت سخت و خروج بدون توافق از اتحاديه اروپاست،مخالفت هاي خود با دولت جانسون را علني خواهد کرد. از سوي ديگر، مقامات اروپايي در صدد خواهند بود تا از حضور جانسون در رأس معادلات سياسي و اجرايي لندن نهايت استفاده را برده و برگزيت نرم يا همان خروج همراه با توافق وي با اتحاديه اروپا را اعلام و رسمي نمايند. از اين رو طي روزهاي آينده، شاهد رقابت سرسختانه آمريکا و اروپا بر سر تحقق برگزيت نرميا برگزيت سخت خواهيم بود. 
حزب محافظه‌کار به رهبري بوريس جانسون موفق به کسب ۳۶۴ کرسي مجلس عوام شده و در مقابل، حزب کارگر ۲۰۳ کرسي را به خود اختصاص داده است. حزب ملي اسکاتلند ۴۸ کرسي و حزب ليبرال دموکرات نيز ۱۱ کرسي  از ۶۵۰ کرسي مجلس عوام را کسب کرده اند.
در ماوراي اين اتفاقات، فشارهاي مستقيم ترامپ به بوريس جانسون بر سر عدم تحقق برگزيت نرم ادامه خواهد داشت. ترامپ خواهان عدم توافق انگليس با اروپا در ماجراي برگزيت است.ترامپ معتقد است که اين توافق مي تواند انگليس را حداقل تا پنج سال ديگر به زيرمجموعه اقتصادي و گمرکي اتحاديه اروپا تبديل کند. با اعلام نتايج رسمي شمارش نيمي از آراء انتخابات سراسري انگليس، حزب محافظه‌کار به رهبري بوريس جاسون نخست‌وزير اين کشور، توانست اکثريت قاطع پارلمان انگليس را به دست بياورد.
اصلي ترين پيام برگزاري همه پرسي اخير، عدم برگزاري همه پرسي دوباره است زيرا دو حزب کارگر و ليبرال دموکرات که طرفدار برگزاري همه‌پرسي جديد بودند، در نهايت نتوانستند پارلمان را در دست بگيرند. جانسون پيشتر در مراسم رونمايي از برنامه حزب محافظه کار براي دولت بعدي، وعده داده بود در صورت پيروزي در انتخابات، انگليس روز ۳۱ ژانويه (۱۱ بهمن) اتحاديه اروپا را ترک خواهد کرد.اما سؤال اصلي اينجاست که آيا وي مطابق وعده قبلي خود، برگزيت نرم يا همان توافق با اروپا را در دستور کار قرار خواهد داد ؟
نکته قابل تأمل اين است که دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در عين اينکه از پيروزي جانسون در انتخابات سراسري انگليس استقبال کرده است، اما مخالف موضع جانسون در خصوص ّبرگزيت نرم  است. از اين رودر آينده اي نزديک، شاهد شکل گيري منازعه جدي تري ميان ترامپ و مجلس عوام و کاخ باکينگهام بر سر تحقق برگزيت نرم يا سخت خواهيم بود. 
موضوع ديگري که بايد در اين خصوص مورد توجه قرار گيرد، تمايل شديد اسکاتلندي‌ها مبني بر استقلال از انگليس است. نتايج انتخابات سراسري انگليس نشان داد که ديگر اسکاتلندي ها نمي توانند نسبت به برگزاري همه پرسي دوباره و باقي ماندن انگليس در اتحاديه اروپا اميدوار باشند. نکته ديگر اينکه با توجه به کسب ۴۸ کرسي مجلس عوام توسط حزب ملي اسکاتلند، موضوع استقلال اسکاتلند از انگليس اين بار به صورتي جدي‌تر در فضاي سياسي و اجتماعي انگليس مطرح خواهد شد. نيکولا استورجن وزير اول اسکاتلند در واکنش به پيروزي حزب محافظه‌کار در انتخابات سراسري انگليس، گفت که اسکاتلند خواهان دولت بوريس جانسون نخست‌وزير انگليس نيست.استورجن در مصاحبه با شبکه اسکاي‌نيوز توضيح داد که اسکاتلند به هيچ وجه خواهان خروج از اتحاديه اروپا نيست و بايد همه‌پرسي مجددي در اين کشور براي تصميم‌گيري مستقل مردم اسکاتلند برگزار شود. 
*بحران برگزيت ادامه دارد 
بحران برگزيت در انگليس همچنان به قوت خود باقي است! تا کنون تحليل گران بارها عنوان کرده اندکه تحقق برگزيت نرم يا برگزيت سخت، هر دو منجر به ايجاد بحران هاي مزمن اقتصادي، اجتماعي و سياسي در انگليس خواهد شد.
 از سوي ديگر، پيروزي جانسون و حزب سراسري در انتخابات انگليس، قطعا منجر به آن نخواهد شد تا طرفداران احزاب کارگر، ليبرال دموکرات، ملي گرايان اسکاتلندي و ملي گرايان دست راستي فراطي اعتراضات خود عليه جانسون را متوقف سازند. بنابراين، حتي اگر در خوشبينانه‌ترين حالت ممکن، بوريس جانسون بدون مزاحمت ترامپ و ديگران، تصميم خود مبني بر توافق با اروپا و خروج نرم از اين مجموعه را عملياتي کند، با عواقب و تبعاتي مانند کاهش رشد اقتصادي انگليس و کوچک شدن اقتصاد اين کشور مواجه خواهد شد. 
*استقبال معنادار اروپا از پيروزي جانسون 
فون درلاين رئيس کميسيون اروپا ابراز اميدواري کرده است  که پس از تائيد توافقنامه برگزيت در پارلمان انگليس و خروج اين کشور از اتحاديه اروپا، رابطه راهبردي دو طرف، قوي بماند.فون در لاين در اين خصوص مي گويد : حفظ همکاري نزديک با بريتانيا براي ما اهميت زيادي دارد تا امکان تجارت، توسعه اقتصادي و همچنين همکاري در زمينه هاي ديگر مانند امنيت و دفاع فراهم شود.
جانسون مدعي شده است  نتيجه انتخابات بن‌بستي را که بر سياست اين کشور سايه افکنده بود در نورديد و اينک او وظيفه دارد تا وعده‌اي را که حزب محافظه‌کار درخصوص اجراي برگزيت داده است، محقق کند.
 با اين حال جانسون و سران اروپايي خود نيز به خوبي مي دانند که انتخابات اخير انگليس، صرفا فرصتي براي آشکارسازي تصميم نهايي انگليسي ها مبني بر خروج نرم از اروپا بوده و به معناي حل و فصل شدن کل معادله نيست. در موضع گيري اکثر سران اروپايي در خصوص پيروزي جانسون،نوعي استقبال محتاطانه وجود دارد.  نبايد فراموش کرد که هر گونهزياده خواهي طرف انگليسي يا دخالت طرف آمريکايي در مناسبات لندن-بروکسل( که احتمال وقوع آن از طرف دولت مداخله گر ترامپ وجود دارد)، مي تواند معادله را دوباره در انگليس پيچيده سازد.بنابراين، موضع گيري اتحاديه اروپا در قبال پيروزي جانسون، به معناي آرامش مقامات اروپايي نسبت به شرايط سياسي موجود در انگليس نيست. 
در اين خصوص هنوز نگراني هايي وجود دارد که برطرف نشده است. به هر حال، تحولات هفته هاي آتي در انگليس( تا زمان فرا رسيدن تاريخ خروج اين کشور از اتحاديه اروپا) و حتي تحولات بعدي آن، بسيار مهم و تعيين کننده بوده و مي تواند برخي تصورات ايده آل گرايانه و خوشبينانه در غرب در خصوص پيروزي محافظه کاران را دگرگون سازد. 

نویسنده : گروه بین الملل |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.